[E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Vinny » zo 07 sep 2014, 18:50

waldo79 schreef::mrgreen: Je kunt niet anders dan doorrijden dan. Sluit me aan bij de suggestie om bij Habay een tankstation toe te voegen. Maar kennelijk is er bij potentiële exploitanten geen behoefte om een tankstation te openen :confuuuse:
Voor die twee mensen die niet op hun tankmeter kunnen kijken, en weigeren om van de snelweg af te gaan?
Nou, nee. Marktwerking. Er is simpelweg geen vraag voor, omdat de meeste mensen wél gewoon zoveel in hun tank doen dat ze Luxemburg halen. Alle anderen kunnen gewoon een afrit nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Chris » zo 07 sep 2014, 21:06

In de Ardennen 'gewoon een afrit nemen' betekent vaak dat je in the middle of nowhere uitkomt. Er is geen systeem van autohöfe zoals in Duitsland, waar op lange stukken zonder tankstation direct aan de snelweg, altijd nog plenty keuze is van een autohof bij een aansluiting.

Het hoeft natuurlijk geen uitgebreide aire te zijn langs de E25. Eventueel gewoon een onbemande pomp, want met onbemande pompen kan België nog redelijk concurreren met Luxemburg als de afstand niet te klein is. Zoals gemeld in het brandstoftopic zijn de prijzen van onbemande tankstations in België vrij laag. Niet zo laag als Luxemburg, maar ook geen tientallen centen verschil.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Alfa » zo 07 sep 2014, 22:21

In de dorpjes zijn er wel vaak kleine tankstationnetjes te vinden. hier bv op amper 3 km van de afrit: http://goo.gl/maps/DffwD. Niemand neemt die pompen omdat je ze meestal niet weet liggen en niemand zin heeft om rond te rijden tot een pomp tegen te komen. Maar dat probleem kan je wel oplossen door ze te bewegwijzeren vanaf de afritten.

Enig probleem is dat je dan weer te maken hebt met een soort voortrekken van privé-exploitanten met publieke middelen (de wegwijzers). Zeker als er meerdere tankstations in de buurt zijn is dat een bron voor conflicten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Vinny » zo 07 sep 2014, 22:41

Er staat keurig netjes dat je 134 kilometer geen tankstation tegen komt. Kortom, als je de gok waagt is het aan de weggebruiker om eigen verantwoordelijkheid te nemen en een fatsoenlijke wegenkaart van het gebied mee te nemen. Steden als Dinant, Ciney en Bastogne zijn niet onbereikbaar ver weg en daar kun je ook wel tanken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Ds79m » zo 07 sep 2014, 22:48

^^ Al weet ik niet in hoeverre die tankstations 's nachts open zijn en je er dan met een Nederlandse bankpas ook echt kan tanken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Vinny » zo 07 sep 2014, 22:49

Ook in andere landen zijn niet alle snelwegtankstations 24/7 open.
Overigens is er in Heeg (jawel) een tankstation dat wél een nachtautomaat heeft. Maar goed, dat ligt wat ver van de E 25 af, dus dat zal voor de meeste automobilisten niet echt een optie zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door verfmeer95 » zo 07 sep 2014, 22:53

Toch begrijp ik het probleem wel. Als je nog voor 200 km brandstof in de tank hebt zitten, kan je na een file oid opeens onder de 134 kilometer komen. En dus in de problemen raken. Moet je dan de wegenwacht bellen?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Alfa » zo 07 sep 2014, 23:09

^^Gelukkig is de E25 nu niet echt gekend omwille van de filegevoeligheid. ;)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door verfmeer95 » zo 07 sep 2014, 23:20

^^ Er kan altijd een vrachtwagen brand vatten, of een dikke laag sneeuw vallen. In het geval van calamiteiten kan dit wel echt een probleem zijn.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Davy » zo 07 sep 2014, 23:56

verfmeer95 schreef:Toch begrijp ik het probleem wel. Als je nog voor 200 km brandstof in de tank hebt zitten, kan je na een file oid opeens onder de 134 kilometer komen. En dus in de problemen raken. Moet je dan de wegenwacht bellen?
Het is je eigen verantwoordelijkheid dat je brandstof genoeg bij je hebt met de nodige reserve zoals ik altijd doe, zeker als het netjes aangegeven staat. Je zit tenslotte ook niet in de brousse waar je honderden kilometers geen brandstof kan krijgen...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door waldo79 » ma 08 sep 2014, 11:55

Als je de wegenwacht zou bellen, kun je een dikke rekening verwachten voor je eigen onverantwoord gedrag :facepalm:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Davy » ma 08 sep 2014, 13:13

En terecht ook, met wat mij betreft nog een dikke boete van de politie erbovenop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Chris » ma 08 sep 2014, 16:28

Vandaag de E25 richting noorden gereden. Het wegdek richting noorden is redelijk, soms matig, maar overwegend beter dan richting zuiden had ik het idee. Alleen ten noorden van Sprimont ligt nog een paar kilometer oud en oncomfortabel betonwegdek. De gemiddelde snelheid ging hier ook aardig naar beneden. Ten zuiden van Baraque de Fraiture waren ze flink aan het snoeien in de bosschage, helemaal tot de hekken (buitenkant tracé) aan toe. Er ging wel 15 meter verwilderd bos af. Dat werd ter plekke direct versnipperd.

De afstand tussen de tankstations is inderdaad 134 kilometer. Bij mijn auto is dat een kwart tank voordat het lampje gaat branden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door boe! » ma 08 sep 2014, 19:16

Chris schreef:Alleen ten noorden van Sprimont ligt nog een paar kilometer oud en oncomfortabel betonwegdek.
Jij mocht over de hoofdrijbaan rijden? Ik werd daar in juni de vluchtstrook op geleid en dat was een grote gatenkaas.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Chris » ma 08 sep 2014, 20:18

Er waren vandaag asfaltwerkzaamheden ten westen van Arlon (beide richtingen, richting Luxemburg stond file), en bij Baraque de Fraiture wat reparaties aan het wegdek (patchwork).

Het viel me op dat bij Beaufays oorspronkelijk een knooppunt gepland was. Het viaduct over de N674 heeft een ruimtereservering voor parallelbanen, evenals het viaduct over de N30. Je kan aan het patroon van bebossing ook zien dat er een half sterknooppunt gepland was, met de oostelijke ring van Liège waarschijnlijk.

Aan de zuidkant van Visé wordt gewerkt aan een nieuwe aansluiting en een nieuwe brug over de Maas.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Mark » ma 08 sep 2014, 20:22

Chris schreef:Het viel me op dat bij Beaufays oorspronkelijk een knooppunt gepland was. Het viaduct over de N674 heeft een ruimtereservering voor parallelbanen, evenals het viaduct over de N30. Je kan aan het patroon van bebossing ook zien dat er een half sterknooppunt gepland was, met de oostelijke ring van Liège waarschijnlijk.
Inderdaad voor de A605 / R7.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2014, 11:15

Ds79m schreef:^^ Al weet ik niet in hoeverre die tankstations 's nachts open zijn en je er dan met een Nederlandse bankpas ook echt kan tanken.
Tussen Sprimont en Capellen zitten geen tankstations die 's nachts geopend zijn, of je moet al via Martelange rijden, volgens mij zijn daar wel een aantal tankstations de hele nacht door geopend. Maar dat moet je maar net weten.

Bij Habay kun je volgens mij wel met een Nederlandse bankpas betalen als het winkeltje gesloten is en volgens mij is het bij de Total in Bastogne ook geen probleem, die zit vlakbij de E25, om precies te zijn hier.
boe! schreef:
Chris schreef:Alleen ten noorden van Sprimont ligt nog een paar kilometer oud en oncomfortabel betonwegdek.
Jij mocht over de hoofdrijbaan rijden? Ik werd daar in juni de vluchtstrook op geleid en dat was een grote gatenkaas.
Dat zal wel tijdelijk geweest zijn. Ik ben in de afgelopen maanden een paar keer over dat stuk gekomen maar altijd over de hoofdrijbaan.
Davy schreef:
verfmeer95 schreef:Toch begrijp ik het probleem wel. Als je nog voor 200 km brandstof in de tank hebt zitten, kan je na een file oid opeens onder de 134 kilometer komen. En dus in de problemen raken. Moet je dan de wegenwacht bellen?
Het is je eigen verantwoordelijkheid dat je brandstof genoeg bij je hebt met de nodige reserve zoals ik altijd doe, zeker als het netjes aangegeven staat. Je zit tenslotte ook niet in de brousse waar je honderden kilometers geen brandstof kan krijgen...
Inderdaad, ik heb voor nood altijd een jerrycan van 5 liter bij me. Daarmee heb ik voldoende brandstof om het volgende tankstation te bereiken, daar de tank vol te gooien en de jerrycan weer bij te vullen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door RSK » ma 22 sep 2014, 11:23

Nu ik dit topic zo open heb staan: waarom heeft men de E25 destijds eigenlijk vanaf Bastogne naar Neufchâteau aangelegd? Het zou qua verkeersstromen efficiënter geweest zijn als men ten oosten van Bastogne langs was gegaan en dan een tracé parallel aan de N4 naar Arlon en eventueel de A28 had gezocht. Nu is de route over de N4 maar liefst 10km korter dan het volgen van de E25. Zeker met de N89 en N4 in het achterhoofd is deze boog nu niet echt noodzakelijk voor relaties richting Namur.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Pino » ma 22 sep 2014, 11:38

^^ Niet naar Namur, wel richting Neufchateau, dat toch een belangrijkere plaats in deze regio is. Ik denk echter dat het verloop van de A26 sterk is gedreven door kosten: na Bastogne zo snel mogelijk op het gedeelde trace E25/E411 terecht komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2014, 11:46

Dat is hier wel eens op het forum besproken. Men heeft voor dit tracé gekozen omdat het korter was (het sluit immers mooi aan op de E411 bij Neufchâteau), en die ligt daar weer om het zuidoosten van Wallonië beter te ontsluiten, iets wat met de noordelijker liggende N4 veel minder goed het geval was. Er is dus een soort compromis gekomen wat op het eerste gezicht niet de meest logische route lijkt, zeker niet als je de doorgaande verkeersstromen van voor de aanleg van de E25 en E411 bekijkt (die gingen vooral over de N63 en N4, en in veel mindere mate over een weg als de N30 waar de E25 nu langs loopt). Voor verkeer van Luik naar Luxemburg ging de snelste route via Marche-en-Famenne, Bastogne, Martelange en Arlon, alhoewel doorgaand verkeer waarschijnlijk bewegwijzerd werd over de N30, N633 en N68, dus via Sprimont, Remouchamps, Coo en Vielsalm, naar de Luxemburgse N7 (op de N633 bij Coo staat Luxemburg met een afstand van 111 km nog steeds vermeld op een oudere wegwijzer).

Betreffende die E25 en E411: Nu nog steeds is Bastogne-Arlon nauwelijks langzamer over de N4 (en van stad naar stad waarschijnlijk sneller), en verkeer van Bastogne naar bv. Namen en verder richting Charleroi of Brussel neemt in principe de N4 tot aan Namen. Maar het is goed dat er alternatieven zijn, en voor de provincies Namen en Luxemburg heeft het wel bijgedragen aan de ontsluiting van relatief lege gebieden. Je had de N63 en N4 wel kunnen opwaarderen, maar als dat geen volwaardige autosnelwegen waren geworden was niemand er wat mee opgeschoten. Ik ben zelf wel eens van Somme-Leuze (bij Durbuy) naar Luxemburg gereden, tot aan Arlon over de N63 en N4, maar dat hele stuk over expresswegen is toch wat anders dan een rit over een echte snelweg, ook al zijn het op zich prima wegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door duikgek89 » ma 22 sep 2014, 13:42

Albaufstieg schreef:We hebben tot aan het knooppunt met de A4 met circa 85 km/h een eindje achter een vrachtwagen gereden omdat de belijning slecht zichtbaar was en er behoorlijk veel regenwater op het wegdek lag.
Had je dan niet nog veel meer last van spray?
Ik verbaas me vaak over automobilisten die omdat ze niks zien vlak achter een vrachtwagen blijven rijden. Dan zie je nog veel minder...
Verder een mooie weg, al laat het asfalt op sommige plekken te wensen over.
Dat was vroeger nog veel erger, nu valt het wel mee toch?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2014, 14:05

^^ De E25 vind ik van een behoorlijke kwaliteit. Het verdient geen 10, maar toch zeker een 6 of 7. :) Alleen het stukje betonwegdek bij Sprimont, richting Luik, is echt duidelijk minder. Maar goed, ik kom er ook vaak, misschien ben ik het inmiddels wel gewend geraakt!. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Chris » ma 22 sep 2014, 15:07

Ik denk dat het ook een kostenoverweging is geweest om de E25 zo westelijk aan te leggen. Dit terrein is zuidelijk van Bastogne redelijk vlak, met bovendien niet heel veel bos. Het gebied tussen Habay en Martelange (een meer directe oostelijkere route) is heuvelachtiger en dichtbebost.

Een ander voordeel van de westelijke route is dat het vanaf Liège ook beter aansluiting geeft richting Franse plaatsen als Sedan, Charleville-Mézières en zelfs Reims. Dat zijn geen mega verkeersstromen (sowieso is de E25 geen drukke snelweg), maar het heeft wellicht wel meegespeeld. In dit soort gebieden is connectiviteit vaak een belangrijker argument dan de exacte verkeersintensiteiten. Dat is een item waar men in Nederland wat makkelijker overheen kijkt, omdat het bij ons bijna geen issue is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2014, 15:14

^^ Inderdaad, waar eerst de route over de N63, N4 en N89 (de E46) de snelste route van Luik richting Charleville-Mézières en Reims was, loopt die route nu over de E25 en E411 naar de N89.

Daarnaast wil je voor een rustige snelweg natuurlijk niet te veel geld uitgeven. In dat licht bezien is de keuze voor de wegen zoals ze er nu liggen prima te verantwoorden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Pino » ma 22 sep 2014, 16:30

Ik heb me wel eens afgevraagd of het niet beter was geweest om de E25 nog ietsje westelijker aan te leggen, en eerder richting Marche te laten lopen. Dat biedt een route 'door het midden', die de centrale Ardennen ontsluit en een hele nette verbinding geeft naar zowel Luxembourg als Reims (uiteraard kan het naar beide korter, maar de omweg is overzichtelijk). Het terrein op deze corridor lijkt ook wat makkelijker dan dat van de E25. En ook belangrijk: via de A604 zeer makkelijk te koppelen aan de andere wegen naar Luik.

De stad Bastogne zou dan eerder worden voorzien van een inprikker. Maar de N4 geeft die feitelijk al.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door RSK » ma 22 sep 2014, 16:58

Coen Tunnel schreef:Inderdaad, waar eerst de route over de N63, N4 en N89 (de E46) de snelste route van Luik richting Charleville-Mézières en Reims was, loopt die route nu over de E25 en E411 naar de N89.
De winst is (volgens Google) maar liefst 9 minuten, waar je dan 15km voor omrijdt. Ik denk dat een oostelijke ring rond Marche-en-Famenne en een optimalisatie van de N89 bij Bouillon dezelfde tijdwinst hadden opgeleverd met minder kilometers 'om' voor de grotere verkeersstroom naar Lëtzebuerg. Toegegeven: beide verkeersstromen zijn niet echt de moeite waard, maar wat mij betreft geven de vakantiegolven dan uiteindelijk de doorslag in de richtingkeuze.
Pino schreef:Ik heb me wel eens afgevraagd of het niet beter was geweest om de E25 nog ietsje westelijker aan te leggen, en eerder richting Marche te laten lopen.
[...]
De stad Bastogne zou dan eerder worden voorzien van een inprikker. Maar de N4 geeft die feitelijk al.
De 'stad' Bastogne mag dan een van de grotere plaatsen in de streek zijn, maar qua inwonertal is het vergelijkbaar met Bodegraven. Om daar -zoals nu- de ligging van een snelweg op aan te passen is ergens wat overtrokken.

Daarnaast: het idee van een weg van Liège naar het zuiden via Marche is wel aardig, maar het zorgt wel voor een omweg van 30 kilometer t.o.v. de huidige E25/N4 voor verkeer naar Lëtzebuerg. Dat vind ik nogal wat. Het zou op zich niet problematisch zijn, mits men dan in Lëtzebuerg de A7 als snelweg had doorgetrokken tot Sankt-Vith. Dat is sowieso voor verkeer uit en boven Liège al iets korter dan de route via E25/N4, maar niet sneller vanwege de lagere uitbouwstatus. Lëtzebuerg zal daar echter nooit aan beginnen, aangezien het voor hen zelf geen extra belang heeft, en ze (nu) prima mee kunnen liften met de huidige E25.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Pino » ma 22 sep 2014, 17:25

Als je de huidige E46 pakt kom je op 20 kilometer omweg ten opzichte van de route via Martelange en 10 kilometer ten opzichte van de huidige E25. Ook 20 kilometer ten opzichte van een route via St. Vith. Ik ga er echter vanuit dat de vervangende snelweg E46 wel ietsje gestroomlijnder had kunnen worden aangelegd, waarmee je weer een paar kilometer terug pakt. En het is berekend vanaf Luik-Centrum. Als je vanuit Antwerpen of Maastricht komt, is het verschil ook weer wat kleiner.

