[E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
[E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau
Foto's genomen van de E25 t.h.v. Baraque de Fraiture, het "snelwegdak" van Belgie en ook van het dalviaduct over de Amblève t.h.v. Aywaille, wat er van onder uitgezien best wel indrukwekkend uitziet. De eerste foto is een drive-by foto bij Houffalize.
Klik voor foto's in Picasa-album
Klik voor foto's in Picasa-album
-
- Wegnummerfotograaf
Re: [B][E025][FOTO] E25 rond Baraque de Fraiture en Aywaille
Ik zou er zó weer een keertje naartoe willen...

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [B][E025][FOTO] E25 rond Baraque de Fraiture en Aywaille
Vangplanken voor motorrijders duiken zowel in Vlaanderen als Wallonië tegenwoordig steeds vaker op:

Wegdek misschien eens wat vernieuwen?

Wegdek misschien eens wat vernieuwen?
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [B][E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau
Uitgebreide (Engelstalige) publicatie over de werken op de E25-E411 tussen 2004 en 2006. Past ook in het topic over de E411, maar omdat het proportioneel over een veel langer deel van de E25 gaat maar hier gepost. In totaal werd in die periode 67km van de E25, 36km van de E411 en 24,5km van de E25/E411 heraangelegd.
http://www.brrc.be/publications/e/e4105.pdf
http://www.brrc.be/publications/e/e4105.pdf
-
- 2x2 autosnelweg
Die strook snelweg op die laatste foto van de vorige post, stamt dat af uit die periode?
-
- 2x3 autosnelweg
Hoe zit het eigenlijk met de staat van dat wegdek? Is er ondertussen, 6 jaar later, al slijtage te bespeuren?
-
- 2x2 autosnelweg
Daarom dat ik er achter informeerde want ik had gehoord van wel. Men heeft 6 jaar geleden DAB gebruikt omdat die asfaltsoort het minste last heeft van vorstschade en de E25 ligt redelijk hoog etc.... Op de E314 heeft men in het zelfde jaar (2006) ook een stuk met DAB heraangelegd en dat begint nu barsten te vertonen.
-
- 2x4 autosnelweg
De foto is van na de heraanleg, maar ik weet niet of die deel uitmaakt van het gedeelte dat heraangelegd is!Die strook snelweg op die laatste foto van de vorige post, stamt dat af uit die periode?
Geen idee, ik ben daar al even niet meer geweest.Alfa schreef:Hoe zit het eigenlijk met de staat van dat wegdek? Is er ondertussen, 6 jaar later, al slijtage te bespeuren?
-
- Voorzitter
Ik kom geregeld over de E25. Tussen Luik en Neufchâteau is het wegdek eigenlijk overal in een acceptabele tot goede staat. Slecht is het wegdek daar niet te noemen. Alleen in noordelijke richting zit bij Sprimont nog een paar kilometer met een oud hobbelig en luidruchtig betonwegdek. Tussen Neufchâteau en Luxemburg zitten ook twee delen met betonwegdek, waarbij het deel tussen Aarlen en de grens het slechtste is en enkele flinke hobbels kent.
-
- 2x2 autosnelweg
We kunnen altijd op Streetview gaan kijken maar die beelden zijn ook al 3 tot 4 jaar oud dus daar zijn we niet veel mee. 

-
- Moderator
Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau
Ik begrijp dat de E25 rond 2005 grotendeels is gerenoveerd. Ik kwam vorige week weer eens over de E25 richting zuiden en het valt op dat het wegdek toch alweer in vrij matige toestand is. Echt slecht is het niet, maar comfortabel is het ook niet meer. Veel weggesleten markeringen en hobbelig wegdek. Dat is wel vrij snel gedegradeerd in kwaliteit.
Een extra tankstation tussen Bastogne en Neufchateau zou ook geen kwaad kunnen. Je hebt daar een behoorlijk lang stuk zonder tankstations. Ik snap dat ze concurrentie vanuit Luxemburg hebben, maar dit is ook niet ideaal, en past ook niet echt in het verwachtingspatroon van weggebruikers. Elders in België en de buurlanden zijn veel frequenter tankstations.
Een extra tankstation tussen Bastogne en Neufchateau zou ook geen kwaad kunnen. Je hebt daar een behoorlijk lang stuk zonder tankstations. Ik snap dat ze concurrentie vanuit Luxemburg hebben, maar dit is ook niet ideaal, en past ook niet echt in het verwachtingspatroon van weggebruikers. Elders in België en de buurlanden zijn veel frequenter tankstations.
-
- Voorzitter
Er zijn in Duitsland genoeg voorbeelden te vinden waar je het ook meer dan 100 km lang zonder tankstation moet doen, of langer zelfs. En ja, het past niet in het verwachtingspatroon, maar zowel bij het tankstation bij Sprimont als bij het tankstation bij Capellen wordt aangegeven dat het volgende tankstation 134 km verderop is. Het komt niet als een verrassing.Chris schreef:Een extra tankstation tussen Bastogne en Neufchateau zou ook geen kwaad kunnen. Je hebt daar een behoorlijk lang stuk zonder tankstations. Ik snap dat ze concurrentie vanuit Luxemburg hebben, maar dit is ook niet ideaal, en past ook niet echt in het verwachtingspatroon van weggebruikers. Elders in België en de buurlanden zijn veel frequenter tankstations.
Een idee zou kunnen zijn om een tankstation slechts aan één zijde van de weg aan te leggen, met een viaduct vanaf de andere richting.
Overigens zit er vlakbij afrit Bastogne een Total en bij Habay zit direct aan de afrit een tankstation, duidelijk te zien vanaf de snelweg.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik kan me niet herinneren dat de E25 na 2005 ooit wel een fantastisch gladde piste was. Ze hebben toen wat pijnpunten aangepakt, maar meer ook niet.
Wat betreft een tank-mogelijkheid: dit is een gedeeld probleem met de E411, die na Namur ook geen tankgelegenheid heeft. Ja, het staat aangegeven, maar het is niet altijd even makkelijk schatten hoe ruim je het volgende station haalt. En op de E411 heb je niet echt zichtbare stations op afritten. Dat maakt wat verschil met Duitsland met zijn bewegwijzerde Autohöfe. Buiten een van beide rijrichtingen bereikbaar tankstation, is dat Autohof-model wellicht ook bruikbaar. Leg iets aan op een afrit en je pakt verkeer uit beide richtingen mee én wellicht wat lokaal/regionaal verkeer. Doe het op het gedeelde stuk E25/E411 ten oosten van Neufchateau en je bedient ook optimaal veel verkeer ...
EDIT: zie nu dat Habay aan het gedeelde stuk ligt. Laat ik het erop houden dat ik deze Total niet gezien heb toen ik hem ooit zat te knijpen met een legere tank dan ik prettig vond. "Autohof-borden" hebben in die zin toegevoegde waarde op trajecten met weinig tankmogelijkheid.
Wat betreft een tank-mogelijkheid: dit is een gedeeld probleem met de E411, die na Namur ook geen tankgelegenheid heeft. Ja, het staat aangegeven, maar het is niet altijd even makkelijk schatten hoe ruim je het volgende station haalt. En op de E411 heb je niet echt zichtbare stations op afritten. Dat maakt wat verschil met Duitsland met zijn bewegwijzerde Autohöfe. Buiten een van beide rijrichtingen bereikbaar tankstation, is dat Autohof-model wellicht ook bruikbaar. Leg iets aan op een afrit en je pakt verkeer uit beide richtingen mee én wellicht wat lokaal/regionaal verkeer. Doe het op het gedeelde stuk E25/E411 ten oosten van Neufchateau en je bedient ook optimaal veel verkeer ...
EDIT: zie nu dat Habay aan het gedeelde stuk ligt. Laat ik het erop houden dat ik deze Total niet gezien heb toen ik hem ooit zat te knijpen met een legere tank dan ik prettig vond. "Autohof-borden" hebben in die zin toegevoegde waarde op trajecten met weinig tankmogelijkheid.
-
- 2x3 autosnelweg

Er zijn trouwens nog snelwegen zonder tanksstation, de E34 Knokke-Antwerpen bv, 100 km lang. Ik bezie tankstations ook altijd als een extraatje en niet als een elementaire voorziening. Temeer het eigenlijk geldklopperij is als je ziet wat voor prijzen ze altijd vragen.
-
- Forumbeheerder

-
- autoweg

-
- 4x3 autosnelweg
Ieder maakt daarbij zijn eigen afweging en als je meer geld over hebt om langs de snelweg te tanken moet je dat vooral doen mijns inziens 

-
- 4x5 autosnelweg
Als er geen tankstations staan langs de snelweg dan is het een eenvoudige keuze 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
2/3 van die prijs zijn belastingen, mocht je je afvragen waar die geldklopperij vooral door veroorzaakt wordt.Alfa schreef:Nog goedkoper is gewoon een wegwijzer plaatsen naar een tankstation in de buurt van de snelweg.
Er zijn trouwens nog snelwegen zonder tanksstation, de E34 Knokke-Antwerpen bv, 100 km lang. Ik bezie tankstations ook altijd als een extraatje en niet als een elementaire voorziening. Temeer het eigenlijk geldklopperij is als je ziet wat voor prijzen ze altijd vragen.
Overigens verbaast het mij ook altijd hoe de op papier zuinige Nederlander vrijwel zonder uitzondering voor de hoofdprijs langs de Autoroute tankt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x2 autosnelweg
Bij het geval van de E34 zijn de locatie en de percelen vastgelegd en de mogelijk exploitanten aangeschreven.Alfa schreef:Nog goedkoper is gewoon een wegwijzer plaatsen naar een tankstation in de buurt van de snelweg.
-
- autoweg
Gezien de populariteit van de dhz tankstations valt dat wel mee, denk ik.Ds79m schreef:Overigens verbaast het mij ook altijd hoe de op papier zuinige Nederlander vrijwel zonder uitzondering voor de hoofdprijs langs de Autoroute tankt.
Op weg naar de vakantiebestemming ben ik minder scherp daarop. Snelheid en gemak staan dan voorop. Ter plaatse zal ik zeker gaan voor de goedkopere pomp.
-
- Penningmeester
Toen mijn ouders voor het eerst naar Les Menuires gingen, eind jaren '80, was de E411/A4 net klaar. Ze werden toen door een kennis die bekend was met de (toen nieuwe) route gewaarschuwd om in ieder geval voor Brussel de tank gevuld te hebben, aangezien er daarna tot Luxemburg geen enkele pomp langs de snelweg zat. Dat is dus inmiddels ook al verbeterd, met in ieder geval een mogelijkheid bij Namen. Daarnaast vind ik het tegenwoordig weer iets minder een vereiste, aangezien mensen toch vaak meer kilometers op een tank kunnen rijden, op tijd gewaarschuwd worden dat de tank leeg raakt en ook vrijwel altijd navigatie hebben die ze naar een tankstation kan leiden.Chris schreef:Een extra tankstation tussen Bastogne en Neufchateau zou ook geen kwaad kunnen. Je hebt daar een behoorlijk lang stuk zonder tankstations. Ik snap dat ze concurrentie vanuit Luxemburg hebben, maar dit is ook niet ideaal, en past ook niet echt in het verwachtingspatroon van weggebruikers. Elders in België en de buurlanden zijn veel frequenter tankstations.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat verklaart niet waarom tankstations aan autosnelwegen altijd een veel hogere prijs vragen dan tankstations elders.Ds79m schreef: 2/3 van die prijs zijn belastingen, mocht je je afvragen waar die geldklopperij vooral door veroorzaakt wordt.
Op het gewestplan is er een reservering. In 2010 was er nieuws dat er een plan was om op die plaats een tankstation te bouwen, maar sindsdien is er maar weinig gebeurd.Wimpie25 schreef: Bij het geval van de E34 zijn de locatie en de percelen vastgelegd en de mogelijk exploitanten aangeschreven.
-
- 2x3 autosnelweg
Langs de snelweg kost het toch ook veel meer om de locatie te pachten?Alfa schreef:Dat verklaart niet waarom tankstations aan autosnelwegen altijd een veel hogere prijs vragen dan tankstations elders.Ds79m schreef: 2/3 van die prijs zijn belastingen, mocht je je afvragen waar die geldklopperij vooral door veroorzaakt wordt.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Niet vraag en aanbod maar slechts een kwestie van gemakkelijk bereikbare locatie, zichtbaarheid langs de snelweg en ook een soort monopolie waar de tankstations van profiteren.Ds79m schreef:Als ze aan de snelweg meer klanten krijgen dan elders, is het gewoon vraag en aanbod
-
- autoweg
Ik heb tijdens mijn laatste roadtrip in augustus ook over de A26-E25 gereden. We reden midden in de nacht en na Liège begon het ontzettend hard te regenen. Toen we de Ardennen doorkruisten werd het zicht steeds minder en bovendien was de snelwegverlichting jammer genoeg uitgeschakeld. We hebben tot aan het knooppunt met de E411 met circa 85 km/h een eindje achter een vrachtwagen gereden omdat de belijning slecht zichtbaar was en er behoorlijk veel regenwater op het wegdek lag. Dan kun je pas goed het verschil zien met ZOAB.
Verder een mooie weg, al laat het asfalt op sommige plekken te wensen over.
Verder een mooie weg, al laat het asfalt op sommige plekken te wensen over.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 01 jun 2015, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Tja, als langs de Autoroute tanken betekent dat je 20-25 cent per liter minder dan in Nederland betaalt, dan is de keus toch niet zo moeilijk. Ik heb getankt voor € 1.58 langs de autoroute terwijl je in Nederland € 1.82 betaalt langs de snelweg. Langs de autoroute tanken is zelfs nog minder duur dan de gemiddelde onbemande pomp in Nederland.Ds79m schreef:Overigens verbaast het mij ook altijd hoe de op papier zuinige Nederlander vrijwel zonder uitzondering voor de hoofdprijs langs de Autoroute tankt.
Ik moet zeggen dat ik niet heel erg op de brandstofprijzen let, zowel niet in Nederland als in het buitenland. In Nederland tank ik eigenlijk nooit langs de snelweg, maar ik ga ook niet van te voren opzoeken waar de goedkoopste pomp in de regio zit. Die paar cent per liter maakt me weinig uit. Het scheelt ook dat ik een auto heb die zuinig is.
Morgen ga ik weer door de Ardennen, ik neem dit keer eens de N4 via Martelange. Toch nog even de Hollander uithangen