Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » do 26 dec 2019, 13:20

Ik denk dat het in de praktijk niet haalbaar is om een uniform kwaliteitsniveau aan te geven voor onverharde wegen in heel Europa.

Je hebt inderdaad nogal wat variabelen qua onverharde wegen. Sommige kan je met 60 of meer berijden, anderen zitten vol gaten. Vaak zijn het wegen zonder actief beheer, die na verloop van tijd vaak steeds slechter worden.

In Frankrijk heb je bijvoorbeeld onverharde wegen met fijn gravel, maar ook gravelwegen met rotsblokken zo groot dat je er alleen met een 4x4 overheen kan. Of bospaden die extreem steil zijn. Het is voor een navigatiesysteem ondoenlijk om daar onderscheid in te maken en up to date te houden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » do 26 dec 2019, 14:34

Wesso schreef: do 26 dec 2019, 12:20 Ik mis vooral een optie om zelf een slinger aan de route te geven, of is dat er toch bij Waze?
Dat is heel makkelijk. Meerdere mogelijkheden.

Als je route bepaald is, druk je op het pijltje naar beneden, rechtsonder in beeld op mijn Android. Druk op routes en dan geeft ie twee extra alternatieven. Het heeft mijn voorkeur om eerst nog even op 'kaartweergave' te drukken, maar dat is voornamelijk omdat ik niet zo heel veel N-wegnummers in Nederland weet.

Een andere mogelijkheid is simpelweg (nadat de route bepaald is) een bestemming te zoeken, die te activeren, dan vraagt ie of het een 'via' moet worden. Dus dan heb je je eigen tussenstop toegevoegd.
mavas schreef: do 26 dec 2019, 11:23 Standaard vermijd waze onverharde wegen van 400 meter of meer.
Oh echt? Dat wist ik niet. Waze had er laatst ook geen moeite mee om me hier overheen te sturen. https://maps.app.goo.gl/mvij65WFBtQARMTJ9 Totaal onbegaanbaar. Sporen van naar schatting 30-40cm diep. Nou ben ik niet snel (genoeg) bang, maar dat zag ik niet zo zitten. Helaas geen streetview.

Edit: kan ook navigatie van maps zijn, bedenk ik me nu.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » do 26 dec 2019, 14:55

Attietattie schreef: do 26 dec 2019, 14:34 Als je route bepaald is, druk je op het pijltje naar beneden, rechtsonder in beeld op mijn Android. Druk op routes en dan geeft ie twee extra alternatieven.
Te vaak niet, naar mijn bescheiden mening. Op routes naar Parijs (min of meer gelijkwaardige alternatieven via Brussel en Lille) en Dijon (min of meer gelijkwaardig over Brussel-Charleroi, Brussel-Luxembourg en Luik) brengt deze benadering geen alternatieven in beeld, waar zoeken met Google Maps die wél zichtbaar maakt.

Onder meer hierom gebruik ik Waze niet om keuzes te maken tussen alternatieven. Dat doe ik op voorhand thuis met Google Maps en eigen kennis, en dan weet ik ook wel waar ik moet afslaan. Ik probeer dan nog te kijken of de verwachte aankomsttijd na zo’n afslag significant omhoog gaat, wat zou duiden op incidenten. Maar als het iets van twee minuten is, waarover je praat wanneer je bij Antwerpen afslaat naar Brussel op weg naar Parijs in weerwil van je Waze-instructie, rijd je gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Waze

Bericht door carman6 » do 26 dec 2019, 23:22

Op de wat langere afstanden geeft Waze bij mij ook geen tot weinig alternatieven, terwijl Google Maps er wel altijd 2 geeft. Misschien dat er een verschil is in het berekenen van de route, bij de echt grote afstanden krijg ik ook vaak de melding dat er geen route berekend kan worden.

Iets anders, volgens mij is Waze niet up to date met de tijdsafhankelijke snelheid. Is dit iets wat er nog gaat komen of zullen we straks totaal verkeerde reistijden krijgen met de snelheidsverlaging?

