[R001] [R002] Ringwegen Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[R001] [R002] Ringwegen Antwerpen

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2005, 17:16

Die nummers van ik dan wel erg onlogisch neergezet. Het lijkt mij 100% logischer om de R1 = Om. 1 en R2 = Om. 2. Maar het liefst zie ik de hele ring als R1.
De bordjes 1 en 2 zijn bedoeld als omleidingsroutes. Overéénkomst met bepaalde wegnummers berust dus, net als in de rest van de wereld op louter toeval.
Maar het liefst zie ik de hele ring als R1.
Historie. Toen de Ring van Antwerpen werd aangelegd werd slechts de Kleine ring als R 1 genummerd. Later kwamen er nog een paar zij takken bij. De R 2 is pas in 1992 geopend, toen het nog de bedoeling was om een grote ring om Antwerpen te bouwen. Medio jaren '90 (toen ik nog elk jaar door Antwerpen reed) waren er mooie spandoeken te bewonderen die er op wezen dat dit project een megalomaan karakter had en geen toegevoegde waarde betekende voor de stad. Kennelijk werd dit standpunt door de politiek overgenomen, want niet alleen is de R 2 uit de planvorming geschrapt, vrijwel alle politieke partijen uiten zich in meer of mindere mate als tegenstander van dit project.
Onlangs is echter wel het groene licht gegeven voor de Oosterweelverbinding waarbij de R 1 dus aan de Noord-westzijde wordt doorgetrokken, zodat het over een jaar of tien, vijftien een volwaardige snelweg ring om Antwerpen wordt. Wat er met de R 2 en de Liefkenshoek tunnel gebeurt zou ik niet weten. Het zal denk ik een afgestomd stukje snelweg blijven. Overigens wordt de R 1 voor zover ik weet niet meer genoemd in de verkeersinformatie en komt het nummer ook niet meer voor op wegwijzers (slechts op kilometerbordjes).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 27 jun 2005, 18:37

Komische spelling van afgestompt. :D
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » zo 24 jul 2005, 21:07

harry schreef:Komische spelling van afgestompt. :D
De R2 zal waarschijnlijk verlengd worden tot aan de E17, omdat nu het Deurgangdok onlangs geopend is. Deze dok heeft een containercapaciteit alleen al evengroot als dat van héél de Antwerpse haven. Deze containers worden voor een groot deel per vrachtwagen afgevoerd. Het containerverkeer naar Frankrijk zou dan via de verlengd R2 rechtstreeks de E17 op kunnen zonder een hele omweg te moeten maken via de Linkeroever of via de R4-Gent. Deze R2 kan ineens ook als omleiding dienen voor Nederlands verkeer komende via Bergen op Zoom door dit ver van Antwerpen te houden.

Ik heb de link via yousendit erop gezet, dus zal deze maar een week op blijven. Ik weet niet hoe ik iets uit mijn laptop rechtstreeks hier kan plakken.

http://s28.yousendit.com/d.aspx?id=38R4 ... 1FZMSBKYQ7

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 24 jul 2005, 21:22

Afbeelding

Ik heb het op mijn webruimte gezet ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 24 jul 2005, 22:58

Afbeelding

Hierbij mijn Masterplan Antwerpen.

Ik zal het even uitleggen:
De zwarte lijn is de R2 helemaal rond, met als bedoeling het doorgaand verkeer uit Antwerpen te houden. De Donkerblauwe lijn is een voltooing van de R1 met de Oosterweelverbinding. De paarse lijn is de voltooiing van de A12. De rode lijn is een alternatief voor de R2. Deze volgt de R11 en sluit aan op KP Antwerpen Noord op de A12. De lichtblauwe stippellijn is weer een alternatief voor enkel een verbinding tussen de A12 en de A13/R11. De groene is een alternatief tussen R2 bij A13 nabij KP Ranst en tussen de A12, onder codenaam "R22".

