Apple Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Apple Maps

Bericht door Mark » do 18 dec 2014, 17:33

Vlak na de introductie 2 jaar geleden werd Apple Maps erg bekritiseerd. Er zaten veel knullige fouten in waardoor het niet echt bruikbaar was als betrouwbaar kaartmateriaal. Anno nu is er veel verbeterd. Het kaartmateriaal is (met wat ik zie en weet qua wegen) accuraat te noemen en wordt snel bijgewerkt. Soms zelfs te snel want de A4-zuid stond er bijvoorbeeld al een tijdje op voordat deze open was, evenals de A5 Westrandweg of de N31 Haak om Leeuwarden. Ik gok dat de luchtbeelden van Nederland uit 2013 stammen. Niet heel recent maar ook niet al te verouderd. Verder is er een 3D functie aanwezig die wel aardig is. Sinds vandaag is grofweg de regio Rijnmond als eerste plaats in Nederland in 3D te bekijken. Verwacht geen perfect afgewerkte omgeving maar het is een aardige gimmick.
Link
Uiteraard zijn er ook nadelen. Apple Maps is alleen te gebruiken op apparaten die OSX of iOS draaien. Er zijn geruchten dat er een webversie komt die voor iedereen te bekijken is maar niks is zeker daarover. Persoonlijk vind ik het kaartmateriaal van Google toch net wat fijner qua kleurgebruik en afwerking, bij Apple Maps is het soms nog wat grof. Zeker de weergave van slechte doorstroming vind ik bij Apple Maps door het gebruik van stippellijnen niet echt fraai en druk overkomen. En in het gebruik mis ikzelf toch wel erg Google Streetview. Maar buiten dat is het naar mijn idee prima kaartmateriaal.

Afbeelding
Kaart van Rotterdam, met A38! De stippellijntjes geven een slechte doorstroming aan

Qua kleurengebruik en categorisering van wegen lijkt mijn ongeveer hetzelfde principe te volgen als Google Maps. Snelwegen zijn dikker en wat donkerder van kleur, alle niet-autosnelwegen dunner en wat lichter geel. Echter: ongelijksvloerse autowegen als de N11 en N31 worden wel als autosnelweg weergegeven. Verder worden belangrijkere doorgaande niet-autosnelwegen op hogere zoomniveau's aangegeven. Dit wordt duidelijk bijvoorbeeld op de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden met de N57 en N59. Deze zijn wel zichtbaar, maar een minder belangrijke weg als de N215 is wat minder opzichtig. Een nadeel: je ziet nergens of een weg een tolweg is. In de routeplanner wordt daar wel voor gewaarschuwd.

Afbeelding

Zijn er mensen hier die hier regelmatig gebruik maken van Apple Maps?

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Apple Maps

Bericht door Jeroen O » do 18 dec 2014, 21:16

Ik gebruik het om mee te navigeren in de auto.

De kaart van mijn ingebouwde navigatiesysteem loopt 5 jaar achter en Apple maps is zuiniger qua dataverbruik dan Google maps.

De navigatiefunctie is overigens prima.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Apple Maps

Bericht door Rene » vr 19 dec 2014, 11:48

Mark schreef:Zijn er mensen hier die hier regelmatig gebruik maken van Apple Maps?
Dat zal alleen bij apple-adepten het geval zijn. En zoals ik het thans zie is er echt wel een tweedeling in smartphoneland: of je bent als apple-adept helemaal weg van apple en wuift alle nadelen weg onder het mom "het is geweldig", of je bent zeer kritisch naar apple toe en wilt dus ook helemaal niets van apple hebben/gebruiken. Iets-er-tussen-in ben ik tot op heden nog niet tegengekomen. Zelf hoor ik overigens tot de laatste categorie.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Apple Maps

Bericht door Albaufstieg » vr 19 dec 2014, 11:56

Qua smartphones ben ik een fan van Apple, ik gebruik naar volle tevredenheid momenteel de iPhone 5C. Daardoor maak ik ook weleens gebruik van Apple Maps en ik moet zeggen dat ik het prima vind werken. Het is soepel in gebruik, ziet er prima uit, etc.

Qua PC's gebruik ik niks van Apple, ik vind Windows prima werken en heb derhalve een Sony Vaio tot mijn beschikking.

edit: mijn iPod Classic met 160 GB heb ik ook al 5 jaar en gebruik naar volle tevredenheid. Nog nooit wat mee gehad.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op vr 19 dec 2014, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Apple Maps

Bericht door duikgek89 » vr 19 dec 2014, 12:19

Apple maps vond ik niet zo fantastisch maar heb ik al lang niet meer gebruikt. Ik heb een iphone4s bij mijn Nederlandse contract maar ik ben er niet zo blij mee. Beetje te gesloten. Bij mijn Duitse contract heb ik een Note 3 (met een andere ROM) en dat bevalt me beter. Ik zal niet snel nog een apple product aanschaffen want de paar voordeeltjes wegen naar mijn mening niet op tegen de nadelen, zeker niet als je bedenkt hoe overpriced apple producten vaak zijn.

Voor computer, op mijn laptop draai ik een dual boot met ubuntu 14.10 voor mijn dagelijkse bezigheden en een erg lege schone windows 7 installatie met alleen CAD software (die is zwaar genoeg dus ik wil geen andere rommel erbij hebben). Op mijn computer heb ik op het moment een triple boot, ubuntu 14.10 voor dagelijks gebruik op een SSD. Dan een windows 7 (maar met iets meer software) voor CAD software die helaas niet onder linux draait en de derde is nogmaals ubuntu maar om wat dingen te testen, te proberen en om wat te rommelen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Apple Maps

Bericht door boe! » vr 19 dec 2014, 12:55

Rene schreef:Dat zal alleen bij apple-adepten het geval zijn. En zoals ik het thans zie is er echt wel een tweedeling in smartphoneland: of je bent als apple-adept helemaal weg van apple en wuift alle nadelen weg onder het mom "het is geweldig", of je bent zeer kritisch naar apple toe en wilt dus ook helemaal niets van apple hebben/gebruiken. Iets-er-tussen-in ben ik tot op heden nog niet tegengekomen. Zelf hoor ik overigens tot de laatste categorie.
Ik gebruik inderdaad vrijwel nooit iets van Apple. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat Apple Maps bestond.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Apple Maps

Bericht door RSK » vr 19 dec 2014, 13:54

Rene schreef:Iets-er-tussen-in ben ik tot op heden nog niet tegengekomen.
En ik had toch nog wel zo duidelijk mijn naam gezegd! :lol:

Op zich ben ik redelijk te spreken over mijn iPhone 5. Ik loop echter ook zo nu en dan tegen beperkingen aan. Daar klaag ik niet over, omdat ik de telefoon ooit via een actie gratis kreeg. Maar sec gezien vind ik Apple-producten veel te duur voor wat ze te bieden hebben. Dat is dan echter weer een kwestie van zuinig op je spullen zijn; sommigen hebben bijkans hele barsten in hun scherm, waar het bij mij met drie krasjes wel ophoudt.

Om even bij het onderwerp te blijven: in het begin was er nogal wat negatieve aandacht voor Apple Maps, naar aanleiding daarvan heb ik even gekeken en geconcludeerd dat het inderdaad niet top was. Toen Google Maps geïnstalleerd. En zoals het gaat, ben ik daar inmiddels aan gewend en vind ik het wel prima zo.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Apple Maps

Bericht door Alfa » vr 19 dec 2014, 15:53

Kan je nog altijd niet met een gewone computer naar Apple Maps surfen? Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat ze dat niet voorzien. Zo sluit je de helft van het publiek uit.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Apple Maps

Bericht door Lambo19 » vr 19 dec 2014, 17:53

Ikzelf gebruik nooit Apple Maps op mijn Ipad. De luchtbeelden van Apple Maps zijn vaak verouderd en het feit dat er geen Streetview aanwezig is bij Apple Maps is toch een gemis bij mij. Een probleem dat ik vaak ondervind bij Google Maps op mijn tablet is dat SV het vaak op de een of andere reden niet doet. Heeft daar nog iemand problemen mee?

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1186
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Apple Maps

Bericht door EtienneM » vr 19 dec 2014, 19:13

^^ Apple gebruikt dezelfde satellietbeelden als Bing Maps. Zelf vind ik het fijner om in Maastricht met Apple Maps te werken, omdat de sattelietbeelden van Google Maps verschrikkelijk slecht zijn in de omgeving van Maastricht (ze zijn wel uit 2012, maar van hele lage resolutie). Het nadeel aan het gebruik van Apple Maps, is dat je geen Streetview hebt en ik dus nog vaak overschakel op Google Maps.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Apple Maps

Bericht door Wesso » zo 21 dec 2014, 18:20

Lambo19 schreef:Een probleem dat ik vaak ondervind bij Google Maps op mijn tablet is dat SV het vaak op de een of andere reden niet doet. Heeft daar nog iemand problemen mee?
Ik heb geen iPad (wel een iPhone), en daar werkt SV over het algemeen heel redelijk op met de Google Maps-app. Het is mij wel duidelijk dat de kruisbestuiving tussen Apple en Microsoft- of Google-producten niet best is. iTunes is een log programma dat totaal niet lekker werkt op Windows 7 en een USB-kabel van iPhone naar Windows-pc geeft "kortsluiting".

