Kaart met leeftijd van gebouwen

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Jump » ma 02 sep 2013, 13:09

Gisteren deze kaart tegengekomen: http://dev.citysdk.waag.org/buildings/

Deze kaart bevat, aan de hand van het kleurschema, een overzicht van het bouwjaar van alle gebouwen in Nederland. De kaart heeft data van juist geen 10 miljoen gebouwen!

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door captain007 » ma 02 sep 2013, 13:17

^^ Mooie kaart en gegevens lijken bij mij thuis ook te kloppen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door nederland24 » ma 02 sep 2013, 13:35

Ik vind het geen fijne website. Hij is behoorlijk schokkerig en waarom moet de achtergrond zwart. Dat leest niet echt fijn.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door woutero » ma 02 sep 2013, 13:48

Deze kaart bevat werkelijk een schat aan informatie!

Ik denk dat ik sowieso nog nooit een kaart heb gezien met alleen maar gebouwen (dus zonder infra, water, etc.). Het geeft een heel mooi beeld van stedenbouw door de tijd heen.

Verder zijn alle gebouwen aanklikbaar en dan krijg je te zien wat het adres is, wanneer het gebouwd is, het oppervlak en de functie. En dat van heel Nederland.
:wow:

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Sophie » ma 02 sep 2013, 14:10

Dat kan toch al lang via de BAG? http://bagviewer.geodan.nl/index.html
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Wesso » ma 02 sep 2013, 14:36

De kaart laat bij Hoog Catharijne en Utrecht Centraal een groot gebouw uit 1893 zien. Waarschijnlijk wordt hier de oude perronoverkapping mee bedoeld. Maar om Hoog Catharijne en alles wat daar verder aan vastzit als 19e-eeuwse bouwwerken te bestempelen, is een hele grote :facepalm:
Laatst gewijzigd door Wesso op di 03 sep 2013, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door keokiracer » ma 02 sep 2013, 15:11

Wesso schreef:Maar om Hoog Catharijne en alles wat daar verder aan vastzit als 19e-eeuwse bouwwerken te bestempelen, is een hele grote :facepalm:
Wordt idd per gebouw gedaan. De school waar ik opzit is van 1882 en dat was een klein gebouwtje. Dat deel is nu bekend als het oude deel. Maar het hele gebouw is volgens de site uit 1850-1900, terwijl het nieuwste deel uit 2012 er ook met dezelfde kleur opstaat, puur omdat het verbonden is met het oude deel.

Desalniettemin een erg gave site :top: :top:.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door captain007 » ma 02 sep 2013, 15:13

Het gaat in Haarlem ook fout met het Kennemer Gasthuis. Er is inderdaad recent een vleugel aan gebouwd, maar ik weet zeker dat het hoofdgebouw nog uit de jaren 60 komt (moet uit dezelfde tijd komen als de flat waarin ik woon die in 1962 is gebouwd).

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door doorn » ma 02 sep 2013, 19:22

Wesso schreef:De kaart laat bij Hoog Catherijne en Utrecht Centraal een groot gebouw uit 1893 zien. Waarschijnlijk wordt hier de oude perronoverkapping mee bedoeld. Maar om Hoog Catharijne en alles wat daar verder aan vastzit als 19e-eeuwse bouwwerken te bestempelen, is een hele grote :facepalm:
Dat is overigens geen fout van die kaart, maar van de BAG. Als je het gebouw in de BAGViewer bekijkt (http://bagviewer.geodan.nl/index.html) zie je dat het gebouw ook daar uit 1893 komt.
Het kadaster heeft nou eenmaal besloten om zulk soort gebouwen als één geheel te laten zien.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door harry » ma 02 sep 2013, 19:23

nederland24 schreef:waarom moet de achtergrond zwart.
Bij mij is en blijft alles zwart. :(
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door mhkamp » ma 02 sep 2013, 19:27

^^ Idem hier, Harry :(
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door keokiracer » ma 02 sep 2013, 19:41

Is hier nu ook zwart :(
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door boe! » ma 02 sep 2013, 20:34

Nachtfoto's. ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Wesso » ma 02 sep 2013, 22:17

doorn schreef:Dat is overigens geen fout van die kaart, maar van de BAG. Als je het gebouw in de BAGViewer bekijkt (http://bagviewer.geodan.nl/index.html) zie je dat het gebouw ook daar uit 1893 komt.
Het kadaster heeft nou eenmaal besloten om zulk soort gebouwen als één geheel te laten zien.
Klopt. Er staat trouwens maar één adres in dat gebouw, terwijl het er veel meer zijn. Ik heb inmiddels een melding gedaan bij de afdeling BAG.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door kees » ma 02 sep 2013, 23:46

HAHAHAHAHAHAHAHAHA.
Ik heb het even gecheckt met de situatie in de binnenstad van 's-Hertogenbosch en ik trek de conclusie dat die kaart werkelijk een lachertje is.
Enkele voorbeelden:
De uitbreiding van het Noordbrabants Museum uit de jaren 80 wordt als een gebouw van voor 1800 aangemerkt.
De grote nieuwbouw van het Groot Zieken Gasthuis wordt aangemerkt als vooroorlogs, terwijl dat van rond 1970 dateert. Bovendien kloppen de jaartallen niet, als je op het gebouw klikt.
Het hele Reinier van Arkelcomplex wordt als van 1744 betiteld, terwijl het hoofdgebouw in de Hinthamerstraat het jaartal 1831 aangeeft.
Een heel bejaardencomplex staat er als periode 1960-1975 op terwijl dat vlak na 2000 gereed is gekomen. Een onderdeel is van de St.Anthoniuskerk, en dat dateert weer uit begin 15e eeuw.
De St. Catharinakerk wordt als geheel op 1544 gedateerd, terwijl het grootste deel in de Eerste Wereldoorlog is gebouwd.
En de klapper: de kathedraal de St. Jan stamt volgens de kaart uit 1900, terwijl het nieuwste gedeelte begin 16e eeuw is gebouwd en het oudste gedeelte uit de 13e eeuw.

Ik kan dus maar 1 conclusie trekken:
stelletje prutsers!
Laatst gewijzigd door kees op di 03 sep 2013, 0:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Mandelsoft » di 03 sep 2013, 0:01

Alles uit hartje Amsterdam schijnt uit 1005 te komen. Iets zegt mij dat dat niet klopt... :roll:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Attietattie » di 03 sep 2013, 0:56

^^ Je kan er ook postcodes mee opzoeken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Egbert » di 03 sep 2013, 7:34

kees schreef:
Ik kan dus maar 1 conclusie trekken:
stelletje prutsers!
Het is de basisadministratie gemeente. Er staat zelfs een link bij waar je verbeteringen kunt indienen.
Ik zou zeggen: spendeer daar je tijd aan.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Attietattie » di 03 sep 2013, 7:49

^^ Goed idee. Ik ga mijn tijd besteden aan alles wat er niet klopt op internet. :doei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mave94
dorpsstraat
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 15:08
Locatie: Nederland

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door mave94 » di 03 sep 2013, 8:12

Interessante kaart! Her en der kloppen de details inderdaad niet. Zo zijn er gebouwen in Rotterdam-Zuid die in 1920 gebouwd zijn donkerpaars. Je kan echter in grote lijnen toch best aardig bekijken hoe oud bepaalde gebouwen zijn. Met deze kaart kan je mooi zien hoe een stad zich heeft ontwikkeld. Als ik puur kijk naar de landelijke verspreiding van gebouwen dan vallen mij een aantal dingen op. Geografische kenmerken als de Oosterschelde, de Maas en de Veluwe zijn goed zichtbaar op de kaart. Andere mooie landschapskenmerken vind ik de dijkbebouwing in het west-Nederlandse laagveenlandschap en de lintbebouwing in Drenthe.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Rene » di 03 sep 2013, 11:40

Tsja, de Rotterdamse Laurenskerk schijnt pas in 1983 te zijn gebouwd... :lol:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Peter » di 03 sep 2013, 12:34

Wijken die gebouwd zijn rond een tijdsperkovergang (zoals het Haagse Bezuidenhout in 1880-1930; los van de vernieuwing door oorlogsschade) staan er vaak niet goed in. In ben opgegroeid in een huis uit 1890 die als 20 eeuws is aangemerkt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door captain007 » di 03 sep 2013, 13:31

In ieder geval komen de fouten nu aan het licht. Als ik die kaart niet had gehad, had ik immers ook niet kunnen weten dat de administratie van bepaalde gebouwen niet klopt :)

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Egbert » wo 04 sep 2013, 7:27

Attietattie schreef:^^ Goed idee. Ik ga mijn tijd besteden aan alles wat er niet klopt op internet. :doei:
Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar dit is de gemeentelijke basisadministratie. Het is dus niet zomaar "iets op het internet". Dit is hoe de overheid de gegevens van deze gebouwen heeft opgetekend.

Maar natuurlijk, als je daar geen tijd aan wil besteden is dat toch geen probleem?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Attietattie » wo 04 sep 2013, 7:53

Egbert schreef:Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar dit is de gemeentelijke basisadministratie. Het is dus niet zomaar "iets op het internet".
Dat heb ik niet in de gaten want ik heb niet op de site gekeken. Maar ik zie niet in wat het verandert. Volgens mij is het nog steeds iets op het internet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door kees » wo 04 sep 2013, 8:05

Egbert schreef:Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar dit is de gemeentelijke basisadministratie. Het is dus niet zomaar "iets op het internet". Dit is hoe de overheid de gegevens van deze gebouwen heeft opgetekend
Dat vind ik best schokkend. Eens kijken wat ik met deze kennis ga doen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Wesso » wo 04 sep 2013, 11:12

^^ Proef ik hier wat sarcasme?

Het zijn geen fouten die veel mensen treffen, maar als eigenaar van een pand met een verkeerd ingevuld bouwjaar kan je best problemen krijgen. Denk aan een monumentenstatus of regelmatig onderhoud. Of verwarring als je je pand wil verkopen. Er zullen vast nog meer redenen zijn om een juist bouwjaar in te vullen. Dat jij je niet geroepen voelt om dat te doen, ok. Maar het kan wel nuttig zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Attietattie » wo 04 sep 2013, 11:22

Als er iets vanaf hangt, ga je zo'n site toch niet als bron gebruiken? En al helemaal niet als blijkt dat iedere willekeurige burger fouten kan doorgeven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Peter » wo 04 sep 2013, 11:52

Bij het kadaster zijn meestal wel meer accurate gegevens bekend, zeker van na 1810 (Napoleon), alhoewel dat vaak koopactes zijn, die niet perse samenhangen met de oplevering of start bouw. Gegevens van voor 1810 zijn meestal vager. Voorname gebouwen zijn meestal wel gedateerd (want komen meestal wel voor in oude prenten of hebben een opgeschrift (Anno...)), maar dat geldt niet voor eenvoudiger gebouwen.

Oude kadastergevens zijn vermoedelijk lang niet allemaal gedigitaliseerd en dus niet eenvoudig bekend in systemen. En dus heeft men wijkgemiddeldes genomen van bouwwerken van voor 1970 of zo. Ook in 1810-1900 werden veel wijken al planmatig aangelegd net als nu.

Wie een bouwdatum wil weten voor monumentenstatus of zo, moet het kadaster raadplegen. Vrijwel alle (redelijk originele) gebouwen van voor 1850 hebben die status al, alhoewel velen gemeentelijk zijn (dus heeft de eigenaar wel plichten maar geen rechten).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kaart met leeftijd van gebouwen

Bericht door Wesso » wo 04 sep 2013, 15:13

^^ Dat kan zo zijn, maar omdat gemeenten die Basisadministratie gebruiken binnen hun werkterrein kunnen er dus foutjes ontstaan. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de BAG. Het kadaster levert gegevens voor de BAG, maar ziet niet toe op de kwaliteit. Als burger zou je dan moeten zoeken naar de meest betrouwbare data.

Op de site van BAG-viewer staat jammer genoeg geen doorverwijzing naar het juiste loket van het kadaster. Alleen een verwijzing naar BAG-web, dat dezelfde (foute) informatie heeft. Van het kastje naar de muur.

Plaats reactie