[E313] Oplossingen voor de E313 problematiek

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Wimpie24 » za 31 okt 2009, 1:37

Men vergeet een klein detail; de Gemeente Antwerpen heeft een negatief advies uitgebracht na een referendum over de Lange Wapper Brug en de Oosterweelverbinding. Nergens staat geschreven dat een wegstemming ook een automatische afschrijving van de brug betekent. Wat dat betreft kan de Vlaamse overheid als zij dat wil gewoon de brug bouwen en zich niks aantrekken van het referendum (dat er in mijn ogen nooit had mogen komen).
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Caesar » zo 01 nov 2009, 19:14

^^ deze post hoort ergens anders thuis vrees ik.

Maar ff on topic.... menen die nu wat ze zeggen? Enkele afritten sluiten op de E313??????
Ten eerste krijg je dan UITERAARD meer verkeer op de secundaire wegen, is dat wat ze willen???
Ten tweede krijg je met minder afritten situaties zoals in St Job in t Goor op de E19.
Daar zijn ook te weinig afritten, waardoor het verkeer in St Job elke dag opstropt.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door wooter » ma 02 nov 2009, 23:19

Wie heeft die Willy Miermans de titel "verkeersdeskundige" gegeven? Want hij praat poep.

Het is fijn dat je een idee wilt halen van de Golden Gate Bridge en enkele andere bruggen die het verkeer op het schiereiland van New York City ontsluiten, maar dergelijk verkeer kan je niet zomaar plaatsen op een snelweg. Zeker omwille van het feit dat je de eerste in Europa zou zijn.

Kunnen we aub eens ophouden met zelf allerhande oplossingen uit te vinden, en gewoon oplossingen gaan pikken bij onze buurlanden?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door vynkce » ma 09 nov 2009, 18:47

Gazet van Antwerpen 06-11-2009 schreef:Deurne wil E313 ondergronds
Als de E313 wordt verbreed, zoals Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits onlangs heeft voorgesteld, dan hoopt de Deurnese districtsraad dat dit ondergronds zal gebeuren. Dat meldt Gazet van Antwerpen. Voor de verbreding zou anders een deel van het Rivierenhof moeten verdwijnen.
De problematiek van de E313 zal overigens worden meegenomen door het ministerieel comité dat zich na het debacle met de Oosterweelverbinding de komende weken zal buigen over het Antwerpse Masterplan voor de mobiliteit, met o.m. een nieuwe vaste oeververbinding.
Een tamelijk drastische, kostelijke en onrealistische oplossing volgens mij.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Mikhail » do 12 nov 2009, 22:28

Dat de E313 tussen Ranst en Borgerhout 2x5 rijstroken nodig heeft is logisch, hier zou eerst werk van gemaakt moeten worden, samen met de vernieuwing van het knooppunt E313 x R1
Laatst gewijzigd door Mikhail op vr 13 nov 2009, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
****

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Caesar » vr 13 nov 2009, 8:36

^^ E313 x R1 ;)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Wimpie24 » vr 13 nov 2009, 16:20

Mikhail schreef:Dat de E313 tussen Ranst en Borgerhout 2x5 rijstroken nodig heeft is logisch, hier zou eerst werk van gemaakt moeten worden, samen met de vernieuwing van het knooppunt E313 x R0
Ai, dat zijn ingrijpende werken, een knooppunt tussen de R0 en de E313 zal spijtig genoeg nog niet voor morgen zijn ;) .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door tovm74 » vr 13 nov 2009, 16:51

:rofl2: spijtig dat die E19 er nog tussen ligt hé :lol:
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Wimpie24 » vr 13 nov 2009, 17:06

Dan kiezen we toch gewoon voor een brug of een tunnel :D .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Giuseppe » vr 13 nov 2009, 17:53

Belang van Limburg, 13 november 2009 schreef:Crevits wil snelle oplossing E313

Brussel - "Mijn doel is niet nog 2 of 3 jaar over de principes te praten. Ik wil snel naar oplossingen voor het mobiliteitsprobleem op de E313." Dat heeft Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) gisteren gezegd. "En dat kan alleen met drastische maatregelen."

