[B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Coen Tunnel » do 17 mar 2016, 19:43

Vinny schreef:Dat is het plan toch ook? Men wil ook de N 8 verder naar de kust een upgrade geven. Ik denk zelf dat een betere verbinding met de Franse A 25 meer zin heeft. Verkeer naar de kust moet dan wel via Frankrijk rijden, maar in het Schengen van nu hoeft dat geen probleem op te leveren.
"Het Schengen van nu" is een beetje een opvallende uitspraak omdat juist nu het Verdrag van Schengen zo onder vuur ligt.

De A25 ligt op 15-20 km afstand van de N8. Op weg naar de kust betekent dat een omweg van minstens 35-40 km. Op de 27 km tussen het kruispunt N8-N38 bij Ieper en de aansluiting E40-N8 bij Veurne kan dat nooit uit. Niemand gaat dan omrijden via Frankrijk, tenzij men toch al op weg is richting Frankrijk. Verkeer naar de kust heeft hier niks aan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Vinny » do 17 mar 2016, 19:51

39 minuten, 38 kilometer
Ieper - Koksijde Bad

56 minuten, 68 kilometer
Ieper - Grevelingen Plage.

Als de laatste route opgewaardeerd wordt moet die binnen drie kwartier te rijden zijn. Ja, dat is ietsje verder voor een frisse duik in de Noordzee, maar wel een stuk comfortabeler rijden. De verbinding naar St. Omer verbetert ook, dus met die verbinding wordt een groter gedeelte van Noord-Frankrijk beter ontsloten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Alfa » do 17 mar 2016, 20:02

De A19 is dan nog enkel voor de Kortrijkse regio een verbetering voor de toegangsweg naar de zee. De rest van het land rijdt via de E40 of E34. Die wegen liggen nu eenmaal gunstiger voor het grootste deel van het verkeer.

Walen schijnen trouwens al veel langer de Franse A25 te gebruiken om naar de Belgische oostkust te rijden. Via de Franse A27 en E42.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Archeopendra1234 » do 17 mar 2016, 21:51

Alfa schreef:De A19 is dan nog enkel voor de Kortrijkse regio een verbetering voor de toegangsweg naar de zee. De rest van het land rijdt via de E40 of E34. Die wegen liggen nu eenmaal gunstiger voor het grootste deel van het verkeer.

Walen schijnen trouwens al veel langer de Franse A25 te gebruiken om naar de Belgische oostkust te rijden. Via de Franse A27 en E42.
De A19 is vanuit Kortrijk naar de zee ook maar een doekje tegen het bloeden...moest ik in die regio wonen zou ik nog liever via de E403 langs Brugge omrijden; dan die stomme keuterwegen te nemen voorbij Ieper...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Coen Tunnel » do 17 mar 2016, 22:11

Vinny schreef:39 minuten, 38 kilometer
Ieper - Koksijde Bad

56 minuten, 68 kilometer
Ieper - Grevelingen Plage.

Als de laatste route opgewaardeerd wordt moet die binnen drie kwartier te rijden zijn. Ja, dat is ietsje verder voor een frisse duik in de Noordzee, maar wel een stuk comfortabeler rijden. De verbinding naar St. Omer verbetert ook, dus met die verbinding wordt een groter gedeelte van Noord-Frankrijk beter ontsloten.
Dat is toch geen vergelijking? Dat zijn twee compleet verschillende routes. Vlamingen gaan niet naar de Franse stranden. Die gaan naar een echte badplaats als Koksijde of De Panne dan naar het ietwat mistroostige Gravelines, waar het strand pal naast de kerncentrale en de haven van Duinkerken ligt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Vinny » vr 18 mar 2016, 20:15

Gaan ze maar ergens anders heen. Zee is zee. De Vlaamse kust is bovendien een bijzonder deprimerende omgeving, en bij Duinkerken is er tenminste nog een beetje groen :)

Voor de dagelijkse forensenrelaties lijkt me de verbinding naar het westen toe effectiever. De weg Ieper - Franse Grens lijkt me drukker dan de weg naar Knokke.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Wimpie25 » vr 18 mar 2016, 21:23

