Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Robonus
verkeersader

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Robonus » do 13 aug 2020, 7:51

Dit is nieuw voor mij... Als ik in streetview kijk komen er bij alle winkels labeltjes te staan. Als je er boven blijft hangen met je muis krijg je extra info. De labels krijg ik alleen weg als ik in de tijdlijn voor oudere beelden kies. Dit vindt ik wel waardeloos zeg.

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 aug 2020, 8:03

Zie ook deze post:
Alfa schreef:
do 09 jul 2020, 0:00
In Google Streetview worden de winkels nu ook in Streetview zelf weergegeven. Je kan het niet afzetten, enkel als je een paar seconden wacht verdwijnt het. Dat haalt toch de straatbeleving naar beneden.

Het blijft natuurlijk een door en door commercieel bedrijf.
Ik vind het bloedirritant.
Laatst gewijzigd door Palance op do 13 aug 2020, 8:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 13 aug 2020, 8:07

^^
Ah, dan is het er dus al een tijdje. In de tussentijd ook deze link gevonden voor "clean streetview" een chrome add-on die alle user interface weghaalt. De labeltjes blijven dan wel staan, maar je muis 3 seconden stil houden en ze verdwijnen inderdaad.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 14 aug 2020, 1:01

^^Of je kan deze link proberen: https://www.instantstreetview.com/

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » wo 19 aug 2020, 7:18

Google maps gaat z'n kleurenpallet aanpassen, echter lijkt het alleen om landelijke invulling en niet voor de infrastructuur.
Op detail niveau wordt infra wel een beetje aangepast en doen ze een poging om bijvoorbeeld oversteekplaatsen beter weer te geven.

https://tweakers.net/nieuws/171086/goog ... tails.html

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » wo 19 aug 2020, 9:26

Dus alles wat wit was, is nu groen. Waauw. :roll: Nu lijkt het alsof heel Nederland een natuurgebied is, terwijl de echte natuurgebieden een stuk lastiger te herkennen zijn. Ook springen de gele niet-autosnelwegen er nu een stuk minder uit dan de witte, minder belangrijke wegen.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 aug 2020, 9:37

Nederland is toch een groot natuurgebied? Waarom denk je anders dat wegverbredingen lastig zijn en de maximumsnelheid omlaag moet... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » wo 19 aug 2020, 9:38

^^
Da's apart, bij mij ziet hij er nog gewoon zo uit:

Afbeelding

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » wo 19 aug 2020, 9:39

^^ Waarschijnlijk een gevalletje "cookies verwijderen of in incognito openen."

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 19 aug 2020, 9:57

Ik vind het vooral afleiden, dus had graag gezien dat je het aan/uit kan zetten. Daarnaast zie ik dat het ook aardig de mist in gaat bij nieuwbouwwijken die er soms al jaren liggen. Denk dat de data niet klopt, waardoor onterecht hele wijken soms groen worden ingekleurd...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 aug 2020, 9:59

Tja, zoals een reactie op Tweakers zegt:

Google doet altijd stoer met z'n mega hoge budgetten en kunstmatige intelligentie

Maar handmatig user-curated data zoals in OSM of wikipedia zal altijd oneindig malen beter zijn dan automatisch gegenereerde data.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 19 aug 2020, 10:09

^^ De hoeveelheid mensen die aan OSM werkt zal heel veel groter zijn dan Google daarvoor inzet. En aangezien het vaak mensen zijn die bij OSM ook meer lokaal bekend zijn met situaties gaat dat ook beter. Ook worden daar regelmatig BAG updates ingeladen om de gebouwenlaag bij te werken met actuele data.

Hier wat voorbeelden wat gewoon niet lekker gaat in Maps. Zo lijkt het erop dat ze hun gebouwenlaag niet goed bijwerken. Soms wordt er nieuwe data ingeladen, maar oude gebouwen die niet meer bestaan overlappen daardoor soms straten. Ik zie dat hier de kaart van een deel van mijn wijk gebeuren (wat al jaren een probleem is en meldingen worden niet opgelost....):
Afbeelding

En dan het voorbeeld dat die nieuwe kleuren helemaal in de soep lopen als de bebouwde kom niet goed is gemapt. Eerst ingezoomd (let op de wijk in het rode vakje waar de straten zichtbaar zijn):
Afbeelding

Dan uitgezoomd, valt dat helemaal weg en lijken er ook geen straten te bestaan:
Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 19 aug 2020, 10:53

captain007 schreef:
wo 19 aug 2020, 10:09
Hier wat voorbeelden wat gewoon niet lekker gaat in Maps. Zo lijkt het erop dat ze hun gebouwenlaag niet goed bijwerken. Soms wordt er nieuwe data ingeladen, maar oude gebouwen die niet meer bestaan overlappen daardoor soms straten. Ik zie dat hier de kaart van een deel van mijn wijk gebeuren (wat al jaren een probleem is en meldingen worden niet opgelost....):
Al in de tijd dat je nog zelf dingen kon bewerken heb ik diverse gesloopte gebouwen verwijderd van Maps. Vervolgens kwam er dan weer een moderator uit India of weet ik veel waar langs, die de betreffende wijzigingen terugdraaide. De meeste gebouwen staan jaren later nog steeds foutief op de kaarten van Maps...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 aug 2020, 14:00

Robonus schreef:
wo 19 aug 2020, 9:38
^^
Da's apart, bij mij ziet hij er nog gewoon zo uit:

Afbeelding
Bij mij ook....

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » wo 19 aug 2020, 14:00

In selecte steden ziet de kaart er nu (in ieder geval op de mobiele app) uit als een toeristisch foldertje. Ik heb geen optie kunnen vinden om dit uit te schakelen.

Afbeelding

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 19 aug 2020, 19:11

En waarschijnlijk krijgt niemand van ons een verzoek om feedback van Google. :down:

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 22 aug 2020, 18:56

Chris schreef:
vr 24 jul 2020, 15:38
Hier een mooi voorbeeld van de verzadiging van het Google algoritme bij grote vertragingen.
Is het niet logisch dat Google er (wellicht) vanuit gaat dat mensen die op dat moment vertrekken, niet de volledige huidige vertraging zullen meemaken?
De file aan het eind zal afnemen, dus zal de daadwerkelijke vertraging minder zijn dan dat je het opdeelt in kleinere stukken.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » za 22 aug 2020, 19:19

Google heeft nog steeds de provinciegrens tussen Zuid-Holland en Utrecht niet gecorrigeerd na de gemeentelijke herindeling op 1 januari 2019. :facepalm:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 22 aug 2020, 19:51

petervdveen schreef:
za 22 aug 2020, 18:56
Chris schreef:
vr 24 jul 2020, 15:38
Hier een mooi voorbeeld van de verzadiging van het Google algoritme bij grote vertragingen.
Is het niet logisch dat Google er (wellicht) vanuit gaat dat mensen die op dat moment vertrekken, niet de volledige huidige vertraging zullen meemaken?
De file aan het eind zal afnemen, dus zal de daadwerkelijke vertraging minder zijn dan dat je het opdeelt in kleinere stukken.
Volgens mij legt Chris in zijn post duidelijk uit waarom dat niet altijd logisch is, en dat het algoritme lastig kan omgaan met zaken als incidenten en ook vakantie-uittochten.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 25 aug 2020, 1:03

Sondermaut schreef:
za 22 aug 2020, 19:19
Google heeft nog steeds de provinciegrens tussen Zuid-Holland en Utrecht niet gecorrigeerd na de gemeentelijke herindeling op 1 januari 2019. :facepalm:
Niet alleen de provinciegrenzen. De grenswijziging tussen Nederland en België nabij Eijsden en Ternaaien (Lanaye) is nog altijd niet doorgevoerd. Deze grenswijziging is al sinds 1 januari 2018 van kracht. (Zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 7-499.html voor het officiële besluit.)

Kaartje:
Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 28 aug 2020, 15:38

Sibren schreef:
wo 19 aug 2020, 9:26
Dus alles wat wit was, is nu groen. Waauw. :roll: Nu lijkt het alsof heel Nederland een natuurgebied is, terwijl de echte natuurgebieden een stuk lastiger te herkennen zijn. Ook springen de gele niet-autosnelwegen er nu een stuk minder uit dan de witte, minder belangrijke wegen.
Ik krijg nu ook die kleuren voorgeschoteld. :schrikreactie: Wat het ook niet beter maakt is dat op lage zoomlevels het veel groener is dan op de hogere zoomlevels. Daar mogen ze wel wat aan doen. Het mag wel ietsje minder fel.
Er lijkt wel enig onderzoek gedaan te zijn naar landbedekking. Het midden van Spanje is niet groen en de Sahara ook niet. Dus misschien hebben ze wel een of ander algorithme op infraroodluchtfoto's toegepast.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2020, 17:29

Dat lijkt zo, de kleuren lijken vrij goed overeen te komen met satellietbeelden. Snelwegen zijn beter zichtbaar, wel zie je nu ook duidelijk de foutjes, zoals de Duitse A36 en de Franse A304 die blijkbaar als expressweg gelabeld zijn, en vrijwel alle Spaanse Autovía's ook, wat best discutabel is. Ook sommige expresswegen, zoals de Franse N57, lijken net iets te laag zijn ingeschaald, en sommige andere routes nationale in die regio zijn weer te prominent zichtbaar, zoals de N66 en N19. Vooral op de lagere zoomniveaus zie je dat duidelijk.

Maar al met al is de kaart nu weer beter bruikbaar, ik vind die groene kleur een verandering maar niet storend. Snelwegen vallen nu weer veel beter op.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 31 aug 2020, 11:18

Sibren schreef:
wo 19 aug 2020, 9:26

Afbeelding
Ik wil nu niet de advocaat van de duivel spelen maar klopt dit eigenlijk niet gewoon? Nederland is buiten de steden en bebouwde plaatsen een erg groen en open land...

Handiger had wel geweest dat men met verschillende kleuren groen zou werken, analoog aan topografische kaarten. Nu zie je niet echt het verschil tussen weiden en bossen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 31 aug 2020, 11:23

Wimpie25 schreef:
ma 31 aug 2020, 11:18
Handiger had wel geweest dat men met verschillende kleuren groen zou werken
Dat gebeurt ook. Vooral als je verder inzoomt zie je het groen lichter worden of donkerder blijven. 50 tinten groen, genoeg om een boek over te schrijven. ;)

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » ma 31 aug 2020, 11:43

Maar de donkere tinten groen staan op de plekken waar dit vóór de update ook al het geval was. En daarin ontbreken veel bossen. Het is bij lange na niet zo nauwkeurig als de topografische kaart of OpenSteeetMap. In die zin is dus alleen maar het wit veranderd in groen. En landbouwgrond is ook niet altijd groen, een groot deel van het jaar zijn akkers meer grijs, geel of bruin.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 31 aug 2020, 11:49

Google heeft toch hun eigen satellietbeelden? Kunnen ze niet van hun satellietbeelden de kleuren afleiden?
Maar ja, dan krijg je weer dat drukke beeld van de satelliet view. Het is juist fijn om daar een alternatief voor te hebben.

En mijn grootste probleem met het groen nu is dat het steeds feller groen wordt als je uitzoomt, en dat dat dan te fel wordt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 sep 2020, 23:06

Het belangrijkste is dat men 'ground truth' probeert te bereiken, terwijl dat niet persé cartografisch het handigst is. Wegen heb je bijvoorbeeld ook het liefst in rood of geel en niet in zwart.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 02 sep 2020, 11:05

^^ wat met deze versie in ieder geval wel veel beter is, is het onderscheid tussen binnen en buiten bebouwde kom. Dat vond ik met stip het grootste nadeel van de vorige maps layout.

Audifanaticus
dorpsstraat

Bericht door Audifanaticus » zo 06 sep 2020, 12:04

Och, het stuk van de wijk waar ik woon is sinds 2009 niet meer aangepast... :facepalm:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 06 sep 2020, 13:56

^^ Even een duidelijke melding doen en over een jaar nog eens kijken of er witte rook uit komt. Of zijn de Streetviewbeelden sinds 2009 niet meer aangepast? Dan kan je lang wachten.