Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » do 06 jun 2019, 0:33

petervdveen schreef: wo 05 jun 2019, 23:05
Attietattie schreef: wo 05 jun 2019, 22:53Krijg je dit soort gepruts.
We tonen inderdaad alle verdrijfpijlen in de app.

Bij sluiting van een spitsstrook wordt op alle beeldstanden enkele minuten een verdrijfpijl getoond, waarbij die dus ook in de app komen. Zodra die weer weg zijn worden de meldingen weer verwijderd.
Oh joh! Wist ik niet. Ik houd van dat soort achtergrondinformatie! :top:
petervdveen schreef: wo 05 jun 2019, 23:05Overigens, mocht je dit zien, dan vind ik het helemaal niet erg even een appje te krijgen ;)
Het was 1u he... ;) En ik app zo min mogelijk tijdens het rijden en als ik thuis kom, ben ik het vergeten. Dus de kans is vrijwel uitgesloten dat je er eentje van me krijgt, op het moment zelf. Ik stuur je er straks nog wel eentje, want ik heb nog een screenshot gemaakt bij Echt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » do 06 jun 2019, 12:56

Vraagje: kan ik aangeven dat ik via de A2 Utrecht-Amsterdam wil rijden en dan de totale reistijd zien? Ik krijg nu als alternatief een route over de A27 en de N201 naar de A2...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » do 06 jun 2019, 13:01

Je kunt hem een beetje voor de gek houden. Gewoon een VZP langs de A2 toevoegen als tussenstop. Dat gaat heel makkelijk bij Waze.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » do 06 jun 2019, 13:08

^^ Klopt, ik dacht meteen aan Ruwiel. :yes:

Ik denk verder gewoon doorrijden over de gebaande paden, dan zal Waze wel volgen met de beste informatie.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » do 06 jun 2019, 15:02

Gewoon een weg segment in de snelweg selecteren en toevoegen als tussenstop.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » vr 07 jun 2019, 20:18

:lol:

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Waze

Bericht door sanderl » zo 09 jun 2019, 18:34

Ik heb Waze wel gebruikt, maar geef om twee redenen nog de voorkeur aan Google. Ten eerste mis ik in Waze alternatieve routes tijdens de rit en ten tweede mis ik een duidelijke rode streep o.i.d. bij files. Als dat ooit verandert stap ik over waarschijnlijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » zo 09 jun 2019, 19:02

Waze heeft beide functies. Veel plezier met Waze! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » zo 09 jun 2019, 20:13

Vandaag heb ik de hele dag gewazed, naar Italië. Op zich ging het goed, maar bij Kreuz Weinsberg wel genegeerd om via de A6-A7 naar Ulm te rijden. Dat is langer en er stond een hardnekkige file bij Ellwangen voor een tunnel terwijl de file bij de Albaufstieg aan het oplossen was ( en weg was toen ik er kwam ). Wel Waze gevolgd om door Reutte te rijden ipv de rondweg, al betwijfel ik of het sneller was.

Wel gaf Waze de halve dag 'netwerk zoeken' aan. Maar het werkte wel. In Duitsland heb je ook daadwerkelijk niet overal bereik, zelfs bij grote steden als Darmstadt en Stuttgart viel het weg, wat een technologisch derdewereldland...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » zo 09 jun 2019, 20:28

^^ We zouden elkaar kunnen zijn tegengekomen, want ik reed van Italië (Füssen vanochtend) naar huis. Die file voor de Albaufstieg heb ik nog zien staan - ging ik met mijn opmerking van deze week dat die een slechtere reputatie qua files heeft dan hij verdient.