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » za 28 dec 2019, 11:27

boe! schreef: do 26 dec 2019, 11:59 Ik zou het liefst een splitsing zien tussen bospaadjes en onverharde wegen, maar wellicht maak je het daarmee lastig te categoriseren en subjectief.
Waze kent deze opties:
- Onverharde weg
- 4×4 weg

Onverharde wegen heb je in de app de volgende opties:
- altijd vermijden
- soms vermijden (400+ meter)
- nooit vermijden

4×4 wegen worden standaard vermeden, tenzij je bestemming daar aan ligt.
carman6 schreef: do 26 dec 2019, 23:22 Iets anders, volgens mij is Waze niet up to date met de tijdsafhankelijke snelheid. Is dit iets wat er nog gaat komen of zullen we straks totaal verkeerde reistijden krijgen met de snelheidsverlaging?
Wat ondersteund geen variabele snelheden, dus wordt er geen snelheid ingevoerd.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » di 21 jan 2020, 17:52

Ik merk de afgelopen tijd dat diverse afgesloten wegen niet in Waze staan. Dit heb ik al meerdere malen meegemaakt. Vaak zijn dit werkzaamheden die langere tijd duren, maar waar Waze dan zegt dat de weg open zou zijn. Ook andersom wel eens meegemaakt, dat een weg al open is, maar Waze denkt dat de weg afgesloten is. Op diverse andere websites zie ik dat de informatie actueler is en betrouwbaarder.

Bv dit als voorbeeld:
Afbeelding
Deze weg is nog steeds afgesloten vanwege langdurige werkzaamheden. Maar Waze wilde mij over die weg sturen.
Dit is maar 1 voorbeeld. Maar ik ben het afgelopen jaar meerdere van dit soort afsluitingen tegen gekomen.

1 Waarom wordt dit soort afsluitingen niet automatisch ingelezen? Je zou niet afhankelijk moeten zijn van de handmatige invoer van vrijwilligers, of van weggebruikers die een melding maken.
2 Hoe kun je als je thuis bent aangekomen, nog een melding maken van een afgesloten weg? Als ik de Waze-app open heb staan, lukt me dat niet meer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » di 21 jan 2020, 17:58

Zit er een koppeling tussen Waze en Melvin? Daar zouden dat soort afsluitingen in moeten staan.

Melvin: https://melvin.ndw.nu/public

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » di 21 jan 2020, 18:05

^^ Ik denk het niet. Maar het voorbeeld staat bijvoorbeeld niet in Melvin.
Er zijn overigens ook andere bronnen waar werkzaamheden worden ingevoerd, zoals LTC en SPIN. Maar die zouden allemaal de informatie naar een landelijke server moeten sturen van het NDW. Het NDW zou dus een complete database moeten hebben.
En er zijn natuurlijk ook nog wegbeheerders die hun werkzaamheden niet publiceren.

Maar toch valt het me op dat bv Tomtom altijd zeer betrouwbaar is met de afsluitinginformatie. Geen enkel andere website heeft dit zo accuraat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » di 21 jan 2020, 18:32

Zouden navigatiesystemen wellicht ook iets doen met geanonimiseerde data? Bijvoorbeeld dat geen enkele gebruiker over een bepaald wegvak rijdt, en er dus wel een afsluiting zal zijn?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » di 21 jan 2020, 18:54

Ik denk wel zeker te weten dat er minimaal 1 bedrijf op die manier werkt. Maar Waze doet dat volgens mij niet zo.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » di 21 jan 2020, 23:17

Chris schreef: di 21 jan 2020, 18:32 Zouden navigatiesystemen wellicht ook iets doen met geanonimiseerde data? Bijvoorbeeld dat geen enkele gebruiker over een bepaald wegvak rijdt, en er dus wel een afsluiting zal zijn?
Kan me voorstellen dat ze dat pas doen als er één of twee uur lang niemand overheen rijdt. Of bij een minimum aantal voertuigen. Ik denk dat de Waze-community de afsluiting dan al lang gemeld zou hebben. Dus juist voor zoiets als Waze, denk ik dat die optie niet zo interessant is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Demassel » wo 22 jan 2020, 20:45

mavas schreef:^^ Ik denk het niet. Maar het voorbeeld staat bijvoorbeeld niet in Melvin.
Er zijn overigens ook andere bronnen waar werkzaamheden worden ingevoerd, zoals LTC en SPIN. Maar die zouden allemaal de informatie naar een landelijke server moeten sturen van het NDW. Het NDW zou dus een complete database moeten hebben.
En er zijn natuurlijk ook nog wegbeheerders die hun werkzaamheden niet publiceren.