In de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams parlement is gisteren de 'tactische studie E313' van het Verkeerscentrum Vlaanderen besproken. Zoals eerder bekendgemaakt, stelt die dat na een betere aansluiting op de Antwerpse ring, de E313 tussen Lummen en Ranst van 2x2 naar 2x3 rijstroken moet worden gebracht.
Eddy Peetermans van het Verkeerscentrum Vlaanderen stelde duidelijk dat de E313 meer rijstroken moet krijgen. "Zelfs als andere maatregelen maximaal worden ingevoerd, zal dat nog nodig zijn. Want de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, de heractivering van de Ijzeren Rijn, extra openbaar vervoer en een kilometerheffing zullen maar een beperkte impact hebben. Er zijn dus echt drastische ingrepen nodig", stelde hij.

Gefaseerde aanpak
Voor de E313 heeft het Verkeerscentrum Vlaanderen een gefaseerde aanpak uitgewerkt. "Eerst moet de aansluiting van de E313 op de Antwerpse ring aangepakt worden: vanaf Ranst tot Antwerpen-Oost moeten er 6 rijstroken komen", aldus Peetermans. "In een tweede fase moet er in beide richtingen een derde rijstrook komen tussen Lummen en Ranst. Fase 3 voorziet een extra rijstrook tussen Ranst en Antwerpen en in de laatste fase moet hetzelfde gebeuren voor de E34, de autoweg die van Eindhoven naar Wommelgem loopt en daar uitmondt in de E313".
Johan Sauwens (CD&V) pleitte vroeg een 'Actieplan Vlaamse Mobiliteit' en de invoering van toeritdosering waarbij lokaal verkeer van de autoweg geweerd wordt.
Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) sprak duidelijke taal: "Mijn doel is niet nog 2 of 3 jaar over de principes te praten. Ik wil snel naar oplossingen." Zij neemt de studie mee in de werkgroepen van de DAM (Duurzame Antwerpse Mobiliteit), die recent werden opgericht om de mobiliteitsproblemen in Antwerpen aan te pakken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door vynkce » vr 13 nov 2009, 21:09

^^ Een nobele bedoeling, ik ben benieuwd!

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door tovm74 » za 14 nov 2009, 9:06

Het is nu tijd voor: "geen woorden, maar daden"
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door vynkce » za 14 nov 2009, 11:30

Gazet van Antwerpen 14-11-2009 schreef:40 procent minder ongevallen op E313

Sinds de dynamische verkeersborden op de E313 tussen Geel- Oost en Ranst operationeel zijn (januari dit jaar), zijn op dat stuk autoweg 40 procent minder ongevallen gebeurd. Dat blijkt uit een eerste evaluatie van het Verkeerscentrum Vlaanderen.
Om de verkeersonveiligheid op dat stuk E313 aan te pakken, werden de in- en uitvoegstroken verlengd.
Sinds januari is er richting Antwerpen ook een DVM-systeem (Dynamisch VerkeersManagement) operationeel. Dat is een telematicasysteem met meetlussen en camera’s om de verkeerssituatie te monitoren en weggebruikers via grote elektronische infoborden boven de autoweg hierover te informeren.
Waar er in de eerste tien maanden van 2007 nog 128 ongevallen gebeurden op het stuk E313, waren er dat in de eerste tien maanden van dit jaar nog maar 75. Dat is een daling van 40 procent. In de rijrichting Limburg daalde het aantal ongevallen van 79 naar 43 (- 45%).
Die grote afname valt te verklaren door de ingrepen aan de weg en het feit dat er minder kijkfiles zijn. “Deze resultaten bevestigen mijn wil om de komende jaren verder te investeren in DVM”, zegt Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V).