Ik ben klaar voor zware kritiek ;)
Laatst gewijzigd door Mark op di 26 jul 2005, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 25 jul 2005, 9:45

Ik geef je weinig kans op een R2 door de bossen van Brasschaat.
Dat lag al moeilijk in de tijd dat men in België nog positief dacht over autowegen, en met de huidige politieke wind aldaar kun je dat wel helemaal op je buik schrijven. Ik vraag me trouwens ook af of je met een volledige R2 de bestaande Antwerpse ring wel voldoende ontlast zal worden. Het grootste deel van de verkeersbewegingen in en rond Antwerpen is en blijft volgens mij toch Antwerpen-gericht.

Het zuidelijk om de stad leiden van de E34 zou wellicht wel een bijdrage kunnen leveren aan de ontlasting van de Kennedytunnel, één van de grootste bottlenecks in de ring.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 25 jul 2005, 11:39

Dit lijkt mij in eerste instantie voldoende:

Afbeelding

Marc

Bericht door Marc » ma 25 jul 2005, 12:56

René schreef:Ik geef je weinig kans op een R2 door de bossen van Brasschaat.
Dat lag al moeilijk in de tijd dat men in België nog positief dacht over autowegen, en met de huidige politieke wind aldaar kun je dat wel helemaal op je buik schrijven.
Inderdaad. Eigenlijk zijn er nooit uitdrukkelijke plannen geweest om een noordoostelijk gedeelte van de R 2 aan te leggen - zeg maar tussen de A 12 (naar Bergen op Zoom) en de aansluiting E 34 E 313 in Ranst. Hooguit heeft men ooit (eventjes ?) gedacht om langs de oevers van een destijds gepland duwvaartkanaal (snel)wegen aan te leggen die dan vooralsnog als noordoostelijke kwadrant zou gefungeerd hebben. Dat gepland duwvaartkanaal was het beruchte kanaal Zandvliet - Oelegem waarvan de reserveringsplannen (verbod op bouwen en andere duurzame inrichtingen op het tracé) vrij recentelijk door Vlaams minister Dirk Van Mechelen (in België zijn de gewesten bevoegd voor ruimtelijke ordening) werden geschrapt. Het is met het verzet tegen dat kanaal dat in België (althans in het Vlaamse gedeelte) de milieubeweging en haar partij AGALEV (inmiddels na een zware verkiezingsnederlaag omgedoopt tot GROEN !) hun eerste sporen hebben verdiend. Deze partij maakte overigens toen nog deel uit van de bestuurscoalitie op niveau van Vlaanderen. Je hoeft er geen tekeningetje bij te maken om te beseffen dat in die omstandigheden het lot van dat lang gekoesterd project bezegeld was. :shoot:
René schreef:Ik vraag me trouwens ook af of je met een volledige R2 de bestaande Antwerpse ring wel voldoende ontlast zal worden. Het grootste deel van de verkeersbewegingen in en rond Antwerpen is en blijft volgens mij toch Antwerpen-gericht.
Dat denk ik nu juist niet. Als Nederlander zou je toch beter moeten weten ! :ziek: Een heel groot deel van het transitverkeer van Nederland naar Frankrijk en de rest van zuid Europa door België gebeurt via Antwerpen. Hoeveel precies weet ik niet, maar iets in de grootorde van 90 % zou me niet verbazen.
De enige bijna autosnelweg alternatief loopt via de Nederlandse A 2 naar Maastricht en verder via Luik. En zolang de Maastricht traverse niet gebouwd en in gebruik zal zijn (dat had reeds 15 à 20 geleden moeten gebeurd zijn !:booooos: :flitspaal:) zal het aandeel van die route niet significant kunnen vermeerderen.
Overigens is die A 2 uiteraard geen alternatief voor verkeer van en naar Normandië, de Franse Atlantische kust, noord Spanje en Portugal. Ook de kortste weg naar de kortste overvaarten naar Engeland verloopt via Antwerpen en dit geldt dan ook voor verkeer komende van het noorden van Duitsland.
René schreef:Het zuidelijk om de stad leiden van de E34 zou wellicht wel een bijdrage kunnen leveren aan de ontlasting van de Kennedytunnel, één van de grootste bottlenecks in de ring.
Zeker en vast.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 25 jul 2005, 13:08

Marc schreef:Een heel groot deel van het transitverkeer van Nederland naar Frankrijk en de rest van zuid Europa door België gebeurt via Antwerpen. Hoeveel precies weet ik niet, maar iets in de grootorde van 90 % zou me niet verbazen.
Mij ook niet.

Die tunnel in Maastricht is nog steeds alleen maar gepland. Ik ben het met je eens dat-ie er al lang had moeten liggen. Er wordt, hopelijk, volgend jaar een tracébesluit genomen. Voordat de tunnel dan in gebruik wordt genomen, kan het wel 2015 zijn.

Hier in Nederland kan het van voorstel tot opening van een weg, jaren duren. Kijk maar eens bij "dossiers" en kies daar de A4. Lees de geschiedenis van de A4 Midden-Delftland en huiver... Het zandlichaam ligt daar al 30 - 35 jaar voor niks.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 25 jul 2005, 14:46

Marc schreef:
René schreef:Ik vraag me trouwens ook af of je met een volledige R2 de bestaande Antwerpse ring wel voldoende ontlast zal worden. Het grootste deel van de verkeersbewegingen in en rond Antwerpen is en blijft volgens mij toch Antwerpen-gericht.
Dat denk ik nu juist niet. Als Nederlander zou je toch beter moeten weten ! :ziek: Een heel groot deel van het transitverkeer van Nederland naar Frankrijk en de rest van zuid Europa door België gebeurt via Antwerpen. Hoeveel precies weet ik niet, maar iets in de grootorde van 90 % zou me niet verbazen.
Lange-afstands doorgaand verkeer is steevast maar een paar procent van de totale trafiek rond grotere ballingscentra. Kijk je naar het totaal der voertuigkilometers, dan is het gros regionaal, ook op de autosnelwegen. Dat zie je overal in de wereld.

Ter indicatie: op de E19 ter ter hoogte van Hazeldonk ligt het werkdagjaargemiddelde op zo'n 55.000 motorvoertuigen. Zou dat 90% van het verkeer zijn op de Antwerpse ring, dan had je op die ring ruim voldoende gehad aan een dwarsprofiel zoals die tijdens de recente werkzaamheden was... :roll:

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » ma 25 jul 2005, 18:32

Ik reed een aantal jaren geleden nog weleens 's ochtends van Gent naar Rotterdam. Aan het eind van de E17 steevast file, maar zodra ik de afslag richting liefkenshoek-tunnel op kon was de weg altijd helemaal leeg.

Ik vermoed dat die file toch echt hoofdzakelijk bestemming Antwerpen heeft.

Of het moet zijn dat sommigen liever in de file staan dan de tol te betalen.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 25 jul 2005, 20:44

Ik denk dat de Belgen die tunnel wel gratis mogen maken want dan heb je minder last van files.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » ma 25 jul 2005, 20:53

Weet iemand of de tol van de liefkenshoektunnel ooit zal 'verlopen'? Maw heeft men afgesproken dat de tol na X aantal jaar zal verdwijnen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 9:42

Alfa schreef:Weet iemand of de tol van de liefkenshoektunnel ooit zal 'verlopen'? Maw heeft men afgesproken dat de tol na X aantal jaar zal verdwijnen?
Op de site van de tunnel (http://www.liefkenshoektunnel.be/) is te vinden dat de consessie verloopt in 2037. Maar ik kan er niet terugvinden of dan ook de tolheffing zal stoppen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Marc

Bericht door Marc » di 26 jul 2005, 13:47

Hajo schreef: ***

Die tunnel in Maastricht is nog steeds alleen maar gepland.
Laten we daarover een nieuw onderwerp aansnijden of een ander reeds bestaande voor zover voorhanden.
René schreef:
Marc schreef:Dat denk ik nu juist niet. ***
Lange-afstands doorgaand verkeer is steevast maar een paar procent van de totale trafiek rond grotere ballingscentra.
"Ballingscentra" ? Dat (noord) Nederlands woord ken ik niet. Enkel "balling" als ongebruikelijke synoniem van "banneling":roll:
René schreef:Kijk je naar het totaal der voertuigkilometers, dan is het gros regionaal, ook op de autosnelwegen. Dat zie je overal in de wereld.
Het is niet mijn bedoeling om het bestemmingsverkeer te onderschatten; wel om de zaken in een boven nationaal, Europees perspektief te plaatsen. Met name, het is mijn overtuiging dat de bevoegde overheid - hier de Vlaamse - niet maar gelijk wat mag doen en zeker niet de zaken op zijn beloop mag laten gaan zonder rekening te houden met de noden en legitieme verwachtingen van de buurlanden.
René schreef:Ter indicatie: op de E19 ter ter hoogte van Hazeldonk ligt het werkdagjaargemiddelde op zo'n 55.000 motorvoertuigen. Zou dat 90% van het verkeer zijn op de Antwerpse ring, dan had je op die ring ruim voldoende gehad aan een dwarsprofiel zoals die tijdens de recente werkzaamheden was... :roll:
"Hazeldonk" bestaat niet in België - misschien in Nederland, ik heb dat niet geverifieerd ! :evil: Of bedoel je "Haasdonk", een deelgemeente van Beveren in het Land van Waas (noordoosten van de provincie Oost-Vlaanderen) ? Haasdonk ligt echter niet langs de E 19 maar wel langs de E 17 Kortrijk - Gent - Antwerpen ! :PP:
Hajo schreef:Dit lijkt mij in eerste instantie voldoende:

Afbeelding
Hmm juist niet.
Net het gedeelte tussen Ranst (aansluiting E 313 E 34) en de E 19 in Kontich [ten zuiden van Edegem] lijkt mij het meest dringende om aan te leggen. Als wij al was het maar een klein gedeelte van het doorgaand verkeer van de Antwerpse R 1 willen afleiden en afhouden, kan hiermede het transitverkeer noord Duitsland Eindhoven - Brussel de Antwerpse agglomeratie vermijden. Bovendien zou de stad Lier eindelijk op een fatsoenlijke manier met het Belgische autosnelwegennet verbonden kunnen worden.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » di 26 jul 2005, 14:01

"Hazeldonk" bestaat niet in België - misschien in Nederland, ik heb dat niet geverifieerd ! Of bedoel je "Haasdonk", een deelgemeente van Beveren in het Land van Waas (noordoosten van de provincie Oost-Vlaanderen) ? Haasdonk ligt echter niet langs de E 19 maar wel langs de E 17 Kortrijk - Gent - Antwerpen !
René bedoelt dan ook Industrieterrein Hazeldonk dat op Nederlands grondgebied ligt, netover de Belgische grens. De E19 gaat immers een grens over..... Wel internationaal denken ;) , Marc
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Marc

Bericht door Marc » di 26 jul 2005, 14:22

nielske1990 schreef:
*
René bedoelt dan ook Industrieterrein Hazeldonk dat op Nederlands grondgebied ligt, netover de Belgische grens. De E19 gaat immers een grens over.....
OK maar zoals ik het letterlijk geschreven heb, had ik dit (nog) niet geverifieerd. Misschien was de smiley er net iets teveel aan ... :oops:
Verkeersstatiestieken (inschatten) extrapoleren van een ringweg op vanop een afstand van 35 km is toch niet zo voor de hand liggend, zeker als men andere internationale invalswegen zoals de E 34 vanuit Eindhoven en Venlo over het hoofd ziet. :?
nielske1990 schreef: Wel internationaal denken ;) , Marc
Als je nu juist mijn vorige bijdrage goed gelezen zult hebben, lijkt mij dit verwijt absoluut ongegrond.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 jul 2005, 14:28

Marc schreef:"Hazeldonk" bestaat niet in België - misschien in Nederland, ik heb dat niet geverifieerd ! :evil: Of bedoel je "Haasdonk", een deelgemeente van Beveren in het Land van Waas (noordoosten van de provincie Oost-Vlaanderen) ? Haasdonk ligt echter niet langs de E 19 maar wel langs de E 17 Kortrijk - Gent - Antwerpen !
De grens op de A16-E19 bij Hazeldonk - in Nederland een begrip.
Marc schreef:"Ballingscentra" ? Dat (noord) Nederlands woord ken ik niet. Enkel "balling" als ongebruikelijke synoniem van "banneling"
Ballingscentrum is een Germanisme.
Wikipedia schreef:Ballungsgebiete oder Ballungsräume sind Regionen, die durch eine hohe Bevölkerungsdichte und große Wirtschaftsleistung gekennzeichnet sind. Oft entstehen sie, indem mehrere Städte zusammenwachsen und schließlich ineinander übergehen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 26 jul 2005, 14:42

Ik ken de verkeersintensiteit op de snelweg Eindhoven - Antwerpen niet. Volgens mij is de verkeersdruk Breda - Antwerpen - Gent (E17) / Brussel (E19) heel wat groter. Vandaar mijn kaartje met een R2 Kallo - Edegem. Maar ik kan mij uiteraard vergissen. Mocht de verkeersdruk op de Belgische E34 ook zo groot zijn, dan kan ik me er wel iets bij een R2 Ranst - Edegem voorstellen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 jul 2005, 15:00

Marc schreef:Verkeersstatiestieken (inschatten) extrapoleren van een ringweg op vanop een afstand van 35 km is toch niet zo voor de hand liggend, zeker als men andere internationale invalswegen zoals de E 34 vanuit Eindhoven en Venlo over het hoofd ziet. :?
Wie is er hier nou aan vreemde statistiek aan het doen ?
Jij beweert dat 90% van de verkeersomvang Nederlanders op doorreis betreft. Wel, als ik dan het totaal aantal voertuigen dat op een dag de grens bij Hazeldonk passeer neem, en dat zou dan volgens jouw eigen bewering 90% van de intensiteit op de ring moeten zijn, dan kun je dus met een hele smalle ring volstaan. Wanneer je dan ook nog eens in ogenschouw neemt dat van al die grenspassanten een deel Belg/ Franzoos is, en ook een deel gewoonweg de bestemming Antwerpen heeft, dan zul je zien dat het aandeel Nederlanders in doorgaand verkeer op de Antwerpse ring procentueel gezien maar zeer beperkt is ten opzichte van de totale verkeersomvang.

Overigens: bij Deurne op de A67 passeren dagelijks maar zo'n 25.000 voertuigen de grens, en op de A4 bij Putte zo'n 22.000 - allemaal ook niet om over naar huis te schrijven dus. Ter indicatie: op de A16 bij Rotterdam passeren dagelijks wel zo'n 230.000 voertuigen. Op de Antwerpse ring praat je ook over zo'n 200.000 - 250.000 voertuigen (zit wel in deze omvang, maar exacte telcijfers heb ik helaas niet).

De bewering dat doorgaand verkeer uit Nederland daarmee een groot deel van het verkeer op de ring betreft, kan ik alleen al hiermee dus naar het rijk der fabeltjes verwijzen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 26 jul 2005, 15:16

René schreef:Overigens: bij Deurne op de A67 passeren dagelijks maar zo'n 25.000 voertuigen de grens, en op de A4 bij Putte zo'n 22.000 - allemaal ook niet om over naar huis te schrijven dus. Ter indicatie: op de A16 bij Rotterdam passeren dagelijks wel zo'n 230.000 voertuigen. Op de Antwerpse ring praat je ook over zo'n 200.000 - 250.000 voertuigen (zit wel in deze omvang, maar exacte telcijfers heb ik helaas niet).
Bedankt voor deze cijfers René. ;)

@ Marc:
Dat ondersteunt dus mijn gedachte dat de verkeersdruk Breda - Antwerpen - Gent (E17) / Brussel (E19) heel wat groter is dan de verkeersdruk Eindhoven - Antwerpen. In dat geval zie ik geen reden mijn mening te veranderen en blijf ik erbij dat een voltooide R2 Kallo - Edegem (zie mijn kaartje) voldoende is:

Afbeelding

Marc

Bericht door Marc » di 26 jul 2005, 15:33

Hajo schreef:Ik ken de verkeersintensiteit op de snelweg Eindhoven - Antwerpen niet. Volgens mij is de verkeersdruk Breda - Antwerpen - Gent (E17) / Brussel (E19) heel wat groter.
Wellicht.
Hajo schreef:Vandaar mijn kaartje met een R2 Kalo - Edigem. Maar ik kan mij uiteraard vergissen. Mocht de verkeersdruk op de Belgische E34 ook zo groot zijn, dan kan ik me er wel iets bij een R2 Ranst - Edigem voorstellen.
Die E 34 - A 67 in Nederland - is onmiskenbaar de belangrijkste (de kortste) autosnelweg tussen noord Duitsland en noord Frankrijk (kanaaltunnel naar Engeland incluis).

René schreef:
Marc schreef:** :?
Wie is er hier nou aan vreemde statistiek aan het doen ?
Jij beweert dat 90% van de verkeersomvang Nederlanders op doorreis betreft.
Dàt heb ik nooit beweerd. Het is : van de in totaal 100 % Nederlanders die op doorreis zijn (door België) naar Frankrijk en verder gaat een zeer groot deel (die 90 %) door Antwerpen i.p.v. via de A2 en Maastricht door Luik.
René schreef:. Wel, als ik dan het totaal aantal voertuigen dat op een dag de grens bij Hazeldonk passeer neem, en dat zou dan volgens jouw eigen bewering 90% van de intensiteit op de ring moeten zijn, dan kun je dus met een hele smalle ring volstaan. Wanneer je dan ook nog eens in ogenschouw neemt dat van al die grenspassanten een deel Belg/ Franzoos is, en ook een deel gewoonweg de bestemming Antwerpen heeft, dan zul je zien dat het aandeel Nederlanders in doorgaand verkeer op de Antwerpse ring procentueel gezien maar zeer beperkt is ten opzichte van de totale verkeersomvang.
Niet te hard van stapel lopen. Je zou best eens mijn bijdrage grondig herlezen. Als ik over een percentage had dan was tegenover een andere 100 % dan degene waarover jij nu over schrijft. Het was, het is en het is altijd zo bedoeld geweest als aandeel in het totale transitverkeer tussen Nederland en Frankrijk over België, dit alles zonder eigen intern Belgisch verkeer erbij in rekening te nemen voor die 100 % !
René schreef:***
De bewering dat doorgaand verkeer uit Nederland daarmee een groot deel van het verkeer op de ring betreft, kan ik alleen al hiermee dus naar het rijk der fabeltjes verwijzen.
Over het aandeel van het doorgaand verkeer uit Nederland in het totaal van het verkeer op de Antwerpse R 1 heb ik het nooit (nog niet) gehad. Herlezen is dus (en blijft) de boodschap.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 jul 2005, 15:46

Marc schreef:
René schreef:Ik vraag me trouwens ook af of je met een volledige R2 de bestaande Antwerpse ring wel voldoende ontlast zal worden. Het grootste deel van de verkeersbewegingen in en rond Antwerpen is en blijft volgens mij toch Antwerpen-gericht.
Dat denk ik nu juist niet. Als Nederlander zou je toch beter moeten weten ! Een heel groot deel van het transitverkeer van Nederland naar Frankrijk en de rest van zuid Europa door België gebeurt via Antwerpen. Hoeveel precies weet ik niet, maar iets in de grootorde van 90 % zou me niet verbazen.
Je geeft in reactie op mijn opmerking aan dat je niet denkt dat het gros van de verkeersbewegingen in en rond Antwerpen gericht is op de Sinjorenstad. Dat beargumenteer je met je opmerking - die ik dus ook logischerwijs in die context heb geplaatst - en niet in een context waarin ook Maastricht of welke grensovergang dan ook een rol speelt. Helder opschrijven wat je feitelijk bedoelt is ook een vak, Marc. :roll:

Overigens: met je verduidelijking van wat je bedoelde, is het absoluut geen argument meer voor je stellingname bij mijn opmerkingen. Al rijdt 100% van de Nederlanders over Antwerpen, dan zegt dat immers nog niks over het aandeel regionale verkeersbewegingen rondom Antwerpen :!:

Voorts, op de A76-E314 bij Stein praat je over 35.000 mvt/etm, en op de A2-E25 bij Eijsden over ongeveer 16.000 mvt/etm. Dat zijn werkdag-jaargemiddelden, en dus niet de aantallen op de vakantie-vrijdagen.