Maar toch valt het me op dat bv Tomtom altijd zeer betrouwbaar is met de afsluitinginformatie. Geen enkel andere website heeft dit zo accuraat.
Melvin heeft de SPIN informatie ook

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » vr 24 jan 2020, 7:34

mavas schreef: di 21 jan 2020, 17:52
1 Waarom wordt dit soort afsluitingen niet automatisch ingelezen? Je zou niet afhankelijk moeten zijn van de handmatige invoer van vrijwilligers, of van weggebruikers die een melding maken.
2 Hoe kun je als je thuis bent aangekomen, nog een melding maken van een afgesloten weg? Als ik de Waze-app open heb staan, lukt me dat niet meer.
1. Dit is wel iets dat op de planning staat, maar aangezien Waze met vrijwilligers werkt is dat niet zomaar iets dat simpel gerealiseerd kan worden.
Via wegstatus.nl is er een dataportaal gemaakt waarmee er een koppeling gemaakt kan worden tussen spin, LTC en Melvin.

2. Het makkelijkste is om je aan te melden op het Slack communicatie platform van de Waze community. Hier zijn verschillende kanalen waar je dit kan doorgeven.
http://bit.ly/SlackInviteBNL
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » vr 24 jan 2020, 7:36

mavas schreef: di 21 jan 2020, 18:05

Maar toch valt het me op dat bv Tomtom altijd zeer betrouwbaar is met de afsluitinginformatie. Geen enkel andere website heeft dit zo accuraat.
TomTom doet het op basis van FCD.
Bij lange werkzaamheden werkt dat heel erg goed. Bij korte incidenten een stuk minder.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » vr 24 jan 2020, 7:38

Demassel schreef: wo 22 jan 2020, 20:45
mavas schreef:^^ Ik denk het niet. Maar het voorbeeld staat bijvoorbeeld niet in Melvin.
Er zijn overigens ook andere bronnen waar werkzaamheden worden ingevoerd, zoals LTC en SPIN. Maar die zouden allemaal de informatie naar een landelijke server moeten sturen van het NDW. Het NDW zou dus een complete database moeten hebben.
En er zijn natuurlijk ook nog wegbeheerders die hun werkzaamheden niet publiceren.

Maar toch valt het me op dat bv Tomtom altijd zeer betrouwbaar is met de afsluitinginformatie. Geen enkel andere website heeft dit zo accuraat.
Melvin heeft de SPIN informatie ook
Helaas is de ingevoerde informatie vaak van dusdanige kwaliteit dat een automatische koppeling geen goed idee is.
Het zal eigenlijk altijd handwerk blijven.

De meeste navigatie bedrijven hebben per land een aantal FTE in dienst om dit soort informatie te valideren en in te voeren.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » vr 24 jan 2020, 8:50

Ik kan me ook zo voorstellen dat de betrouwbaarheid van informatie afhangt van het soort wegwerkzaamheid. Een rijdende afzetting of een afzetting van een paar uur is misschien niet zo heel betrouwbaar te voorspellen, maar een geplande afsluiting die is ingevoerd zal de hoogste betrouwbaarheid hebben. Die afsluitingen zou je dan wellicht wel automatisch kunnen overnemen.

De vraag is dan wellicht of je 100% betrouwbaarheid nodig hebt bij geplande afsluitingen, of dat 90% al voldoende is. En je die 10% die niet klopt dan voor lief neemt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » vr 24 jan 2020, 11:05

Ik heb het even nagekeken. Deze specifieke afsluiting is niet aanwezig in Melvin of LTC.

