Wat voor kaartmateriaal gebruik jij?

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 02 mar 2006, 8:09

@Bart:
Grote Bos 52 is de nieuwste ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 02 mar 2006, 15:52

Ik heb ook nog een spoorkaart van Europa van Thomas Cook. Prachtige kaart! :)

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re:

Bericht door martwout » do 16 mar 2006, 17:33

Coen Tunnel schreef:Ik heb ook nog een spoorkaart van Europa van Thomas Cook. Prachtige kaart! :)
Heb je toevallig een link naar een afbeelding?

Kaarten hier:

Nederland:
-Travel planner: plattegronden uit 2000 (we hebben navigatie, dus deze wordt niet vervangen en werkt nog steeds goed in veel plaatsen als hulp)
-Kruidvat kaart van Nederland (ligt alleen sinds kort in tweeen, maar dat heb je met die vouwkaarten). Jaartal zal van 2004 zijn. Wel op zoek naar een betaalbare van max 15 euro die 1:250.000 of nog beter is, maar of ze zijn niet prettig leesbaar, niet actueel (richtpunt is de A50 bij Den Bosch) of het is ringband. Als DeRouck een atlas had van Nederland zoals we hem van Belgie/Luxemburg hebben, dan was die atlas de auto ingekomen. Gaat niet stuk en is erg gedetailleerd.

Belgie/Luxemburg:
-Een hele goede 1:100.000 atlas met harde kaft van DeRouck (ooit bij Carrefour Belgie gekocht. Leest erg prettig. Hij is van eind 2005.

Frankrijk:
-Michelin atlas (harde kaft) van 2004 (eigen bezit). Deze wordt waarschijnlijk dit jaar vervangen. De kaft wordt zachter en de omhulsel begint eraf te komen. Maar altijd beter dan ringband. Dan is de kaart niet veilig in mijn handen. ;) Er is altijd snel een bladzijde los.

Duitsland/Oostenrijk: 1 of andere Shell Atlas met ringband.

Zwitserland: atlas van Hallwag 1:303.000 met erin Europa 1:800.000. Ik was al tijden op zoek naar nieuwe Europese atlas (de oude was uit 96) en kwam deze tegen in Zwitserland. Prima naslagwerk voor Europese wegen op overzichtsniveau. Voor verdere details heb je dan Viamichelin.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re:

Bericht door Coen Tunnel » do 16 mar 2006, 18:13

martwout schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik heb ook nog een spoorkaart van Europa van Thomas Cook. Prachtige kaart! :)
Heb je toevallig een link naar een afbeelding?
De kaart is bij de betere boekhandels (boekhandels met een * bijvoorbeeld) verkrijgbaar en kost zo'n 16 euro.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 19 apr 2006, 15:00

Ik heb wat kaartmateriaal besteld bij bol.com, lekker makkelijk.

*roadatlas Thailand en Zuid Afrika
*roadmap van Brazilië

van buiten Europa heb ik eigenlijk alleen gedetailleerd kaartmateriaal van de USA en Canada. Daar moet verandering in komen ;)

nog op verlanglijstje:

kaarten/atlassen van Japan, Zuid Korea, Fillipijnen, Australië, Nieuw Zeeland, Argentinië, Midden Oosten, Rusland, India en Pakistan.

Als er nog geld over is:

Venezuela, Peru, Chili, Mexico, Nigeria, Noord Afrika, China, Kazachstan, Turkije, Indonesië, West Afrika, Centraal Azië, Midden Amerika, Oost Afrika. tja eigenlijk de rest dus ;)

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » wo 19 apr 2006, 18:59

Ja zit nu in Bolivia voor 5 maanden maar op mijn verlangslijstje staat een fatsoenlijke wegnkaart kaart van Bolivia. Die zijn hier niet te krijgen.

Enkel die touristische rommel.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » vr 05 mei 2006, 19:24

Ik heb een Falkplan wegenkaart van Nederland in de auto liggen voor als ik het echt niet meer weet. Als ik van te voren weet dat ik mezelf op onbekend terrein ga begeven laat ik de routeplanner wat ophoesten, en verder gebruik ik die blauwe gevallen die langs de weg staan (al dan niet in Redesign-uitvoering), want daar betaal ik ook belasting voor.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 13 jun 2006, 22:34

Wie kent de Geografische boekhandel Jacob van Wijngaarden in Amsterdam?

Daar moeten ze veel kaartmateriaal hebben van het buitenland enzo.

ik ben geinteresseerd in

*Auto and Road atlas Russia - Rusland en buurlanden - van Atlantische naar Pacifische Oceaan Wegenatlas

*Argentina/Chile/Brasil/Bolivia/Paraguay/Uruguay Super Atlas Firestone

*China wegenatlas - Atlas Of China - Xian Cartographic Publishing House

*Rusland, Oost-Europa en de Caucasus Wegenatlas / Atlas avtomobilnich dorog Rossii

kent iemand deze winkel/atlassen? Marcel misschien?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 13 jun 2006, 22:41

Tsjonge...die lui hebben een uitgebreid assortiment:

http://www.jvw.nl/index.php?main_page=index

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » di 13 jun 2006, 22:50

Chris schreef: ik ben geinteresseerd in

*Auto and Road atlas Russia - Rusland en buurlanden - van Atlantische naar Pacifische Oceaan Wegenatlas
Ken ik niet. Ik heb wel 3 verschillende atlassen van Rusland / voormalige Sovjetunie (alle in cyrillisch schrift), ik denk niet dat deze erbij is.
*Argentina/Chile/Brasil/Bolivia/Paraguay/Uruguay Super Atlas Firestone
Heb ik.
*China wegenatlas - Atlas Of China - Xian Cartographic Publishing House
Ken ik niet, en ik ben er zeker in geinteresseerd!
*Rusland, Oost-Europa en de Caucasus Wegenatlas / Atlas avtomobilnich dorog Rossii
Rusland, Oost-Europa en de Caucasus Wegenatlas ? Misschien een Engelse uitgave van een van mijn atlassen.
Atlas avtomobilnich dorog Rossii heb ik.
kent iemand deze winkel/atlassen? Marcel misschien?
Ja, ik ga echter meestal naar Pied à terre
http://www.piedaterre.nl/homepagina/home.htm

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » wo 14 jun 2006, 9:55

Omdat ik veel in Duitsland rondrij gebruik ik al jaren een Duitse Atlas, nl die van Aral. De kleurstelling van de Aral Atlas wijkt af van de standaard (autosnelwegen zijn blauw aangegeven!), maar dat vind ik juist prettig.

Voor NL heb ik gewoon een kaart van de Aldi.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 0:44

Ik heb al mijn kaarten geteld, en het zijn er 160. Veel ANWB kaarten vanaf 1986, maar ook ander werk, en wegenkaarten van heel veel landen over onze aardbol.

pronkstukken;

Stadsplattegrond Utrecht omstreeks 1966
Wegenkaart NRW 1986
Shell Wegenkaart Duitsland 1985
Nederlandse wegenkaart 1981
Canada Ontario 1978
ANWB Beneluxkaart (100 jarig bestaan) 1983
Rand McNally Road Atlas USA 1987

Niet heel oud, maar toch wel van mijn leeftijd, zegmaar.

Van Duitsland heb ik de meeste kaarten, zo'n 30 stuks.

Wat ik nog mis zijn wegenatlassen van China, Japan, Rusland en Australië. Nouja wellicht loop ik nog eens tegen een mooie recente aan, alleen het probleem is dat ze niet overal te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2006, 1:17

Wegenatlas Australië? Hebben ze volgens mij wel bij Scholtens Wristers in Groningen. Anders bij reiswinkel De Zwerver in Groningen, die heeft ook heel veel kaarten en atlassen. En in de omgeving van Groningen kom je nogal vaak, dus wellicht is dat een idee. ;)

Donner in Rotterdam, de grootste boekhandel van Nederland, heeft ook een zeer ruim aanbod.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 1:22

De Zwerver heb ik laatst rondgekeken. Weinig atlassen helaas. Wellicht in Amsterdam of Rotterdam eens. Jacob v. Wijngaarden schijnt wel een goede te zijn in Amsterdam.
In Zwolle heb je volgens mij niet echt iets, behalve De Slegte ofzo. Misschien in Deventer of Apeldoorn?

