[R000] Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Medianieuws

[R000] Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Medianieuws » do 21 aug 2008, 11:13

De Morgen 21-8-08 schreef:Maandag starten werken op Brusselse Ring

Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant voert vanaf maandag 25 augustus 2008 werkzaamheden uit op de Ring rond Brussel (R0) tussen het complex A12 (Strombeek-Bever) en het Vierarmenkruispunt (Tervuren), in de beide rijrichtingen. Dat heeft Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant vandaag gemeld.

"Het wegdek wordt er vernieuwd om de veiligheid en het rijcomfort van de weggebruikers te verzekeren", klinkt het in een persbericht. Om de verkeershinder te beperken zal er alleen 's avonds en 's nachts, van maandag tot en met donderdag gewerkt worden. De werkzaamheden zullen vermoedelijk duren tot eind september 2008.

Tijdens de werkzaamheden zal het verkeer tussen 21.00 uur en 23.00 uur maar twee in plaats van drie rijstroken kunnen gebruiken. Tussen 23.00 uur en 06.00 uur zal het verkeer maar een rijstrook kunnen gebruiken. Er zal verder ook een snelheidsbeperking van 70 km/u gelden ter hoogte van het werkterrein en weggebruikers houden best rekening met een vertraging van 15 minuten.
De totale kostprijs van de werkzaamheden bedraagt 1,6 miljoen euro. (belga/ka)

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door denne007 » do 21 aug 2008, 17:46

weer zo'n typische snelheidsbeperking waar niemand zich aan zal houden. Nochtans vind ik dat de ring daar in een redelijk goede staat is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Alfa » di 26 aug 2008, 22:41

Het is te hopen dat je nog 70 per uur zal kunnen rijden. ;) Het is algemeen geweten dat het minste versmalling op die weg in monsterachtige files resulteert.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door denne007 » wo 27 aug 2008, 1:25

ja maar het is toch nacht dus het zal wel nog meevallen als er geen bange opaatjes vooraan rijden.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door JayBeeke » wo 27 aug 2008, 12:25

Heb ik het fout voor of zijn daar in 2006 nog maar werken gebeurd...? Ik heb toen midden in de nacht zo eens in de file gestaan thv Grimbergen.

mvg
JJN

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Mikhail » do 04 sep 2008, 21:50

En wat een mooi wegdek ligt er nu! Eindelijk iets waar we toch fier kunnen op zijn, soepel wegdek, is wel heel glad en blinkend, dus ik vermoed minder geluidshinder, maar als het regent dat er veel water op de weg blijft liggen, of ben ik mis?
****

Medianieuws

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Medianieuws » wo 29 okt 2008, 10:56

Het Nieuwsblad 29-10-08 schreef:Nieuw wegdek op stuk van Ring en van E40
Het Gewest werkt de komende maanden aan de Brusselse ring en aan een stuk van de E40. Het gaat om de complete vernieuwing van het wegdek.
Het Gewest laat het wegdek vernieuwen op de Brusselse ring, op het grondgebied van Drogenbos, Beersel en Halle. Het werk wordt eind november aanbesteed. De uitvoering zal zestig nachten en vier weekends in beslag nemen. Nog op de ring plant het Gewest de plaatsing van een geluidwerende constructie aan de binnenring in Dilbeek. Die aanbesteding is voor 13 november.

Ook op de E40 Brussel-Oostende bestelt het Gewest een zware ingreep. Het wegdek zal in Affligem worden vernieuwd. Daar is sprake van tachtig kalenderdagen, zonder precisering van dag- of nachtwerk. Doorgaand verkeer blijft mogelijk op een à twee rijstroken. De aannemer zal het wegdek affrezen, herasfalteren en nadien nieuwe markering aanbrengen.
Op de E411 in Overijse mag men zich verwachten aan hinder door de sloping en vervanging van een brug over de autoweg. Ook de wegverharding, middenberm en zij-inrichting moeten daardoor worden aangepast.

Het Waalse Gewest blijft niet ten achter. Op de autoweg E19 herstelt het de brug 'Pont du Canal' in Waals-Brabant. Tevens maakt het werk van de algemene netheid van de E411 (Brussel-Namen) en van de Brusselse Ring voor de delen op grondgebied van Waals-Brabant. (rb)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Mikhail » wo 29 okt 2008, 11:54

Welk type asfalt ligt hier nu, ZOAB of een ander type? Misschien kan R4 toelichting geven?
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Mikhail » wo 29 okt 2008, 12:01

Ineens zoveel 'ingrijpende' werken, ik vind het zeer positief dat het wegdek van de R0 nu weer in een mooie toestand ligt. Ook mocht er in het artikel gestaan hebben dat de E19 in Vlaams Brabant tussen Mechelen en Machelen op grote stukken ook vernieuwd is, dus afgefreesd en een nieuwe toplaag.

Wat betreft het wegdek op de E40 in Affligem, hier is het wegdek reeds meerdere jaren al kapotgereden, veel spoorvorming, het is zo'n typisch geval op de provinciegrens tussen Oost-West Vlaanderen, de verlichting is hier zeer oud en enkel op dit stuk (in beide richtingen) tussen Affligem en voor de afrit van Aalst is deze weg in zeer slechte staat. Er is in het artikel enkel sprake van het stuk tussen Brussel-Oostende, maar ik denk dat men voor 80 kalenderdagen toch ook het wegdek in de andere richting ook kan vernieuwen.
****

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door JayBeeke » wo 29 okt 2008, 16:12

Dus toch geen gewapend beton op het wegvak Affligem - provinciegrens...

mvg
JJN

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Mikhail » do 30 okt 2008, 10:54

JayBeeke schreef:Dus toch geen gewapend beton op het wegvak Affligem - provinciegrens...

mvg
JJN
Er is sprake van een zware ingreep... ik denk dat het om zo'n ingreep gaat zoals tussen Waasmunster en Haasdonk op de E17? Dat zou hier wel meer dan nodig zijn...
****

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Pete » do 30 okt 2008, 16:50

Als het bericht klopt dat er asfalt wordt voorzien op het laatste nog niet vernieuwde stuk E40 Brussel-Oostende van Vlaams-Brabant, dan ben ik ook benieuwd naar de reden waarom ook daar niet wordt gekozen voor beton...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Mikhail » do 30 okt 2008, 17:01

Pete schreef:Als het bericht klopt dat er asfalt wordt voorzien op het laatste nog niet vernieuwde stuk E40 Brussel-Oostende van Vlaams-Brabant, dan ben ik ook benieuwd naar de reden waarom ook daar niet wordt gekozen voor beton...
Dit stuk hebben ze toen niet vernieuwd, waarschijnlijk omdat het juist op de provinciegrens ligt ofzo... Ik hoop dat men hier voor een gewapend beton ondergrond kiest met een goede toplaag.
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door denne007 » do 30 okt 2008, 18:26

een betonnen toplaag, veel beter om het zware en vele verkeer aan te kunnen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Mikhail » di 04 nov 2008, 16:45

denne007 schreef:een betonnen toplaag, veel beter om het zware en vele verkeer aan te kunnen.
Ok daar heb je gelijk in... Maar in Kontich 2 jaar geleden hebben ze 12 asfalt test gedaan voor het zwaar verkeer, ivm stroefheid van het asfalt enzo, ik hoop hier nu ook eens de resultaten er van te zien door dat ze het wegdek met deze toplaag willen aanleggen. Ik denk dat de nieuwe asfalt laag op de Ring van Brussel al van dit kaliber is...
****

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door tovm74 » di 04 nov 2008, 19:29

Mikhail schreef:
denne007 schreef:een betonnen toplaag, veel beter om het zware en vele verkeer aan te kunnen.
Ok daar heb je gelijk in... Maar in Kontich 2 jaar geleden hebben ze 12 asfalt test gedaan voor het zwaar verkeer, ivm stroefheid van het asfalt enzo, ik hoop hier nu ook eens de resultaten er van te zien door dat ze het wegdek met deze toplaag willen aanleggen. Ik denk dat de nieuwe asfalt laag op de Ring van Brussel al van dit kaliber is...
Ik rij ongeveer elke week dag over die test strook, en er is al een stuk waar je extra trillingen voelt in uw wagen, alsof het wegdek gerimpeld is ofzoiets, heel raar!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Alfa » wo 05 nov 2008, 0:44

Op de N9 hebben ze begin dit jaar ook een test gedaan het beton te vervangen door asfalt. In het begin rijdt dat natuurlijk zoals in Nederland. Maar na amper een half jaar begint het alweer serieus te verminderen. Beton blijft zijn kwaliteit langer behouden. Dat is tenminste mijn indruk.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door denne007 » wo 05 nov 2008, 1:14

van die oude asfalt met steentjes in houd ook goed stand hoor.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Vinny » wo 05 nov 2008, 17:08

In Nederland zie je wel eens ZOAB asfalt op beton. Hierdoor kun je na zes, zeven jaar volstaan met het afschrapen van de toplaag en dan het herleggen van de ZOAB-toplaag.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Alfa » vr 07 nov 2008, 13:20

denne007 schreef:van die oude asfalt met steentjes in houd ook goed stand hoor.
Legt men dat nog nieuw aan? Ik ben het alleen nog maar tegengekomen op wegen van minstens 20 jaar oud. Inderdaad houdt dat ook nog redelijk stand, al ben ik zeker van dat het gevoeliger is voor spoorvorming.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door denne007 » vr 07 nov 2008, 19:32

Alfa schreef:
denne007 schreef:van die oude asfalt met steentjes in houd ook goed stand hoor.
Legt men dat nog nieuw aan? Ik ben het alleen nog maar tegengekomen op wegen van minstens 20 jaar oud. Inderdaad houdt dat ook nog redelijk stand, al ben ik zeker van dat het gevoeliger is voor spoorvorming.
Die leggen ze jammergenoeg niet meer aan maar een stuk van de ring van oostende is daarin aangelegd (het oude stuk) en in vergelijking met het nieuwe stuk (5jaar oud) heeft het oude stuk minder spoorvorming.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door tovm74 » vr 07 nov 2008, 19:40

denne007 schreef:
Alfa schreef:
denne007 schreef:van die oude asfalt met steentjes in houd ook goed stand hoor.
Legt men dat nog nieuw aan? Ik ben het alleen nog maar tegengekomen op wegen van minstens 20 jaar oud. Inderdaad houdt dat ook nog redelijk stand, al ben ik zeker van dat het gevoeliger is voor spoorvorming.
Die leggen ze jammergenoeg niet meer aan ....
Weet iemand de reden waarom ze dit type asfalt niet meer gebruiken?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door vynkce » vr 07 nov 2008, 21:33

Alfa schreef:Legt men dat nog nieuw aan? Ik ben het alleen nog maar tegengekomen op wegen van minstens 20 jaar oud. Inderdaad houdt dat ook nog redelijk stand, al ben ik zeker van dat het gevoeliger is voor spoorvorming.
Dat ligt ook nog op de N153 tussen Wechelderzande en Lille. Er is enkel (serieuze!) spoorvorming op de hellingen van de brug over de E34.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door R4 » za 03 jan 2009, 15:04

Weet iemand de reden waarom ze dit type asfalt niet meer gebruiken?
Voornamelijk omdat de productiekosten nogal hoog liggen en omdat het niet echt geluidsdempend werkt. Geef mij ook maar een goeie betonweg. Gaat jaren mee en vraagt weinig onderhoud.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door tovm74 » za 03 jan 2009, 23:42

Gelijk heb je, maar als het mis gaat dan zijn "drastische maatregelen" nodig zoals op de E34.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door R4 » zo 11 jan 2009, 15:25

Dat klopt! Goed en tijdig onderhoud is zeker noodzakelijk.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw wegdek op Brusselse ring

Bericht door Wimpie24 » do 20 aug 2009, 20:50

Afbeelding
Het wegdek bij de afrit Wemmel.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie