[E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
cosmos5555
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 19:09

[E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door cosmos5555 » do 15 dec 2011, 19:50

Sinds enkele weken werden de wegmarkeringen aangepast op de afrit van de E17 komende van Antwerpen naar de E40 Oostende.
Er werd een volle witte lijn + arceringen aangebracht, om het verkeer verplicht op 1 rijstrook te begeleiden naar de E40 Oostende.
In de vroegere situatie kon men nog tot het einde na de bocht invoegen vanuit de tweede rijstrook en was er een kort gedeelte met dubbele rijstrook. Dit gaf soms gevaarlijke situaties van onvoorzichtige chauffeurs, maar ik heb de indruk dat het verkeer ook veel vlotter verliep, en ik heb daar, in de 13 jaar dat ik deze richting gebruik nog nooit een ongeval meegemaakt.
Sinds de aanpassing stel ik vast dat de structurele ochtend- en avondfiles op dat punt, respectievelijk veel langer duren en vroeger beginnen. Net vóór deze wisselaar komen namelijk 3 wegen samen : het verkeer komende van de E17 vanuit Antwerpen die naar Brussel of Oostende moet ; de oprit vanuit het UZ ; en het verkeer die van de B401 vanuit Gent-Centrum komt. Vanop deze laatste sta je nu al van vóór 16u 20 min. aan te schuiven om op de E40 richting Oostende te geraken.
Ben ik de enige die mij hieraan erger ?
Weet iemand of dit een tijdelijke situatie is ?
Zou het niet beter zijn om deze drukke afrit naar de E40 Oostende op twee rijstroken te brengen ? Er neemt namelijk nogal veel vrachtvervoer deze afrit.
Kan ik ergens bij officiële instanties terecht met mijn opmerking ?

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Victor » do 15 dec 2011, 20:00

cosmos5555 schreef:In de vroegere situatie kon men nog tot het einde na de bocht invoegen vanuit de tweede rijstrook en was er een kort gedeelte met dubbele rijstrook.
Bedoel je dit ?

cosmos5555
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 19:09

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door cosmos5555 » do 15 dec 2011, 20:13

Inderdaad !

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door tompie » do 15 dec 2011, 21:02

Niet alleen is deze richting aangepast ook de E17>E40 richting brussel en de E40>E17 richting Kortrijk hebben dezelfde configuratie gekregen maar daar geeft deze geen problemen. Ik heb het ook al meermaals zelf ondervonden dat het verkeer naar oostende stroever verloopt.
belgie is zo slecht nog niet

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Tommy » vr 16 dec 2011, 12:23

Ik had dit reeds in dit topic aangekaart.

Ik erger me er mij al vanaf dag één er aan. Maar ja.
Denk niet dat het tijdelijk is, maar wel permanent.
Waarom men dit plots zo gedaan heeft weet ik niet.

Het verkeer loopt er zeker niet vlotter door, integendeel.
Vanuit Gent Centrum (B401) steken er in de spits veel auto's deze arcering over.
Dat is gevaarlijk en kan toch de bedoeling niet zijn? :facepalm:

Melden via meldpuntwegen.be ?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

cosmos5555
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 19:09

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door cosmos5555 » vr 16 dec 2011, 16:20

Thx Tommy.
Heb een melding gedaan op meldpuntwegen.be.
Eens curieus of en wat ze zullen antwoorden...

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Tommy » vr 16 dec 2011, 16:51

^^

Ik heb ook een melding aldaar gedaan
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

cosmos5555
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 19:09

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door cosmos5555 » zo 15 jan 2012, 21:43

Antwoord van meldpuntwegen :

"Geachte heer,

We hebben uw melding goed ontvangen.

Op de verkeerswisselaar te Zwijnaarde werden inderdaad markeringswerken uitgevoerd en nieuwe borden geplaatst om de eenduidigheid op het knooppunt te verhogen. In principe is de afwikkelingscapaciteit quasi overal behouden.

Eind januari zal de nieuwe situatie echter geëvalueerd worden samen met de federale wegpolitie en zullen er eventuele bijsturingen gebeuren.

Ik wil u bedanken voor het melden van dit probleem. Dankzij deze opmerking en de regelmatige inspectie, uitgevoerd door onze afdeling, proberen wij de wegen in een zo goed mogelijke staat te houden.

Met vriendelijke groeten,"

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Tommy » di 17 jan 2012, 13:37

^^

Ik heb nog niets teruggekregen :(. Ik wacht de evaluatie alleszins af!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Tommy » wo 25 jan 2012, 9:47

Als de mannekes met hun plastron (volkstaal stropdas) vandaag zijn geweest om te evalueren gaan ze zien dat hun lijntjes géén positief effect hebben... Er stond zowel file op de B401 uit Gent Centrum als op de E17 uit Antwerpen. De tak op het knooppunt Zwijnaarde naar E40, richting Oostende liep stroef.

Het is ook simpel te zien waarom dat meer file te weeg brengt:
-Vòòr de bocht moet er worden geremd om de bocht te kunnen nemen (vrachtverkeer remt serieus af natuurlijk). De bocht is dan ook korter dan op andere knooppunten door de brug over de ringvaart.
-Na de bocht, richting Brussel verdubbelt het aantal rijstroken en richting Oostende gaat het naar beneden (nu op één rijstrook). Het verkeer komt dus netjes op gang en er komen gaten tussen de voertuigen.

Het is waar de 'gaten' ontstaan dat het vlotst geritst kan worden...

