Tilburg - Eindhoven

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Koekman
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 06 feb 2008, 14:25
Locatie: Eindhoven

Tilburg - Eindhoven

Bericht door Koekman » wo 06 feb 2008, 16:21

Ik wilde graag een foto-repo gaan maken van de oude weg tussen Tilburg en Eindhoven, maar zit op dit moment ietswat vast over het orginele trace dat over de Oirschotse Heide liep (Voor de oorlog was er enkel een zandpad over de Oirschotse heide, en moest men via Best naar Oirschot, daarna is de Eindhovense/Oirschotsedijk aangelegd en kon verkeer direct van/naar Eindhoven)

In prinicipe lijkt simpel klusje, maar ik zit op dit moment bij Oirschot en kom er zelf niet meer uit... In de hoop dat er iemand is die me verder kan helpen open ik er maar een topic over...

De oude weg (Rond 1955) ging dwars door Oirschot, alleen is de vraag hoe...?

Ik heb in Google maps 3 alternatieven/mogelijkheden aangegeven/gevonden:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... &z=14&om=0

1. Vanaf de Eindhovensedijk via de Bloemendaal (over een onbekende/gesloopte) brug via de haven naar de Bestseweg
- Ik mis een brug (Gesloopt? Kapot geschoten?)
- Deze route lijkt wel reeel geweest, daar alles netjes aansluit

2. Vanaf de Eindhovensedijk via de Hoeven (over een onbekende/gesloopte) brug via de huidige Lazarusbocht naar de Bestseweg
- Bossen tussen Eindhovensedijk en Kriekampen vertonen sporen van een weg
- Word (redelijk) gesteund door wegenkaarten uit die tijd.
- Wederom mis ik een brug

3. Vanaf de Eindhovensedijk via de Kriekampen naar de brug (De Rijt - Heerdijk) en verder over de Heerdijk naar de Bestseweg
- Past in het landschap, ik zie zelfs een klein stukje (inmiddels onverharde weg) bij de Kriekkampen die uitkomt bij de kruising Eindhovensedijk-Zwanenburg

Wie kan me uit de brand helpen; 1,2,3 of misschien optie 4: "Hey prutser let eens op, die weg liep zó *Graag met kaartje*" ;-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Rene » wo 06 feb 2008, 16:36

Ik zal vanavond eens tussen de oude kaarten kijken.

Daarom verplaats ik ook dit topic, want de kans is groter dat de regelmatige bezoekers van het kaarten-subforum het antwoord weten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Rene » wo 06 feb 2008, 21:47

Ik heb een drietal uitsnedes van wegenkaarten voor je.
Als je op de afbeelding klikt, krijg je hem bovendien in een groter formaat.

Afbeelding
ANWB 1949

Afbeelding
ESSO 1953/1954

Afbeelding
BP 1959/1960

Koekman
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 06 feb 2008, 14:25
Locatie: Eindhoven

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Koekman » wo 06 feb 2008, 22:23

Jammer dat op de BP 1959 Precies het punt onduidelijk is wat we zoeken :(

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Rene » wo 06 feb 2008, 22:43

Tja, daar zit precies een punt van een horizontale en een verticale vouw - en de kaart is 50 jaar oud en gebruikt...

Deze 3 kaarten zijn de enigen die ik heb uit die tijd, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Koekman
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 06 feb 2008, 14:25
Locatie: Eindhoven

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Koekman » wo 06 feb 2008, 23:33

Rene schreef:Tja, daar zit precies een punt van een horizontale en een verticale vouw - en de kaart is 50 jaar oud en gebruikt...

Deze 3 kaarten zijn de enigen die ik heb uit die tijd, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Vrolijk speuren we verder; Ik ga er denk ik zondag gewoon maar eens langs om te kijken of er op een van de mogelijke lokaties nog restanten van brughoofden te vinden zijn... Of er ergens een Bejaarde op een bankje een sigaar zit te paffen :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door waldo79 » do 07 feb 2008, 8:59

Kijk eens hier.

Een hele stapel oude kaarten 8-)
Van forummer Bart71298.

Koekman
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 06 feb 2008, 14:25
Locatie: Eindhoven

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Koekman » do 07 feb 2008, 11:13

waldo79 schreef:Kijk eens hier.

Een hele stapel oude kaarten 8-)
Van forummer Bart71298.
Ik was al bekend met deze site, maar helaas zijn de kaarten uit de periode die ik zoek niet gedetaileerd genoeg... Denk dat het echt een leuk zondagje toeren word ;)

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door peejay » do 07 feb 2008, 17:48

Je zit wat te oostelijk, ik ga voor optie 4!

Afbeelding

Met dank aan de Historische topografische kaarten van de Provincie Noord-Brabant.
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Rene » do 07 feb 2008, 20:48

Op die kaart kun je heel goed zien dat de aanleg van het Wilhelminakanaal heel wat wegen en paden heeft doorsneden.

habke
stadsweg
Berichten: 449
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door habke » za 09 feb 2008, 21:27

Ik ga voor optie 4 en de reden is eigenlijk vrij simpel.
Tot de aanleg van de huidige A58 ging al het verkeer tussen Tilburg en Eindhoven via Moergestel en Spoordonk naar Best om vervolgens via de Boschdijk Eindhoven binnen te rijden.
De Oirschotse-/Eindhovensedijk is naar mijn mening nooit onderdeel geweest van de hoofdroute naar Tilburg dit om het simpele feit dat deze weg veel te smal is.

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Bart71298 » zo 10 feb 2008, 14:30

Misschien heb je hier wat aan;
Afbeelding
http://www.snepscheut.net/stamboompagin ... aarten.htm
(blauwe rechthoekje heeft niets met je vraag te maken)

Afbeelding
Wegenkaart ANWB 1969
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Bart71298 » zo 10 feb 2008, 20:11

Beeldbank Brabant meldt over onderstaande kaart (ga naar hun site voor een volledige kaart):
Collectienaam: Collectie Piet Bogmans
Bestandsidentificatie: CPB009A002
Titel: De brug aan de Eindhovenscheweg
Datering: 1923
Datering tot: 1930
Materiële omschrijving: ansichtkaart met punaisegaatjes
Uitgever: H. de Croon-van Heerbeek, Oirschot
Omschrijving: De zoenaamde Hoge Brug over het Wilhelminakanaal te Oirschot, gezien vanaf De Hei richting Molenstraat. De brug is nog maar net gereed. Deze brug werd tijdens de 2e wereldoorlog verwoest, en is nooit meer opgebouwd
Geogr.aanduiding: Oirschot; Eindhovenscheweg
Onderwerp: Oirschot; Eindhovenscheweg; Hoge Brug
Afbeelding

Foto CPB009A004 is overigens vanaf deze brug genomen.
Laatst gewijzigd door Bart71298 op zo 10 feb 2008, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Bart71298 » zo 10 feb 2008, 20:18

Ik denk dus de laatste optie: Hey prutser let eens op, die weg liep zó: :D

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... abe6a43bc3

Dus de brug zoals op het midden van de kaart van http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... 90#p278790
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Remco » ma 11 feb 2008, 8:20

habke schreef:Ik ga voor optie 4 en de reden is eigenlijk vrij simpel.
Tot de aanleg van de huidige A58 ging al het verkeer tussen Tilburg en Eindhoven via Moergestel en Spoordonk naar Best om vervolgens via de Boschdijk Eindhoven binnen te rijden.
De Oirschotse-/Eindhovensedijk is naar mijn mening nooit onderdeel geweest van de hoofdroute naar Tilburg dit om het simpele feit dat deze weg veel te smal is.
Volgens mij klopt dit, ook al omdat de Eindhovensedijk dwars door een militair oefenterrein heen loopt. Ik denk dat men toendertijd liever geen hoofdroute door zo'n terrein had lopen. Ik heb het ook even nagevraagd bij (oudere...) kennissen en volgens liep de route Tilburg-Eindhoven voor de aanleg van de A58 via Moergestel-Spoordonk-Oirschot-Best-Boschdijk.

Koekman
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 06 feb 2008, 14:25
Locatie: Eindhoven

Re: Tilburg - Eindhoven

Bericht door Koekman » ma 11 feb 2008, 16:32

Remco schreef:
habke schreef:Ik ga voor optie 4 en de reden is eigenlijk vrij simpel.
Tot de aanleg van de huidige A58 ging al het verkeer tussen Tilburg en Eindhoven via Moergestel en Spoordonk naar Best om vervolgens via de Boschdijk Eindhoven binnen te rijden.
De Oirschotse-/Eindhovensedijk is naar mijn mening nooit onderdeel geweest van de hoofdroute naar Tilburg dit om het simpele feit dat deze weg veel te smal is.
Volgens mij klopt dit, ook al omdat de Eindhovensedijk dwars door een militair oefenterrein heen loopt. Ik denk dat men toendertijd liever geen hoofdroute door zo'n terrein had lopen. Ik heb het ook even nagevraagd bij (oudere...) kennissen en volgens liep de route Tilburg-Eindhoven voor de aanleg van de A58 via Moergestel-Spoordonk-Oirschot-Best-Boschdijk.
Er is voor beiden wat te zeggen; De Oirschotse dijk heeft in ieder geval niet lang als hoofdroute dienst gedaan, binnen een jaar of 10 lag er sowiso de A58... Maar of het nooit een hoofdroute geweest is wil ik nog wel eens betwisten...

Ik heb via de VVV in Oirschot het nummer gekregen van een "échte Oirschotse" waarmee ik contact mocht opnemen... Zal hem binnenkort eens bellen om helemaal zeker te zijn.

Plaats reactie