[R008] Geen groene golf afrittencomplex Heule

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

[R008] Geen groene golf afrittencomplex Heule

Bericht door tompie » do 04 nov 2010, 8:02

Het Nieuwsblad (4-11-2010) schreef: Geen groene golf in Heule

Op het af- en oprittencomplex van de R8 in Heule kan het gebeuren dat je, afhankelijk van de bestemming, driemaal verkeerslichten passeert. Groen aan de eerste lichten betekent enkele honderden meters verder rood aan de tweede lichten. Hetzelfde geldt tussen de tweede en derde verkeerslichten. Volksvertegenwoordiger Carl Decaluwé (CD&V) vroeg in een parlementaire vraag of er een groene golf kan toegepast worden op het af- en oprittencomplex. 'Uit het antwoord van de minister blijkt dat een groene golf beter niet toegepast wordt op dit complex. Dit zou te lange wachtrijen teweegbrengen op de dwarsrichtingen en dit zou bovendien in de daluren aanleiding geven tot roodrijden.'
belgie is zo slecht nog niet

Onderweg
dorpsstraat
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 23:09
Locatie: Herent (Vlaams-Brabant)

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door Onderweg » do 04 nov 2010, 13:09

Groene golf is slechter nog, hier kan beter het voorrangsregel toegepast worden (voorrang voor degene die op de oprit rijden). Hier rijden vaak snel-rijdende auto's, die denken meestal dat dit autosnelweg is. Maar om een paar kleine straatjes groene golf toepassen, is een beetje overdreven.
Een weg bevat veel plezier :D

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door tompie » do 04 nov 2010, 17:49

^^
Het gaat hier om de zijwegen van de R8 de N395a en N395b deze zijn best wel druk. Ter hoogte van Heule heeft deze weg op een afstand van +/- 300m 3x verkeerslichten, ter hoogte van Heule/Kuurne 4x verkeerslichten op een afstand van +/- 3km en ter hoogte van Harelbeke 3x op een afstand van 150m! Daarbij nog vermelden dat de R8 ter hoogte van Heule/Kuurne en Harelbeke nog niet aangelegd is waardoor al het verkeer over deze zijrijwegen moet.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door JonasCoryn » za 06 nov 2010, 1:11

Ik denk niet dat het over de n395a en n395b gaat, maar eerder over de ventwegen van de afrit Heule: http://maps.google.be/maps?q=heule&ie=U ... 1&t=k&z=16 .

Daar heb je inderdaad bijna nooit 3x na elkaar groen.

Om nog maar te zwijgen over het noordoostelijk deel van de R8 wat 7 verkeerslichten telt, en gewoonweg schreeuwt om een volwaardige snelweg in de daarvoor op voorziene middenberm. Maar dat is een andere discussie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door Vinny » za 06 nov 2010, 9:17

Die wordt toch ook aangelegd?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door tompie » za 06 nov 2010, 9:48

JonasCoryn schreef:Ik denk niet dat het over de n395a en n395b gaat, maar eerder over de ventwegen van de afrit Heule: http://maps.google.be/maps?q=heule&ie=U ... 1&t=k&z=16 .
^^ Enkele foto's uit een album van Frits:
Van de ventwegen in Heule zijn er niet direct foto's beschikbaar maar ik dacht daar toch ook N395a en b gezien te hebben
Ter hoogte van Harelbeke:
Afbeelding
Ter hoogte van Kuurne:
Afbeelding
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door JonasCoryn » za 06 nov 2010, 19:20

Ik ken de situatie wel hoor, passeer er bijna elke dag :p .

Maar die "groene golf" waar het topic mee startte betreft de verkeerslichten op de ventwegen van de afrit Heule, die bestaat uit 3 kruisende wegen over de R8.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door tompie » zo 07 nov 2010, 8:46

^^
Klopt maar ter hoogte van Kuurne zou er anders ook wel een groene glf mogen voorzien worden hoor in afwachting van de R8 :top:
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door Palance » zo 07 nov 2010, 10:12

Laatste 2 foto's : wat is die aanduiding R8 klein...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door Wimpie24 » zo 07 nov 2010, 12:54

De borden op zich zijn ook gewoon fout opgesteld. Bij naar-autosnelwegbewijzering is het de bedoeling dat wanneer meerdere doelen over dezelfde weg met hetzelfde nummer bereikt kunnen worden, er 1 grote groene handwegwijzer voorzien is waar al die doelen instaan. Bijgevolg is er dan ook meer ruimte voor het wegnummer. Het systeem komt overeen met het oude systeem voor blauwe OWN doelen vroeger.

Dus op deze manier
Afbeelding

Of deze manier
Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door Alfa » do 03 feb 2011, 15:05

^^Offf-topic: aha, de eerste galgpaal die ik zie. Eindelijk iemand die de voorschriften correct volgt.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door Wimpie24 » do 03 feb 2011, 15:07

^^
Ik zie ze regelmatig hoor, sommigen staan er al meer dan 5 jaar.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [R008] Geen groene golf afrittencomplex Heule

Bericht door JonasCoryn » vr 18 feb 2011, 21:24

Een galgpaal ? :shutup:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [R008] Geen groene golf afrittencomplex Heule

Bericht door Rene » vr 18 feb 2011, 21:50

Een zweepmast, opgeleukt met een diagonale staalkabel (onderste foto, tegenrichting) die de onderhoudskosten vooral leuk zal doen toenemen. Maar dat merken jullie nog wel in de loop der jaren. Voor een zweepmast is zo'n staalkabel helemaal niet nodig. Er lopen bij de Belgische wegendiensten blijkbaar teveel spoorwegliefhebbers rond die denken in termen van eenvoudige bovenleidingconstructies...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R008] Geen groene golf afrittencomplex Heule

Bericht door Alfa » vr 18 feb 2011, 22:30

^^Wat voor onderhoudskost kan je nu hebben aan een doodgewone stalen kabel? Die zijn tamelijk slijtvast.

PS: Wanneer kunnen we die nieuwe verkeerslichten van Stefan Schöning eindelijk eens in het straatbeeld zien?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [R008] Geen groene golf afrittencomplex Heule

Bericht door Rene » vr 18 feb 2011, 22:51

Alfa schreef:^^Wat voor onderhoudskost kan je nu hebben aan een doodgewone stalen kabel? Die zijn tamelijk slijtvast.
Vergelijk de wijze waarop de overgang tussen de verticale mast en de horizontale ligger in Nederland is vormgegeven, en de uiterst simplistische vorm die men in Vlaanderen heeft gekozen. De kabel moet een behoorlijk deel van de krachten opvangen die in Nederland gewoon in de verbindingsconstructie zelf wordt opgevangen.

NB: de voorbeeldsite heeft nog een hele kleine schraagconstructie, maar er zijn ook leveranciers waar bij zweepmasten in het geheel geen schraagconstructie zichtbaar is tussen mast en ligger.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R008] Geen groene golf afrittencomplex Heule

Bericht door Wimpie24 » za 19 feb 2011, 1:12

Alfa schreef: PS: Wanneer kunnen we die nieuwe verkeerslichten van Stefan Schöning eindelijk eens in het straatbeeld zien?
Daar is nooit een datum op gezet geweest, ik zou zelfs niet weten of ze er ooit nog zouden komen ware het niet dat de huidige LED-verkeerslichten er op voorzien zijn om in het nieuwe model in te passen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geen groene golf afrittencomplex heule

Bericht door Palance » zo 20 feb 2011, 12:18

JonasCoryn schreef:Een galgpaal ? :shutup:
Ik dacht altijd dat dit een galgpaal was (dat ding op de voorgrond)
Wimpie24 schreef:Afbeelding
Die vind ik typerend voor België. Overigens ben ik ooit een andere versie tegengekomen in Wallonië, vlakbij de R0, deze vorm heb ik verder nooit meer ergens gezien in België
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

filipdemeyere
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 11:07

Re: [R008] Geen groene golf afrittencomplex Heule

Bericht door filipdemeyere » zo 20 feb 2011, 13:29

Die vind ik typerend voor België. Overigens ben ik ooit een andere versie tegengekomen in Wallonië, vlakbij de R0, deze vorm heb ik verder nooit meer ergens gezien in België
Aan de Dampoort in Gent staat op de rotonde ook een dergelijk verkeerslicht, het is bedoeld om prioriteit te geven aan de bussen die daar uit de Hagelandkaai komen.

Plaats reactie