Conclusie:
-Nu MOET het verkeer samen komen in remmend verkeer en dat zorgt voor de files
-Vroeger kon het verkeer samen komen in optrekkend verkeer en dat zorgt voor een vlottere doorstroming.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Tommy » do 26 jan 2012, 15:10

meldpuntwegen schreef:Geachte,

We hebben uw melding goed ontvangen.

Wij kunnen u meedelen dat het volledige complex (dus ook splitsing Oostende – Brussel komende van E17 of B401) goed bestudeerd werd en dat er maatregelen genomen werden om de uniformiteit en de veiligheid te verhogen. Op zich werden er geen capaciteitsverminderende maatregelen genomen.

Eind januari zal de nieuwe situatie in overleg met de Federale Wegpolitie geëvalueerd worden en zullen eventuele bijsturingen gebeuren. Bij dergelijke veranderingen is er vaak een periode van gewenning nodig (de eerste dagen waren er vele klachten, de laatste tijd veel minder).

Wij danken u voor uw melding en appreciëren uw algemene betrokkenheid bij de verkeersveiligheid.

Met vriendelijke groeten,
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door HAFRABAisfun » vr 24 feb 2012, 12:10

Afbeelding
Het middelste portaal is merkwaardig door de staande pijlen bovenaan.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Tommy » vr 24 feb 2012, 15:30

^^

Jups, is inderdaad een apart zicht, maar in principe niet verkeerd. Heb er zelf al eens foto's over gepost ;)
De verdwenen invoegstrook en de volle lijn is hier. Op de link zie je nog de oude configuratie...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Tommy » wo 25 apr 2012, 16:29

Allé. Daar gaan we weer...
‘Overal honderd op knooppunt Zwijnaarde'
GENT - De snelwegen rond Gent horen bij de dodelijkste van Vlaanderen. In vijf jaar tijd vielen er bij meer dan 3.000ongevallen 77doden. Autovereniging VAB wijst naar de verkeerswisselaar in Zwijnaarde. ‘De snelheidslimieten wisselen constant. Stel daar overal een regime van 100kilometer per uur in en het zal beteren.'

Op de R4, de ring rond Gent, en op de Oost-Vlaamse stukken van de E17 en de E40 gebeurden tussen 2004 en 2008 3.013verkeersongevallen. Daarbij vielen 77dodelijke slachtoffers. Dat blijkt uit de meest recente ongevallencijfers die minster Hilde Crevits (CD&V) vrijgaf aan volksvertegenwoordiger Els Kindt (CD&V).

Ter vergelijking: enkel op de Antwerpse ring, met alle invalswegen, vielen er in dezelfde periode meer fatale slachtoffers, 92. Het verkeer op de ring en invalswegen rond Brussel eiste 75doden. Op de West-Vlaamse autowegen lieten 71mensen het leven.

De gevaarlijkste zones van Oost-Vlaanderen zijn de E40 tussen Drongen, Wetteren en Merelbeke en de E17 tussen Gentbrugge en De Pinte. De snelwegen rondom en door de verkeerswisselaar in Zwijnaarde, kortom.

‘Logisch, want een verkeerswisselaar is het gevaarlijkste punt van een autoweg', zegt Maarten Matienko van VAB. ‘Als bestuurders het knooppunt in Zwijnaarde naderen, beginnen ze te vertragen en moeten er honderden auto's van rijstroken wisselen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties en ongevallen.'

Camera's

Om de veiligheid op de snelwegen rond Gent te verbeteren, zet minister Crevits in op bemande flitscamera's aan werfzones. Ook de trajectcontrole in Gentbrugge komt er binnenkort aan. ‘Maar dat is vooral tegen de geluidshinder van het viaduct en zal weinig invloed hebben op de verkeersveiligheid', zegt Matienko.

VAB pleit voor een homogene snelheid rond de wisselaar. ‘De snelheden rond Zwijnaarde wisselen constant. Bestuurders die langs Gentbrugge naar Zwijnaarde rijden, moeten op het viaduct eerst vertragen tot 90km per uur, mogen dan weer optrekken naar 120 om enkele honderden meters verder weer te moeten afremmen tot 70', aldus Matienko. ‘Die wisselende snelheden veroorzaken veel gevaarlijke situaties. Een homogene snelheid van 100 km per uur van aan het viaduct van Gentbrugge tot voorbij de wisselaar zou beter zijn.'
Best wel een opvallende uitspraak - Iets wat wij al jaren weten en nooit door de minister gezegd durft te worden:
Ook de trajectcontrole in Gentbrugge komt er binnenkort aan. ‘Maar dat is vooral tegen de geluidshinder van het viaduct en zal weinig invloed hebben op de verkeersveiligheid', zegt Matienko.
Bron: http://www.gentblogt.be/2012/04/25/over ... zwijnaarde
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Davy » wo 25 apr 2012, 17:13

^^ Bwa die 100, zeker op de E17 zou ik mee kunnen leven, je hebt op dat stuk veel weef- en invoegbewegingen en vaak haal je er de 120 gewoonweg niet daardoor. Het zal een rustiger wegbeeld opleveren denk ik. Zoiets kan je dan niet vergelijken zoals in Nederland, waar zeer lange stukken gewoon op 100 gezet worden, dit gaat hier over een kilometer of 10 denk ik maximaal...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E017] Verkeerswisselaar E17 - E40

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 10:09

100 km/u tussen de parkeerplaats Gentbrugge en een stukje voorbij de verkeerswisselaar van Zwijnaarde zou prima zijn. In de praktijk ga je daar vaak al niet veel sneller en het wegbeeld is soms vrij onrustig.

Plaats reactie