Afbeelding

Google Maps mobiel: Alternatieve Routes

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Google Maps mobiel: Alternatieve Routes

Bericht door Rene » ma 28 jan 2013, 10:46

Sinds een paar dagen gebruik ik Google Maps mobiel tijdens het rijden. Keuze Navigatie, dan Alternatieve Routes. Het leuke is dat je dan in principe goed zou moeten kunnen zien wat de filesituatie is op een aantal alternatieve routes. Het datagebruik vind ik 100% meevallen, maar ik heb wel een aantal probleempjes geconstateerd:

1. De aangeboden alternatieven zijn niet compleet c.q. logisch. Voorbeelden:
a. Als ik op de A8 voor knooppunt Coenplein rijd, dan wil ik richting Haarlem info zien over beide kanten van de Ring. Helaas helaas, de route Zeeburgertunnel wordt niet aangeboden. Wel een alternatieve route via de N200, die ook door de Coentunnel gaat. Die laatste vind ik dan weer helemaal niet zinvol (zeker niet na de partiële openstelling van de A5...)
b. Als ik op de N247 voor de A10 rijd, dan wil ik richting Utrecht info zien over beide kanten van de Ring. Helaas, de route Coentunnel wordt niet weergegeven. Wel meteen al de A1-A27, maar dat is helemaal nog geen actuele keuze...
c. Als ik op de A10 Zeeburgerbrug rijd, dan wil ik richting Utrecht info zien over de A1/A10-oost versus de A9/A2 Gaasperdammerweg. Helaas helaas, alleen de A10-oost en de route over de A1 en de A27 worden aangeboden.
d. Als ik op de A10-oost voor knooppunt Amstel rijd, dan wil ik richting Haarlem info zien via de A10z-A4 versus de A2-A9. Helaas helaas, Maps komt aan met de A10z-A4 en de A10z/w-N200. Maar geen A9...
e. Als ik op de A9 door Badhoevedorp rijd, dan wil ik richting Haarlem alternatieven zien zoals de N232 (2 afslaande mogelijkheden; afrit 7 en Rottepolderplein) en de beide stedelijke inprikkers N200 en N205. Uiteraard komt Maps met de N205 aan. Het alternatief N200 houdt in dat ik terug moet via de A4 en A10w en dan de N200 moet nemen. De N232 lijkt Maps niet als alternatief te kennen...

2. Als je een alternatieve route kiest, dan blijft Maps op de oude berekende route staan. Terwijl op basis van de GPS-positie de software zou moeten kunnen weten dat je inmiddels bent afgeslagen.

3. Als je een keuzepunt voorbij bent, dan zou Maps automatisch met een nieuwe set alternatieven op de proppen moeten komen voor de rest van de rit. Nou, nee dus.

4. Het zou fijn zijn als elke x minuten (instelbaar) vanuit de actuele positie de kaart met de op dat moment interessante alternatieven wordt getoond. Omdat de reis verder is afgelegd, zou de kaart dan ook automatisch een stukje verder kunnen worden ingezoomd en weer qua fileinfo worden geactualiseerd. (Gebeurt nu dus niet, moet je elke keer handmatig doen).

5. Maar al te vaak zegt Maps dat er geen alternatief is, terwijl die er wel degelijk is (via onderliggend of stedelijk wegennet). Tevens wordt het plaatje dan niet meer ververst naar de route vanaf de huidige GPS-positie. Dat betekent terug naar Navigatieweergave, en dan opnieuw terug naar Alternatieve Routes. Allemaal nodeloze handelingen die de rijtaak negatief beïnvloeden.

Het zou zo'n goed concept kunnen zijn, een kaartje met actuele fileinfo en alternatieve routes. En het komt zo slecht uit de verf. Jammer, jammer... :(

Ik hoop echt dat Google deze flaws eruit haalt.

Rene
4x5 autosnelweg

Re: Google Maps mobiel: Alternatieve Routes

Bericht door Rene » ma 28 jan 2013, 23:06

Tweetal afbeeldingen:

Foto, genomen op A200
Afbeelding

Screenshot, genomen in Haarlem
Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 28 jan 2013, 23:09

Volgens mij is het voor gratis software een fantastisch produkt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 28 jan 2013, 23:10

Als concept is het idee geweldig, maar aan de uitwerking schort dus nog wel het een en ander.
Ook zaken die gratis zijn, kunnen beter.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 jan 2013, 23:17

Bepaalde zaken klinken wel als dingen die nog wat fine-tuning behoeven. Voor 1 en 5 geldt waarschijnlijk dat sommige wegen ten onrechte niet als optie worden gezien omdat ze een te hoge weerstand hebben. Dat is vrij lastig te verhelpen, kan ook liggen dat bepaalde data (nog) onvoldoende verwerkt. Verkeerslichtvertraging is vrijwel niet "in real time" te modelleren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 28 jan 2013, 23:24

Ook als de route veel langer is in tijd gezien, wil ik een logische route simpelweg aangeboden krijgen. Kunnen zien.
En als er onvoldoende gegevens zijn, wat mij betreft (deels) in de kleur grijs. (Soms werkt het overigens wel zo).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 31 jan 2013, 22:20

Nog wat screenshots met opmerkingen...

Binnendoor naar de A10. Veel alternatieven, maar ik mis nog de info over de A10-zuid.
Eigenlijk heb ik niet zozeer de behoefte aan 3 alternatieven voor een geheel routealternatief A-->B, maar veel meer aan alle logische schakels om van A naar B te komen.
Opvallend is de routing via de A9, in plaats van de A10-zuid.
Afbeelding

Verderop verdween de A8 naar de A9 als alternatief. Wat opvalt is de beroerde zoomfactor. Liever zie ik de knoppen bij landscape-weergave langs de rechterzijde, in plaats van langs de onderzijde.
Afbeelding

In plaats van de route A1-A9 Gaasperdammerweg ook te tonen, geeft hij als alternatief aan: keren, en in de Coentunnelfile aansluiten... :roll:
Let ook op de naamgeving van de alternatieven, als je bedenkt dat ALLE alternatieven via de A9, A10 en N205 gaan... :facepalm:
Afbeelding

Ook al is de N200 hier een belachelijk alternatief, ik ben wel blij dat hij getoond wordt. Hier wordt terecht de keuze of een alternatief interessant is aan de gebruiker gelaten.
Afbeelding

De A5 zit wel in Maps, maar overduidelijk nog niet in het navigatiegedeelte. Toen ik vanochtend over de A5 Westrandweg reed, bleek ook dat hij er totaal geen raad mee wist. Jammer.
Afbeelding

Ter hoogte van de Seineweg inderdaad nog geen spoor van de A5 als goed alternatief...
Afbeelding

...en ook verderop nog een alternatief via achterafweggetjes, maar geen A5...
Afbeelding

Of hier wordt meegelezen weet ik niet, maar de N232 wordt nu opeens wel aangegeven - vorige week niet.
Afbeelding

Op weg terug van Haarlem naar Purmerend, worden in eerste instantie alleen alternatieven via de A10-tunnels getoond, en niet via de A9 Wijkertunnel. Dat vind ik echt een gemis.
AfbeeldingAfbeelding

Pas noordelijk van het Rottepolderplein blijken de routes via de A9 veel groener dan die via de A10...
Afbeelding

Bovenin beeld een nuttige aanduiding - voor wie doorrijdt richting Schagen. Flitsnav en Flitsmeister blijken prima op de achtergrond te draaien bij Maps.
Maar de naamgeving van de alternatieven kan wel beter. Alle alternatieven gaan via de A9 - en ook via de A8. De alternatieven hadden dan ook moeten luiden: N203, N246 of N235. Dan weet je welke tab bij welke lijn hoort...
Afbeelding

En als je er bij Beverwijk vanaf gaat, dan blijken zelfs de binnendoorweggetjes van goede info te zijn voorzien.
Afbeelding

Helaas is 10 minuten later het filebeeld niet aangepast. Dat gebeurt pas als je opnieuw op de knop "Alternatieve routes" drukt. Vooropgesteld dat hij überhaupt een alternatief vindt, anders dan is de enige manier om te actualiseren dat je met de blauwe pijl knop teruggaat naar navigatie, en daar dan weer in een menuutje kiest om naar alternatieven-modus te gaan. Allemaal errrug omslachtig...
Afbeelding

Tenslotte: ik zie naast de hierboven bedoelde automatische file-info-synchronisatie graag ook nog een knop toegevoegd die de rest van de route inzoomt op basis van de huidige GPS-locatie en de reeds eerder bepaalde alternatieven.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » za 02 feb 2013, 21:52

^^
Dat probleem met rare alternatieve routes kent Gmaps ook, ook zonder blik op de actuele verkeersinformatie.
Drie voorbeelden:
Karlsruhe-München. Daar lijkt mij het logisch, als Gmaps gewoon de A8 laat zien. Logische alternativen zijn er eigenlijk niet. Gmaps laat er twee zien. Een via Memmingen (die kan ik nog een heel klein beetje begrijpen), en een via A5-A6-A73-A9, dus via Heilbronn en Nürnberg. Zo rij je alleen bij extreme files, en zelfs dan zijn er betere lokale alternatieven. Als gewoon alternatief niet nuttig.
Nog erger dan onlogische vind ik, als alternatieven missen. Neem Zevenaar-Amsterdam. Dan verwacht ik A12-A2 en A12-A30-A1, misschien ook nog een route via Apeldoorn. Ik krijg de A12-A30-A1 en als alternatief A12-A50-A15-A2, dus via Tiel. De route via A12-A2 staat er niet bij :?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 07 feb 2013, 8:38

Rene schreef: 5. Maar al te vaak zegt Maps dat er geen alternatief is, terwijl die er wel degelijk is.
In het verlengde hiervan worden ook regelmatig alternatieven voorgesteld die nauwelijks serieus te nemen zijn.
Deze week bijvoorbeeld nog gezien:
- de route N267-N322 via Heusden als alternatief voor de A59 Waalwijk-Hooipolder
- de route A27-A28-A1-A30 als alternatief voor de A12 Lunetten-Ede

Voor deze alternatieven zou nog iets te zeggen zijn als de A59 of de A12 muurvast zouden staan, maar daar was geen sprake van.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 07 feb 2013, 12:59

Ik heb gisteren nog zo'n 'aardig' alternatief gehad dat ik er een screenshot van heb gemaakt. Zal ik vanavond wel even uploaden.