[R004] Geluidsschermen bij Evergem

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Medianieuws

[R004] Geluidsschermen bij Evergem

Bericht door Medianieuws » vr 19 dec 2008, 11:34

Het Nieuwsblad 19-12-2008 schreef:Schermen R4 dreigen garagehouder te nekken
EVERGEM - 'Zeg dat het niet waar is.' Garagehouder Frank Bauwens ziet de bui al hangen, nu bekend raakte dat er in 2010 geluidsschermen komen langs de R4 in Evergem. 'Die schermen komen pal voor mijn showroom. Hopelijk wordt dat niet het einde van mijn zaak.'
Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) maakte deze week bekend dat er in 2010 een nieuw stuk fietspad en geluidsschermen komen tussen de Langerbruggestraat in Evergem en de Drogenbroodstraat in Wippelgem, goed voor een bedrag van 2miljoen euro. Iedereen tevreden, behalve garagehouder Frank Bauwens die een garage met toonzaal heeft langs de R4 en twintig tweedehandswagens buiten parkeert zodat ze gezien worden door al het voorbijrijdende verkeer.
'Als de geluidsmuren er komen, ziet niemand nog mijn zaak en mijn auto's', zegt Bauwens. 'Er passeren hier misschien 10.000 auto's per dag. Maar als de mensen u niet zien, zullen ze ook niet tot bij u komen. Ik vermoed dat ik tot tachtig percent minder omzet zal draaien. We zijn ten dode opgeschreven.'
De bouw van de geluidsmuren komt op een heel slecht moment, nu Nissan net aan een reorganisatie van het garagenetwerk bezig is. 'Ik was net van plan 50.000 euro te investeren in een nieuwe vloer en de nieuwe huisstijl. Zware investeringen, die nodig zijn om officiële dealer te kunnen blijven. En dan heb ik het nog niet eens over de crisis in de autosector. Hebben die investeringen nog wel zin? Trouwens, Nissan wil slecht gelegen zaken vervangen door garages op toplocaties. Ik lag op een superlocatie, maar wat gaan ze beslissen als die schermen hier staan? Waarom laten ze die muur niet gewoon open ter hoogte van mijn zaak? Dan wint het gewest duizenden euro's en kan mijn garage blijven draaien. We werken met vijf mensen, we blijven groeien, maar deze muren zetten een rem op onze ontwikkeling. Ik vrees het ergste...'
'Bewoners zullen gelukkig zijn met de schermen, ik niet. Ter hoogte van mijn garage is dat ook nutteloos. Er is geen beter geluidsscherm dan mijn garage. Dat is al een scherm op zich. Maar een gat openlaten in die lange muur zullen ze wellicht niet doen. We hebben ooit eens overleg gehad om doorzichtige muren ter hoogte van onze zaak te plaatsen, maar dat zou dan wel op onze kosten zijn. Onbetaalbaar.'
De garagist zegt ook de bewoners te begrijpen. 'Ik heb persoonlijk niet veel last van het lawaai. Van 16tot 19.30uur is het ontzettend druk, maar daar leer je mee leven. Op de duur hoor je dat geluid niet meer. Maar ik kan er ook inkomen dat bepaalde bewoners dat geluid liever niet hebben. Ik geef toe: het is natuurlijk beter dat je helemaal niks hoort van die R4.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Geluidsschermen bij Evergem

Bericht door Mikhail » ma 22 dec 2008, 13:44

Tjah, officieel mag je geen reclame voeren langs snelwegen, cru gezegd, maar de reclame dat het oplevert voor zijn garage is eigenlijk puur toeval wat al die jaren goed gelopen heeft.

Nu men daar een gesloten (dus niet doorschijnend) geluidsmuur zet zie ik de zaken ook niet meer zo goed draaien... en een gat laten, dat gaan ze zeker niet doen. Waarom geen glazen geluidsmuur, of andere constructie plaatsen? Maar dat zie ik ze natuurlijk niet doen op vraag van 1 garagehouder...
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Geluidsschermen bij Evergem

Bericht door Alfa » vr 09 jan 2009, 13:04

De R4 is geen autosnelweg maar een primaire weg. Ik denk dat die garagehouder de enige is die verliest bij het plaatsen van geluidschermen. Het kan misschien cru klinken, maar is zo'n geval vind ik dat het algemene belang voor zakelijke belangen gaat.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Geluidsschermen bij Evergem

Bericht door vynkce » do 14 jan 2010, 18:07

De plaatsing is uitgesteld naar voorjaar 2011.

Plaats reactie