Kaart met leeftijd van gebouwen

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door waldo79 » wo 04 sep 2013, 15:49

^^^Je kunt het aan de betreffende gemeente doorgeven, maar of het dan wordt gecorrigeerd :nothanks:

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door kees » wo 04 sep 2013, 18:33

Wesso schreef:^^ Proef ik hier wat sarcasme?
Zo is het niet bedoeld.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Egbert » do 05 sep 2013, 7:29

Attietattie schreef:Als er iets vanaf hangt, ga je zo'n site toch niet als bron gebruiken? En al helemaal niet als blijkt dat iedere willekeurige burger fouten kan doorgeven.
Die laatste opmerking begrijp ik totaal niet. Je mag als burger toch altijd fouten doorgeven aan de overheid? Het zou wat zijn als je als burger bijvoorbeeld foute bebording niet aan de overheid mag doorgeven.
Hoe maakt dat bepaalde gegevens minder betrouwbaar? Ik zou juist zeggen dat ze er meer betrouwbaar door worden omdat fouten gecorrigeerd kunnen worden. Of denk je soms dat de gemeente klakkeloos gegevens van de burgers overneemt? Zo naïef ben je toch niet? Dat zal echt wel gecontroleerd worden.

Overigens wordt de kerk in mijn woonplaats als bouwjaar 1230 weergegeven, ook al is die in de oorlog vrijwel compleet verwoest. Maar de oudste fundamenten zijn van 1230, dus is dat wat in de administratie staat. Vaak is er een logische verklaring voor de gegevens. Maar ik vind het een beetje goedkoop om te klagen dat het een stelletje prutsers zijn terwijl men er geen tijd aan wil besteden om het goed te krijgen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Palance » do 05 sep 2013, 7:40

Egbert schreef:Die laatste opmerking begrijp ik totaal niet. Je mag als burger toch altijd fouten doorgeven aan de overheid? Het zou wat zijn als je als burger bijvoorbeeld foute bebording niet aan de overheid mag doorgeven.
Hoe maakt dat bepaalde gegevens minder betrouwbaar? Ik zou juist zeggen dat ze er meer betrouwbaar door worden omdat fouten gecorrigeerd kunnen worden. Of denk je soms dat de gemeente klakkeloos gegevens van de burgers overneemt? Zo naïef ben je toch niet? Dat zal echt wel gecontroleerd worden.
Tsja, over naïef gesproken :) Als de gemeenten dit als een soort wikipedia zien, dan is het maar de vraag of dat wel echt zo goed wordt gecontroleerd. Als je een gemeente hebt die blindelings afgaat op hetgeen een burger zegt ("die zal het wel weten en wij hebben geen tijd/geld om het te controleren"), dan heb je zo een aantal fouten erbij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Attietattie » do 05 sep 2013, 7:52

Tja, ik zie hier in een paar dagen tijd op dit forum alleen al enorm veel fouten naar boven komen. Blijkbaar is de meeste informatie al klakkeloos overgenomen. Dus inderdaad ja, ik ben zo naïef om te verwachten dat dat met 'aannemelijke' burgerinformatie ook gebeurt.

Ik bedoel, als iemand meldt dat Hoog Catharijne uit 1974 stamt (terwijl het volgens Wikipedia in 1973 officieel is geopend), dan klinkt dat aannemelijk, logisch en waarschijnlijk juist. Dus, druk maar op enter. En foetsie betrouwbaarheid...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Peter » do 05 sep 2013, 8:33

Je houdt natuurlijk wel probleemgevallen. De meeste katherdralen zijn in verloop van (tot) honderden jaren gebouwd. Dus wat houd je aan als bouwjaar ? Sommige huizen zijn nagenoeg volledig verwoest of verbrand en in oude stijl herbouwd. Wat houd je aan. Van sommige huizen wordt alles behalve de gevel afgebroken. Wat telt er dan ? De gevel ? Andersom hebben oude huizen in de jaren 60-70 een volledig nieuwe "moderne" gevel gekregen. Tja ...

