[E019] Nieuwe werken bij Brecht

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

[E019] Nieuwe werken bij Brecht

Bericht door Caesar » ma 25 mei 2009, 7:38

Gisteren heb ik een bord zien staan dat werken aankondigd vanaf vandaag tot maart 2010...
Wat gaat hier nu gebeuren?
Gaat dit om de renovatie van die koetunnel waarover elders op dit forum sprake is?
Ik hoop dat ze die nieuw aangelegde asfalt niet terug open gaan breken!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door vynkce » ma 25 mei 2009, 8:54

^^ Hangt af van de plaats waar het bord staat ;)

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door Caesar » ma 25 mei 2009, 11:54

Fietserstunnel onder E19 in Brecht [20-05-09]


Op 25 mei 2009 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid met werkzaamheden op de E19 ter hoogte van Brecht in beide richtingen. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van Infrabel, dat een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers en fietsers aanlegt onder de E19 in Brecht. Als alles vlot verloopt, zullen de werkzaamheden in het voorjaar van 2010 afgerond zijn.

Nieuwe onderdoorgang
Op 25 mei 2009 start Infrabel met de werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe onderdoorgang voor voetgangers en fietsers. De nieuwe onderdoorgang is 60 m lang, 4 m breed en 2,5 m hoog én bevindt zich op ongeveer 300 meter van de nieuwe stopplaats Noorderkempen. Ze zal voor een snelle verbinding en aansluiting zorgen met het centrum van Brecht.

Infrabel investeert hiervoor ongeveer 1,1 miljoen euro.

Aanpassingen E19-autosnelweg
In het kader van dit project moeten werkzaamheden uitgevoerd worden op de E19. Daar is namelijk een verschuiving van de rijbanen van de autosnelweg noodzakelijk en dit in beide richtingen.

Op de E19 zal een bijkomende rijstrook aangelegd worden in de middenberm. Dit heeft tot doel om 2x2 rijstroken te kunnen behouden tijdens de aanleg van de tunnel en zo de hinder voor het verkeer te beperken. Na de werkzaamheden zal deze bijkomende rijstrook ook gebruikt worden bij de aanleg van de ring rond Brecht. Een deel van de oprit (richting Antwerpen) van diezelfde ring zal op dat moment ook afgewerkt zijn.

AWV investeert hiervoor ongeveer 1,2 miljoen euro.

Verwachte verkeershinder

Er wordt slechts beperkte hinder verwacht, aangezien de normale capaciteit van 2x2 rijstroken gedurende de werken behouden blijft. De beschikbare rijstroken zullen wel versmald zijn, waardoor het verkeer plaatselijk zal moeten vertragen.
bron

Heb je voor het maken van een fietstunnel een jaar nodig???
Bovendien vraag ik me af of die tunnel geboord wordt, of dat ze de nieuwe asfaltlaag al meteen naar de haaien gaan doen?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door Wimpie24 » ma 25 mei 2009, 12:11

Ik hoop dat alles goed gaat. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of het een tunnel via een overbrugging gaat worden of dat men echt een gang gaat graven/boren.
Bij dat laatste zal er niet veel aan wegdek te zien zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door vynkce » ma 25 mei 2009, 12:43

Die tunnel ligt er al, hij zal enkel compleet verbouwd moeten worden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door Wimpie24 » ma 25 mei 2009, 12:56

Dan zie ik niet in hoe dat veel schade aan het wegdek kan toebrengen, hoogstens moeten er nieuwe voegen gemaakt worden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door Caesar » ma 25 mei 2009, 16:15

Wimpie24 schreef:Dan zie ik niet in hoe dat veel schade aan het wegdek kan toebrengen, hoogstens moeten er nieuwe voegen gemaakt worden.
Ten eerste vraag ik me af waarom de snelweg omgelegd moet worden als men eronder gaat werken?
Ten tweede zijn nieuwe voegen verslechteringen in het wegdek....

Het ziet er dus niet erg goed uit voor dat eindelijk gladde wegdek

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door Quattro » di 26 mei 2009, 15:19

Bij het zien van de huidige Koetunnel, begrijp je wel waarom het zolang kan duren.
http://i17.photobucket.com/albums/b100/ ... uws/11.jpg
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door Mikhail » wo 27 mei 2009, 20:58

Het is toch niet enkel een tunnel aanmaken? Ook de ring rond wordt eindelijk vervolledigd met een volwaardige oprit naar Antwerpen!! Maar van een afrit spreken ze blijkbaar niet...

Gaat men nu ook ook niet op de snelweg het stukken tussen Antwerpen-Noord en Brecht her-aanleggen, zoals men dat gedaan heeft vanaf de grens met Meer tot Brecht in de richting van Antwerpen?
****

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Nieuwe werken E19 Noord

Bericht door peejay » di 02 jun 2009, 13:38

Quattro schreef:Bij het zien van de huidige Koetunnel, begrijp je wel waarom het zolang kan duren.
http://i17.photobucket.com/albums/b100/ ... uws/11.jpg
Aan het paaltje rechtsvoor te zien loopt er zelfs een LAW-route door deze koetunnel :schrikreactie:
Rij met je hart

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door Mikhail » di 02 jun 2009, 20:43

Wat is een LAW route?

O ja, het station Noorderkempen gaat eindelijk operatief worden!! Op 15 juni rijden de eerste treinen vanaf 6.08 naar Antwerpen tot 19.08 en vice versa, 6.38 tot 19.38.
****

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door waldo79 » di 02 jun 2009, 20:57

LAW?
Langeafstandswandelroute :idea:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door Wimpie24 » di 02 jun 2009, 23:36

Zo abnormaal is dat niet hoor, dat iemand vraagt wat een LAW is. Ik heb daar ook nog nooit van gehoord en ik wist zelfs niet dat ze dat aanduiden op die manier.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door Caesar » di 20 okt 2009, 8:45

Vanaf vorig weekend zijn de versmalde rijstroken veranderd van de pechstrook + het rechter rijvak naar het linkervak + het nieuw aangelegde rijvak.
Ik veronderstel dat men nu de buitenkanten van de tunnel gaat maken... en dus in onze schone nieuwe asfalt snijden :(

Het was me ook opgevallen dat de lengte van de versmalde rijstroken een heel pak korter geworden is dan toen ze aan de buitenkant van de snelweg lagen. Het is nu enkel ter hoogte van de tunnel onder de snelweg dat men over versmalde rijstroken moet.
Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat die versmalde rijstroken ook nuttig waren als men de nieuwe brug voor de ring van Brecht ging afwerken. Maar daar zijn ze nu dus verdwenen. (Daar ging men toch ook kortelings aan beginnen he?)

Kuikie
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 14:29
Locatie: Gooreind-Wuustwezel

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door Kuikie » di 08 dec 2009, 14:33

er komt naar het schijnt terug een op- en afrit in Brecht

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door vynkce » di 08 dec 2009, 15:27

Over de nieuwe afrit en de ring van Brecht kan je hier alles vinden: ;)

http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=4874

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door Caesar » do 10 dec 2009, 16:48

Vandaag op het verkeerscentrum gelezen:
Ernstige verkeershinder verwacht op E19 richting Breda [10-12-09]

De aanleg van een voetgangerstunnel onder de E19 in Brecht zal tijdelijk zeer veel hinder veroorzaken voor het snelwegverkeer:

- Dinsdag 15 december:
Alle verkeer richting Breda moet er tussen 10u en 15u over één rijstrook.

- De nacht van donderdag 17 op vrijdag 18 december:
Alle verkeer richting Breda moet er tussen 21u en 6u over één rijstrook.

Hinder & advies
Het Verkeerscentrum heeft berekend dat de verliestijd kan oplopen tot meer dan één uur, zeker op dinsdag. Het is dan ook ten zeerste aangeraden tussen deze uren deze snelweg te vermijden, om te rijden op lange afstand (via A12 of E34) of rekening te houden met een hoog oplopende reistijd!

Pffft... en dinsdag heb ik s avonds na het werk net weer niet veel tijd, typisch!

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door Caesar » di 15 dec 2009, 11:56

Trouwens, weet iemand of men voorligt op het schema?

Waarom moet nu alle verkeer op 1 rijstrook? Zijn ze met de afwerking bezig? Of gaan de 2 versmalde rijstroken weer een ander traject krijgen?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door vynkce » do 18 feb 2010, 9:58

Het Nieuwsblad 13-02-2010 schreef:Voetgangers- en fietstunnel in voorjaar klaar

Brecht - Op 11 juni zal minister Hilde Crevits (CD&V) de vernieuwde tunnel onder de E19 en de hst-spoorlijn inhuldigen
Aannemers realiseren een tunnel onder de autostrade in Brecht. De oude koetunnel, die vooral gebruikt werd door landbouwers om hun vee naar de andere kant van de autosnelweg te brengen en door fietsers, wordt omgebouwd tot een moderne fiets- en voetgangerstunnel. Dat brengt enige hinder mee op de E19 in Brecht. De tunnel wordt verlicht en er zijn veiligheidscamera's. Via deze tunnel kunnen fietsers en voetgangers vanuit Brecht-Centrum het station Noorderkempen vlot bereiken.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door Caesar » di 16 mar 2010, 8:35

Volgens mij zijn ze de laatste hand aan het leggen aan deze werken. Ze zijn nl al bezig de snelweg terug te asfalteren.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nieuwe werken E19 Brecht

Bericht door Caesar » wo 28 apr 2010, 8:45

Tunnel onder E19 in alle stilte open gegaan

27/04 In alle stilte is de onderdoorgang van de E19 ter hoogte van treinstation Noorderkempen geopend. De vroegere "koetunnel" onder de snelweg heeft de voorbije maanden een grote beurt gekregen. Daarvoor werd de autoweg zelfs geruime tijd opengebroken. De nieuwe tunnel is breed, verlicht en met ruime toegangswegen. Voor de bekleding is grijze, grafittiwerende verf gebruikt. De tunnel is binnenin verlicht. Alleen de verlichting aan de twee toegangswegen moet nog geplaatst worden. De fietsers- en voetgangerstunnel is niet alleen interessant voor gebruikers van het station Noorderkempen, maar voor alle zwakke weggebruikers die het viaduct van de Bethovenstraat willen vermijden.
bron

Plaats reactie