Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robbert297 » ma 14 nov 2016, 14:53

Ik zag net dat ze in mijn straat nu beelden van juni 2016 hebben. Mocht ook wel weer na augustus 2010. :p
Слава Україні

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » ma 14 nov 2016, 15:15

Streetview is wat mijn woonplaats betreft het equivalent van een teletijdsmachine gezien alle beelden van 2009 zijn.

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Mundial » ma 14 nov 2016, 16:39

Wimpie25 schreef:Streetview is wat mijn woonplaats betreft het equivalent van een teletijdsmachine gezien alle beelden van 2009 zijn.
Zeg maar gerust, voor grote delen van België. De snelwegen en de grote lanen van steden worden frequent geüpdatet maar daarbuiten zijn de meeste beelden van 2008-2009.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » ma 14 nov 2016, 19:18

Nuja, zo kunnen we altijd over iets blijven zeuren. 5 jaar waren we nog ik vol ongeduld op het vrijgeven van de beelden aan het wachten. Op zich zie ik er weinig problemen in dat enkel de gewestwegen en grote steden een frequente update krijgen, er zijn zelfs al beelden van zomer '16 beschikbaar. Op recente beelden van een aardappelveld zit ik niet te wachten, op recent beeldmateriaal van de middelgrote steden wel.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » ma 14 nov 2016, 19:42

Google Map Maker is in België en Luxemburg sinds het tekenschandaaltje van anderhalf jaar geleden nog steeds niet beschikbaar, terwijl bewerken in de omliggende landen wel grotendeels is vrijgegeven. De volgende wijziging heeft zich alweer aangediend; vanaf maart 2017 zal de functie van Map Maker worden geïntegreerd in Google Maps. Benieuwd hoe dat zal uitpakken.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robonus » di 15 nov 2016, 6:57

Ben ik wel benieuwd, welk tekenschandaal?

En ik vraag me af of Google dan de updatesnelheid van OSM kan evenaren. Daar zit natuurlijk een grote, iets gemotiveerde en doelgerichtere community achter. Bij iedere fasering van SAAone staat dat bijv. de volgende dag al in OSM en GM doet daar vaak toch wel ruim een week over of langer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » di 15 nov 2016, 9:09

boe! schreef:Beelden van september 2016 was ik nog niet eerder tegengekomen.
In mijn straat zijn ze ook in september geweest, en die beelden staan ook online. En ik ben ook ergens in beeld te zien.

Sinds enkele dagen in StreetView ook in Albanië in Montenegro beschikbaar. De beelden van Montenegro zijn van juni en juli 2016, hetgeen mij verbaast omdat er al behoorlijk lange tijd melding is gemaakt van Streetviewvoertuigen in Montenegro, dan heb ik het over mediaberichten van 2013. Blijkbaar zijn ze of opnieuw geweest en de oude beelden zijn niet gebruikt, of ze hebben destijds geen opnamen gemaakt.

Vreemd genoeg kan ik vandaag geen beelden meer bekijken in die landen: Als ik een weg wil benaderen springt het poppetje weer terug naar de rechterhoek.

Edit: Met Google Earth kan ik de beelden wel benaderen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » di 15 nov 2016, 10:55

Wesso schreef:Google Map Maker is in België en Luxemburg sinds het tekenschandaaltje van anderhalf jaar geleden nog steeds niet beschikbaar, terwijl bewerken in de omliggende landen wel grotendeels is vrijgegeven. De volgende wijziging heeft zich alweer aangediend; vanaf maart 2017 zal de functie van Map Maker worden geïntegreerd in Google Maps. Benieuwd hoe dat zal uitpakken.
Iets dat ik nog steeds erg jammer vind want ik was persoonlijk erg actief wat betreft mijn stad in GMM. Nu ben ik Google Local Guide waardoor ik toch tenminste de gegevens van bestaande plaatsen, wegen en POI's kan actualiseren, benamingen kan corrigeren en nieuwe elementen toevoegen. Echter is wegen, paden en andere kaartonderdelen toevoegen in Local Guide dan weer niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Jump » di 15 nov 2016, 11:12