Laat ik zeggen dat je op deze manier op 15 kilometer extra uitkomt ten opzichte van de meest direct mogelijke route Luik-Arlon en 5 kilometer ten opzichte van de E25 zoals hij er ligt. Dat laatste lijkt me verwaarloosbaar, maar het eerste is natuurlijk niet niets. Je moet je alleen wel realiseren dat er voor een zo rechtstreeks mogelijke route naar Luxembourg maar weinig vraag is. Een snelweg van Luik naar het zuiden kon er alleen komen dankzij argumenten dat de provincies ten zuiden van Luik slecht ontsloten waren; het zijn van onderdeel van de toenmalige E9 had de politiek in eerste instantie niet overtuigd. Dat is dan ook waarom de snelweg zo is neergelegd dat vanaf Luik zo min mogelijk nieuwe snelweg nodig zou zijn en tegelijkertijd Bastogne toch ontsloten zou worden. Wat voor het beperkte inwonertal natuurlijk wel een heel andere regionale centrumfunctie heeft dan Bodegraven.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door RSK » ma 22 sep 2014, 17:42

Pino schreef:Ik ga er echter vanuit dat de vervangende snelweg E46 wel ietsje gestroomlijnder had kunnen worden aangelegd, waarmee je weer een paar kilometer terug pakt.
Dat lijkt me inderdaad aannemelijk. Vanaf Marche zou die weg vermoedelijk naar Tellin lopen.
Pino schreef:Je moet je alleen wel realiseren dat er voor een zo rechtstreeks mogelijke route naar Luxembourg maar weinig vraag is.
Zuiver beschouwd geldt dat natuurlijk voor het hele Ardennengebied. Volgens mij ligt er daar geen enkele weg met intensiteiten die een snelweg rechtvaardigen. Dan kijk je voor die wegen dus primair naar de positie in het langeafstandsverkeer (waar snelwegen voor dienen) en dan worden Lëtzebuerg en/of Longwy ineens wel weer een belangrijker ijkpunt.
Pino schreef:Een snelweg van Luik naar het zuiden kon er alleen komen dankzij argumenten dat de provincies ten zuiden van Luik slecht ontsloten waren; het zijn van onderdeel van de toenmalige E9 had de politiek in eerste instantie niet overtuigd.
Dat klinkt me als een goede verklaring waarom de weg is aangelegd zoals hij nu is. Hoewel ik het (gelet op mijn eerdere opmerkingen) geen sterk argument vind, is het (politiek) begrijpelijk dat het zo gelopen is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Vinny » ma 22 sep 2014, 19:29

De reden dat de N wegen niet verder zijn uitgebouwd tot autosnelwegen was volgens mij ook omdat voorzieningen voor langzaam verkeer en de ontsluiting van lokale plaatsen (huizen, dorpjes, winkels) erg duur zou worden. Men heeft in de jaren '70 tot de huidige tracés besloten:
http://www.wegen-routes.be/doss/ardn.html
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E025] A26-E25 Liège - Bastogne - Neufchâteau

Bericht door Pino » ma 22 sep 2014, 19:55

^^ De E25 is gewoon aangelegd als volledig nieuwe snelweg, parallel aan de N30. De passages van de N30 door dorpen en diepere dalen maakten dat noodzakelijk, en daar kwam de ontsluiting van aan de N30 gelegen erven nog eens bij. Had men de snelweg Luik-Luxembourg eerder over de E46-corridor willen routeren, dan had daar hetzelfde moeten gebeuren. Alleen die snelweg was in kilometers wel korter geweest en had denk ik ook minder zware kunstwerken in de vorm van dalviaducten gevergd.
RSK schreef:Dat lijkt me inderdaad aannemelijk. Vanaf Marche zou die weg vermoedelijk naar Tellin lopen.
Ik zat eerder te denken aan een rechtere lijn oostelijk langs Marche naar Libramont-Chevigny. Dus niet de omweg via Champlon, terwijl ook op het noordelijke stuk van Luik naar Marche wel een rechtere lijn denkbaar is. Overigens ben ik het niet met je eens dat je in dunbevolkt gebied primair naar de positie van lange-afstandsverkeer kijkt. Dat doe je alleen wanneer de grote meerderheid van de mensen op die weg ook daadwerkelijk lange-afstandsverkeer is, wat op de E25 volgens mij echt niet het geval is. Je krijgt onvermijdelijk wat je ziet op veel snelwegen door dunnerbevolkt gebied. De snelweg zoekt geen steden op, maar houdt een beetje het midden tussen allerlei kleinere plaatsjes, om op die manier zoveel mogelijk mensen in het dunbevolkte gebied te bedienen.

Plaats reactie