Goede data krijg je alleen als het kadaster volledig digitaal is en gekoppeld (dus niet alleen gescand en als JPG opgeslagen), maar ook hier kunnen fouten zitten, met name bij de zeer oude of volledig herbouwde huizen. Denkbaar dat men daarmee ook bezig is (voor de nog bestaande huizen althans).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Egbert » do 05 sep 2013, 11:13

Palance schreef: Als de gemeenten dit als een soort wikipedia zien,
Ik begrijp niet hoe je tot die conclusie komt? Dit zijn kadastrale gegevens die door verschillende regelgeving openbaar gemaakt is. Dat is heel wat anders dan wikipedia.
En als je denkt dat gegevens die vanuit de overheid komt altijd 100% juist is dan denk je waarschijnlijk ook nog altijd dat je vader alles weet. Ben blij dat je de mogelijkheid hebt om onjuiste gegevens te melden. Nee, ik snap echt niet dat er zo gejankt wordt dat het allemaal fout is (en men geen moeite wil doen om het te corrigeren). 5 jaar geleden kon je deze informatie nog niet eens zomaar inzien.

Zoals je ook in het colofon van die website kunt zien is die niet door een overheidsinstantie gemaakt. De data is vrij beschikbaar en iedereen die zin heeft er iets mee te doen mag dat ook.

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door ConradM » do 05 sep 2013, 12:15

zo'n kaart is inderdaad een leuk idee, ik mis alleen een onderliggende (wegen)kaart zodat orientatie soms erg lastig is.

Wat betreft de leeftijden van gebouwen, voor zover ik kan overzien komt dit grotendeels door de interpretatie van de gegevens en niet door de data zelf. In sommige gevallen is er geheel correct de datum van de eerste bouw gehanteerd maar in andere gevallen, binnen de zelfde gemeente, wordt het hele gebouw voorzien van de datum van de laatste bouwaanvraag. Of de fout bij gemeente, kadaster of de kaartmaker ligt durf ik niet te zeggen, ik ga er vanuit dat alle originele datums in bij het kadaster en de gemeente bekend zijn.

Verder viel het mij op dat de functie van gebouwen niet heel concequent gevuld is, dat lijkt vooral een invul foutje aan de zijde van gemeente en/of kadaster.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Palance » do 05 sep 2013, 13:30

Egbert schreef:Ben blij dat je de mogelijkheid hebt om onjuiste gegevens te melden. Nee, ik snap echt niet dat er zo gejankt wordt dat het allemaal fout is (en men geen moeite wil doen om het te corrigeren).
Je leest niet goed. Ik geef aan dat een 'correctie' niet altijd betekent dat ook die informatie goed hoeft te zijn. Ik 'jank' daarnaast dan ook helemaal niet over het al dan niet fout zijn van gegevens, ik heb daar niks over gezegd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door kees » zo 08 sep 2013, 13:52

Ik heb eigenlijk geen zin om me te verdedigen, maar ik heb wel het gevoel dat ik het moet doen, omdat bij de term 'prutsers' vandaan komt.
Wat heb ik met de kennis gedaan?
Een collega ingeseind, waarvan haar vriend toevallig werkt op de afdeling binnen onze gemeente waar die gegevens beheerd worden. Het is trouwens gek dat ik de legenda naast de kaart wel thuis op mijn computer zie, maar niet op het werk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Vinny » do 12 sep 2013, 18:56

100% betrouwbaarheid is feitelijk onmogelijk. Er is niemand die een tijdmachine heeft om te kijken of ze in bijv. 1913 een huis hebben gebouwd, of dat het stiekem toch 1904 is geweest. Wel kun je bijv. op basis van bouwstijl en gevelversiering conclusies trekken over de waarschijnlijke bouwperiode.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie