Topografische kaarten Luxemburg

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Topografische kaarten Luxemburg

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 feb 2016, 23:39

http://map.geoportail.lu/

Officiële topografische kaarten en luchtfoto's van Luxemburg, die je heel ver kan inzoomen. :) Uitermate gedetailleerd en zo te zien ook nog vrij recent (al staat de A7 tussen Lorentzweiler en Waldhof er nog in aanbouw op).

De FK-wegnummering in Kirchberg staat ook op de kaart.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Topografische kaarten Luxemburg

Bericht door Sibren » do 07 mei 2020, 19:23

Ik was op deze website terechtgekomen bij het plannen van een wandelvakantie, want alle openbare wandelroutes van Luxemburg staan er ook op.

En er zijn ook historische kaarten te vinden, een beetje zoals Topotijdreis. De topografische kaarten gaan terug tot 1907 en er is ook nog een kleurvolle kaart uit 1778. Om deze te raadplegen:
  • Klik op Couches (lagen)
  • Catalogue -> thème Tourisme
  • Cartes Topographiques
  • Cartes Topographiques historiques
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Topografische kaarten Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » do 15 okt 2020, 18:36

Julie verwijzen nu naar deze website: https://map.geoportail.lu/theme/main?ve ... 015_global maar niet iedereen heeft internet op zijn telefoon om tijdens een boswandeling die kaart te kunnen benaderen. Ergens rond het jaar 2013 kon ik een deel van mijn ING-rentepunten omzetten in 2 tegoedbonnen van Bever Sport, waarvoor ik via ING slechts de helft van de winkelwaarde betaald heb. :top:

Die Bever-tegoedbonnen heb ik vervolgens gebruikt om de blauwe topografische kaarten van Luxemburg op papier te kopen: R1 (noorden, rond Weiswampach) t/m R7 (Luxemburg stad), Édition 2009, op schaal 1cm = 200m. R8, R9 en R10 heb ik niet gekocht, want de waardebonnen waren op, het zuiden van Luxemburg is drukker bevolkt en minder mooi en de volle prijs wilde ik niet betalen. :2cents: ;)

Na aanschaf van deze kaarten moest ik natuurlijk regelmatig naar Luxemburg, om de kaarten goed te gebruiken. Sterk punt van de papieren kaarten is dat alle 'circuits auto-pédestre' erop staan: Parkeer je auto en volg de blauwe pijlen voor een mooie wandeling. De ANWB had wandelschoenen in de uitverkoop, dus dat kwam goed. Inmiddels zijn alle 7 kaarten voor minstens 2 wandelingen gebruikt. :yes:

Soms ontbreekt er een bordje met pijl, maar Luxemburg heeft de meeste 'circuits auto-pédestre' (bijna) perfect bewegwijzerd. Helaas bleef het niet goed, want inmiddels is een groot deel van die wandelingen herzien, dus mijn kaarten zijn verouderd geraakt. Om jullie een voorbeeld te geven: Ik dacht 12km rond Weiswampach te wandelen, maar dat werden 15km, net iets meer dan goed voor mij was. :sadley:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Topografische kaarten Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » do 15 okt 2020, 18:45

:wijsvinger: Oh wacht, sorry, om alle 'circuits auto pédestre' (wandelingen met blauwe pijlen vanaf parkeerplaats) online weer te geven, moet je wel de juiste kaartlaag (couches) weergeven:

https://map.geoportail.lu/theme/main?ve ... 015_global

Overigens is het startpunt van de wandeling met de bijbehorende bewegwijzering in de dorpskern van Steinfort ontmanteld, vanwege een bouwproject. Aan de Belgische kant van de grens staan in het bos nog wel alle blauwe Luxemburgse pijtjes... :o

Edit: typfout verbeterd
Laatst gewijzigd door MotelMioveni op do 15 okt 2020, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Topografische kaarten Luxemburg

Bericht door Coen Tunnel » do 15 okt 2020, 18:59

MotelMioveni schreef: do 15 okt 2020, 18:36Die Bever-tegoedbonnen heb ik vervolgens gebruikt om de blauwe topografische kaarten van Luxemburg op papier te kopen: R1 (noorden, rond Weiswampach) t/m R7 (Luxemburg stad), Édition 2009, op schaal 1cm = 200m. R8, R9 en R10 heb ik niet gekocht, want de waardebonnen waren op, het zuiden van Luxemburg is drukker bevolkt en minder mooi en de volle prijs wilde ik niet betalen. :2cents: ;)
Het zuidoosten vind ik altijd erg mooi, met de met wijnranken begroeide hellingen langs de Moezel. 8-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Topografische kaarten Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » do 15 okt 2020, 19:38

^^

Ja, Coen Tunnel, achteraf bezien had ik tenminste kaart R8 ook moeten kopen, want bij Grevenmacher stopt wandelkaart R6.. Ik bedoelde eigenlijk dat het gebied ten zuiden van de hoofdstad drukker bevolkt is. De mijnbouw rond Esch sur Alzette leek mij lelijk. Later pas hoorde ik van de beroemde 'terres rouges' (rode aarde) in dit gebied. Toch wandel ik liever ten noorden van de hoofdstad, waar je de lokale bevolking nog vaak de Luxemburgse taal kunt horen spreken:
Wou d'Rief laanscht d'Musel dofteg bléit,
Den Himmel Wäin ons mécht
zou ik op de gok vertalen als: "Waar het riet langs de Moezel deftig bloeit, maakt de hemel wijn voor ons". Ik moest even zoeken, maar ik bleek deze tekst ooit op een doosje Pinot Noir uit Stadtbredimus gezien te hebben, waar ik een scan van had gemaakt. Zojuist pas ontdekte ik dat deze zinnen ook deel uitmaken van Ons Heemecht, het Luxemburgse volkslied. Als je daar meer over wilt weten kun je zelf op Wikipedia kijken (en links klikken als je een andere taalversie zoekt):

https://lb.wikipedia.org/wiki/Ons_Heemecht

Edit: Hoe spel je Gréiwemaacher correct? In elk geval niet als Gravenmacher... :shutup:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Topografische kaarten Luxemburg

Bericht door Coen Tunnel » do 15 okt 2020, 20:03

^^ Grevenmacher in het Duits/Frans. ;)

Het mijnbouwgebied in het zuidwesten is inderdaad flink geïndustrialiseerd en dichtbevolkt, al heeft het ook zijn charme en zeker ook sommige mooie plekken. Maar het zuidoosten daarentegen is niet heel dichtbevolkt en heeft mooie dorpen (waar je het Luxemburgs ook nog veel hoort!), een wat meer open en glooiend landschap, wat bossen en de met wijnranken begroeide Moezelhellingen. Het is wat minder toeristisch dan bv. Clervaux, Wiltz, Diekirch, Echternach en Vianden, maar zeer zeker de moeite waard.

Ik ben in de afgelopen twaalf jaar zo vaak in Luxemburg geweest dat ik het Luxemburgs inmiddels ook goed kan verstaan en ook wel met Luxemburgers kan praten, waarbij ik zelf dan Duits terugspreek. Dat werkt prima. De taal lezen lukt me ook, maar spreken is bij mij beperkt tot enkele zinnen.

Plaats reactie