Oude wegenkaarten publiceren/delen

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Wesso » zo 05 mei 2013, 21:47

^^ Wat is er mis met Diepenveen? De enige fout die ik kan vinden is "Vaasen".

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door sirdanilot » zo 05 mei 2013, 23:34

Ter Neuzen is ook wel een leuke, ouderwetsche schrijfwijze.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Sophie » zo 05 mei 2013, 23:52

Wesso schreef:^^ Wat is er mis met Diepenveen? De enige fout die ik kan vinden is "Vaasen".
Zie dit topic: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... en#p684382
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Albaufstieg » zo 14 sep 2014, 16:17

Ik zou het leuk vinden om enkele wegenkaarten aan te schaffen van Nederland uit de jaren '70/'80/'90. Ik heb Het Beste Boek van de Weg van eind jaren '80 en '90 inmiddels al in mijn bezit. Kan ik oude kaarten nog ergens of bij iemand kopen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Coen Tunnel » di 16 sep 2014, 18:27

^^ Veel tweedehands boekwinkels en antiquariaten hebben vaak wel het nodige aan oude kaarten en atlassen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21867
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Pino » za 19 dec 2015, 13:57

Kwam een kaart van Duitsland tegen uit 1941. Dus met Oostenrijk, Tsjechië, Polen en andere gebieden heim im Reich. Laat ook aardig de stand van het Nederlandse wegennet zien in dat jaar.

http://i.imgur.com/cItduJf.jpg

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Coen Tunnel » za 19 dec 2015, 14:14

^^ Mooi om te zien! 8-)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door RSK » za 19 dec 2015, 15:48

Ook grappig wat kleur doet met je perceptie. In Duitsland ligt een net van roodgekleurde wegen, die de indruk wekken relatief hoogwaardig te zijn. Als je dan in Nederland een paar witte streepjes ziet, dan zou je nog denken dat het een achtergebleven boerengebied is met anderhalve snelweg. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Wesso » za 19 dec 2015, 16:29

Interessant ook om te zien dat men de wegenlettering van de hoofdverkeersroutes in Nederland had overgenomen. De Duitse Autobahnen hadden nog geen nummer of letter.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Palance » za 19 dec 2015, 17:03

Mooie kaart! Ook interessant om de grenzen op de Balkan te zien, maar ook de Ost-Kantons die hier weer als deel van Duitsland worden weergegeven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door harry » za 19 dec 2015, 17:10

^^ Ja, en Luxemburg dat Duits is. En de grens met Frankrijk ontbreekt!
Ook nooit geweten dat Nancy in het Duits Nanzig heet(te).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21867
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Pino » za 19 dec 2015, 17:24

^^ Luxemburg, Eupen/Malmedy en Elzas/Lotheringen waren allemaal weer onderdeel van het Rijk gemaakt. In Frankrijk zie je inderdaad geen grens, maar je ziet wel mooi dat de rode wegen ophouden op de grens tussen Elzas/Lotharingen en het bezette restant van Frankrijk. Je ziet daar ook de wegen van nummer veranderen, van de Franse N-nummers zoals we ze kennen naar Duitse Reichsstraße. Wellicht niet heel raar dat dat als bezet gebied geen Reichsstraßen had gekregen, maar inderdaad gek dat je de grens niet als zodanig op de kaart vindt. Ook geen zichtbare grens met Vichy-Frankrijk trouwens.

Persoonlijk ben ik enigszins getriggerd door het Generalgouvernement. Dat had een wat hybride positie als tussen bezet gebied en werkelijk onderdeel van het Grootduitse Rijk zonder civiel bestuur tegelijkertijd. Er werd vooral een schrikbewind gevoerd om het gebied na verloop van tijd geschikt te maken voor bewoning door Duitsers. Tegen die achtergrond hoe dan ook opvallend dat daar rode wegen / Reichsstraßen zijn, maar dat die geen nummers lijken te hebben?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door RSK » za 19 dec 2015, 17:58

harry schreef:Ook nooit geweten dat Nancy in het Duits Nanzig heet(te).
Het hele gebied daar heeft wel Duitse exoniemen. Of nou ja, exoniemen... Er zijn zo nu en dan tijden geweest dat het endoniemen waren natuurlijk. Nanzig doet me wel denken aan de Luxemburgse naam Nanzeg. Maar er zijn voorbeelden te over: Diddenhofen voor Thionville, Straßburg voor Strasbourg. En ook vandaag doet het plaatsnamenbestand van (met name) de departementen Haut-Rhin en Bas-Rhin niet echt vermoeden dat je daar in Frankrijk bent.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Rene » za 19 dec 2015, 20:44

Sowieso kom je soms rare kaarten tegen op internet.

Sommigen van alternatieve geschiedenislijnen, met bedrieglijk echt kaartmateriaal:

http://mapsandflags.deviantart.com/art/ ... -576923426

http://www.deviantart.com/art/Austrian- ... -548627162

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door mhkamp » za 19 dec 2015, 21:29

^^ Het zijn mooie kaarten, en misschien als de geschiedenis anders was gelopen dat het ook nog uitgekomen was.

Want wat was er gebeurd als Hitler Moskou in handen had gekregen? Wat als de geallieerden op D-Day geen voet aan wal hadden kunnen zetten in Normandië? Dan had Hitler wel Lebensraum en had Auschwitz als vernietigingskamp nog bestaan. Brrr....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door evos » za 19 dec 2015, 23:29

Pino schreef:Kwam een kaart van Duitsland tegen uit 1941. Dus met Oostenrijk, Tsjechië, Polen en andere gebieden heim im Reich. Laat ook aardig de stand van het Nederlandse wegennet zien in dat jaar.

http://i.imgur.com/cItduJf.jpg
Opvallend dat deze Duitse kaart in de Eems de grens met Nederland dicht bij Oostfriesland trekt, terwijl Duitsland toch tot de dag van vandaag volhoudt dat de hele Eems Duits is.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door harry » zo 20 dec 2015, 1:16

mhkamp schreef:had Auschwitz als vernietigingskamp nog bestaan.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Na het "afronden van het werk" had men het kamp wellicht opgedoekt.

Er is ooit een tv-programma (of alleen een artikel?) geweest over deze "what-if". Het meest waarschijnlijke scenario was dat Hitler de weg van Stalin ingegaan zou zijn.
Dat wil zeggen dat hij na zijn dood in discrediet zou komen (net als Stalin) en dat het Nazi-bewind zo rond het einde van de eeuw ten val zou komen (net als het communisme).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Egbert » ma 21 dec 2015, 7:44

evos schreef:
Pino schreef:Kwam een kaart van Duitsland tegen uit 1941. Dus met Oostenrijk, Tsjechië, Polen en andere gebieden heim im Reich. Laat ook aardig de stand van het Nederlandse wegennet zien in dat jaar.

http://i.imgur.com/cItduJf.jpg
Opvallend dat deze Duitse kaart in de Eems de grens met Nederland dicht bij Oostfriesland trekt, terwijl Duitsland toch tot de dag van vandaag volhoudt dat de hele Eems Duits is.
Ja, deze kaart lijkt de Nederlandse zienswijze van "de grens is het midden van de diepste vaargeul" te volgen.

Ook interessant dat de "duits-oostenrijkse" grens onder Klagenfurt een stuk zuidelijker loopt en Laibach (Ljubljana) maar net in het buitenland ligt.
Maribor (Marburg) ligt dik in bezet gebied (blijkbaar pas in 1941 bezet, dus de actualiteit werd goed gevolgd).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21867
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Pino » ma 28 dec 2015, 11:52

^^ De historische grens van het hertogdom Steiermark werd hier gevolgd. Maribor lag in de zogenaamde Untersteiermark (indertijd ook nog wel Südsteiermark genoemd). Dit was een gebied waar in die periode nog behoorlijke aantallen Duitstaligen waren, dus dat ging meteen heim ins Reich.

Hier trouwens een enorme topografische kaart van het Duitse Rijk uit 1893: klik.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Rene » ma 28 dec 2015, 13:59

Pino schreef:Hier trouwens een enorme topografische kaart van het Duitse Rijk uit 1893: klik.
Opvallend: Nieuweschans staat tussen haakjes. Men hanteert de plaatsnaam Langakker.
Ik weet wel dat de vesting ooit de naam Langakkerschans droeg, maar niet dat de plaats als Langakker zou zijn aangeduid.
Volgens mij heeft men zich gebaseerd op de gemeentekaart van Kuijper van 1870, waarbij het verbindingsstreepje en het woordje "of" over het hoofd zijn gezien...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Vinny » di 29 dec 2015, 19:02

Pino schreef:^^ Luxemburg, Eupen/Malmedy en Elzas/Lotheringen waren allemaal weer onderdeel van het Rijk gemaakt. In Frankrijk zie je inderdaad geen grens, maar je ziet wel mooi dat de rode wegen ophouden op de grens tussen Elzas/Lotharingen en het bezette restant van Frankrijk. Je ziet daar ook de wegen van nummer veranderen, van de Franse N-nummers zoals we ze kennen naar Duitse Reichsstraße. Wellicht niet heel raar dat dat als bezet gebied geen Reichsstraßen had gekregen, maar inderdaad gek dat je de grens niet als zodanig op de kaart vindt. Ook geen zichtbare grens met Vichy-Frankrijk trouwens.

Persoonlijk ben ik enigszins getriggerd door het Generalgouvernement. Dat had een wat hybride positie als tussen bezet gebied en werkelijk onderdeel van het Grootduitse Rijk zonder civiel bestuur tegelijkertijd. Er werd vooral een schrikbewind gevoerd om het gebied na verloop van tijd geschikt te maken voor bewoning door Duitsers. Tegen die achtergrond hoe dan ook opvallend dat daar rode wegen / Reichsstraßen zijn, maar dat die geen nummers lijken te hebben?
Maar voor de door jouw genoemde delen waren volgens mij al "Duitstalig" voor de Tweede Wereldoorlog. In feite was het ook een terugverovering van delen die het Duitse Rijk kwijt was geraakt in de Eerste Wereldoorlog. Ik kan me wel voorstellen dat ze geen grens met Frankrijk aangeven: er werd nog gevochten daar.
Harry schreef: Er is ooit een tv-programma (of alleen een artikel?) geweest over deze "what-if". Het meest waarschijnlijke scenario was dat Hitler de weg van Stalin ingegaan zou zijn.
Dat wil zeggen dat hij na zijn dood in discrediet zou komen (net als Stalin) en dat het Nazi-bewind zo rond het einde van de eeuw ten val zou komen (net als het communisme).
Ik denk dat een Napoleontisch einde meer voor de hand had gelegen. De grootste "what-if" lijkt mij eerder de splitsing van het Keizerrijk van Karel de Grote geweest, daarna is er nooit meer een dusdanig machtscentrum in Europa geweest dat duurzaam kan bestaan. Daar zijn de taal- en cultuurgebieden te versnipperd voor, waardoor een militante dictator nooit het hele continent kan veroveren. Pogingen daartoe zijn in wezen altijd mislukt (Napoleon bijv.).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Mark » wo 30 dec 2015, 18:19

harry schreef:Er is ooit een tv-programma (of alleen een artikel?) geweest over deze "what-if". Het meest waarschijnlijke scenario was dat Hitler de weg van Stalin ingegaan zou zijn.
Dat wil zeggen dat hij na zijn dood in discrediet zou komen (net als Stalin) en dat het Nazi-bewind zo rond het einde van de eeuw ten val zou komen (net als het communisme).
Er is een TV-serie gemaakt over zo'n what-if gebaseerd op het boek The Man in the High Castle.
Link

skullbalba
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 jan 2016, 15:35

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door skullbalba » ma 18 jan 2016, 15:41

Ik heb op mijn marktplaats een oude kaart van noord nederland te koop

::::e.radema

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door marcel » zo 17 apr 2016, 23:14

Een paar bijzonderheden die ik gisteren bij de AGAB meeting heb gezien:

Een wat slordig ingetekende geplande A12 bij Arnhem in een Duitse atlas (volgens mij uit 1950 maar ik weet het niet zeker meer).
Afbeelding

Blijkbaar werden auto's per trein vervoerd door de Severn tunnel (BP kaart 1960)
Afbeelding

Uit een wegenatlas van 1929: de stadskaartjes zijn wel heel erg summier, ik heb nog nooit zo een kaart van Düsseldorf gezien:
Afbeelding
Wel interessant om te zien wat toen blijkbaar de hoofdwegen door de stad waren.

Tommy
autoweg
Berichten: 1967
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Tommy » zo 05 jun 2016, 18:23

Ik heb 2 wegenboeken teruggevonden op de zolder bij de opa van mijn vriendin. Ik heb van beide eens de kaft gefotografeerd plus de kaart van België en Nederland... Klik op de foto's voor groter!

Reader's digest uit 1969:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Oleofina (jaar onbekend):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie detailfoto's van één van de boeken wil, van een bepaalde kaart/streek. Laat het weten uiteraard! :)

Voorlopig hou ik de boeken bij voor het nageslacht (die trouwens onderweg is in mijn geval ;)).
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Wesso » zo 05 jun 2016, 18:44

Tommy schreef: Oleofina (jaar onbekend):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Oosterscheldekering en de A1 Hengelo - Duitse grens staan er nog niet op, maar de A28 Utrecht - Amersfoort wel volledig. Die laatste was in 1986 volledig gereed. Het eerste stukje A1 bij Hengelo opende in 1985, dus chronologisch klopt het niet helemaal. Voorlopige conclusie: uitgegeven 1e helft jaren '80.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » zo 05 jun 2016, 18:58

^^ de A4 MD staat er ook al op, dus het lijkt alsof men 'in aanleg' ook meerekende. Dat N27 erop staat maar de A6 Lelystad nog niet bevestigt inderdaad begin jaren '80.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Mark » zo 05 jun 2016, 19:16

In België is de R3 nog in geprojecteerd en die is grotendeels in de jaren 80 aangelegd. In Nederland mist bijvoorbeeld het laatste stukje A18 wat in 1984 is aangelegd. Dat wijst nog extra dat de kaart van idd van begin jaren 80 is (of net mss eind '70).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 06 jun 2016, 10:50

Ik heb laatst de Winkler Prins '76 van m'n ouders weggegooid, maar kwam daar wel wat leuke kaarten van weleer tegen:

Afbeelding

Ik heb alle kaarten van de Benelux bewaard, mocht er interesse zijn dan wil ik de rest ook wel fotograferen en uploaden. Ik heb helaas geen beschikking over een A3-scanner, dus betere kwaliteit dan dit wordt het niet.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op di 07 jun 2016, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Wesso » ma 06 jun 2016, 11:07

^^ Een kaart die niet past bij het jaar 1976. De A1 tussen Terschuur en Voorst, die volgens de kaartmaker nog in aanleg was, opende in 1972 en het stukje ten westen van Terschuur in 1967. Op basis daarvan zou ik uitkomen op circa 1970. Echter, Veenendaal was nog verdeeld in een Stichts en een Gelders deel wat tot 1960 heeft geduurd (en niet tot 1970). Toch wel een cruciaal detail dat de kaartmaker waarschijnlijk over het hoofd heeft gezien.

Plaats reactie