Baarle-Hertog en Baarle-Nassau

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Baarle-Hertog en Baarle-Nassau

Bericht door Kaaiman » do 14 feb 2008, 21:52

Volgaarne ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Baarle-Hertog en Baarle-Nassau

Bericht door orionpax » do 14 feb 2008, 21:58

Kaaiman schreef:Volgaarne ;)
Het kan even duren maar ik zal ze plaatsen. Tegelijk met wat kaarten van enkele gebieden onder Breda.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Baarle-Hertog en Baarle-Nassau

Bericht door orionpax » wo 20 feb 2008, 13:12

Het gaat om de volgende kaarten:


Baarle Nassau Verkend 1893, Ged. Herzien 1915, Uitgave 1916
Baarle Nassau Verkend 1934, Ged. Herzien nvt, Uitgave 1938
Baarle Nassau Verkend 1893, Ged. Herzien 1955, Uitgave 1959+

Ulicoten Verkend 1934, Ged. Herzien nvt, Uitgave 1938
Ulicoten Verkend 1934, Ged Herzien 1955, Uitgave 1955+

Nerhoven Verkend 868, 1893, Ged. herzien 1916, Uitgave 1921
Ulvenhout Verkend 1868 Ged. Herzien 1894, 1918, Uitgave 1919
Alphen Verkend 1893, Ged. Herzien nvt, Uitgave +- 1910

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Baarle-Hertog en Baarle-Nassau

Bericht door peejay » za 23 feb 2008, 19:08

(Off-topic) Leven en dood op de grens van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog.
[url=http://www.bndestem.nl/binnenland/2698157/Nog-nooit-zoiets-bizars-meegemaakt.ece]BN/De Stem[/url] (23-2-2008) schreef: 'Nog nooit zoiets bizars meegemaakt'
door Yolanda Sjoukes

Zaterdag 23 februari 2008 - BREDA - Een dode vrouw in een huis dat pál op de grens van Nederland met België staat, in Baarle-Nassau/-Hertog. Zó 'bizar' hebben justitie in Nederland en België het nog niet meegemaakt.

Dus onderzochten Nederlandse politiemensen deze week de Nederlandse kant van het pand (waar het lijk van de 26-jarige Katarina in een kist werd aangetroffen) en deden Belgische rechercheurs de Belgische kant.

Die ingewikkelde werkwijze heeft goede redenen, zegt Martine Pilaar van het Openbaar Ministerie (OM): "We moeten voorkomen dat straks, in de vervolging, een advocaat schermt met onrechtmatig verkregen bewijs." Met andere woorden: dat een mogelijke dader wegens 'onwettige bewijsgaring' moet worden vrijgelaten.

Donderdag ging de zaak van Belgische in Nederlandse handen over. "Uitstekend samengewerkt", zegt het OM, dat daarna meteen deed wat de Belgen hadden verzuimd: een aanhoudingsbevel uitvaardigen tegen verdachte B., echtgenoot van de dode Katarina.

Het OM zei in BN/DeStem van gisteren een getuige te willen horen. Het verhoor is echter allang in het dossier opgenomen. Maar dát ligt nog steeds in België.

OM-woordvoerder Pilaar: "Je zou misschien zeggen: print het uit en breng het naar Breda. De nuance van de Belgen is dat donderdag tot overdracht is besloten en dat het dossier later komt. Een zaak die wij formeel gezien begrijpen."
Rij met je hart

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Baarle-Hertog en Baarle-Nassau

Bericht door Riva » di 26 feb 2008, 14:11

Ik vind het wel wat hebben, die enclaves. Met bovenstaand bericht als triest voorbeeld. Het geeft aan dat de grenzen in Europa grotendeels historisch bepaald zijn en niet met een pennestreek op de kaart zijn gekliederd, zoals in Amerika of Afrika veel voorkomt. Dit soort dingen moet je dan ook nooit opheffen; de nadelen zijn met het eenworden van Europa toch grotendeels verdwenen. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen deze enclaves beruchte smokkeloorden waren. Ik ben ook wel eens in het klooster de Achelse Kluis, ten zuiden van Eindhoven, geweest. Dit ligt precies op de grens en werd ook veel voor de smokkel gebruikt.
Rainier

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re:

Bericht door duikgek89 » do 19 jun 2008, 10:38

Wouter N14 schreef:Het Zwitserse Samnaun is ook zo'n apart oord, omdat het voor lange tijd alleen via Oostenrijk bereikbaar was. Ondanks dat er nu ook een weggetje direct uit Zwitserland heenleidt, hebben ze daar nog steeds een apart fiscaal beleid.
Wel een aanrader voor de wintersport. Niet zo'n feest-zuip-koppijn dorp maar een hele gemoedelijke plaats met vriendelijke mensen en weinig Nederlanders (gelukkig maar :)).
Omdat het wintersport gebied van Samnaun en het Oostenrijkse Ischgl bij elkaar horen zijn er op de pistes ook controle's. Op de grenzen staan/skiën mensen in burger die steekproefsgewijs mensen hun tas open laten maken. Zo worden er verschillende mensen gesnapt met drank, sigaretten, parfum, en andere interessante goederen. In Samnaun heb je dan ook veel belastingvrije winkel(tje)s en tankstations.
Omdat er serieus gesmokkeld wordt/werd is er zelfs een skiroute naar vernoemd, de zogenaamde "duty-free run". Erg leuk om te doen maar dan moet je wel een beetje redelijk weer (ivm de wind) hebben.

De weg over Zwiters grondgebied is een smal bergweggetje met een aantal kleine enkelbaans tunneltjes. Heel apart om te rijden en ook mooi om te zien. Op een gegeven moment kom je langs een ingaande grenspost bij het plaatsje Martina omdat (logisch natuurlijk) je ook maar beperkt mag invoeren naar de rest van Zwitserland. Dit is wel een verbetering ten opzichte van de oude route, op de oude route heb je namelijk 3 grensposten (Oostenrijk in (tussen Samnaun Compatsch en Spiss), Oostenrijk uit (net na de splitsing B180/B184), Zwitserland in (bij Martina). Ik denk dat het in Reistijd een goed kwartier scheelt bij goede omstandigheden en als je bij de grensposten zo door kan rijden. Dit is echter een wilde gok want de enigste keer dat ik de oude route reed was het vroeg in de ochtend in het donker en sneeuwde het. Op de andere route was ik sneller terug al heb ik toen niet heel goed op de tijd gelet. Die avond moest ik weer op en neer maar het had toen de hele dag gesneeuwd (en het sneeuwde nog steeds) en de wegen waren niet schoon gemaakt dus dat levert ook geen betrouwbare indicatie op.

edit: Volgens mij blijft de belastingvrije status omdat Samnaun toch relatief lastig bereikbaar is over eigen grondgebied. Het eerste plaatsje met een treinstation ligt op 40 kilometer. Maar daar heb je in de winter makkelijk drie kwartier voor nodig, en als er een pak sneeuw ligt nog langer..

Plaats reactie