TomTom door zon verblind

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door boe! » za 10 mei 2008, 17:51

Idem voor mij. Mijn wegenkennis is ook dusdanig dat ik geen TomTom nodig heb. Ik wilde eigenlijk mijn zus een TomTom geven (wegens een ernstig gebrek aan wegenkennis), maar als ik deze foto zie begin ik toch weer te twijfelen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Juerd » za 10 mei 2008, 18:03

Tomtoms heb je voornamelijk voor het laatste stukje, vanaf de grote wegen totaan de weg waar je moet zijn. Da's voor iedereen nuttig, ook mensen die het hele HWN uit hun hoofd kennen. Het is een digitaal, geautomatiseerd stratenboek, maar ik heb wel een ouderwets papieren stratenboek liggen voor het geval m'n tomtom het zou begeven. Nog maar 1 keer nodig gehad, en dat was toen de lader van m'n tomtom was doorgefikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Chris » za 10 mei 2008, 18:05

^^ Zo gebruik ik de TomTom voor mijn werk ook. Ik kom namelijk bijna dagelijks op plekken waar ik nog nooit geweest ben. Ik heb in mijn auto altijd een stratenboek van FALK liggen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Juerd » za 10 mei 2008, 18:15

Het valt mij vooral op dat er kennelijk zo veel mensen zijn die hun eigen hersens totaal uitschakelen zodra ze de tomtom inschakelen.

De volgende fouten worden bij de vleet gemaakt:
  • Instructies van de tomtom verkiezen boven logica (trappen, bosjes en afgezette wegen zijn niet voor auto's bedoeld; rechtsaf slaan bestaat niet op 'n snelweg)
  • Instructies van de tomtom verkiezen boven aangegeven verboden/geboden (eenrichtingsverkeer-problemen, vrachtwagens die huizen laten verzakken...)
  • De tomtom het zicht laten beperken (te hoog op de voorruit opgehangen)
  • Te veel op het kaartje kijken (als je ziet dat het kaartje live meebeweegt, heb je te lang gekeken!)
  • Te weinig op het kaartje kijken (de gesproken instructies zijn vaak slechts gedeeltelijk nuttig bij complexe kruisingen)
  • In paniek raken als een weg is verlegd (let bij de A2 eens op hoe sommige bestuurders angstig naar hun tomtom staren! "Komt dit ooit nog goed? Waar moet ik eraf? Hellup!")
De tomtom maakt mensen niet domdom, maar volgens mij versterkt het wel de effecten van al bestaande stupiditeit en/of traag denken. En mensen die zo dom zijn of traag denken, moeten geen tomtom gebruiken. Ze hebben al hun verstandelijke vermogens al nodig om de feitelijke situatie te interpreteren, en de tomtom werkt dat op twee manieren tegen:
  • De tomtom geeft ze nog meer informatie om te verwerken
  • De tomtom is makkelijker dan zelf opletten (want dat kost deze mensen heel veel energie), en de weg van de minste weerstand is in dit geval de weg van het minste denken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Chris » za 10 mei 2008, 18:52

Dit soort volk dus:
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door boe! » za 10 mei 2008, 20:36

één van de reacties op dit artikel in het AD schreef:Eindelijk een vrouw die luistert.
:rofl2:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Wouter N14 » zo 11 mei 2008, 0:40

Wat mij betreft mag van dit soort mensen het rijbewijs worden ingevorderd op grond van artikel 5. Als je je zo letterlijk blind laat leiden door wat apparatuur zonder ook maar een beetje na te denken waar je mee bezig bent, dan ben je toch absoluut je rijbewijs niet waard? Wat denk je als je een trap voor je ziet en de navi zegt dat je daar in moet? Hoe gek ben je dan dat je zo'n instructie opvolgt?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door boe! » zo 11 mei 2008, 11:59

Wouter N14 schreef:Wat denk je als je een trap voor je ziet en de navi zegt dat je daar in moet?
Gewoon doorrijden en vervolgens TomTom aanklagen wegens een ondeugdelijk product. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Palance » zo 11 mei 2008, 13:28

En wat staat er in het artikel over dat hoofddeksel?
De politie besloot een boete achterwege te laten. In plaats daarvan kreeg de vrouw een ijsje, als pleister op de wonde.
:wall: :wall: :wall:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door waldo79 » zo 11 mei 2008, 13:40

Behalve een boze brief in de krant kun je tegen zo'n beslissing van de politie niet zoveel uitrichten :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Palance » zo 11 mei 2008, 14:35

Nee, maar dit is natuurlijk wel een beloning voor hersenloze hoofddeksels.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door waldo79 » zo 11 mei 2008, 15:36

^^Hopen dat niet teveel mensen hun gezond verstand verliezen bij het gebruik van navi-systemen...

Plaats reactie