[E019] Antwerpen - Breda naar 2x3?

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

[E019] Antwerpen - Breda naar 2x3?

Bericht door poller1 » vr 09 sep 2005, 15:40

Heb dit reeds op andere fora aangekaart maar men weet er nergens blijkbaar een antwoord op.

Ik zit regelmatig op de E19 tussen Antwerpen en Breda en wat me opvalt is dat het stuk in België slechts 2 rijvakken per richting heeft, terwijl de middenberm breed genoeg is om er naar analogie van de E17 2 x 3 rijvakken van te maken - ik denk dat de drukte deze ingreep zeker verantwoordt (zie de verdere toename van het reeds drukke vrachtvervoer na opening van Deurganckdok bv.).

Weet iemand of hier richtlijnen voor zijn en of dit eventueel ooit gepland is?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 09 sep 2005, 16:03

Een beetje zoekwerk levert dit op:
http://wegen.vlaanderen.be/vragen/midden_e19.php schreef:Waarom is de middenstrook op de E19 tussen Brussel en Antwerpen zo breed ?
Bij het ontwerp van de E19 had men oorspronkelijk de bedoeling om in het midden van de autosnelweg een rijvak voor snelverkeer aan te leggen. Dit rijvak zou slechts een beperkt aantal op- en afritmogelijkheden hebben. Men noemde dit vak wel eens de direct Antwerpen-Brussel.

Tussen Kontich en Antwerpen werd dit wegvak effectief verwezenlijkt. Men heeft er 2 x 2 rijstroken in elke richting. Tussen Kontich en Brussel werden destijds alleen de kunstwerken gebouwd. Men zou later - wanneer de toegenomen verkeersintensiteit dit vereiste - de wegverharding in de middenzone verder aanleggen. In Mechelen wou men ook het op- en afrijden van deze direct mogelijk maken. De verkeerswisselaars zijn er daarom vrij complex geworden.

Ondertussen wijzigde de visie op dit project. Zou de aanleg van een bijkomend rijvak tussen Antwerpen en Brussel de vlotheid van het verkeer bevorderen ? Men heeft files bij het binnenrijden van Anwerpen en Brussel; een vak voor snelverkeer zou de automobilisten alleen sneller tot in die files brengen. De overheid besliste uiteindelijk om het middenvak niet aan te leggen.

Ooit speelde men met het idee om in deze middenberm de spoorverbinding Antwerpen-Brussel voor de HST aan te leggen.

Op vraag van de groep Helaba werd de middenstrook gebruikt voor het aanplanten van een bos als blijvende herinnering aan de vermoorde kinderen en aan de verkeersslachtoffers onder de kinderen. Het witte bos werd tijdens een groots opgezette actie aangeplant door schoolkinderen uit heel het land. De administratie Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest financierde de actie en doet ook het onderhoud.
Afbeelding Afbeelding

Ofwel: De plannig was er wel, maar omdat je verderop in Brussel en/of Antwerpen vastrijdt is er verder vanaf gezien
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 09 sep 2005, 16:08

(maar het ging hier dus om het stuk tussen Antwerpen en Breda)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 09 sep 2005, 16:19

Ik geloof dat ik zo tegen het einde van de werkweek eens niet zoveel moet lezen, want ik geloof dat ik de helft niet meer opneem van wat hier gepost wordt :oops:

Het bovenstaande kan dus als niet gepost beschouwd worden
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » vr 09 sep 2005, 16:21

Toch bedankt :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 09 sep 2005, 16:28

poller1 schreef:Toch bedankt :D
Dan heb ik tenminste niet voor niks gezocht :leep:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 09 sep 2005, 16:37

Het is niet omdat de middenberm van de E19 op het stuk Antwerpen-Grens er misschien breed genoeg lijkt uit te zien voor een extra rijstrook, dat het ook zo is. De reden dat die middenberm die breedte heeft, heeft vooral met veiligheid te maken: als je aan 120km/u de middenberm zou invliegen, dan kan die op dat moment voor jou niet breed genoeg zijn he, hoe breder hoe liever. Die breedte (ongeveer dezelfde breedte als op de andere snelwegen) is dus niet gekozen met de bedoeling om later een rijstrook bij te leggen, maar om veiligheidsredenen. Wil men later toch een rijstrook bijleggen, dan zal dat aan de rechterkant van de rijbanen gebeuren (met onteigeningen tot gevolg) en blijft de middenberm zoals ie is.

Of er een derde rijstrook komt, daar is men over aan het denken, maar waarschijnlijk komt die er niet direct, men wil liever wat verkeer dat nu via de E19 gaat afleiden naar de A12 richting Nederland, om wat meer spreiding over die 2 wegen te bekomen, aangezien het meeste verkeer richting Nederland nu via de E19 gaat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 09 sep 2005, 17:30

Tja, men had natuurlijk Nederland kunnen bellen dat haar E 19, in de vorm van de A 16 wel tot 2*3 rijstroken verbreed en het verlengde van de A 12 in de vorm van de A 4 tussen Bergen op Zoom en Rotterdam voorlopig niet wil aanleggen. Het had mij handig geleken om tegelijk met de bouw van de HSL ook gewoon de E 19 Antwerpen - Hazeldonk te verbreden... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 09 sep 2005, 17:44

R4 schreef:De reden dat die middenberm die breedte heeft, heeft vooral met veiligheid te maken: als je aan 120km/u de middenberm zou invliegen, dan kan die op dat moment voor jou niet breed genoeg zijn he, hoe breder hoe liever.
Op een recht stuk weg met 120 km/u de middenberm inschieten?? Die mensen horen niet op de snelweg thuis. :roll:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 09 sep 2005, 18:03

Tja, zelfs een goede chauffeur kan wel eens verrast worden door een plots manoeuvre van een andere he. ;)

@Vinny: Op die verbreding moet je niet te snel rekenen, de metingen tonen aan dat de verkeersdrukte daar niet van die aard is dat een derde rijstrook nu en in de toekomst gerechtvaardigd zou zijn. Het verkeer is er vooral druk tijdens de spits (logisch), maar daarbuiten valt het mee. In het algemeen staan er op die E19 niet vaak files, toch niet in vergelijking met andere snelwegen. Bovendien zou een extra rijstrook er nog meer voor zorgen dat het verkeer langs daar ipv langs de A12 rijdt als het bijv. naar Rotterdam moet, en dus spreiding verhinderen. De reden dat het verkeer richting Rotterdam etc. langs de A12 gestuurd wordt, is trouwens een samenspraak met Nederland.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 09 sep 2005, 18:25

Vinny schreef:Tja, men had natuurlijk Nederland kunnen bellen dat haar E 19, in de vorm van de A 16 wel tot 2*3 rijstroken verbreed en het verlengde van de A 12 in de vorm van de A 4 tussen Bergen op Zoom en Rotterdam voorlopig niet wil aanleggen. Het had mij handig geleken om tegelijk met de bouw van de HSL ook gewoon de E 19 Antwerpen - Hazeldonk te verbreden... :roll:
Je hebt helemaal gelijk. Aan internationale planning wil het wel eens schorten, zie ook de A37 en de BAB52 die allebei in het buurland geen snelwegaansluiting krijgen. :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 09 sep 2005, 19:07

Ruimtereserveringen in de middenberm over grotere afstanden zijn meestal wel voor extra rijstroken bedoeld geweest. Zeker in de jaren '70, toen de E19 werd geopend, waren reeds jaren geleiderails beschikbaar die het probleem van de "middenbermperforaties" al hadden aangepakt.

Een extra brede middenberm enkel voor veiligheid op een weg aangelegd in de jaren '70 lijkt mij dus zeer onwaarschijnlijk.

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » vr 09 sep 2005, 20:41

Wat me trouwens opvalt is dat weinig autosnelwegen in België na de oorspronkelijke aanleg verbreed zijn. De meeste hebben de breedte zoals oorspronkelijk gepland en aangelegd.

Enkel de E40 tussen het knooppunt Jabbeke en Brussel is achteraf verbreed geweest tot 2 x 3 rijstroken (zoals je aan een aantal smalle doorgangen onder bruggen nog merkt). En een stuk E40 tussen de aansluiting met Bertem (aansluiting met A2) en Brussel waar de pechstrook voor een vierde rijstrook is opgeofferd, zijn er nog stukken Belgische autosnelweg die verbreed zijn geweest na de oorspronkelijke aanleg?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 09 sep 2005, 21:40

René schreef: Een extra brede middenberm enkel voor veiligheid op een weg aangelegd in de jaren '70 lijkt mij dus zeer onwaarschijnlijk.
Toch is dat op de E19 Breda-Antwerpen het geval, bovendien is de middenberm daar zeker niet zo extra breed zoals op het stuk Antwerpen-Brussel (of beter: Antwerpen-Kontich).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 09 sep 2005, 22:10

In de jaren '70 was het heel gebruikelijk om aan de middenbermzijde ruimte te reserveren voor een derde rijstrook, die men om kostenredenen voorlopig nog niet wilde aanleggen, maar waarvan men het nut op middellange termijn eigenlijk al bewezen vond. In Nederland komen dergelijke wegvakken op meerdere plaatsen voor.

Als jouw these waar zou zijn, R4, waarom heeft men dan bij andere Belgische snelwegen uit dezelfde periode de middenberm niet van dezelfde breedte genomen ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 10 sep 2005, 10:59

Vroeger was er op de E 19 ook ruimte aan de niet-middenbermzijde om de weg uit te breiden. Dat weet ik bijna zeker.

Verder is onlangs (vorig jaar?) de E 17 verbreed tussen Gent en Kortrijk van 2*2 naar 2*3, dat heb ik zelf op het VRT-nieuws gezien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SonicJ
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 9:24
Locatie: Heerlen

Bericht door SonicJ » za 10 sep 2005, 14:59

Op de E42 (in wallonie) heb ik vaker gezien dat de brede middenberm omgebouwd wordt tot 3e rijstrook (zijn ze nog steeds mee bezig). In het midden heb je daar slechts een een smalle verhoging van beton. De voltooide stukken zijn trouwens zeer geslaagd!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 10 sep 2005, 15:32

SonicJ schreef:In het midden heb je daar slechts een een smalle verhoging van beton.
Vind ik beter dan zo'n hele grote middenberm die we van Belgie gewend zijn. Waarom worden middenbermen bij jullie eigenlijk nog steeds in beton gegoten met zo'n hele trits planten erin?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 10 sep 2005, 15:42

Vinny schreef:Vroeger was er op de E 19 ook ruimte aan de niet-middenbermzijde om de weg uit te breiden. Dat weet ik bijna zeker.

Verder is onlangs (vorig jaar?) de E 17 verbreed tussen Gent en Kortrijk van 2*2 naar 2*3, dat heb ik zelf op het VRT-nieuws gezien.
Zie http://www.wegen.vlaanderen.be/wegen/pr ... deren/e17/
Het gaat niet over het hele traject Gent-Kortrijk, maar over het traject Waregem-Kortrijk. Dit is trouwens een mooi voorbeeld van het nieuwe Vlaamse wegenbeleid dat men sinds een aantal jaren heeft en waarover ik het in een andere draad reeds had. Hier was een capaciteitsaanpassing nodig, en die is er gekomen. Niet dat er zo vaak files stonden, maar het is een weg met druk verkeer waar weinig variatie inzit gedurende de loop van de dag, een soort constante drukte dus, vooral door vrachtverkeer. Door nu een extra rijstrook te voorzien, kan het gewone autoverkeer nu zonder probleem de vrachtwagens inhalen op een veilige en vlotte manier, zonder voortdurende zenuwachtige bewegingen, die een accordeoneffect creëren.

Nog even over de E19 dan: vergeet niet dat die eigenlijk voor een groot stuk een soort "experimentele" autosnelweg was toen men hem aanlegde. Het meest opvallende daarvan is uiteraard het stuk Antwerpen-Brussel, maar ook Antwerpen-Breda hoort daarbij, met de iets bredere (maar niet opvallend veel) middenberm, en dat was wel degelijk omwille van veiligheidsredenen. Gewone vangrails in een klassieke middenberm vond men toen niet voldoende, daarom dat men probeerde met een iets bredere middenberm ietwat meer bufferruimte te creëren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 10 sep 2005, 15:53

SonicJ schreef:Op de E42 (in wallonie) heb ik vaker gezien dat de brede middenberm omgebouwd wordt tot 3e rijstrook (zijn ze nog steeds mee bezig). In het midden heb je daar slechts een een smalle verhoging van beton. De voltooide stukken zijn trouwens zeer geslaagd!
Waar was dat dan precies? Ik reed een jaar geleden over het traject Mons - Liège, en toen waren veel stukken wel 2x3 alleen, waren dat ouwe trajecten, echt zeer slecht wegdek. 't kan zijn dat je het stukje Tournai - Mons bedoelt?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 10 sep 2005, 16:25

Chrizz schreef:
SonicJ schreef:Op de E42 (in wallonie) heb ik vaker gezien dat de brede middenberm omgebouwd wordt tot 3e rijstrook (zijn ze nog steeds mee bezig). In het midden heb je daar slechts een een smalle verhoging van beton. De voltooide stukken zijn trouwens zeer geslaagd!
Waar was dat dan precies? Ik reed een jaar geleden over het traject Mons - Liège, en toen waren veel stukken wel 2x3 alleen, waren dat ouwe trajecten, echt zeer slecht wegdek. 't kan zijn dat je het stukje Tournai - Mons bedoelt?
Een maand geleden waren ze op dat gedeelte inderdaad zeer druk met asfalteringswerkzaamheden.

SonicJ
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 9:24
Locatie: Heerlen

Bericht door SonicJ » za 10 sep 2005, 17:06

Chrizz schreef:
SonicJ schreef:Op de E42 (in wallonie) heb ik vaker gezien dat de brede middenberm omgebouwd wordt tot 3e rijstrook (zijn ze nog steeds mee bezig). In het midden heb je daar slechts een een smalle verhoging van beton. De voltooide stukken zijn trouwens zeer geslaagd!
Waar was dat dan precies? Ik reed een jaar geleden over het traject Mons - Liège, en toen waren veel stukken wel 2x3 alleen, waren dat ouwe trajecten, echt zeer slecht wegdek. 't kan zijn dat je het stukje Tournai - Mons bedoelt?
Ik bedoel inderdaad het stukje Mons - Tournai (op weg naar Lille).

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » ma 12 sep 2005, 9:12

R4 schreef:Het is niet omdat de middenberm van de E19 op het stuk Antwerpen-Grens er misschien breed genoeg lijkt uit te zien voor een extra rijstrook, dat het ook zo is. De reden dat die middenberm die breedte heeft, heeft vooral met veiligheid te maken: als je aan 120km/u de middenberm zou invliegen, dan kan die op dat moment voor jou niet breed genoeg zijn he, hoe breder hoe liever. Die breedte (ongeveer dezelfde breedte als op de andere snelwegen) is dus niet gekozen met de bedoeling om later een rijstrook bij te leggen, maar om veiligheidsredenen. Wil men later toch een rijstrook bijleggen, dan zal dat aan de rechterkant van de rijbanen gebeuren (met onteigeningen tot gevolg) en blijft de middenberm zoals ie is.

Of er een derde rijstrook komt, daar is men over aan het denken, maar waarschijnlijk komt die er niet direct, men wil liever wat verkeer dat nu via de E19 gaat afleiden naar de A12 richting Nederland, om wat meer spreiding over die 2 wegen te bekomen, aangezien het meeste verkeer richting Nederland nu via de E19 gaat.
Ik denk dat men destijds de E17 Antwerpen-Gent ook op die manier verbreed heeft... die berm is ook erg smal geworden.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » ma 12 sep 2005, 13:57

Dat klopt, van bij de bouw van de E17 waren de extensieplannen (die automatische gemaakt worden bij aanleg of verandering van een snelweg) zo dat bij aanleg van een extra rijstrook de middenberm versmald zou worden. Bij de E19 zijn die plannen anders, daar wordt de middenberm niet beschouwd als uitbreidingszone. Ik zou het eens moeten opzoeken, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat die berm itt de E17 bouwkundig nooit voorbereid is op een eventuele uitbreiding.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 18 sep 2005, 15:28

Wat ik echt een gemiste kans vind: de verbreding van de E19 van Antwerpen naar Breda. Altijd erg druk met veel vrachtverkeer. Tijdens de aanleg van de HSL had die weg meteen verbreed kunnen worden, net zoals wij dat in Nederland gedaan hebben (A16).

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 18 sep 2005, 15:51

Hajo schreef:Wat ik echt een gemiste kans vind: de verbreding van de E19 van Antwerpen naar Breda. Altijd erg druk met veel vrachtverkeer. Tijdens de aanleg van de HSL had die weg meteen verbreed kunnen worden, net zoals wij dat in Nederland gedaan hebben (A16).
Daar gaat nu net deze hele draad over. :P Maar om hem even kort samen te vatten: die verbreding is niet in zicht, om verschillende redenen, die hierboven ergens uitgelegd staan.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 18 sep 2005, 16:02

Hmm. Verkeer heeft de neiging de meest rechtstreekse, snelste en makkelijkste verbinding te kiezen.

Zolang de Nederlandse A4 niet helemaal compleet is, denk ik niet dat de E19 minder verkeer te verwerken krijgt. Eerder meer zou ik zeggen. Een afname van verkeer op de E19 vind denk ik pas plaats als de Nederlandse A4 helemaal af is. En zelfs dan moet ik het nog zien.

Kortom: ik blijf het een gemiste kans vinden.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » vr 18 nov 2005, 18:24

Misschien verwachten ze dat er minder verkeer zal komen wanneer de HSL klaar is. Wanneer is dat eigenlijk, en lopen Nederland en België daarmee gelijk?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 18 nov 2005, 18:49

Wouter schreef:Misschien verwachten ze dat er minder verkeer zal komen wanneer de HSL klaar is. Wanneer is dat eigenlijk, en lopen Nederland en België daarmee gelijk?
Ja, want Nederland stapt dan natuurlijk massáál over op de HSL :roll:
NOT. En bovendien heb je ook nog behoorlijk wat vrachtverkeer, dat krijg je daar echt niet weg. Een volledige A4 zou natuurlijk wonderen kunnen doen, hoewel het verkeer dan natuurlijk nog steeds bij Antwerpen vast blijft staan.

hneel
autoweg
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » vr 18 nov 2005, 20:12

Ik heb die route een paar jaar geleden gereden, vlak na een sneeuwbui. Resultaat: tientallen geslipte auto's in die middenberm. Moest die er niet geweest zijn dan zou heel die weg vast gezeten hebben. Nu konden we er redelijk doorrijden.

Opvallend trouwens dat in belgie al de belangrijke verbindingswegen tussen de grootste steden allemaal minstens 2x3 zijn. I.i.g de driehoek Antwerpen-Brussel-Gent. En van gent naar Brugge en Kortrijk.

Plaats reactie