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Mikhail » di 17 nov 2009, 22:13

DVM uitbreiden naar heel Vlaanderen, eerst de filegevoelige plaatsen en dan verder uitwerken naar de regio's die het kunnen gebruiken.
****

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door wooter » ma 03 mei 2010, 13:50

Ik vraag me enkel af waarom men hier zo een zware constructies neer zet voor DVM, terwijl de modellen in Nederland hetzelfde kunnen en veel lichter zijn en bijgevolg goedkoper.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Wimpie24 » ma 03 mei 2010, 23:03

De modellen die in Vlaanderen gebruikt worden komen ook in heel wat andere Europese landen voor, bijgevolg vind ik dat je klaagzang kant noch wal slaat.
Als je het in Nederland toch altijd beter vind, ga daar dan wonen en stop met ons te overzagen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door wooter » di 04 mei 2010, 8:34

In welke landen dan zoal?

Groot-Brittanië? Nee.
Duitsland? Ook een andere constructie. Zwaarder dan Nederland, en ook minder palen, maar nog altijd niet ter grootte van de draken van Fabricom in België.
Frankrijk? Zelfs daar niet.
Luxemburg? Als ik daar rij, heb ik vaak het gevoel dat het een extra 11de provincie is.

Je kan natuurlijk vinden dat België het beste land is ter wereld qua verkeersinfrastructuur, maar er is realiteit en naïviteit... En de reden waarom het zo erg gesteld is met Belgische infrastructuur en verkeersveiligheid is net dat gedrag van "als het je niet aanstaat, ga dan op een ander leven". Als we te trots zijn om goed te pikken van onze buren en liever zelf dingen gaan bedenken, dan ben ik niet verbaasd dat enkel de lokale frituur mij nog in België houdt...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Seat Ibiza » di 04 mei 2010, 10:35

Wimpie24 schreef:Als je het in Nederland toch altijd beter vind, ga daar dan wonen en stop met ons te overzagen.
Ach gut, is er weer sprake van iemand die iets niet mooi vindt in Vlaanderen en is Wimpie weer eens op z'n teentjes getrapt? :rofl2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Vinny » wo 05 mei 2010, 11:15

wooter schreef:Ik vraag me enkel af waarom men hier zo een zware constructies neer zet voor DVM, terwijl de modellen in Nederland hetzelfde kunnen en veel lichter zijn en bijgevolg goedkoper.
Heb je ook enig idee van het prijsverschil? Ik zou kunnen voorstellen dat het Vlaamse systeem robuuster is, zodat je dat op onderhoud kan terugverdienen. Maar wellicht dat een expert zich wil mengen in de discussie?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Rene » wo 05 mei 2010, 11:26

De Nederlandse vakwerkportalen kunnen met gemak 50 jaar mee (en wellicht nog veel langer), voorop gesteld dat ze goed onderhouden worden en na 30 jaar een complete conserveringsbeurt krijgen. Wel speelt bij de lichtgewicht Nederlandse portalen de windbelasting vaak een negatieve rol als het gaat om windvangers, zoals bewegwijzeringspanelen. Voor DRIPs kennen we in Nederland echter een speciaal vakwerk-portaaltype dat verzwaard is uitgevoerd (al zal de gemiddelde weggebruiker dat verschil misschien zelfs amper opvallen), en bij rijstrooksgewijze verkeerssignalering kan het portaal al helemaal licht worden uitgevoerd. Die paar signaalgevers wegen relatief niks en geven vrijwel geen windbelasting. Er zijn in NL dan ook speciale, lichter uitgevoerde signaleringsportalen, waar geen bewegwijzering aan mag hangen (al ken ik enkele plaatsen waar daar helaas tegen gezondigd is...).

Ik verbaas me ook af en toe over de enorm zware constructies die men in het buitenland plaatst.

Misschien had de Waalse industrie nog wat goedkoop staal over ? :dyn_hyp: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Snelwegfreak » wo 05 mei 2010, 13:03

Ik als wegennerd weet daar alles van, René!
Rene schreef:Voor DRIPs kennen we in Nederland echter een speciaal vakwerk-portaaltype dat verzwaard is uitgevoerd (al zal de gemiddelde weggebruiker dat verschil misschien zelfs amper opvallen)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Rene schreef:Die paar signaalgevers wegen relatief niks en geven vrijwel geen windbelasting. Er zijn in NL dan ook speciale, lichter uitgevoerde signaleringsportalen
SPOILER: TOON

Afbeelding
Rene schreef:waar geen bewegwijzering aan mag hangen (al ken ik enkele plaatsen waar daar helaas tegen gezondigd is
Volgens mij ook ergens op de A9 :?:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Mark » vr 07 mei 2010, 23:00

Wat mij vaak opvalt is dat in het buitenland bij de portalen vaak een loopbrug hebben zodat het bord/signaalgever te bereiken is vanaf het portaal zelf. Iets wat we in Nederland nauwelijks zien, op de DRIPs meestal na.