Edit:
En check 2, helaas was er wel een melding van een gebruiker al op 5 januari. Deze was niet correct opgepakt..
Hij staat nu in ieder geval dicht en ik laat uitzoeken of iemand kan achterhalen wanneer hij weer open gaat.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door captain007 » di 28 jan 2020, 12:57

Waar voor mijn gevoel bij Waze nog wel winst te behalen is, is voorspellen van drukte en op basis daarvan een route aanraden. Ik moet nu dagelijks naar Eindhoven en heb dan grofweg twee opties, of via de N322/A50 of via N322/N831/A2. Wanneer ik de deur uitga geeft Waze in 7/10 gevallen de optie N322/A50, terwijl ik op voorhand al weet dat die route mij uiteindelijk meer tijd gaat kosten dan optie 2. Op basis van normale drukte zou het systeem mij ook al in theorie de andere route kunnen adviseren omdat de verwachte drukte bij route A meer is dan route B.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » di 28 jan 2020, 16:44

Waze snapt niet wat er aan de hand is met die A50 en jij als dagelijkse forens en geïnteresseerde natuurlijk wel. Tot zover de beperkte meerwaarde van kunstmatige intelligentie (met een beetje 'smart mobility').

Ik gebruik Waze al sinds de zomer niet meer. Niet alleen omdat ik vooral in de buurt blijf die ik ken en er geen behoefte aan heb (ik open toch Google Maps intuïtief), maar ook omdat mijn enige ervaring ermee niet bepaald positief was. Of er een vervolg komt weet ik nog niet, maar eerlijk gezegd denk ik van niet. Ik zal eerder gebruik blijven maken van Google Maps als ik het nodig vind.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » di 28 jan 2020, 17:07

Afgelopen weekend (zowel zaterdag als zondagochtend) had Waze een stremming op de A50 tussen knooppunt Ewijk en Valburg die er in werkelijkheid niet was. De route Venlo > Leusden die normaal gesproken via A73-A50-A12 verloopt, had vanaf Ewijk een omleiding via de achtertuin van captain007 (A73-N322-N323-A15-N233-A12). Dat Waze geen voorspellende gaven heeft, vind ik nog niet eens zo erg, maar dit soort onjuistheden kan ik missen als kiespijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » di 28 jan 2020, 17:09

captain007 schreef: di 28 jan 2020, 12:57 Waar voor mijn gevoel bij Waze nog wel winst te behalen is, is voorspellen van drukte en op basis daarvan een route aanraden. Ik moet nu dagelijks naar Eindhoven en heb dan grofweg twee opties, of via de N322/A50 of via N322/N831/A2. Wanneer ik de deur uitga geeft Waze in 7/10 gevallen de optie N322/A50, terwijl ik op voorhand al weet dat die route mij uiteindelijk meer tijd gaat kosten dan optie 2. Op basis van normale drukte zou het systeem mij ook al in theorie de andere route kunnen adviseren omdat de verwachte drukte bij route A meer is dan route B.
Dat zou zeker een toegevoegde waarde zijn, een voorspellend vermogen. Ik heb dat ook bij de route die mijn vriendin bijna werkdagelijks maakt van Santpoort naar Amsterdam-Zuidoost. Op het moment dat de route wordt ingesteld, wordt er geen voorspelling gedaan van de te verwachten vertraging.
petervdveen schreef: vr 24 jan 2020, 11:05Hij staat nu in ieder geval dicht en ik laat uitzoeken of iemand kan achterhalen wanneer hij weer open gaat.
Ik meld het vanaf nu wel op die Slack-site ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » di 28 jan 2020, 17:14

boe! schreef: di 28 jan 2020, 17:07 Afgelopen weekend (zowel zaterdag als zondagochtend) had Waze een stremming op de A50 tussen knooppunt Ewijk en Valburg die er in werkelijkheid niet was. De route Venlo > Leusden die normaal gesproken via A73-A50-A12 verloopt, had vanaf Ewijk een omleiding via de achtertuin van captain007 (A73-N322-N323-A15-N233-A12). Dat Waze geen voorspellende gaven heeft, vind ik nog niet eens zo erg, maar dit soort onjuistheden kan ik missen als kiespijn.
Nemen we een keer iets wel over wat in SPIN is ingevoerd.. :hahaHAHA:

Tip: Selecteer zo'n afsluiting in de app en type daar een reactie. Binnen enkele minuten wordt dat normaal opgevolgd.
Of kom net als mavas ook gezellig in het Slack kanaal ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » di 28 jan 2020, 18:22

petervdveen schreef: di 28 jan 2020, 17:14Nemen we een keer iets wel over wat in SPIN is ingevoerd.. :hahaHAHA:
Tip: neem alleen meldingen over die in uitvoering staan. Geen gepland werk. Misschien gaat wel 50% daarvan niet door.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » wo 29 jan 2020, 13:24

Ik reed daarnet op de A9 van Rottepolderplein naar Velsen. De spitsstrook was normaal afgesloten.
Ik kreeg bij elk kruis de melding "er is een gevaarlijke situatie gemeld". En dat iets van 20 keer.