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Apple Maps

Bericht door Claus Plein » vr 24 apr 2015, 22:17

Apple Maps is er alweer vroeg bij: De A4MD staat al ingetekend. Alleen wel met wat kleine foutjes rond het Kethelplein.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Apple Maps

Bericht door Mark » zo 10 mei 2015, 16:22

Het knooppunt is nu bijna goed ingetekend. Alleen moet die oude klaverlus nog even weg.

Afbeelding

Ik moet zeggen, zo'n A4 volledig ingevuld maakt de kaart gelijk stukken beter ;) (helaas moeten we nog even wachten.)

Afbeelding

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Apple Maps

Bericht door Claus Plein » zo 10 mei 2015, 16:45

Ziet er inderdaad stukken beter uit, hè!
Mark schreef:Het knooppunt is nu bijna goed ingetekend. Alleen moet die oude klaverlus nog even weg.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ook begint de oostelijke tunnelbuis wat noordelijker.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Apple Maps

Bericht door Alfa » za 30 mei 2015, 13:02

Ik vind het vooral vreemd ogen, zo twee snelwegen op een paar km parallel aan elkaar. Landschappelijk was het beter geweest om de A13 te verdubbelen. Eventueel 3+3+3+3 (zodat file op het ene deel het andere niet beïnvloed).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Apple Maps

Bericht door RSK » za 30 mei 2015, 13:23

^^ Het voornaamste probleem is dat je zowel in Overschie (bij Rotterdam) als op de aansluitende A20 geen enkele ruimte meer hebt om te verbreden. De A13 is duidelijk een restant uit de periode dat men bij de aanleg van wegen nog sterk stad-stad dacht, terwijl er tegenwoordig ook veel doorgaand verkeer is. Dan krijg je min of meer een Belgisch netwerk, met ringen. Echter is in Nederland buiten Amsterdam nergens sprake van een dergelijke ringweg, overal wordt het verkeer door een groep toevallig langs de stad lopende wegen afgewerkt.

Het doorgaande verkeer tussen de noordelijke en westelijke randstad kan straks makkelijker langs Rotterdam door gewoon de A4 te volgen door de Beneluxtunnel heen en vervolgens over de beter uitgebouwde A15 naar de A16. In een later stadium zou de A4 zelfs voltooid kunnen worden, zodat een rechtstreekse snelweg richting Antwerpen ontstaat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apple Maps

Bericht door Coen Tunnel » za 30 mei 2015, 13:42

Alfa schreef:Ik vind het vooral vreemd ogen, zo twee snelwegen op een paar km parallel aan elkaar.
Ach, het is niet zo extreem zoals de Duitse A5 en A67/A6 tussen het Darmstädter Kreuz en Kreuz Walldorf: https://maps.google.com/maps?ll=49.5822 ... 2&t=m&z=10
RSK schreef:In een later stadium zou de A4 zelfs voltooid kunnen worden, zodat een rechtstreekse snelweg richting Antwerpen ontstaat.
Amsterdam-Antwerpen zal altijd sneller blijven over de A2, A27 en A16. Alleen voor Den Haag-Antwerpen zal de A4 door de Hoeksche Waard de route beduidend sneller maken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Apple Maps

Bericht door Rein » za 30 mei 2015, 14:36

^^ een gecompleteerde A4 lijkt me ook voor de gehele kustgebieden wat boven Den Haag ligt zoals Leiden, Haarlemmermeer, Haarlem, Amsterdam Nieuw West, Alkmaar etc sneller dan via de A27. Kortom, voor behoorlijk wat mensen zou zo'n verlengde A4 wel prettig zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Apple Maps

Bericht door Vinny » za 30 mei 2015, 20:06

Ach, het is niet zo extreem zoals de Duitse A5 en A67/A6 tussen het Darmstädter Kreuz en Kreuz Walldorf: https://maps.google.com/maps?ll=49.5822 ... 2&t=m&z=10
Voorbeelden in Nederland waren de A 205 die naast de toenmalige A 5 gebouwd werd (huidige A 200) en de A 326 die naast de A 73 gebouwd werd.

