Map5

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Map5

Bericht door Mark » do 03 sep 2015, 13:05

Via een ander forum werd ik getipt over de kaarten van Map5, waarvan een gratis en betaalde versie is. De gratis versie is erg uitgebreid en gedetailleerd, rechtsboven kun je ook kiezen voor luchtbeelden van PDOK, andere weergaves en enkele historische kaarten. De dienst concentreert zich wel alleen op Nederland, al is een aardig groot deel van België (zeker tot Brussel) en west-Duitsland ook te bekijken. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de layout van deze kaarten en het detail wat deze geeft. Zelfs diverse pijpleidingen in de Rotterdamse haven staan erop. Verder zijn geplande tracé's van diverse projecten (zoals de A13/A16 en SAA) te zien. Wel gaat de kaart soms de mist in met wegnummering.

Link naar de kaart

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Map5

Bericht door captain007 » do 03 sep 2015, 13:14

^^ De geplande wegen komen van OSM. Althans ik zie exact het tracé van de A1/A6 wat ik ingetekend heb in OSM terug op deze kaart. Voor gebouwen gebruiken ze vermoedelijk BAG imports, want daar zie ik wel weer andere data dan in OSM. Zelfs mijn nog in aanbouw zijnde huis staat al op die kaart ingetekend :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Map5

Bericht door Kaaiman » do 03 sep 2015, 13:21

Dit is gewoon de OpenTopo-kaart van Jan-Willem van Aalst. Die is enkele jaren terug al begonnen met het samenvoegen van het landgebruik van TOP10NL, de straten van OSM, de gebouwen en functies van BAG, de hoogte van AHN en nog zo wat.

Dit heeft een geweldige, actuele kaart opgeleverd, maar Map5 is dus niet nieuw op dit punt. Slechts een interface om die mooie kaart makkelijker te raadplegen, die ook al weer enkele maanden in de lucht is. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Map5

Bericht door Via » do 03 sep 2015, 17:58

Dank voor deze tip, die is voor bedrijfsmatig gebruik ook erg handig! :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Map5

Bericht door Vinny » wo 30 sep 2015, 18:57

Kaaiman schreef:Dit is gewoon de OpenTopo-kaart van Jan-Willem van Aalst. Die is enkele jaren terug al begonnen met het samenvoegen van het landgebruik van TOP10NL, de straten van OSM, de gebouwen en functies van BAG, de hoogte van AHN en nog zo wat.

Dit heeft een geweldige, actuele kaart opgeleverd, maar Map5 is dus niet nieuw op dit punt. Slechts een interface om die mooie kaart makkelijker te raadplegen, die ook al weer enkele maanden in de lucht is. ;)
Ik heb wel eens contact met hem gehad, hij heeft wel een bijzondere gave om met het bronmateriaal van Top10NL met opensource software een mooie kaart te maken. Respect, want dat is een monsterklus :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Map5

Bericht door Koesj » do 01 okt 2015, 6:23

Drie duimen omhoog voor Jan-Willem van Aalst inderdaad! Persoonlijk vind ik het inladen van de PDOK luchfoto's in iets anders dan een brakke GIS erg fijn :)

e: met de topo over de lufo heengelegd ben ik bijkans trots op mijn JOSM tekenkunsten voor het nieuwe Knp. Badhoevedorp ;) Heeft wel geholpen om het toen rechtstreeks van het TB als transparante overlay over te trekken denk ik!

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Map5

Bericht door JB81 » do 01 okt 2015, 7:51

Mooie kaart!

Het combineren van databronnen leidt hier en daar wel tot opvallende kaartbeelden:
- de kruising aan de oostkant van het Bredase NS-station bestaat uit een mix van de oude en nieuwe situatie
- de meest recente westelijke uitbreiding van het dorpje Dorst bestaat uit huizen zonder straten

Plaats reactie