Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Robonus
verkeersader

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Robonus » vr 04 dec 2020, 8:32

Ik weet niet of dit bericht beter hier past of in Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen
Maar er is een luchtfotodatabank uit de Tweede Wereldoorlog tijd. Alle RAF luchtfoto's zijn (semi-)gegeorefereerd en in een viewer te bezichtigen. Omdat er vaak op één plek meerdere fotomomenten zijn heb je daar vaak keus in. Zo zal de ene foto wat scherper zijn dan de andere.

De foto's kan je gratis downloaden op een redelijke resolutie. Hogere resolutie kun je kopen.

Als je een beetje handig bent in een gis pakket of bijv. autocad kan je ze helemaal op de juiste plek leggen.

Link:
https://library.wur.nl/WebQuery/geoportal/raf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelf in Autocad iets beter op z'n plek leggen:

Afbeelding

Zo kan je ook goed zien dat bij Uitgeest iets ten noorden van visvijver de Kuil een burcht heeft gelegen uit het noormannen tijdperk:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vermoed dat een aantal forumleden dit wel interessant vinden en hier (net als ik) behoorlijk wat tijd in kunnen kwijtraken :)

TOEVOEGING
Ik vind alleen de prijzen voor medium of large resolutie behoorlijk hoog. Als dit ergens tussen de 5 en 10 euro zou liggen zouden ze een hoop meer verkopen vermoed ik.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robonus op vr 04 dec 2020, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 04 dec 2020, 9:34

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » ma 07 dec 2020, 20:11

Chris schreef:
zo 01 nov 2020, 12:50
Google Maps lijkt huisnummers aan te gegeven (dit is in Oekraïne).
Wel huisnummers toevoegen, maar de provinciegrens van Utrecht en Zuid-Holland corrigeren, ho maar. :shutup: :nothanks:

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 08 dec 2020, 14:54

Is er eigenlijk een specifieke reden waarom de layout van de kaart van Zuid-Korea zo hard afwijkt van de huidige norm in GMaps? Het lijkt specifiek een paar updates achter te zitten.

Op sommige vlakken vind ik het trouwens gebruiksvriendelijker dan de huidige groene ratjetoe.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 dec 2020, 15:16

Sondermaut schreef:
ma 07 dec 2020, 20:11
Chris schreef:
Wel huisnummers toevoegen, maar de provinciegrens van Utrecht en Zuid-Holland corrigeren, ho maar. :shutup: :nothanks:
De wegnummers in Montenegro staan ook al bijna 5 jaar fout op maps, de omnummeringen van januari 2016 zijn niet aangepast.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 dec 2020, 18:05

Wimpie25 schreef:
di 08 dec 2020, 14:54
Is er eigenlijk een specifieke reden waarom de layout van de kaart van Zuid-Korea zo hard afwijkt van de huidige norm in GMaps? Het lijkt specifiek een paar updates achter te zitten.
Dat is hier al een paar keer ter sprake gekomen. Op Reddit wordt het duidelijk uitgelegd:
Reddit schreef:Technically, South Korea is still in a war with North Korea. During the Korean war, the big nations surrounding the Korean peninsula, China and Russia, were on the North's side. Japan was not on the North's side, but you know how South Koreans have been worrying about Japan after they had been ruled by Japan for over 30 years. So, Japan is also considered as a potential enemy. Basically, South Korea has been surrounded by big enemy nations.

So, they have a law that prohibits sending terrain/buildings data outside their country (so that the enemies might not get those data and use them against South Korea). That is, Google's servers that reside in the US cannot have South Korea's map data on them. That is why the portion of South Korea in Google Maps works and looks differently, because Google has to rely on third parties for that part.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 08 dec 2020, 19:56

Sondermaut schreef:
Chris schreef:
Ook de aangepaste landsgrens tussen Nederland en België ten zuiden van Maastricht is nog steeds niet verwerkt.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2020, 22:15

Palance schreef:
di 08 dec 2020, 15:16
Sondermaut schreef:
Chris schreef:
De wegnummers in Montenegro staan ook al bijna 5 jaar fout op maps, de omnummeringen van januari 2016 zijn niet aangepast.
De brondata die Google gebruikt zijn vaak al vrij oud. Heeft ook met licenties en rechten te maken. Ik zie overigens ook in Frankrijk dat de wegnummering vaak wat achterloopt; de M wegen zie je bij Lille nog niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 22 jan 2021, 20:00

Ik word helemaal sch*tziek van alle verslechteringen in Maps. Nu ook weer dat als je muispointer hoovert over een object meteen een pop-up zichtbaar wordt. lastig vooral als je snel naar een andere regio wilt gaan en bij het willen trekken van je kaart op zo'n achterlijk object op de kaart terecht komt.
1. Ik heb niet gevraagd om al die onzinnige objecten ongevraagd in beeld te krijgen.
2. Ik heb niet gevraagd om informatie als je er overeen hoovert met je muis.
Van kwaad tot erger, de bodem is met Maps nog niet bereikt... :down:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 jan 2021, 20:25

Wat ik ook wel hinderlijk vind is de feature dat een rechtermuisknop nu de coördinaten laat zien. Omdat daar al jarenlang de optie 'route van hier' stond is dat een vervelende verandering die weinig of geen meerwaarde heeft. Dat die coördinaten zichtbaar worden is wellicht nog wel handig, maar waarom helemaal bovenaan?

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 22 jan 2021, 20:35

^^ Ja, daar ben ik ook niet erg bij mee, ik zit regelmatig verkeerd te klikken B(
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 22 jan 2021, 21:44

Rene schreef:
vr 22 jan 2021, 20:00
als je muispointer hoovert over een object
als je er overeen hoovert met je muis.
Hoover was/is een fabrikant van stofzuigers.
Zweven is in het Engels: to hover. Klinkt als cover.
Hovercraft
Hoverboard
etc.

(moest ik even kwijt, sorry - het is een fout die niet-Engelsen al maken sinds dat er hovercrafts bestaan...)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 mar 2021, 9:58

In Google Earth (kennelijk nog niet Google Maps) zit een groot nieuw satellietbeeld van 15 september 2020. Het gaat om nagenoeg heel Noord-Holland en oostwaarts tot Lelystad en Nijkerk.

Een groot deel van Nederland heeft overigens wel satellietbeelden van 2020, meestal van maart-mei. In Zuid-Limburg is ook een satellietbeeld van 8 augustus 2020. Het uiterste zuidoosten van Drenthe en oosten van Twente heeft een satellietbeeld van 19 september 2020. Noord-Nederland lijkt de oudste beelden te hebben.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 05 mar 2021, 22:56

^^ In Streetview kom ik nu toevallig ook beeld tegen van september 2020.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge