[E019] Windmolenpark nr 2 naast E19

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

[E019] Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Caesar » vr 08 mei 2009, 12:02

De Provincie heeft de strook langs de E19 in Wuustwezel en Brecht aangeduid als plaats voor een groot windmolenproject. Voor het plaatsen van kleinschalige, individuele windmolens geeft de gemeente echter een negatief advies.

Het willekeurig her en der gaan plaatsen van kleine windmolens vindt het gemeentebestuur geen goede aanpak. Windmolens in woonzones zouden zeker voor overlast zorgen.
bron

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Mikhail » vr 08 mei 2009, 13:40

Goed idee voor een nieuw windmolenpark!

Toch vraag ik mij af, wie er nu geintresseerd is om een eigen windmolen in zijn tuin neer te planten? Wat voor een chaos zou dat niet geven...
****

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door waldo79 » vr 08 mei 2009, 20:19

^^Het wordt alleen maar afzichtelijker langs die E19 met die windmolens :shutup:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Ds79m » vr 08 mei 2009, 20:23

Aan de ene kant beton en aan de andere kant windmolens. Voor het uitzicht is de A1-E19 niet de handigste keuze...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Wimpie24 » vr 08 mei 2009, 23:46

Mja, nu ze toch bezig zijn, kunnen ze evengoed verder doen.
Al bij al valt het met de windmolens in België nog wel mee maar het plaatsen ervan blijven uitstellen is uiteindelijk ook geen optie.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Vinny » za 09 mei 2009, 9:36

Het was toch nooit landschappelijk gezien de mooiste route...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Caesar » wo 27 mei 2009, 11:40

Stad verzet zich tegen uitbreiding windmolenpark
Het schepencollege gaf een ongunstig advies voor de inplanting van windmolens in Meer (Hoogstraten).


Schepen van Leefmilieu Ward Baets (CD&V) beklemtoont dat dit ongunstig advies als signaal geïnterpreteerd moet worden.

Eerst elektriciteitsnet
“We staan als schepencollege achter groene energie. Maar de uitbreiding van het windmolenpark langs de E19 hebben we negatief geadviseerd omdat we Elia duidelijk willen maken dat voor ons eerst dringend werk gemaakt moet worden van de aanpassing van het elektriciteitsnet”, zegt Baets.

“Elia is de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet en staat in voor de transmissie van elektriciteit. Omdat de capaciteit ontoereikend is, kunnen geen vergunningen meer gegeven worden voor warmtekrachtkoppelingen aan bedrijven in de buurt. Dat is essentieel voor het voortbestaan van onze land- en tuinbouwbedrijven.”

Studie
“Er werd een studie gemaakt over de aanpassingen die nodig zijn. Ook de elektriciteit van de windmolens moet via het net verdeeld worden. Voor ons zijn onze bedrijven echter prioritair.”

“We hebben een studie over de versterking van het elektriciteitsnet afgerond”, zegt Lise Mulpas, woordvoerster van Elia. “Tegen 2011 plannen we een volledige versterking."

Tussentijdse oplossing
"We werken aan een tussentijdse oplossing voor drie bedrijven in Merksplas die zo lang niet kunnen wachten. Aanpassingen daar zullen het net tijdelijk verzwaren tot 42 megawatt", weet Mulpas.

"Bij de gehele versterking van het net tegen 2011 wordt rekening gehouden met mogelijke toekomstige ontwikkelingen in de sector en zal de capaciteit van het net drie keer groter zijn dan nu.”
bron

Volgens mij gaat dit wel over een ander windmolenpark als die waarover deze thread gaat, maar tis niet ver uit de buurt he ;)

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Caesar » wo 28 okt 2009, 12:08

Drie bedrijven willen langs de E19 in Brecht, Loenhout en Hoogstraten een dertigtal windmolens plaatsen. Verontruste buurtbewoners trekken aan de alarmbel.

Uit de plannen blijkt dat heel wat woningen vlak bij de geplande windturbines liggen. Een dertigtal omwonenden klaagt erover dat de windmolens veel te dicht bij hun woningen zouden komen.

Slagschaduw
De inwoners hebben angst voor de slagschaduw die de windmolens mogelijk met zich meebrengen. De inwoners vrezen dat ze overdag hun rolluiken zullen moeten sluiten omdat de slagschaduw onuitstaanbaar zal zijn.

Deze molens zouden ook groter worden dan die in buurtgemeente Meer: 100 meter hoog met wieken van 50 meter diameter, in totaal 125 meter dus. Ook de geluidshinder is nadelig voor de omwonenden. "Lawaai van een windturbine is volgens studies nog irritanter dan dat van snelwegen. Het molenwieken wordt ervaren als een trein die nooit stopt. Vooral ’s nachts draagt het geluid van de molens erg ver”, menen zij.