Scooterguy
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 17 jul 2008, 12:28

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Scooterguy » zo 30 mei 2010, 23:43

Zouden ze misschien eens een test kunnen uitvoeren zodat er tussen 6u30 en 9u30 geen vrachtverkeer mag rijden op de autosnelwegen?
Zeker op de E-313 zou dat veel verschil maken, daar heb je immers tot Ranst een muur van vrachtwagens naast je (en vanaf Ranst tot de ring zelfs 2 muren...)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door mhkamp » ma 31 mei 2010, 0:19

^^Hoe wil jij je dagelijks brood in de schappen hebben? De meeste stadscentra zijn open van pakweg 7.00h tot 8.30h. Als je daar een verbod voor vrachtwagens krijgt wordt het een ondoenlijke zaak om winkels te bevoorraden. Indien het wel lukt:

- Veel vrachtverkeer bij één winkel (indien deze meerdere leveranciers heeft). Kan tot een 'lokaal' verkeerschaos komen
- Veel meer geluidsoverlast van koelers (als deze moeten wachten)
- Veel meer luchtverontreiniging. Je zal er maar net onder wonen...

Ook kan een verbod van vrachtwagens leiden dat men gaat zoeken naar alternatieven. Lijkt me geen goede optie.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Alfa » ma 31 mei 2010, 0:51

mhkamp schreef: Ook kan een verbod van vrachtwagens leiden dat men gaat zoeken naar alternatieven. Lijkt me geen goede optie.
Zou toch prima zijn dat naar alternatieven gener vervoer per trein of binnenscheepvaart gezocht wordt?

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Sophie » ma 31 mei 2010, 1:05

Wil je nou bij iedere Carrefour een haven gaan bouwen?
Een Vrachtwagenverbod helpt niks, we zijn gewoon meer asfalt nodig.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Alfa » ma 31 mei 2010, 2:15

^^Je moet je organisatiestructuur wel veranderen wil je van je vrachtwagenverslaving genezen. Natuurlijk zal je niet alles via de binnenscheepvaart en treingoederenvervoer kunnen afhandelen maar alle beetjes helpen. 1 trein kan tientallen vrachtwagens van de weg halen.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Sophie » ma 31 mei 2010, 2:17

trein is misschien voor lange afstanden een alternatief, maar voor de supermarkten en de detailhandel (bijna) niet.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door Wimpie24 » ma 31 mei 2010, 18:40

Alfa schreef:
mhkamp schreef: Ook kan een verbod van vrachtwagens leiden dat men gaat zoeken naar alternatieven. Lijkt me geen goede optie.
Zou toch prima zijn dat naar alternatieven gener vervoer per trein of binnenscheepvaart gezocht wordt?
Dat lijkt mij inderdaad ook net het positieve eraan. Dat men gedwongen wordt tot het zoeken van alternatieven. Zo komen er vaak goede ideeën uit de bus.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Oplossingen voor de E313 problematiek

Bericht door wooter » do 03 jun 2010, 14:30

Scooterguy schreef:Zouden ze misschien eens een test kunnen uitvoeren zodat er tussen 6u30 en 9u30 geen vrachtverkeer mag rijden op de autosnelwegen?
Zeker op de E-313 zou dat veel verschil maken, daar heb je immers tot Ranst een muur van vrachtwagens naast je (en vanaf Ranst tot de ring zelfs 2 muren...)
Als je de statistieken er van een andere draad bijhaalt zie je dat het vrachtvervoer pas op gang komt na de ochtendspits.

Plaats reactie