Het meest merkwaardige vind ik van deze snelwegen dat ze zo zijn aangelegd in plaats van de aansluitingen te verbeteren. Dat had in beide gevallen meer voor de hand gelegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Apple Maps

Bericht door Mandelsoft » zo 31 mei 2015, 1:16

Alfa schreef:Ik vind het vooral vreemd ogen, zo twee snelwegen op een paar km parallel aan elkaar. Landschappelijk was het beter geweest om de A13 te verdubbelen. Eventueel 3+3+3+3 (zodat file op het ene deel het andere niet beïnvloed).
Knappe jongen die dat nog weet in te passen in Delft en Overschie...
Zelfs als je al genoeg ruimte hebt, kan het ook behoorlijk tegenzitten met de Ruimtelijke Ordeningsprocedures (zie eerdergenoemde A4MD)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apple Maps

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2015, 15:17

Vinny schreef:Voorbeelden in Nederland waren de A 205 die naast de toenmalige A 5 gebouwd werd (huidige A 200) en de A 326 die naast de A 73 gebouwd werd.
Andersom, want de A326 is een jaartje ouder dan de A73.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Apple Maps

Bericht door Mark » wo 10 jun 2015, 13:35

Apple heeft bevestigd dat ze rondrijden met voertuigen om foto's te maken van de wegen. Dat zou kunnen betekenen dat ze ook met een Streetview-achtige dienst komen(bron).

Dit zou overigens naar mijn idee alleen zin hebben als er ook een webversie kwam van de kaartendienst. Alleen op mobiele apparaten en OSX is toch wel een wat beperkt publiek.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Apple Maps

Bericht door Mark » wo 05 aug 2015, 23:18

Afbeelding

Het wordt steeds leuker bij Apple Maps :p.

PeteZ
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 18:45
Locatie: Rotterdam

Re: Apple Maps

Bericht door PeteZ » zo 09 aug 2015, 18:47

Het klopt wel, toch?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Apple Maps

Bericht door boe! » di 27 apr 2021, 15:42

Even het topic afstoffen.

Apple is momenteel (april, mei) aan het rondrijden in Nederland met camera-auto's voor haar eigen Image Collection. Blijkbaar was Leusden vandaag aan de beurt.
:arrow: https://maps.apple.com/imagecollection/locations/nl
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
nvanleijden
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: za 22 aug 2020, 19:45

Re: Apple Maps

Bericht door nvanleijden » di 27 apr 2021, 16:37

Volgens mij rijden ze met behoorlijk wat voortuigen rond. Ben er de afgelopen weken al 2 tegen gekomen, op de A4 bij Hoofddorp en in de buurt van station Rotterdam Lombardijen. Ik ben benieuwd op welke termijn die beelden worden toegevoegd, altijd leuk om jezelf terug te zoeken :D

Stroomweg
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 18:04

Re: Apple Maps

Bericht door Stroomweg » di 27 apr 2021, 17:36

Dat is nou toevallig, ik zag er vanmiddag ook één rijden. Spaans kenteken.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Apple Maps

Bericht door Wesso » di 27 apr 2021, 18:38

Geinig, ik ben benieuwd of ik nog iets van mezelf terugzie op Apple Maps. Helaas gebruik ik sinds dit jaar alleen nog Android en Windows, daar heeft Apple niet zo veel mee. :|

Gelukkig kan ik dan via DuckDuckGo nog de kaarten van Apple bekijken, maar of Image Collection daar ook te zien is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Apple Maps

Bericht door Demassel » di 27 apr 2021, 20:55

Vandaag er 1 zien rondrijden in het pittoreske Ootmarsum

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Apple Maps

Bericht door Mark » wo 28 apr 2021, 20:12

nvanleijden schreef: di 27 apr 2021, 16:37 Volgens mij rijden ze met behoorlijk wat voortuigen rond. Ben er de afgelopen weken al 2 tegen gekomen, op de A4 bij Hoofddorp en in de buurt van station Rotterdam Lombardijen. Ik ben benieuwd op welke termijn die beelden worden toegevoegd, altijd leuk om jezelf terug te zoeken :D
Hier wordt bijgehouden waar de Apple auto's zijn gesignaleerd. Inmiddels al een aardig deel van het land.
boe! schreef: di 27 apr 2021, 15:42Apple is momenteel (april, mei) aan het rondrijden in Nederland met camera-auto's voor haar eigen Image Collection.
De beelden worden in eerste instantie verzameld om hun kaartdata te verbeteren. Onduidelijk is nog of hiermee ook gelijk een Google StreetView-achtige functionaliteit komt voor Nederland. Apple noemt dit Look Around maar deze functie is wereldwijd maar in een handjevol steden slechts beschikbaar. En aangezien Apple Maps nog altijd niet beschikbaar is op niet-Apple apparaten is het de vraag of veel mensen er wat aan hebben.

Plaats reactie