Snelweg
Ook de visuele hinder is niet te onderschatten, vinden de bewoners. “Je ziet de molens immers van kilometers ver staan. Tot twee kilometer in de omtrek kunnen de molens zorgen voor slaapproblemen, depressies en luchtinfecties. De waardevermindering van de eigendommen is een volgend belangrijk argument.”

De buurtbewoners zijn niet tegen groene energie, benadrukken ze, maar ze maken zich sterk dat er voldoende alternatieven bestaan om van dat idee af te stappen. Ze dienden daarom bezwaarschriften en een petitie in en hopen nu dat de gemeente een negatief advies zal geven.


bron

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Vinny » wo 28 okt 2009, 22:15

Verontruste buurtbewoners trekken aan de alarmbel.
Iemand in de zaal die een belangenconflict kan inroepen, waarna de alarmbelprocedure in werking kan worden gezet? :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Wimpie24 » do 29 okt 2009, 19:37

Dat zou ik als buurtbewoner ook doen. 30 in 1 keer is wel erg veel en in een land zoals Vlaanderen zullen er altijd wel mensen zijn die er last van hebben. Gelukkig woon ik in een côté van het land waar nergens windmolens te bespeuren zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Davy » do 29 okt 2009, 22:09

het lijkt weer een nimby-fenomeen te zijn... maar het argument van die slagschaduw kan ik wel begrijpen, het moet denk ik toch op zijn minst vervelend zijn als je huis pal in die slagschaduwzone staat van die windmolen... dus men kan wel kijken om enkel windmolens neer te planten waar men overdag zo weinig mogelijk slagschaduw krijgt. ik denk persoonlijk dat industriezones het beste zouden zijn hiervoor, men zou gerust kunnen de zeebrugse havens vol kunnen zetten met molens, zeker op de strekdammen (er is nog plaats voor!), geen huizen in de omtrek...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Mikhail » vr 30 okt 2009, 13:31

daviedoff schreef:het lijkt weer een nimby-fenomeen te zijn... maar het argument van die slagschaduw kan ik wel begrijpen, het moet denk ik toch op zijn minst vervelend zijn als je huis pal in die slagschaduwzone staat van die windmolen... dus men kan wel kijken om enkel windmolens neer te planten waar men overdag zo weinig mogelijk slagschaduw krijgt. ik denk persoonlijk dat industriezones het beste zouden zijn hiervoor, men zou gerust kunnen de zeebrugse havens vol kunnen zetten met molens, zeker op de strekdammen (er is nog plaats voor!), geen huizen in de omtrek...
Dacht ik ook aan ja, maar misschien hebben de zeemeeuwen hier dan last van... ja de dieren hebben ook recht op een NIMBY hoor! Pff ellendig land :wijsvinger:
****

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door waldo79 » vr 30 okt 2009, 15:06

Je hoeft niet de post boven je geheel te quoten. Gebruik daarvoor ^^ (2 dakjes)

On-topic: die windturbines bij Meer zijn behoorlijk verstorende elementen in het landschap, maar goed daar ligt ook al een grote industriezone en het vele beton van de HST 8-)

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Caesar » zo 01 nov 2009, 19:07

^^ en het is vlak bij Nederland :mrgreen:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Victor » zo 01 nov 2009, 19:25

waldo79 schreef:Je hoeft niet de post boven je geheel te quoten. Gebruik daarvoor ^^ (2 dakjes)

On-topic: die windturbines bij Meer zijn behoorlijk verstorende elementen in het landschap, maar goed daar ligt ook al een grote industriezone en het vele beton van de HST 8-)
O wacht, nou zie ik het - in de quote. Inderdaad 2 dakjes. Even proberen: ^^

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Wimpie24 » zo 01 nov 2009, 23:13

Caesar schreef:^^ en het is vlak bij Nederland :mrgreen:
Dat zou pas leuk zijn, dingen bouwen vlak aan de grens die aan de Nederlandse kant door allerlei organisaties verboden zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door wooter » ma 02 nov 2009, 23:25

Windturbines zijn allemaal leuk en wel, totdat we natuurlijk merken dat ze hinderlijker zijn dan een kolencentrale...

Naast de slagschaduw en geluidsoverlast stel ik mij overigens ook nog vragen over de veiligheid van die dingen...

Afbeelding

Liever gewoon elk huis uitrusten met zonnepanelen...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Snelwegfreak » di 03 nov 2009, 17:43

^^
En dat betaal jij? Bovendien zijn zonnepanelen erg kwetsbaar voor hagel en steentjes vanuit de lucht. Ik heb ook ergens gehoord dat ze geen energie kunnen opslaan, maar daar ben ik niet zeker van ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Windmolenpark nr 2 naast E19

Bericht door Ds79m » di 03 nov 2009, 17:48

Zonnepanelen zijn nog wel iets nuttiger dan windmolens, omdat ze minder last hebben van de diverse grote nadelen die aan windenergie kleven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie