[E313] Dynamisch verkeersmanagement op de E313

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Dynamisch verkeersmanagement E313

Bericht door Seat » wo 24 mar 2010, 19:08

Je zou zo'n systeem ook eigenlijk landelijk uit moeten rollen, zoals in Nederland is gebeurd. Het is ook een kans om het systeem een stuk beter/innovatiever te maken dan het huidige Nederlandse systeem, dat in 1979 (heb ik mij op dit forum laten vertellen) al van start is gegaan met matrixborden boven de rijstroken en sindsdien niet wezenlijk meer is verbeterd. Het is vooral veiliger doordat je minder kop-staart botsingen hebt bij files.

CafeFresco
dorpsstraat
Berichten: 123
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 20:04

Re: Dynamisch verkeersmanagement E313

Bericht door CafeFresco » vr 26 mar 2010, 23:28

Ondertussen werken die borden al bijna drie weken niet. Een deftig onderhoudscontract met hun leverancier is er dus duidelijk niet ...

Lijkt mij trouwens vreemd dat dit een softwareprobleem zou zijn. De borden vanaf Ranst, op de Antwerpse Ring, en op de andere invalswegen werken immers nog wel. En dat gaat - hoop ik dan toch - toch via dezelfde software?

Zo moeilijk lijkt het mij ook niet te zijn. Het programma moet gewoon kijken hoe snel er wordt gereden tussen twee portieken, en op basis van die informatie al dan niet een snelheidsbeperking op de borden plaatsen. Als softwareontwikkelaar durf ik te zeggen dat dit niet iets is waar je eeuwen mee bezig bent om uit te werken, en al helemaal niet iets waar je 3 weken voor nodig hebt om een bug op te lossen. Als softwareontwikkelaars bij de overheid echter zoals sommige andere diensten daar om 15 uur al naar huis gaan, begrijp ik het al ietsje beter ...

teaser
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 19:55
Locatie: Antwerpen

Re: Dynamisch verkeersmanagement E313

Bericht door teaser » za 10 apr 2010, 13:30

Ik kan me best voorstellen dat die programmatuur geschreven wordt door contractors ipv mensen in vaste dienst van de overheid. En als die mensen dan net aan een ander project bezig zijn kunnen ze wsl niet zomaar eventjes direct tijd vrijmaken. En daarnaast heb je natuurlijk ook allerlei procedures die doorlopen moeten worden: kwaliteitscontrole, regressietesten, delivery, uitrollen van de software... Neen, 3 weken lijkt me echt niet abnormaal voor zo'n project.

Ik ben trouwens ook software engineer :)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement E313

Bericht door Mikhail » di 27 apr 2010, 22:56

Het probleem lijkt mij dat het systeem op de E313 recenter en meer functies heeft dan het andere DVM systeem op de ring van Antwerpen en toekomende wegen...

@Seat

Het is de bedoeling dat dit systeem wordt uitgerold in het "Vlaamse Ruit", maar eerst was Antwerpen aan de beurt, Gent volgt dit jaar nog en binnen enkele jaren zou Brussel ook moeten volgen...
****

Plaats reactie