[R000] [E019] Heraanleg knooppunt Machelen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

[R000] [E019] Heraanleg knooppunt Machelen

Bericht door Mexxodus » za 26 apr 2008, 4:59

Op 5 mei beginnen de renovatiewerken aan de fly-over in het knoopunt Machelen die de E19 verbindt met de R0 richting Zaventem-Leuven. Ik had eerst een persbericht gelezen zonder een beeld van de omieiding en snapte er eigenlijk niets van. Vandaag stond in de Gazet van Antwerpen een illustratie, en er blijkt in de omleiding een enorme haarspeldbocht te zitten (een bijna U-turn). Als dit geen fileleed gaat veroorzaken dan weet ik het ook niet meer. Blijkbaar kon een renovatie enkel door de hele fly-over voor een heel jaar af te sluiten? Wat ik me afvraag is of zo'n haarspeldbocht maken reglementair is? Ik zie een trekker met oplegger nog niet zo makkelijk zo'n bocht nemen zonder paar wagens naast hem mee te zwiepen.

En over fileleed gesproken, ik had vrijdag 25 april het grote ongeluk net de knooppunt van Strombeek-Bever te zijn gepasseerd om 17u45 (de afrit zelf) toen het verkeer er vast liep wegens een ongeval aan het knooppunt Groot-Bijgaarden. Veel verkeersinfo was er niet buiten de melding dat 2 rijstroken naar Brussel-Koekelberg versperd waren. Alleen stond heel de Ring muurvast en stapvoets duurde het bijna drie kwartier om tot aan de oprit van A12 te geraken (het knooppunt Strombeek-Bever is heel lang gerekt :)). Het stukje tot aan het knooppunt Groot-Bijgaarden ging vlotter omdat de 'weg weer was vrijgemaakt' volgens de verkeersinfo. Alleen bleek dat aan de afsplitsing voor de E40 de rechterrijstrook nog steeds door een perte totale versperd was (takelwagen stond er wel bij). En gezien er juist op dat stuk geen pechstrook is. Na nog een 20 minuten aanschuiven op de lange oprit naar de E40 richting Gent, kon ik de tienduizenden onfortuinelijken die intussen tot in Tervuren op de buitenring nog stilstonden op de R0 achter me laten. Die in de richting van Tervuren op de binnenring hadden intussen al de pech dat er in Zaventem een ongeluk twee rijstroken versperde zodat ook daar alles vast begon te lopen. De vrijdagavondspits ....



Topictitel gewijzigd door Rien, BE-moderator, op 6-5-2008. Oorspronkelijke titel: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door Jeroen » za 26 apr 2008, 8:09

Betekent dat dat één van de ongebruikte viaducten tijdelijk in gebruik wordt genomen?

Edit: zoiets dus?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door Vinny » za 26 apr 2008, 10:56

:shock: :(
Ik weet niet wat ze tegenwoordig voor koffie schenken in de burelen van de Wegendienst, maar veel soeps is het niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door vynkce » za 26 apr 2008, 12:00

@ Jeroen: Bijna goed ;)
De omleiding gaat zo lopen (groene lijn):
Afbeelding

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door denne007 » za 26 apr 2008, 12:25

ziet er toch een goede oplossing waarbij geen extra beton moet gestort worden en die fly-overs staan er toch dus nu hebben ze even een nut.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door R4 » za 26 apr 2008, 16:28

Mexxodus schreef:Blijkbaar kon een renovatie enkel door de hele fly-over voor een heel jaar af te sluiten? Wat ik me afvraag is of zo'n haarspeldbocht maken reglementair is? Ik zie een trekker met oplegger nog niet zo makkelijk zo'n bocht nemen zonder paar wagens naast hem mee te zwiepen.
De huidige verbindingsboog moet inderdaad afgesloten worden, omdat men de brugpijlers moet vervangen. Dat gaat doorgaans nogal moeilijk als er intussen verkeer over rijdt. Die vervangingsbocht is reglementair en zal zo ruim mogelijk aangelegd worden, zodat het niet meteen de allures van een haarspeldbocht zal hebben. Uiteraard wordt het wel een scherpe bocht, maar het is de enige manier om het verkeer over twee rijstroken te laten doorstromen tijdens de werken. Er zal een snelheidsbeperking gelden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door Quattro » za 26 apr 2008, 18:19

Ik ben benieuwd naar de files en de ongevallen ... :?
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door IQ[] » zo 27 apr 2008, 10:10

Zo lang ze het maar zéér duidelijk aangeven... maar daar vrees ik voor ;)

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door Ali » ma 28 apr 2008, 20:50

vynkce schreef:@ Jeroen: Bijna goed ;)
De omleiding gaat zo lopen (groene lijn):
Afbeelding
De groene lijn begrijp ik niet hoor, die lus is nog altijd één verdiep lager las de baan komende uit Antwerpen en vrees dat geen enkel schokdemper deze slag aan kan ...

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door denne007 » ma 28 apr 2008, 21:27

^^ ze zullen dat wel een zacht bergje naar beneden maken :p

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door vynkce » wo 30 apr 2008, 12:33

Omleiding knooppunt E19/RO lus Antwerpen-Zaventem (binnenring) in Machelen

Vanaf 5 mei wordt in Machelen het verkeer op de lus Antwerpen-Zaventem van het verkeersknooppunt E19/RO (de binnenring) omgeleid.De viaducten en brugconstructies op het knooppunt E19/RO worden vanaf die datum aangepast en gerenoveerd. De omleiding zal van kracht blijven tot begin april 2009. De omleiding zal de huidige capaciteit van twee rijstroken behouden, maar er zullen uitzonderlijke snelheidsbeperkingen gelden: de snelheid zal beperkt worden tot 90, 70 en 50 km per uur. Het inhaalverbod dat op dat tracé van de E19 al van kracht is, blijft geldig. Om de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren, worden er op de tijdelijke afrit ook vluchthavens aangelegd. De werkzaamheden aan de viaducten en brugconstructies op het knooppunt E19/R0 worden uitgevoerd ter voorbereiding van de aanleg van een nieuwe spoorlijn in het kader van het Diaboloproject. De nieuwe spoorlijn zal de verbinding van de luchthaven Brussel-Nationaal met Brussel en Antwerpen verbeteren. De kostprijs van de werkzaamheden is 5,7 miljoen euro (incl. btw). Ze worden uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse overheid.
Meer informatie vindt u in het inplantingsplan als bijlage.
Afbeelding
bron: Verkeerscentrum

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door Palance » wo 30 apr 2008, 19:04

Maar goed dan dat die ene tak van het knooppunt niet gebruikt wordt. Is dit ongebruikt stukje asfalt nog ergens goed voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Knooppunt Machelen: haarspeldbocht in omleiding

Bericht door Ds79m » wo 30 apr 2008, 19:59

Misschien dat er eens werk van gemaakt moet worden om die tak af te bouwen. Het grote rangeerterrein waar de weg naartoe leidt, kan best wat kleiner, dus wat ruimte betreft moet het kunnen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » di 06 mei 2008, 12:15

Afgelopen vrijdag ben ik op dit knooppunt een aantal foto's gaan maken (voor mijn site). Men was er op dat moment bezig met het aanbrengen van markeringen op de nieuwe verbindingslus. Na het maken van de foto's stond de bewoonster van een aan de werf grenzend huis in haar tuin de werf te aanschouwen. Ik heb even met haar gesproken; ze was niet bepaald opgetogen over de werken.
De werf begon op nog geen twee meter van haar huis! :shock: Het stukje tuin ertussen was gedeeltelijk vernield. Ze klaagde over hoe weinig ze geïnformeerd werd over de werken, maar ze wist me wel te vertellen dat er een definitieve weg vlak langs haar huis zal lopen (ik vermoed een aansluiting van de R22 op het knooppunt). Haar huis in de Machelenstraat (Diegem) staat er sinds de jaren 1950, en zij woonde er al vijf jaar. Toen ze dit huis kocht, wist zij niets van de toekomstplannen i.v.m. de heraanleg van het knooppunt. :?:

Zicht op de Brusselse ring richting Viaduct van Vilvoorde.
Afbeelding

Het einde van de A1; Brussel in de verte. De weg met de geel-wit gespoten jerseys is de nieuwe verbindingslus, met een brug voor werfverkeer eroverheen gebouwd.
Afbeelding

Op het ongebruikte deel van de E19-A1 werd het asfalt van de rijbaan naar Antwerpen al opgebroken. Op de rijbaan richting Brussel (links) is nog te zien waarvoor dit asfalt ruim dertig jaar heeft gediend: testsite voor wegmarkeringen.
Afbeelding

Viaduct in de verbinding Brussel (A1) > Viaduct van Vilvoorde (R0).
Afbeelding

De scherpe bocht in de nieuwe verbindingslus.
Afbeelding
Afbeelding

Het einde van de A1, met de R22 op de achtergrond. Die laatste zal binnenkort overbrugd worden door de HSL.
Afbeelding

De A1 in de richting van Antwerpen. De laatste meters van de autosnelweg zijn al volledig opgebroken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Palance » di 06 mei 2008, 12:20

Mooie reportage. Ligt het nu aan bij of is die werfbrug wel heel erg laag (of lijkt dat zo op de foto)?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Frits » di 06 mei 2008, 18:23

Mooie reportage. Ze zijn hard bezig daar.
De autogordel: een band voor het leven.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Ali » di 06 mei 2008, 22:48

Frits schreef:Mooie reportage. Ze zijn hard bezig daar.
Iemand die me vertellen kan hoe men een verdiep lager daar raakt?

teaser
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 19:55
Locatie: Antwerpen

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door teaser » vr 09 mei 2008, 18:52

Blijkbaar is er een helling aangelegd. De bocht is trouwens niet vlak maar helt omhoog aan de rechterzijde (zoals een racebaan), zodat een hogere snelheid mogelijk is.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Dexy » wo 04 jun 2008, 17:23

Het lijkt wel alsof de A1 doorgetrokken wordt richting Brussel. Gaat dat ook gebeuren? :rofl2:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Rene » wo 04 jun 2008, 18:27

wimwamreus schreef:Het lijkt wel alsof de A1 doorgetrokken wordt richting Brussel. Gaat dat ook gebeuren? :rofl2:
Tip: lees eens een draad door voordat je zo'n post doet...

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Dexy » wo 04 jun 2008, 18:43

In deze draad staat dat de A1 waarschijnlijk doorgetrokken wordt naar de R22, maar is dat ook echt zo?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door vynkce » wo 04 jun 2008, 18:48

Er komt inderdaad een verbinding met de R22 voor het autoverkeer. De R22 loopt echter vlak achter het knooppunt dus doortrekken zou ik dit niet durven noemen. De nieuwe spoorlijn zal daarentegen wel doorgetrokken worden over de R22 heen richting Brussel centrum ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Via » wo 25 jun 2008, 16:52

Dus het knooppunt wordt dan eindelijk toch in gebruik genomen zoals het hoort.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door vynkce » wo 27 aug 2008, 13:31

De omleidingstak E19=>R0:

Afbeelding

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door denne007 » do 28 aug 2008, 0:38

^^ ziet er goed uit. het asfalt ligt er ook goed bij.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Jeroen » za 30 aug 2008, 12:27

Is er iemand al doorheen gereden? Voor welke snelheid zou die bocht geschikt zijn?

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Breyten » za 30 aug 2008, 23:42

Ongeveer 60km kun je in het scherpst van de bocht; wel mooi uitzicht op de delen van het knooppunt die je anders niet zo gauw ziet.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Ds79m » zo 31 aug 2008, 14:02

Op zich valt het nog wel mee met de scherpte van de bocht. Vergelijkbaar met de bocht op de A7->A6 bij Lyon, alleen blijft deze bocht bij Machelen nog iets langer doordraaien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Vinny » zo 31 aug 2008, 15:48

Er komt inderdaad een verbinding met de R22 voor het autoverkeer. De R22 loopt echter vlak achter het knooppunt dus doortrekken zou ik dit niet durven noemen.
Zie jij meerwaarde in deze verbinding, Vyncke? Ik vind de toegang tot Brussel vanuit het noorden sowieso erg onlogisch, hoewel je meestal wel opvallend snel bij het Noord-station uitkomt (maar dan moet je wel bij de A 12 Brussel inrijden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Heraanleg knooppunt Machelen (R0 x E19-A1)

Bericht door Alfa » zo 31 aug 2008, 21:55

Met die verbinding kunnen alle delen van het knooppunt eindelijk gebruikt worden. Alleen om die reden is de doorsteek naar de R22 nuttig. Het zal ongetwijfeld de andere afritten wat ontlasten. Een allernoodzakelijke verbinding is het evenwel niet.

Plaats reactie