^^ Inderdaad, en dat is een gemis. Hier op de R4 is de oprit Schansakker al een ruime tijd open, maar toch staat er nog maar 1 kant ingetekend op de kaart. Ik heb het opgegeven om het te melden, er komt toch nooit iets van in huis.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » di 15 nov 2016, 11:33

Robonus schreef:Ben ik wel benieuwd, welk tekenschandaal?
Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 15 nov 2016, 14:36

Palance schreef: Sinds enkele dagen in StreetView ook in Albanië in Montenegro beschikbaar. (...)
Vreemd genoeg kan ik vandaag geen beelden meer bekijken in die landen: Als ik een weg wil benaderen springt het poppetje weer terug naar de rechterhoek.
De eerste keer dat ik het poppetje naar de weg sleepte bleef hij grijs, maar de tweede poging slaagde. Werkt nu naar behoren (in Firefox).

Weer een paar landen die ik niet hoef te bezoeken om ze te beleven. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 15 nov 2016, 15:03

Streetview in Montenegro en Albanië werkt bij mij (in Chrome) prima. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » di 15 nov 2016, 15:06

Bij mij nog steeds niet, niet in Edge, niet in Chrome. Als ik het poppetje naar een weg wil slepen springt hij terug. Aan de browser ligt het niet, want als ik in de buurlanden kijk waar al langer SV is (zoals Kroatië), gaat het wel gewoon goed. Vanuit een hoger zoomniveau springt het poppetje naar de eerste de beste photosphere toe.

Gaat toch iets niet helemaal goed denk ik.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » di 15 nov 2016, 15:14

^^ Het probleem wat jij omschrijft heb ik ook met Firefox. Ik krijg in Montenegro geen Street View tevoorschijn. Overigens is me dit wel eens vaker overkomen, ook in andere landen. Google producten hebben best vaak bugs. Google Earth loopt bij mij ook nog wel eens vast. Street View in Google Earth is helemaal een drama.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » di 15 nov 2016, 15:26

^^ Ik kreeg gisteren geen Streetview in Zuid-Korea (poppetje schoof elke keer weer terug naar rechtsonder zonder het streetviewbeeld te pakken), vandaag werkt het weer.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door doorn » za 19 nov 2016, 21:55

^^ Dat probleem heb ik al langer vast van
Wat dan helpt is het Street View poppetje een paar seconden boven de weg te blijven houden, na een paar seconden komt dan de popup met miniatuur tevoorschijn, als je dan de muis loslaat opent Street View wel.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » za 19 nov 2016, 23:22

^^ Ja, dat heb ik ook regelmatig, maar toen specifiek in Zuid-Korea gebeurde er dan na 15 seconden nog niks.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » zo 20 nov 2016, 12:19

Ondertussen kan ik SV in Montenegro en Albanië weer gewoon bekijken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 24 nov 2016, 20:04

Het AD had vanmorgen een artikel over de herkomst van de vrouw van Trump, die Sloveense is. Het is overduidelijk dat er een nitwit bij de AD klakkeloos naar Google Maps heeft gekeken gezien het bij het artikel behorende kaartje :facepalm:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » do 24 nov 2016, 20:14

Dat komt omdat Google is vergeven van het Vlaamse exoniemen-gedoe.
Google zou er beter aan doen om de primair vermelde naam die in de lokale taal te laten zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » vr 25 nov 2016, 8:33

^^
U ziet spoken, alsof exoniemen enkel een Vlaamse aangelegenheid zou zijn. Er zijn weinigen die zelfs de definitie van een exoniem kennen :nothanks:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » vr 25 nov 2016, 10:39

Goh, nooit geweten dat Slovenië tweetalig is. De volgende keer verwacht ik dat iedereen Duits spreekt als ik in mijn beste Duits de weg vraag. :nahzeg:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » vr 25 nov 2016, 10:51

^^
Los van heel het bovenstaande verhaal, in Slovenië is men best nog wel bedreven in Duits, is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 nov 2016, 10:54

^^ Zelfs in Kranjska Gora op een steenworp afstand van de Oostenrijkse grens kon ik met Engels toch veel beter terecht dan met Duits. De oudere generatie spreekt misschien nog wel Duits, maar verder is het tegenwoordig toch vooral Engels wat je nodig hebt.
Rene schreef:Dat komt omdat Google is vergeven van het Vlaamse exoniemen-gedoe.
Google zou er beter aan doen om de primair vermelde naam die in de lokale taal te laten zijn.
Maar Laibach heeft alleen niks met het Vlaamse exoniemen-gedoe te maken. Het is een Duits exoniem (net als bv. Memel wat in Litouwen staat vermeld) dat ook in Vlaanderen niet wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 25 nov 2016, 14:45

Ik denk dat Rene bedoelt dat vanwege het vasthouden aan allerlei in onbruik geraakte / weinig gebruikte (al dan niet Vlaamse) exoniemen, hierdoor ook allemaal exoniemen worden toegepast door Google die helemaal niet gebruikt worden in het Nederlands.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » vr 25 nov 2016, 15:23

Zoek in Google Maps eens naar Lille. Dan kom je uit bij: Rijsel, met één s. En vlak daarnaast Duinkerke, zonder n.
Dan weet je echt wel hoe de vlag erbij hangt. Daar is duidelijk niet het werk van een Nederlander.

Voor hoofdsteden is het nog zozo om een exoniem te gebruiken, maar alles daaronder is de werkelijkheid ontkennen.
Zeker voor een applicatie die ook als navigatiemiddel moet kunnen dienen.

Maar er zijn ook (hoofd)steden waar het te ver is doorgeslagen neem nu Budapest of Istanbul.
Welke Neanderthaler schrijft dat nog met een oe tegenwoordig ? Nou, Google dus wel...

Het is ook vaak zo enorm arbitrair. De ene plaats met oud exoniem wordt wel zo opgenomen, de andere plaats niet.
Er is maar één goede optie: doe het nergens. Hooguit de Latijnse transliteratie als lokaal een ander schrift wordt gebruikt.

Ik erger me dus kapot aan de volgende primaire plaatsnamen in Google Maps/Earth, want je hebt er geen donder aan als je onderweg bent en ook op de bewegwijzering wilt confirmeren:

Duitsland:
Keulen
Maagdenburg
Neurenberg
Emmerik
Kleef
Aken

België
Luik
Namen
Bastenaken
Aarlen
Waver
Bergen
Doornik
Moeskroen

Frankrijk:
Straatsburg
Rijsel
Dowaai
Duinkerke
diverse kleinere plaatsen in Flandres, Picardie en Artois, zoals Ariën-aan-de-Leie, Sint-Omaars, etc.

Italië
Turijn, Milaan, Genua, Venetië, Florence
Bozen, Oberbozen, Seis am Schlern
"Graafschap Görz en Gradisca" (ipv Gorizia)

Slowakije:
Laibach
Marburg a/d Drau

Zweden:
Gotenburg

Polen:
Krakau
Elbing
Mariënburg
Grünberg
Züllichau
Schwerin an der Warthe
Landsberg (an der Warthe)
Königsberg in der Neumark
(Frankfurt-)Dammvorstadt
Kunersdorf
Göritz
Crossen (aan de Bober)
Greifenhagen
Kolbitzow
Neuwarp

Rusland:
Gerdauen
Insterburg
Gumbinnen
Friedland
Ragnit
Zimmerbude
Cranz
Brüsterort
Labiau

Litouwen:
Memel
Wilna

Tsjechië:
Karlsbad
Mariënbad
Pilsen
Brandeis an der Elbe/Altbunzlau
Leutensdorf

Ook ontbreken simpelweg namen in de weergave, zoals de hoofdstad van Moldavië (Chisinau).

India:
Calcutta (terwijl Bombay wel is veranderd...)

De lijst is uiteraard langer...

Ja, ook voor mij zijn de exoniemen in het spraakverkeer makkelijker uit te spreken.
Maar Google Maps is niet primair een historische atlas, maar een navigatie-app.
En dan helpen die exoniemen je echt geen stap verder als je in je auto naar je app kijkt en dat vergelijkt met de borden buiten op straat.
Wanneer gaat dat eindelijk een keer landen bij Google ???
Laatst gewijzigd door Rene op zo 27 nov 2016, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 nov 2016, 15:59

Rene schreef:Ik erger me dus kapot aan de volgende primaire plaatsnamen in Google Maps/Earth, want je hebt er geen donder aan als je onderweg bent en ook op de bewegwijzering wilt confirmeren:

Italië
Bozen, Oberbozen, Seis am Schlern
Wat is daar mis mee? Südtirol/Alto Adige is tweetalig, sterker nog, alleen is Bozen/Bolzano is de verhouding Italiaans-Duits dankzij Mussolini's italianiseringspolitiek ongeveer 75-25 en in Meran/Merano ongeveer 50-50. Afgezien van Bozen (en enigszins Meran) is Südtirol echter door en door Duitstalig. De meeste inwoners van Südtirol voelen zich ook bijna 100 jaar na de grenswijziging nog steeds meer verbonden met Tirol/Oostenrijk dan met Italië. Alle Duitse namen in Südtirol zijn ook allemaal officiële plaatsnamen. Alles staat daar tweetalig op de bewegwijzering, komborden en zelfs op de markering voor de afritten van de A22. De meeste plaatsen daar (zoals het Duitstalige Seis am Schlern) hebben geen historische Italiaanse benaming en dus is het vaak een verbastering van de Duitse naam, een vernoeming naar een oude Romeinse stad (in het geval van Sterzing/Vipiteno dat vernoemd is naar het Romeinse Vipitenum dat ongeveer op die plek lag) of naar een beschermheilige (in het geval van Innichen/San Candido). De Italianen hebben de naam Tirol niet eens willen opnemen in de Italiaanse naam van de provincie, maar in plaats daarvan noemt men het gebied Alto Adige, vernoemd naar de bovenloop van de rivier Etsch/Adige.

Voor iemand die te pas en te onpas verouderde Duitse benamingen van Poolse dorpen en steden gebruikt is het wel wat vreemd om zich kritisch op te stellen over officiële Duitstalige plaatsnamen die door de meerderheid van de lokale bevolking ook gewoon gebruikt worden. Het argument dat je er geen donder aan hebt als je onderweg bent en ook op de bewegwijzering wilt confirmeren gaat hier niet op want deze namen staan allemaal op de bewegwijzering, net zo prominent als de Italiaanse namen. Het enige minpunt is dat Google Maps Duitse en Italiaanse namen door elkaar gebruikt, maar als het gaat om de primair vermelde naam in de lokale taal zou dat eerder er voor pleiten om overal in Südtirol de Duitse namen te gebruiken, want dat is lokaal verreweg de meest gesproken taal.

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door johnderijk » vr 25 nov 2016, 16:54

Rene schreef:Litouwen:
Memel
Wilna
In de Duitse versie staat er wel Klaipeda i.p.v. Memel :nuts:
Het is allemaal zo inconsistent zoals eerder genoemd. Wel Danzig, Stettin, Posen, Karlsbad en Pilsen, maar geen Breslau (wat op de Duitse A4 nog wel op de afstandsborden staat) en Königsberg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » vr 25 nov 2016, 17:30

Het Montenegrijnse Ulcinj wordt dan weer met het Albanese Ulqin op GM weergegeven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Mandelsoft » zo 27 nov 2016, 13:31

En wat dacht je van Pleskau? Ooit gehoord van die plaats?

Hint: het is Pskov in Rusland...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Plaats reactie