^^
De Vlaamse kust heeft tenminste nog iets uniek en stedelijks dan het zoveelste duingras :D

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Km357 » vr 18 mar 2016, 22:41

^^
Moderne atlantikwall
Overdreven prijzen
Onvriendelijke service
Betaalparkings

Geef me dan maar Bray-Dunes met gratis parking, mosselen aan 11 euro, zonder atlantikwall appartementen en vriendelijke bediening. Laat de idioten maar naar de Vlaamse Kust blijven trekken.
Laatst gewijzigd door Km357 op za 19 mar 2016, 8:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door tompie » vr 18 mar 2016, 23:37

^^ Kan ik je alleen maar gelijk in geven, geef mij ook maar de Franse opaalkust, veel authentieker en een compleet andere mentaliteit.....
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Alfa » za 19 mar 2016, 12:14

Wimpie25 schreef:^^
De Vlaamse kust heeft tenminste nog iets uniek en stedelijks dan het zoveelste duingras :D
Serieus? De Vlaamse kust is de lelijkste ter wereld. Het wordt niet voor niets de Atlantikwall genoemd.

Bray-Dunes en Cadzand zijn de laatste jaren enorm in opmars, net omdat het de Belgische kust niet is en je daar wel nog natuur en kleinschaligheid hebt. De enige Belgische kustplaats die nog ietwat mooi kan genoemd worden is De Haan.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Ds79m » za 19 mar 2016, 13:15

Ongeacht de schoonheid van de regio, vind ik het niet zo'n heel vreemde situatie dat Belgen vooral worden aangetrokken door de Belgische kust.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Wimpie25 » za 19 mar 2016, 13:34

^^
Het is persoonlijke smaak maar in de zeldzame gevallen dat ik al richting de kust trek, is het toch de Vlaamse. Zonder de bebouwing valt vooral op hoe weinig bijzonder de natuur aan de Noordzeeduinen is. Als in mooie Atlantische kust wil zien, trek ik naar Normandië.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door vynkce » za 19 mar 2016, 15:33

En om even terug on topic te gaan, als alternatief voor de plannen van de N8, werd opnieuw het doortrekken van de A19 op tafel gelegd. Deze optie zal gelijkwaardig bekeken worden als alle andere mogelijkheden in een nieuwe studie.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Wimpie25 » za 19 mar 2016, 15:40

^^
Slecht nieuws voor het spoedig aanvatten van de werken aan de N8, goed nieuws voor de streek en de A19.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Lambo19 » za 19 mar 2016, 18:03

vynkce schreef:En om even terug on topic te gaan, als alternatief voor de plannen van de N8, werd opnieuw het doortrekken van de A19 op tafel gelegd. Deze optie zal gelijkwaardig bekeken worden als alle andere mogelijkheden in een nieuwe studie.
Is dat nog Uberhaüpt mogelijk met die beschermde oorlogsgraven? Het zou alleszins goed zijn mocht men eindelijk tot inzicht komen dat we in de 21ste eeuw leven en knoop doorhakken om de A19 door te trekken.
Dat is de beste oplossing voor de bereikbaarheid, veiligheid en de economische aantrekking in de regio. Dat er dan enkele oorlogsgraven dienen te verdwijnen, who cares?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Palance » za 19 mar 2016, 18:44

Lambo19 schreef:Dat er dan enkele oorlogsgraven dienen te verdwijnen, who cares?
Ik vermoed vrij veel nabestaanden of andere familie. Ik denk dat dat nog wel wat generaties zal duren eer men er geen problemen mee heeft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Vinny » za 19 mar 2016, 19:42

Het gaat niet alleen om de oorlogsgraven zelf volgens mij, het gaat ook om de "rust" in het landschap er omheen. Men wil ongestoord de omgekomen militairen kunnen herdenken. Dat is de hoofdreden dat het plan in de afvoerbak terecht is gekomen.

Verder kun je gewoon met het saneren van dit soort dingen ook een heel eind komen:
https://goo.gl/maps/Ta5izndgm5S2

- Tunnel voor het kruisende verkeer
- Vrijliggende fietspaden
- Rijbanen gescheiden maken.

Dit past volgens mij bijna in het huidige profiel en is veel beter voor de veiligheid en doorstroming van het verkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Km357 » za 19 mar 2016, 20:46

^^ Ongestoord zeg je?

Vreemd dat men dan geen aanstoot neemt aan windmolenprojecten maar wel aan een weg die de hele regio beter bereikbaar maakt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Alfa » za 19 mar 2016, 20:50

Windmolenparken zullen in die omgeving ook controversieel zijn. Net als industrietreinen, ontginningsgebieden, woongebieden, ...

We hebben in Vlaanderen maar een handvol gebieden meer die groen zijn. Dat komt juist omdat ze perifier gelegen zijn en slecht bereikbaar zijn. Om die reden sta ik niet te springen voor een snelweg die dat gebied doorheen klieft. Voor je het weet is het er de Vlaamse Ruit.

Ik ben voorstander van de huidige plannen: opwaardering van de N8 , vooral omwille van veiligheid. Een extra snelweg is echt niet noodzakelijk. Deze plannen worden hier op het forum enkel altijd maar aangehaald om dat de A19 een beetje het aanblik heeft van een SNUP. Mocht dat stompje A19 er niet gelegen hebben zou niemand nog een snelweg Veurne-Kortrijk voorstellen. Er zijn veel zinnigere projecten in Vlaanderen. Dat ze maar eens de Oosterweelverbinding en de Brusselse Ring aanpakken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Wimpie25 » za 19 mar 2016, 22:03

^^
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. In absolute natuurwaarde is het veel zonniger om de bossen van het Limburgs Plateau volledig te beschermen. Veld- en weidelandschap staat minder prioritair aangeschreven. Overigens, buiten Vlaanderen ligt er nog heel wat groen in het Waals Gewest, Vlamingen hebben - voorlopig - geen inreisvergunning nodig :)

Mits goed ingepast zou de A19 wel meerwaarde hebben. Vooral als je hoort dat men de snelweg in Frankrijk vandaag de moeite waard vind om een omweg te maken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Coen Tunnel » za 19 mar 2016, 22:38

Alfa schreef:Er zijn veel zinnigere projecten in Vlaanderen. Dat ze maar eens de Oosterweelverbinding en de Brusselse Ring aanpakken.
Met dat argument kun je bijna elk Vlaams project wel afschieten. Dan zou er ook geen A11 komen en zouden de E34 en R4-oost ook niet omgebouwd worden. Want ja, de problemen daar staan in geen verhouding tot de situatie op de ringen van Antwerpen en Brussel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Alfa » za 19 mar 2016, 23:11

De A1 is belangrijk voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge. Dus dat project kan je nog rechtvaardigen op economische gronden. De andere projecten die je opnoemt zijn vooral dringend omwille van veiligheid.

Voor de A19 is de onveiligheid van de huidige N8 eigenlijk het enige argument dat ik kan bedenken om de A19 te verantwoorden. Maar daarom bestaan die plannen voor de ombouw van de N8. Dat volstaat.

Bereikbaarheid en ontsluiting zijn geen geldige argumenten. Sterker, het beleid tracht dat te ontmoedigen in de groene zones krachtens het Ruimtelijk structuurplan Vlaanderen.
Veld- en weidelandschap staat minder prioritair aangeschreven.
Dat is onzin. Zeker die schrale gronden vol sparren die je in bv de Kempen vindt. (en het hele Essersverhaal toont trouwens aan dat het qua bosbeheer nog veel triestiger gesteld is in dit gewest). Het is trouwens de openruimte die hier behoudswaardig is. Juist in een veldlandschap is dat belangrijk. Het is ook dat wat zeker zeldzaam kan genoemd worden in Vlaanderen. We leven al in een van de lelijkste gebieden in de wereld (vooral de Vlaame Ruit), laat ons dat niet nog erger maken.

Dat de westhoek de laatste open ruimte in Vlaanderen is blijkt wel uit dit kaartje:
Afbeelding
Overigens, buiten Vlaanderen ligt er nog heel wat groen in het Waals Gewest, Vlamingen hebben - voorlopig - geen inreisvergunning nodig
Ja en? Mag er in Vlaanderen geen natuur meer zijn toch? (qua drogreden spant het aanhalen van de Ardennen wel de kroon)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Vinny » zo 20 mar 2016, 8:30

Overdrijven is ook een vak... :nothanks:

Vlaanderen heeft genoeg provinciale domeinen waar je tot rust kan komen. Je schetst nu wel een heel karikaturaal beeld van de wereld, en daarnaast kun je gewoon zones aanwijzen waar niet zomaar gebouwd mag worden als je als overheid vind dat het landschap ongemoeid gelaten moet worden. Om heel eerlijk te zijn vind ik de Westhoek niet erg bijzonder. Op de oorlogsgraven na is er niet iets waarvan ik denk: sodeju hier moet een rode lijn om heen staan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Alfa » zo 20 mar 2016, 13:31

Ja laten we de boel maar volbouwen, we hebben toch nog provinciale domeinen. :facepalm:

Er is gewoon geen reden om de Westhoek te ontwikkelen. Verdichting en economische ontwikkeling dient in de geruite zones te gebeuren, niet daarbuiten. Dat heet nu 'ruimtelijke ordening'. Dat is niet iets waar we in Vlaanderen goed in zijn. Maar hier moet het toch gebeuren willen we nog iets redden.

Afbeelding

Daarom: geen streep door de Westhoek waarna ongetwijfeld allerlei industriezones en dergelijke zouden volgen. De opflakkering van de N8 is voldoende. Geen geld besteden aan een nutteloze en ongewenste snelweg aub. Steek het geld in nuttige snelwegprojecten. Daar zijn er nog genoeg van.

De A19 is geen missing link. De Franse A25 is daar de reden van, zie ook het officiële hoofdwegennet waarbij de A25 is opgenomen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Lambo19 » zo 20 mar 2016, 13:45

Alfa schreef:
We hebben in Vlaanderen maar een handvol gebieden meer die groen zijn. Dat komt juist omdat ze perifier gelegen zijn en slecht bereikbaar zijn. Om die reden sta ik niet te springen voor een snelweg die dat gebied doorheen klieft. Voor je het weet is het er de Vlaamse Ruit.
De Westhoek vind ik in dat opzicht nu niet meteen een natuurlijk waardevol gebied. Het is enkel zowat één van de gebieden in Vlaanderen die niet gekenmerkt worden door lintbebouwing en waar je nog kilometers ver kan kijken door de open ruimte. Dat is niet iets wat de Westhoek tot een uitzonderlijke regio maakt. Indien er daar geen oorlogsgraven aanwezig waren is er verder niets aantrekkelijks aan die regio. Er zullen zich heus geen massa's bedrijven of industrieterreinen hebben ontwikkeld wanneer de A19 had doorgetrokken geweest. Daarvoor is de regio veel te afgelegen gesitueerd t.o.v. de centrumsteden en het binnenland.

Een doortrekking van de A19 zal de veiligheid verhogen en tot een betere bereikbaarheid leiden van de regio met Kortrijk en de Westkust. Op die manier kan de economische activiteit zich ook ontwikkelen en wordt het wat aantrekkelijker voor lokale bedrijven en KMO's zich daar te vestigen.
Alfa schreef: Ja en? Mag er in Vlaanderen geen natuur meer zijn toch? (qua drogreden spant het aanhalen van de Ardennen wel de kroon)
Vlaanderen is al compleet volgebouwd en verstedelijkt. Afgezien van enkele natuurlijke waardevolle gebieden zoals het Nationaal Park Hoge Kempen in Limburg is er maar weinig waardevolle natuur. Veel van die waardevolle bossen en bomen zijn reeds massaal neergehaald. Wie van bossen en waardevolle natuur houdt kan nog steeds terecht in Wallonië. :D

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Archeopendra1234 » zo 20 mar 2016, 20:18

Vinny schreef:Het gaat niet alleen om de oorlogsgraven zelf volgens mij, het gaat ook om de "rust" in het landschap er omheen. Men wil ongestoord de omgekomen militairen kunnen herdenken. Dat is de hoofdreden dat het plan in de afvoerbak terecht is gekomen.

Verder kun je gewoon met het saneren van dit soort dingen ook een heel eind komen:
https://goo.gl/maps/Ta5izndgm5S2

- Tunnel voor het kruisende verkeer
- Vrijliggende fietspaden
- Rijbanen gescheiden maken.

Dit past volgens mij bijna in het huidige profiel en is veel beter voor de veiligheid en doorstroming van het verkeer.
Een snelweg die hoort doorgetrokken te zijn en abrupt eindigt op zelfs een urbex-brug MOET gewoon doorgetrokken worden no matter what...dat ze dan die oorlogsgraven desnoods een paar kilometer verplaatsen; I don't care, maar die A19 moet gewoon doorlopen tout court!

Misschien zou ik er zelfs nog meer vrede mee hebben moest men de A19 dewaarderen tot N-weg van Kortrijk naar Ieper dan met de huidige situatie ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Alfa » ma 21 mar 2016, 12:26

Archeopendra1234 schreef: Een snelweg die hoort doorgetrokken te zijn en abrupt eindigt op zelfs een urbex-brug MOET gewoon doorgetrokken worden no matter what...dat ze dan die oorlogsgraven desnoods een paar kilometer verplaatsen; I don't care, maar die A19 moet gewoon doorlopen tout court!
Dat is een vreemde logica. Het feit dat iets een SNUP is maakt niet dat afbouw noodzakelijk is. Je moet altijd kijken naar het nut dat iets heeft. Hier is ombouw van de bestaande N8 evengoed als een nieuwe snelweg. Misschien nog beter. Want er is weinig rechtstreeks verkeer tussen Ieper en Veurne. De N8 bedient de tussenliggende dorpen beter.

De niet-gebruikte brug bij Ieper kan wel nog nuttig aangewend worden door er een trompetaansluiting van te maken en dat kruispunt daar ongelijkvloers te maken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Wimpie25 » ma 21 mar 2016, 12:31

Alfa schreef: Dat de westhoek de laatste open ruimte in Vlaanderen is blijkt wel uit dit kaartje:
Afbeelding
Overigens, buiten Vlaanderen ligt er nog heel wat groen in het Waals Gewest, Vlamingen hebben - voorlopig - geen inreisvergunning nodig
Ja en? Mag er in Vlaanderen geen natuur meer zijn toch? (qua drogreden spant het aanhalen van de Ardennen wel de kroon)
Dat is te zien, inderdaad. Wat ook te zien is, is dat de Westhoek heus niet de enige open ruimte in Vlaanderen is. Ik weet niet of je met de streek bekend bent, maar het gebied tussen Tienen en Sint-Truiden, heeft zeer veel weg van de Westhoek in de zin van het open landschap. Bovendien is het een zeer heuvelachtige streek waarin je prachtige vergezichten hebt, ik vind dat persoonlijk nog een iets grotere meerwaarde hebben dan een eindeloos plat landschap. :D
Ook goed te zien op die kaart, de Amazone van Vlaanderen, oftewel de nationale parken en bossen in Limburg, Vlaams-Brabant en Antwerpen, en het totaal gebrek aan bos in de Westhoek :D

Om maar te zeggen, een 2x2 snelweg van maximum 30 meter breed, gaat de Westhoek heus niet verpesten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Alfa » ma 21 mar 2016, 12:41

We moeten het Zoniënwoud ook niet beschermen, er bestaat immers ook nog zoiets als het Amazonewoud. Zo kan je jullie retoriek samenvatten. Compleet van de pot gerukt natuurlijk.

In een ander topic bleek dat alles terug onderzocht zal worden. Ik ben er van overtuigd dat die studies opnieuw een ombouw van de N8 boven de aanleg van de A19 zullen verkiezen. Alleen al naar milieueffecten kan dat niet anders.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Tommy » ma 21 mar 2016, 14:00

^^ Geen bos in de Westhoek?! Uhum! :wall:
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Plaats reactie