1. De aangeboden alternatieven zijn niet compleet c.q. logisch. Voorbeelden:
a. Als ik op de A8 voor knooppunt Coenplein rijd, dan wil ik richting Haarlem info zien over beide kanten van de Ring. Helaas helaas, de route Zeeburgertunnel wordt niet aangeboden. Wel een alternatieve route via de N200, die ook door de Coentunnel gaat. Die laatste vind ik dan weer helemaal niet zinvol (zeker niet na de partiële openstelling van de A5...)
b. Als ik op de N247 voor de A10 rijd, dan wil ik richting Utrecht info zien over beide kanten van de Ring. Helaas, de route Coentunnel wordt niet weergegeven. Wel meteen al de A1-A27, maar dat is helemaal nog geen actuele keuze...
c. Als ik op de A10 Zeeburgerbrug rijd, dan wil ik richting Utrecht info zien over de A1/A10-oost versus de A9/A2 Gaasperdammerweg. Helaas helaas, alleen de A10-oost en de route over de A1 en de A27 worden aangeboden.
d. Als ik op de A10-oost voor knooppunt Amstel rijd, dan wil ik richting Haarlem info zien via de A10z-A4 versus de A2-A9. Helaas helaas, Maps komt aan met de A10z-A4 en de A10z/w-N200. Maar geen A9...
e. Als ik op de A9 door Badhoevedorp rijd, dan wil ik richting Haarlem alternatieven zien zoals de N232 (2 afslaande mogelijkheden; afrit 7 en Rottepolderplein) en de beide stedelijke inprikkers N200 en N205. Uiteraard komt Maps met de N205 aan. Het alternatief N200 houdt in dat ik terug moet via de A4 en A10w en dan de N200 moet nemen. De N232 lijkt Maps niet als alternatief te kennen...
2. Als je een alternatieve route kiest, dan blijft Maps op de oude berekende route staan. Terwijl op basis van de GPS-positie de software zou moeten kunnen weten dat je inmiddels bent afgeslagen.
3. Als je een keuzepunt voorbij bent, dan zou Maps automatisch met een nieuwe set alternatieven op de proppen moeten komen voor de rest van de rit. Nou, nee dus.
4. Het zou fijn zijn als elke x minuten (instelbaar) vanuit de actuele positie de kaart met de op dat moment interessante alternatieven wordt getoond. Omdat de reis verder is afgelegd, zou de kaart dan ook automatisch een stukje verder kunnen worden ingezoomd en weer qua fileinfo worden geactualiseerd. (Gebeurt nu dus niet, moet je elke keer handmatig doen).
5. Maar al te vaak zegt Maps dat er geen alternatief is, terwijl die er wel degelijk is (via onderliggend of stedelijk wegennet). Tevens wordt het plaatje dan niet meer ververst naar de route vanaf de huidige GPS-positie. Dat betekent terug naar Navigatieweergave, en dan opnieuw terug naar Alternatieve Routes. Allemaal nodeloze handelingen die de rijtaak negatief beïnvloeden.
Het zou zo'n goed concept kunnen zijn, een kaartje met actuele fileinfo en alternatieve routes. En het komt zo slecht uit de verf. Jammer, jammer...

Ik hoop echt dat Google deze flaws eruit haalt.