Hele tijd Waze aangehad, zonder netwerkproblemen. Kreeg bij Stuttgart de suggestie om via Karlsruhe te rijden en bij Hockenheim om Linksrheinisch te rijden. Beide genegeerd, wat twee keer leidde tot enkele minuten bijgeplust in mijn verwachte aankomsttijd. Maar de routes over Weinsberg en de A3 reden als verwacht lekker door, dus je zag de ETA ook steeds wat teruglopen. Had het idee dat Duitsland niet echt een actieve Waze-community heeft die wegwerkzaamheden, auto's op vluchtstrook etc meldt. Flitsers wel, al miste ik die op de A8 bij Stuttgart omdat ik net even de verkeersinformatie op de radio aan het luisteren was.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » zo 09 jun 2019, 21:26

In Duitsland is er inderdaad niet zo'n grote Waze community aanwezig. Naar mijn gevoel zijn ze daar ook iets minder open naar nieuwe kaartbewerkers toe, wat waarschijnlijk ook een impact zal hebben op de nauwkeurigheid van de kaart.

Verder heb ik inderdaad ook al meermaals van mensen gehoord dat grote delen van Duitsland en Italië bij sommige providers te wensen over laat, zelfs in sommige druk bewoonde gebieden. In Nederland en België zijn we op dat vlak vrij verwend :)
Waze Belux Global Champ

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Waze

Bericht door sanderl » zo 09 jun 2019, 22:19

Attietattie schreef: zo 09 jun 2019, 19:02 Waze heeft beide functies. Veel plezier met Waze! :top:
Mijn Waze niet. Maar ik hoor graag waar ik deze functies kan aanzetten. Ik gebruik het overigens met Android Auto.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » ma 10 jun 2019, 13:02

^^ Heb je een groen vinkje staan bij: Instellingen > Kaartweergave > Toon op kaart > Files?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » ma 10 jun 2019, 13:36

In de app druk je op het pijltje naar beneden, onderin je scherm. Dan op 'routes' en 'kaartweergave'.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Waze

Bericht door sanderl » ma 10 jun 2019, 13:41

Ja. Files zie je ook wel als er geen route is, maar zodra je een route volgt is alleen nog maar een paarse streep zichtbaar en niet meer de files. Dus ik zie alleen maar aan icoontjes of er iets aan de hand is, maar dat is totaal niet betrouwbaar en nauwkeurig. Geef mij maar een dikke rode streep.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » ma 10 jun 2019, 14:08

^^ Ik snap je niet. Oranje lijkt me goed genoeg? :dontknow:

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Waze

Bericht door sanderl » ma 10 jun 2019, 14:29

Dat kreeg ik in mijn auto dus nooit te zien, zal het morgen weer eens proberen. Misschien is het nu aangepast.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » ma 10 jun 2019, 15:00

De paarse lijn heeft inderdaad enkele maanden wat te breed geweest waardoor de fileaanduidingen op de route slechts een moeilijk zichtbare oranje of rode schaduw gaf aan de zijkanten van de weg. Dat is echter wel al een hele tijd geleden opgelost geweest.

Het enige andere dat sporadisch durft te gebeuren is dat de filemeldingen in je omgeving niet ingeladen geraken. De reden hiervoor is me nog onduidelijk, maar de applicatie heropstarten heeft dat tot nu toe altijd opgelost.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » za 15 jun 2019, 11:33

Afbeelding
Zowel met app als met de live map kan ik nu geen route krijgen. Wat is dat voor iets raars? Meer mensen last hier van?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » za 15 jun 2019, 11:41

Lukt mij inderdaad nu ook niet. Vanmorgen deed Waze het nog wel (had toen een route gepland).

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » za 15 jun 2019, 12:02

Gisteren vanaf de veerterminal in Den Helder lukte het ook niet. Een korte route gek genoeg wel, maar navigeren naar Veenendaal niet. Ik had ook wat problemen met de mobiele ontvangst (T-Mobile)... het liep supertraag en ik verbruikte geen beltegoed. Dat was tijdens de hele terugreis zo ongeveer. :nahzeg:

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » za 15 jun 2019, 13:44

Hier zitten de vignetten in die landen er voor iets tussen. De livemap heeft jammer genoeg geen ondersteuning voor de vignetten, waardoor het algoritme de snelwegen niet kan gebruiken en er zo uiteindelijk niet in slaagt om een route te berekenen. In de app is dit ook een probleem als je de vignetten niet ingesteld hebt staan. Eenmaal ik de vignetten "Vignette AT" (Oostenrijk) en "Vignette SLO - Vinjeta" (Slovenië) toegevoegd heb kan ik perfect een route van 13 uur en 1160 kilometer naar Bled berekenen.

De lokale community heeft al van in het begin met de vignetten aangegeven dat dit geen goed werkbaar systeem is, maar Waze HQ heeft hier nog geen oplossing voor gevonden.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » za 15 jun 2019, 15:48

Vandaag weer 8 uur gewaze'd van bijna Oostenrijk (bij Lindau) naar Nederland. Geen appcrashes gehad, wel heel vaak dat het op 'netwerk zoeken' blijft staan, maarja, dat is Duitsland he. Zelfs op de A45 rond een stad als Dortmund is er gewoon geen mobiel internet met Telekom... Maar daar kan Waze niks aan doen, maar ook als je daarna weer verbinding hebt blijft die melding 'netwerk zoeken' langdurig in het scherm staan.

Verder niet zo veel te melden want er waren 0 incidenten en files op mijn route. :puntmuts:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door sven_engelen » za 15 jun 2019, 16:06

Waze heeft me zojuist vol uitgelogd uit het niets. Wut?
Svenlo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » za 15 jun 2019, 17:04

Glodenox schreef: za 15 jun 2019, 13:44 Hier zitten de vignetten in die landen er voor iets tussen. De livemap heeft jammer genoeg geen ondersteuning voor de vignetten, waardoor het algoritme de snelwegen niet kan gebruiken en er zo uiteindelijk niet in slaagt om een route te berekenen. In de app is dit ook een probleem als je de vignetten niet ingesteld hebt staan. Eenmaal ik de vignetten "Vignette AT" (Oostenrijk) en "Vignette SLO - Vinjeta" (Slovenië) toegevoegd heb kan ik perfect een route van 13 uur en 1160 kilometer naar Bled berekenen.
Ik heb 2 telefoons waar ik het op kan testen, maar nu na toevoeging van de vignetten in Oostenrijk en Slovenie blijft hij de melding geven. Zelfs als ik Salzburg in tik, of Berchtesgaden blijft hij de melding geven "kon geen route vinden".
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Waze

Bericht door nickdh » za 15 jun 2019, 20:08

Vandaag rond 9:00 vertrokken en "maar" 2 gekke glitches gehad waarbij de navigatie doorliep maar het scherm op zwart ging en de app uiteindelijk uit zichzelf crashte. Een force close en opnieuw opstarten en alles was weer zoals het hoorde. Met het plannen van routes heb ik totaal geen problemen gehad zoals ik hierboven lees.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » za 15 jun 2019, 21:18

mavas schreef: za 15 jun 2019, 17:04Ik heb 2 telefoons waar ik het op kan testen, maar nu na toevoeging van de vignetten in Oostenrijk en Slovenie blijft hij de melding geven. Zelfs als ik Salzburg in tik, of Berchtesgaden blijft hij de melding geven "kon geen route vinden".
Ik heb hem nog even verder onderzocht:
Alle plaatsen tot München daar krijg ik een reisadvies, inclusief München zelf. Plaatsen langs de A99 of A995 pakt hij, zoals Hohenbrunn, Vaterstetten of Oberhaching.
Maar zodra je een plaats daarna zoekt, zoals Brunnthal, Sauerlach, Valley, Rosenheim, Berchtesgaden, Salzburg, etc, daar krijg ik om volstrekt onduidelijke reden die foutmelding.
Ik heb naast de vignettes, ook de groene milieusticker van Duitsland toegevoegd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Waze

Bericht door Durashift » za 15 jun 2019, 23:23

keokiracer schreef: wo 05 jun 2019, 23:10 (..)
Rein schreef: wo 05 jun 2019, 22:40 Nou nee. De gangbare route is via de A7 en de N99. Via de N9 is een recept voor erg veel frustratie, irritatie en tijdverlies.
Zeker op een vrijdag ja, maandag was het te doen via de N9, wel een Duitser ingehaald die bij elk bordje 50 wegens rijdende afzetting zijn remmen ging testen (..) Ik had liever 95/100 op de teller gehad, maar ik ben al blij genoeg als ie daar überhaupt op de CC kan.
(..)
Mwah, de vrijdag na hemelvaart reed de A7 / N99 wel goed door. :woop:
Helaas, de zondag erna was het drama om half vijf.. Om 17 uur was ik net bij Hippolytushoef :evil: :nuts:
Eerst al op de N250 in de ankers vanwege korte groen tijd bij Kooypunt naar de N99.. Vervolgens op de (voormalige) betonweg in de ankers tot stilstand.. :s Brug bij het Amstelmeer stond niet open.. was dus die rotonde wat opstroopte.. Dan afslaand verkeer naar Westerland.. en vervolgens direct daarna 'in de kuil' weer stilstaan.. Echt, bizar wat een ellende.. dan rijdt de N9 toch een stuk beter hoor..vind ik.
(het was dat de A10 zuid dicht was en de A9 bij Amstelveen dik een half uur vertraging had.. anders had ik over de N9 gereden, zoals ik meestal doe)

Geen rotondes en gewoon doorgaande kruisingen. Geen gedoe meer met VRI's tot aan Koedijk/Bergen. :top:
Het wordt gewoon tijd om de Golfbaan (deels) uit te kopen zodat ook die kruising ongelijkvloers gemaakt kan worden. :)

Wat ik ook nog weleens doe is tot aan Schagen rijden en dan (tegenwoordig) richting Middenmeer rijden en na Kolhorn rechtsaf (na Marees) doorsteken richting de A7.. Is wel een beetje draaien en keren.. maar ja, achterlangs Schagen richting Opmeer is tegenwoordig ook geen pretje meer met al die rotondes op die vernieuwde weg. :x

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Waze

Bericht door carman6 » zo 16 jun 2019, 12:45

mavas schreef: za 15 jun 2019, 21:18 Ik heb hem nog even verder onderzocht:
Alle plaatsen tot München daar krijg ik een reisadvies, inclusief München zelf. Plaatsen langs de A99 of A995 pakt hij, zoals Hohenbrunn, Vaterstetten of Oberhaching.
Maar zodra je een plaats daarna zoekt, zoals Brunnthal, Sauerlach, Valley, Rosenheim, Berchtesgaden, Salzburg, etc, daar krijg ik om volstrekt onduidelijke reden die foutmelding.
Ik heb naast de vignettes, ook de groene milieusticker van Duitsland toegevoegd.
Ik heb het idee dat het een combinatie is van de internet snelheid en afstand. Bij routes van 400 km krijg ik toch ook met enige regelmaat dezelfde foutmelding, een aantal keer proberen en even uit de auto stappen zorgt er eigenlijk altijd wel voor dat het toch lukt. En anders wel binnen de eerste 5 km.

Ben de laatste paar keren eens Waze met Google Maps aan het vergelijken. Gewoon tegelijk aan op splitscreen. Routes die ze berekenen komen redelijk overeen, Google Maps vind ik gebruiksvriendelijker (bijvoorbeeld de manier van alternatieve routes) en Waze is handiger. Wat ze trouwens beiden niet doen is de mogelijkheid tot een kort stukje alternatieve route. Ik reed vrijdag op de A61 bij dat stuk waar je om de graafput moet. Er was een ongeluk gebeurt en daardoor dik 30 min file. Beiden wilde mij er dood leuk doorheen sturen, vraag ik dan alternatieve routes of, krijg ik alleen opties voor alternatieve routes vanaf de NL grens. Ik heb beiden genegeerd en een andere richting gekozen. Ik kreeg geeneens 1x de melding om terug te rijden, nee ze herberekende de route en haalden 20 min van de ETA af. De file was bekend bij beiden en het ongeluk was bekend op Google Maps, maar niet op Waze. Vond het echt frustrerend om te weten dat je in het Ruhrgebied rijdt, waar erg veel alternatieven mogelijk zijn en dat je gewoon geen alternatieven krijgt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » zo 16 jun 2019, 13:24

^^ Ik denk dat er zoveel alternatieven in het Ruhrgebied zijn dat Waze er een beetje wazig van wordt. Alles heeft z'n beperkingen. ;)

Plaats reactie