Dat lijkt me enigszins overbodig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » do 30 jan 2020, 11:01

Attietattie schreef: di 28 jan 2020, 18:22
petervdveen schreef: di 28 jan 2020, 17:14Nemen we een keer iets wel over wat in SPIN is ingevoerd.. :hahaHAHA:
Tip: neem alleen meldingen over die in uitvoering staan. Geen gepland werk. Misschien gaat wel 50% daarvan niet door.
Nadeel is dat we graag meldingen vooraf er in willen hebben.
Werkzaamheden in uitvoering komen er pas in als ze in uitvoering gaan (logisch..)

Dat is dus ook vaak om 3u 's nachts.
Ik heb de vrijwilligers helaas nog niet zover dat ze in ploegendienst willen gaan werken :D

Nu verzorgen we met Wegstatus.nl de koppeling tussen NDW en Waze. Het zit in de road-map om eind dit jaar, begin volgend jaar hier een geautomatiseerde verbetering in aan te brengen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » do 30 jan 2020, 15:39

petervdveen schreef: do 30 jan 2020, 11:01 Nadeel is dat we graag meldingen vooraf er in willen hebben.
Werkzaamheden in uitvoering komen er pas in als ze in uitvoering gaan (logisch..)

Dat is dus ook vaak om 3u 's nachts.
Ik heb de vrijwilligers helaas nog niet zover dat ze in ploegendienst willen gaan werken :D
Als men een rijdende afzetting heeft ingepland over een lengte van 20km, kan het zomaar zo zijn dat (in Waze) alle af- en toeritten er over die lengte afgesloten zijn. Dat geeft natuurlijk gigantisch veel ruis.

Zolang het niet geautomatiseerd is, kan je die melden er mijns inziens beter uit laten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » do 30 jan 2020, 16:03

Attietattie schreef: do 30 jan 2020, 15:39
petervdveen schreef: do 30 jan 2020, 11:01 Nadeel is dat we graag meldingen vooraf er in willen hebben.
Werkzaamheden in uitvoering komen er pas in als ze in uitvoering gaan (logisch..)

Dat is dus ook vaak om 3u 's nachts.
Ik heb de vrijwilligers helaas nog niet zover dat ze in ploegendienst willen gaan werken :D
Als men een rijdende afzetting heeft ingepland over een lengte van 20km, kan het zomaar zo zijn dat (in Waze) alle af- en toeritten er over die lengte afgesloten zijn. Dat geeft natuurlijk gigantisch veel ruis.

Zolang het niet geautomatiseerd is, kan je die melden er mijns inziens beter uit laten.
Dat soort dingen laten we er meestal uit inderdaad.
Meestal zijn dat onderhoud- of maaiwerkzaamheden. Ze zijn ook wel enigszins te herkennen in de data.

Maar het blijven goedbedoelde amateurs die de data invoeren, dus het kan altijd voorkomen dat er bij de menselijke filtering iets mis gaat.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » do 30 jan 2020, 16:32

Alvast een advies: als je dat automatiseert (dus als de verkeersmaatregel actief wordt, dat Waze dat overneemt), heb je kans op dezelfde ruis. In principe wordt de hele maatregel (dus alle afsluitingen) aangemeld. En dat moet je uiteraard niet willen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » ma 03 feb 2020, 22:51

Pff.. Nou, dan maar weer eens met RWS in gesprek.. :roll:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » wo 26 feb 2020, 9:41

Ik heb op mijn werkplek geen toegang tot Slack.

Afbeelding
Wie heeft geinterpreteerd dat de Verspronckweg afgesloten is?
Als ik kijk op de officiele wegwerkzaamhedenkaart van Haarlem https://live.andes.nl/haarlem dan zie ik nergens een tekening waarin de weg afgesloten zou moeten zijn. Ook bij de andere websites met verkeersinformatie vind ik niet terug dat de weg afgesloten is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie