Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Glodenox
polderweggetje

Re: Waze

Bericht door Glodenox » ma 07 jun 2021, 14:56

Attietattie schreef: ma 07 jun 2021, 14:50Is Waze tegenwoordig al een keer aangepast op de dagsnelheid van 100km/h? Ik merk dat ik overdag met moeite een minuut van de verwachte aankomsttijd afsnoep. En 's nachts kan ik soms een kwart inlopen!
Normaal gezien pikt Waze dat in een kwestie van enkele weken al op. Als er op het moment dat je rijdt voldoende verkeer is zou Waze het zelfs er de dag zelf al rekening mee moeten houden. Men heeft een tijdje geleden het algoritme hierrond wat aangepast aangezien het vorige algoritme eigenlijk iets te voorzichtig was men het gebruik van de actuele gegevens.

Het is in elk geval niet iets dat de vrijwilligers zelf op de kaart moeten instellen of zo. De rijtijden worden automatisch berekend.
Waze Belux Global Champ

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 07 jun 2021, 14:59

Een paar maanden terug eens een onderzoekje gedaan naar de gemiddelde snelheid.

Overdag ligt die iets boven de 100.
's nachts ligt die rond de 120.

Was het traject A6 Almere - Lelystad geloof ik.

Op basis van Waze data dus.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 08 jun 2021, 8:35

^^ Het gemiddelde van alle voertuigen die een punt passeren? Of het gemiddelde van de gemiddelde snelheid van vele voertuigen tussen twee punten?

Glodenox
polderweggetje

Bericht door Glodenox » di 08 jun 2021, 9:10

duikgek89 schreef: di 08 jun 2021, 8:35 ^^ Het gemiddelde van alle voertuigen die een punt passeren? Of het gemiddelde van de gemiddelde snelheid van vele voertuigen tussen twee punten?
In Waze hebben we toegang tot de gemiddelde tijd die de gebruikers van Waze nodig hebben tussen twee punten (wegsegmenten), met dan nog verschillende cijfers afhankelijk van wat het volgende wegsegment is (een afslag naar links duurt vaak langer dan rechtdoor rijden). Uitschieters in tijd in beide richtingen worden uit de statistieken gehouden, maar een meer exacte beschrijving van dat proces hebben we niet. Het zou V85 kunnen zijn, maar die details houdt Waze (bij mijn weten) geheim.
Waze Belux Global Champ