Wat is Scholtens Wristers dan, en waar zit dat?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 10 aug 2006, 6:57

De *) boekhandels hebben dat soort atllassen meestal wel. Donner in Rotterdam heeft bijvoorbeeld ene hele grote reisafdeling, inclusief een hoop interessante wegenkaarten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 10 aug 2006, 9:28

Palance schreef:De *) boekhandels hebben dat soort atllassen meestal wel.
Klopt. Als ik in Amsterdam kom kijk ik altijd even bij Scheltema Holkema Vermeulen.

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » do 10 aug 2006, 9:43

Zelf heb ik ook een paar planken vol. De dagelijkse kaarten zijn:

Nederland:
ANWB wegenatlas. Ook heb ik nog een enorm dikke Andes uitgave ergens uit de jaren 90 waarop ALLE wegen staan van die tijd. Is erg handig!

Duitsland: 2 wegenatlassen (weet even niet precies welke). De ene heeft een hele makkelijke "kijk". De andere is erg volledig in stadsplattegrondjes.

Frankrijk: de dikke ANWB-wegenatlas Frankrijk. Heb nog de hard-cover uitgave

Italie: ANWB-wegenatlas

Zwitserland: een of andere zwitserse uitgave

Engeland: AA-Road Atlas (heb ook nog een oude versie uit 1997 met daarop alle configuraties van "incomplete junctions"

Belgie: een cheapo-wegenkaart...

Verder een hele hoop oude kaarten, ook een hoop wandelkaarten. Daarnaast ook een hele berg ANWB routekaarten. Gewoon hele hoop troep eigenlijk... (maar wel leuk)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 10 aug 2006, 11:02

Mijn pronkstuk is een vijf jaar oude kaart van Baghdad...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 10 aug 2006, 11:15

Ik heb vergeleken met de meeste van jullie nog niet zo heel veel kaartmateriaal, maar de laatste tijd heb ik wel een paar leuke kaarten op de kop kunnen tikken. Enkele (vrij nieuwe) stadskaarten van o.a. Parijs, Berlijn en Jerusalem, en verder nog een Michelinkaart van Spanje uit 2004, en nog wat andere kaarten van landen buiten Europa (Israel bv.). Tsja, De Slegte had uitruiming. :oops:

Verder bezit ik onder meer veel oude kaarten van Duitsland, een Nederlands stratenboek uit 2003, een grote Michelinatlas van Europa uit 2003 waar ik nog altijd veel in zit te neuzen. ("nee, Jeroen wilde geen leuke CD, of computerspel voor zijn verjaardag, maar een mooie atlas" :roll: ;) ) Wat ik bv. nog echt mis zijn wat gedetailleerdere kaarten van Scandinavische landen als Noorwegen, Ijsland en Denemarken. Ik heb ze tweedehands iig nog niet kunnen vinden. Ook van het alpengebied, en landen als Frankrijk, Engeland en Italie zou ik graag nog eens een keer wat kaartmateriaal van hebben. Eigenlijk nog best veel dus... Ach, komt vast nog wel een keer. (als mijn financiele positie het een keer toe laat...)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 10 aug 2006, 22:55

In 2002 heb ik een ANWB Wereldatlas cadeau gekregen voor mijn verjaardag. Helaas was de prijs (19,95) ook aan de redactionele afwerking te merken. En de 1:50.000.000 kaarten besloegen alleen de dichtstbevolkte delen van de aarde.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » vr 11 aug 2006, 10:24

Ik kreeg in 2003 de ANWB Topografische Atlas van Nederland (bijgewerkt tot 2002) cadeau.
Sindsdien gebruik ik hem vaak voor fietstochten plannen. Handig om ook de onverharde en smalle wegen terug te vinden.
Smalle wegen zijn in dit deel van Brabant vaak nog niet geasfalteerd maar wel beklinkerd :roll:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 12 aug 2006, 0:43

Chris schreef:De Zwerver heb ik laatst rondgekeken. Weinig atlassen helaas. Wellicht in Amsterdam of Rotterdam eens. Jacob v. Wijngaarden schijnt wel een goede te zijn in Amsterdam.
In Zwolle heb je volgens mij niet echt iets, behalve De Slegte ofzo. Misschien in Deventer of Apeldoorn?

Wat is Scholtens Wristers dan, en waar zit dat?
Is ook een *)-boekhandel en zit aan de Guldenstraat, naast de Rabobank en eigenlijk een beetje tussen de Vismarkt en de Grote Markt.

In Zwolle zou je bij Waanders eens kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 aug 2006, 0:48

Ja, ik kan morgenmiddag wel eens even naar Waanders fietsen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 12 aug 2006, 18:50

Chris schreef:Wat ik nog mis zijn wegenatlassen van China, Japan, Rusland en Australië. Nouja wellicht loop ik nog eens tegen een mooie recente aan, alleen het probleem is dat ze niet overal te vinden zijn.
Voor Japan beveel ik de Shobunsha atlas aan:

http://www.maps2anywhere.com/Maps/Japan_road_map.htm

(zelf schijnen ze geen Engelse website te hebben)

Voor Australië de HEMA atlas:

http://www.hemamaps.com.au/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 aug 2006, 18:59

Dankje. :)

Ik vind die Globetrotter atlassen waardeloos. Ik heb er eentje van Maleisië, maar dat is net paint, wat nog niet eens mooi eruit ziet ook. Globetrotter mijdt ik dan ook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 aug 2006, 19:06

@ Marcel; ik zal zelf te denken aan de Kodansha Japan Atlas 2006 (A bilingual Guide). Die is tweetalig.

Japan Atlas: A Bilingual Guide

■ 21 large-scale maps of the regions of Japan

■ 19 maps of major metropolitan areas

■ 7 maps featuring notable tourist and resort areas

■ 9 transportation maps

■ 12 thematic maps

Die kost 24 dollar, wat ongeveer een dikke 18 euro is. Geen geld volgens mij. Hij staat ook op Amazon, maar ik heb helaas geen creditcard.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 12 aug 2006, 20:52

Ik ga jullie niet vermoeien met mijn lijstje van tientallen atlassen en een stuk of 200 kaarten (dit waren er ooit dubbel zoveel), daterend vanaf de jaren '70 tot heden. Ook diverse exemplaren uit de jaren '50 / '60 en een mooie en gave Bosatlas uit 1932.

Mooiste cartografie van mijn verzameling: diverse 'Atlante stradale d'Italia''s van de TCI (Touring Club Italiano). Helaas zag ik vorig jaar in Italië dat ze de cartografie veranderd hebben - zéér jammer, de modernisering heeft er gewone standaardatlassen van gemaakt en duidelijk minder van kwaliteit. Anders had ik ze alle drie (Noord, Centraal, en Zuid Italië) gekocht.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 12 aug 2006, 21:52

overdrive schreef:Ik ga jullie niet vermoeien met mijn lijstje van tientallen atlassen en een stuk of 200 kaarten (dit waren er ooit dubbel zoveel), daterend vanaf de jaren '70 tot heden. Ook diverse exemplaren uit de jaren '50 / '60 en een mooie en gave Bosatlas uit 1932.

Mooiste cartografie van mijn verzameling: diverse 'Atlante stradale d'Italia''s van de TCI (Touring Club Italiano). Helaas zag ik vorig jaar in Italië dat ze de cartografie veranderd hebben - zéér jammer, de modernisering heeft er gewone standaardatlassen van gemaakt en duidelijk minder van kwaliteit. Anders had ik ze alle drie (Noord, Centraal, en Zuid Italië) gekocht.
Ik heb alleen de atlassen van Centraal en Zuid-Italië (voor het noorden heb ik de Generalkarten). Ik vind de fonts wat ouderwets, verder wel mooi.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » zo 13 aug 2006, 12:33

Juist de wat klassiekere fonts geven deze atlassen wat mij betreft extra stijl.

Hier een voorbeeldje. De fijne detaillering van zowel wegen, tunnels als het landschap, de scherpe contrasten zonder schreeuwerig te worden, en dat allemaal in een schaal van 1:200.000. En behalve mooi ook zeer accuraat, is mijn ervaring.

Afbeelding
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 14 aug 2006, 17:44

Overdrive, dat is een prachtige kaart. Als je er meer hebt houd ik me aanbevolen hoor. Prachtig!
De autogordel: een band voor het leven.

Plaats reactie