Lange-afstandsverkeer is in de buurt van grote steden normaliter altijd maar een klein deel van de totale verkeersomvang op een snelweg.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » di 26 jul 2005, 21:23

Dames en heren, mag ik u het Masterplan Antwerpen by Quattro voorstellen. :o

Afbeelding

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » di 26 jul 2005, 22:55

Even wat uitleg bij deze kaart.

We beginnen op de verkeerswisselaar van de R2 met de N49/A11/E34. Hier loopt de R2 door richting naar de E17/A14. Deze autosnelweg loopt op het tractie waar oorspronkelijk het verlengde van deze weg zou komen te liggen en loopt dus rond Beveren. Op den kruising met de N70 (Sint-Niklaas - Antwerpen) zijn er 2 op- en 2 afritten.

Vanaf de E17/A14 loopt die dan door richting A12. Via een tunnel loopt het centrum van de gemeente Kruibeke en de Schelde onderdoor. Net zoals bij de kruising met de E17/A14 is hier ook een volwaardige verkeerswisselaar. Iets verder vind je er ook één bij de A1/E19.

Vanaf hier loopt die verder richting A21/E34. Onder de gemeenten Edegem en Hove zullen er enkele tunneltjes zijn om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Op de N10 tussen Boechout en Lier komen 2 op- en 2 afritten. Je hebt hier genoeg ruimte en er zal weinig overlast zijn. Het moet ook niet dichter bij Lier liggen aangezien deze kleine stad heel weinig last heeft van verkeersproblemen.
De verkeerswisselaar van de A21/E34 en de A13/E313. Dit wordt het eindpunt van het eerste deel. Deze verkeerswisselaar had oorspronkelijk al de bedoeling om de R2 te vervolledigen maar dat is nooit gebeurd.

Nabije afrit 20 Zoersel van de A21/E34 begint een 2de deel. Dit begint meteen met een tunnel tot aan de weg tussen Zoersel/N14 en de N12. Juist voorbij deze weg komt de tunnel weer boven met 2 op- en afritten. Aan de N12 komen ook op- en afritten. Dit om de N12 een beetje te ontlasten van het vele verkeer.

Hier eindigt het met een verkeerswisselaar met de A1/E19.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » di 26 jul 2005, 22:57

Een verkeerswisselaar is dat wat wij een knooppunt noemen, en de Duitsers Autobahnkreuz?

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » di 26 jul 2005, 23:04

yep; verkeerswisselaar is knooppunt (ook wel gebruikt in België)

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » di 26 jul 2005, 23:08

Die (lange) tunnels bij Kruibeke en Zoersel gaan denk ik héél veel geld kosten...

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » di 26 jul 2005, 23:24

I know en eigenlijk is dat een minder belangrijk stuk ;)

Ze zouden gewoon de R2 zoals gepland moeten aanleggen vanaf de R2 tot aan de E34/A21. Dat zou al veel helpen.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » wo 27 jul 2005, 0:09

A14 - E17: Lille (F) - Gent – Antwerpen

Sectie: Kruibeke - Zwijndrecht
werkdag: 102700 voertuigen
zaterdag: 73300 voertuigen
zondag: 65300 voertuigen
weekgemiddelde: 93100 voertuigen

Sectie: Sint-Niklaas - Haasdonk
werkdag: 89800 voertuigen
zaterdag: 64100 voertuigen
zondag: 59300 voertuigen
weekgemiddelde: 81800 voertuigen


A21 - E34: Ranst - Eindhoven (NL)

Sectie: Ranst (A13) - Oelegem
werkdag: 47600 voertuigen
zaterdag: 34200 voertuigen
zondag: 33600 voertuigen
weekgemiddelde: 43700 voertuigen

Sectie: Lille - Beerse
werkdag: 47700 voertuigen
zaterdag: 33500 voertuigen
zondag: 32900 voertuigen
weekgemiddelde: 43500 voertuigen

Sectie: Retie - Nederlandse grens
werkdag: 23500 voertuigen
zaterdag: 15200 voertuigen
zondag: 16200 voertuigen
weekgemiddelde: 21300 voertuigen


A13 - E313: Antwerpen - Hasselt – Luik

Sectie: Antwerpen-Oost - Wommelgem
werkdag: 123700 voertuigen
zaterdag: 95200 voertuigen
zondag: 86000 voertuigen
weekgemiddelde: 114300 voertuigen

Sectie: Herentals-Oost - Geel-West
werkdag: 56600 voertuigen
zaterdag: 40100 voertuigen
zondag: 42100 voertuigen
weekgemiddelde: 52200 voertuigen


A12: Brussel - Boom – Antwerpen

Sectie: Rupeltunnel
werkdag: 55000 voertuigen
zaterdag: 32900 voertuigen
zondag: 27400 voertuigen
weekgemiddelde: 47900 voertuigen

Sectie: Jan De Vostunnel
werkdag: voertuigen
zaterdag: voertuigen
zondag: voertuigen
weekgemiddelde: 18900 voertuigen
opmerking: raming

Sectie: Bevrijdingstunnel
werkdag: 38000 voertuigen
zaterdag: 26400 voertuigen
zondag: 20100 voertuigen
weekgemiddelde: 33800 voertuigen


A12: Antwerpen - Bergen op Zoom (NL)

Sectie: Ekeren - Leugenberg
werkdag: voertuigen
zaterdag: voertuigen
zondag: voertuigen
weekgemiddelde: 33500 voertuigen
opmerking: raming

Sectie: Zandvliet - Nederlandse grens
werkdag: 19900 voertuigen
zaterdag: 15300 voertuigen
zondag: 16200 voertuigen
weekgemiddelde: 18700 voertuigen


A1 - E19: Brussel - Antwerpen

Sectie: Mechelen-Noord - Rumst
werkdag: 117800 voertuigen
zaterdag: 73100 voertuigen
zondag: 68200 voertuigen
weekgemiddelde: 104300 voertuigen

Sectie: Craeybeckxtunnel
werkdag: 113100 voertuigen
zaterdag: 69800 voertuigen
zondag: 62700 voertuigen
weekgemiddelde: 99700 voertuigen


A1 – E19: Antwerpen - Breda (NL)

Sectie: Antwerpen-Noord - Kleine Bareel
werkdag: 89100 voertuigen
zaterdag: 68000 voertuigen
zondag: 63400 voertuigen
weekgemiddelde: 82400 voertuigen

Sectie: Meer - Nederlandse grens
werkdag: 52100 voertuigen
zaterdag: 40300 voertuigen
zondag: 41100 voertuigen
weekgemiddelde: 48800 voertuigen


R1: Ringweg rond Antwerpen

Sectie: Merksem - Deurne
werkdag: 145000 voertuigen
zaterdag: 103700 voertuigen
zondag: 96200 voertuigen
weekgemiddelde: 132100 voertuigen

Sectie: Schijnpoort - Antwerpen-Oost (E34)
werkdag: 186400 voertuigen
zaterdag: 132500 voertuigen
zondag: 118700 voertuigen
weekgemiddelde: 169000 voertuigen

Sectie: Kennedytunnel
werkdag: 135400 voertuigen
zaterdag: 100900 voertuigen
zondag: 94400 voertuigen
weekgemiddelde: 124700 voertuigen


R2: Ringweg rond Antwerpen

Sectie: Tijsmanstunnel
werkdag: 27200 voertuigen
zaterdag: 8300 voertuigen
zondag: 8700 voertuigen
weekgemiddelde: 21800 voertuigen


N10: Mortsel (Antwerpen) - Lier

Sectie: Lier
werkdag: 23700 voertuigen
zaterdag: 21100 voertuigen
zondag: 15100 voertuigen
weekgemiddelde: 22100 voertuigen

Plaats reactie