Oude wegenkaarten publiceren/delen

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door captain007 » vr 11 aug 2017, 12:08

^^ Die poezenplaatjes zijn nu als het goed is weg :lol:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door marcel » za 12 aug 2017, 12:13

Helpt dit misschien?

ANWB 1976
Afbeelding

Generalatlas 1974
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Kaaiman » za 12 aug 2017, 12:28

marcel schreef:Helpt dit misschien?

ANWB 1976
Afbeelding
Wauw! Dit zocht ik inderdaad. :worship:
En het bevestigt mijn theorie 100%!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

haajee
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 apr 2018, 21:28

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door haajee » do 05 apr 2018, 21:41

Kaaiman schreef: vr 04 aug 2017, 13:29 Ik zoek kaart- of luchtfotomateriaal van knooppunt Hoogeveen, specifiek uit de periode 1975-1980. Heeft iemand materiaal uit deze periode? Ik probeer namelijk uit te zoeken hoe destijds vanaf 1976 de A28 vanuit Meppel tijdelijk op het toenmalige halfklaverblad was aangesloten en welke faseringen men heeft toegepast.

Mogelijke kansrijke bronnen zijn Het Beste Boek voor de Weg uit die periode of de ANWB-toeristenkaarten/wegenkaarten. Scans of close-upfoto's zijn zeer welkom!

Kom niet aan met de luchtfoto's van 1972 of 1983 of verwijzingen naar Topotijdreis, want die heb ik reeds zeer aandachtig bestudeerd (van de luchtfoto's zelfs de originele afdrukken). ;)
Sorry voor het schoppen van dit topic maar ik vind dit reuze interessant. Aangezien ik nog relatief jong ben (31) en nu nog net niet op het knooppunt woon en ook vlakbij het knooppunt opgegroeid ben vind ik dit reuze interessant.

Informatie die ik weet maar jij wellicht ook zou weten: de Zuiderweg in Hoogeveen sloot aan op de Noorderweg uit Ten Arlo / Zuidwolde en liep dus recht over het huidige knooppunt heen. Als je op een luchtfoto kijkt zie je de loop van de weg nog redelijk.

Volgens mij heeft een gedeelte van de Noorderweg aangesloten op de het Oosterveld en ging verder de N37 op richting Emmen. Hier weet ik niet veel vanaf maar na wat zoeken in de bronnen die jij noemt lijkt dat het geval. Of het was de tijdelijke situatie met verkeerslichten zoals men noemt in een van de krantenartikelen.

Verder valt me op dat het viaduct bij het knooppunt over de Hoogeveensevaart en de Eikenlaan (oostelijke rijbaan (N48 Ommen -> A28 Fluitenberg)) voeten aanwezig zijn voor lichtmasten. Hebben hier ook lichtmasten op gestaan? De westzijde (westelijke rijbaan (A28 Fluitenberg -> N48 Ommen, A37 Emmen, A28 Meppel) staan lichtmasten en die hebben er ook altijd gestaan volgens mij. Zie: https://www.google.nl/maps/@52.7119533, ... 6656?hl=nl

Ben benieuwd naar alle info! Ook anderen zijn welkom :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2018, 22:27

^^ Knooppunt Hoogeveen en de aansluitende wegen hebben een interessante wegengeschiedenis en fasering gekend. Ik ben nog altijd van plan daar nog eens een uitgebreid artikel aan te wijden op mijn website met wat overzichtskaartjes van de opeenvolgende faseringen.

De zuidelijke rijbaan van wat nu de A28/A37 is, was ooit bedoeld om met 2x2 rijstroken in gebruik te zijn, vanaf het knooppunt (destijds een halfklaverblad met vloeiende bogen) tot aan de aansluiting Alteveer. Dit is nooit in gebruik geweest zoals oorspronkelijk bedoeld.

In de tijd dat de zuidelijke helft van het klaverblad nog niet gerealiseerd was, liep de Noorderweg vanuit Ten Arlo over de zuidelijke rijbaan, als parallelweg van de noordelijke rijbaan die voor het snelverkeer in gebruik was. Men kruiste dan bij de aansluiting Alteveer de N37 gelijkvloers.

Toen de zuidelijke helft van het klaverblad werd gerealiseerd, werd ook het bestaande halfklaverblad opnieuw vormgegeven. De enige verbindingsweg die nog op de oorspronkelijke plek ligt, is de noordwestelijke klaverlus. De rest van de verbindingswegen is opnieuw getraceerd. De viaducten die nog geen 15 jaar oud waren, werden bij deze reconstructie afgebroken en vervangen door de huidige. Pas bij het completeren van het klaverblad werd de Noorderweg definitief doodlopend en kreeg de Oosterveldweg die rare omweg met gelijkvloerse oversteek op het enkelbaans gedeelte van de N48.

Die tijdelijke situatie met verkeerslichten was tijdens de ombouw van het halfklaverblad tot compleet klaverblad. Vanwege de sloop en bouw van de viaducten werd het verkeer zuidelijk om het knooppunt geleid, met gebruikmaking van een deel van de zuidelijke buitenste verbindingsbogen. Ter plaatse waar het A28/N37-verkeer (oost-west) het A28/N48-verkeer (noord-zuid) kruiste, stond de tijdelijke VRI. Deze situatie is te zien op de foto bij het artikel over de 'verkeerskrakeling'.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Chrysa » ma 30 apr 2018, 2:11

Ik heb hier een Falkplan kaart van de gemeente Drimmelen voor me liggen, en hier staat het volgende op:

Afbeelding

Wat betekent de 112 die op de A16 staat? Het staat nergens anders op de kaart, en ook niet in de legenda. Was/is hier iets voor hulpdiensten?
Eerst dacht ik aan een praatpaal oid, maar die stonden wel op meer plaatsen dan alleen hier.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 apr 2018, 3:12

^^ Op de Steenweg staat ook 118 aangegeven, als buslijn, Zou 112 ook niet het nummer van een voormalige buslijn kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Chrysa » ma 30 apr 2018, 4:05

Nu je het zegt... Helemaal overheen gekeken.
Afbeelding

Dan zal het wel eindpunt van buslijn 122 zijn, zowel fout geplaatst als met een spelfout.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Victor » ma 30 apr 2018, 18:37

Buslijnen veranderen zowat ieder jaar, dat is niet bij te houden door kaartenmakers ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Palance » ma 30 apr 2018, 18:41

Ach, de goede oude tijd toen de A59 nog een stukje via het OWN liep bij dit knooppunt en ook als zodanig genummerd was :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Chrysa » ma 30 apr 2018, 22:11

Victor schreef: ma 30 apr 2018, 18:37 Buslijnen veranderen zowat ieder jaar, dat is niet bij te houden door kaartenmakers ;)
Lijn 122 rijdt daar toch al een goede 20+ jaar hoor. :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jun 2018, 8:21

Van het Twitteraccount OnlMaps, een Duitse wegenkaart uit de jaren '50 inclusief knooppuntconfiguraties:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Pino » di 12 jun 2018, 9:24

^^ WOW!!!!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Palance » di 12 jun 2018, 9:57

Het is niet goed te zien, maar ligt knoten Salzburg op deze kaart nou nog in Duitsland?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 jun 2018, 11:26

^^ dat lijkt de artistieke vrijheid van de tekenaar geweest te zijn. Zover mij bekend is er in die hoek niks speciaals geweest qua landsgrenzen. Ook deze kaart uit 1954 laat daar niks van zien:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Palance » di 12 jun 2018, 11:29

Lekkere Kwal schreef: di 12 jun 2018, 11:26 ^^ dat lijkt de artistieke vrijheid van de tekenaar geweest te zijn. Zover mij bekend is er in die hoek niks speciaals geweest qua landsgrenzen.
Voor zover mij bekend ook niet, maar het de configuratie van het Oostenrijkse knooppunt wordt wel op de kaart gezet, daarom lijkt het net alsof het nog een Duits knooppunt is, vandaar mijn vraag.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 jun 2018, 13:17

^^ dat vond ik ook apart. Het getekende deel is zover ik nu kan vinden wel het enige Oostenrijkse Reichsautobahn-bouwwerk ten tijde van de annexatie, dus wellicht heeft de tekenaar voor dat 'hoekje' nog een bron van tijdens de oorlog geinterpreteerd als wat onderdeel was van het Duitse autobahnnetwerk en aangenomen dat het in Duitsland lag.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Pino » di 12 jun 2018, 13:24

^^ En op zijn onschuldigst zal het zo wel handig zijn geweest voor iemand die bij Walserberg net de grens over kwam. Overigens zijn de grenzen op deze kaart wel opvallend. Het zijn feitelijk de huidige grenzen, maar je ziet geen binnengrens en geen gebied ten oosten van Oder-Neisse.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 jun 2018, 13:37

^^ daar zeg je wat. Met een beetje googelen heb ik de kaart 'gewoon' in de David Rumsey collectie teruggevonden, daar is hij ook in hoge resolutie te bewonderen. En daarmee is ook te zien dat de exacte grens toch netjes ingetekend was:
Afbeelding
Ze geven daar als uitgavejaar 1950, wat ook verklaart waarom er nog net geen grenzen van de DDR op te zien zijn: die was pas vlak ervoor opgericht. Edit: en het klopt ook met de 'gesperrt' bij Landstuhl: daar was het eindje van de A6 in gebruik als landingsbaan voor de basis Ramstein.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Palance » di 12 jun 2018, 14:56

Pino schreef: di 12 jun 2018, 13:24 maar je ziet geen binnengrens
De DDR-grens is volgens mij wel zichtbaar, maar met een hele dunne grijze lijn, op de hoge resolutiekaart is het een stippellijn. Daar zie je zelfs nog een Kontrollposten staan bij Plauen/Hof, evenals de grens bij Marienborn/Helmstedt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Egbert » di 12 jun 2018, 15:20

En de grens met de Selfkant is ingetekend. De hoofdgrens is duidelijk (Selfkant hoort bij Duitsland), maar er is een kleine grens bijgetekend.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Pino » di 12 jun 2018, 17:00

Palance schreef: di 12 jun 2018, 14:56 De DDR-grens is volgens mij wel zichtbaar, maar met een hele dunne grijze lijn, op de hoge resolutiekaart is het een stippellijn. Daar zie je zelfs nog een Kontrollposten staan bij Plauen/Hof, evenals de grens bij Marienborn/Helmstedt.
Zie het op de detailkaart nu ook. Zie ook het "Unleitung des Interzonen-Verkehrs" in de buurt van Hof. Dat zijn geen teksten die duiden op enige erkenning van de DDR. Aan de westkant geen grenzen tussen de drie westelijke zones, want die waren in 1948-49 samengebracht in de BRD. Wel zie je de grens van het Saarland dat toen nog geen onderdeel van de BRD was.

Paar dingen vallen mij nu op:
  • Rondom München een paar afritten die kennelijk vóór 1950 van naam waren veranderd, maar die nu weer terug zijn bij hun oorspronkelijke naam: Garching, Sulzemoos. Ook Lorsch langs de A67.
  • Afrit Nürnberg-Hauptausfahrt. Bijzondere naam, maar veel treffender kun je het vast niet omschrijven.
  • De nodige gelijkvloerse kruisingen op onder meer de A9 en in omgeving Frankfurt am Main. Nooit geweten dat die op de Reichsautobahn bestonden.
  • Geplande knooppunten met toekomstige nieuwe snelwegen die alvast stonden ingetekend als placeholder.
  • Gezien de geschiedenis van de Autobahn, was ik altijd geneigd de HaFraBa-verbinding A7-A5 als de oer-langeafstandssnelweg te beschouwen. Gek eigenlijk hoe weinig daar voor de oorlog van terecht was gekomen: Göttingen-Karlsruhe. Complex gebeuren ook rond Heidelberg-Mannheim. Als je de knooppunten tussen de A656, A5 en A6 ziet, kun je je toch niet voorstellen dat noord-zuidverkeer daar zo de hoek om ging.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Palance » di 12 jun 2018, 18:28

Egbert schreef: di 12 jun 2018, 15:20 En de grens met de Selfkant is ingetekend.
Die bij Elten ook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Egbert » wo 13 jun 2018, 12:12

Palance schreef: di 12 jun 2018, 18:28
Die bij Elten ook.
Ik zie het. Ook de Vennbahn in België is ingetekend en leuk detail: de grens in de Eems ligt in het midden. Niet zoals de duitsers het nu zouden willen bij de laagwaterlijn aan de Nederlandse kant. Chemnitz heet nog Chemnitz.
Het is wel duidelijk wat de politieke status van Duitsland was, in de reclame voor Shell kaarten wordt gesproken van "Alle Zonen Deutschlands umfassend"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Palance » wo 13 jun 2018, 17:18

Chemnitz is pas in 1953 hernoemd in Karl-Marx-Stadt
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Victor » wo 13 jun 2018, 19:05

^^ en na de hereniging snel weer terug naar Chemnitz :)

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Egbert » do 14 jun 2018, 10:02

Palance schreef: wo 13 jun 2018, 17:18 Chemnitz is pas in 1953 hernoemd in Karl-Marx-Stadt
Daarom geeft het wat hints naar de exacte datum. Het moet de vroege jaren 50 zijn. Als je ook leest dat het westduitse net bereden is, dat hoeft dan geen jaren te duren, maar om van informatie die je hebt naar een kaart te komen duurt ook even. Dus het is aannemelijk dat na 1949 (oprichting van de BRD) is begonnen met de kaart, ook al wordt er nergens over de Bundesrepublik gesproken.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » do 14 jun 2018, 10:17

In de 'tijdlijn' van de ADAC is te lezen dat men in '49 weer actief werd en men er vanaf zag om uit te breiden de Russiche zone. En dat men ook in dat jaar al een Straßenzustandskarte uitbracht. Dit is wellicht een afgeleide van die uitgave.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door marcel » do 14 jun 2018, 18:06

Pino schreef: di 12 jun 2018, 17:00 [*]De nodige gelijkvloerse kruisingen op onder meer de A9 en in omgeving Frankfurt am Main. Nooit geweten dat die op de Reichsautobahn bestonden.
Volgens mij tijdelijke oplossingen in de buurt van opgeblazen bruggen e.d.

Ook interessant: Kreuz Leverkusen had een rotonde.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Wesso » do 14 jun 2018, 20:12

^^ Laten we het houden op een verkeersplein. Maar interessant is het zeker, als je ziet dat Kreuz Leverkusen als enige knooppunt zo is uitgevoerd in Duitsland. In 1960 is het omgebouwd tot klaverblad.

Plaats reactie