[B401] Zuid-viaduct te Gent

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

[B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Alfa » wo 11 jan 2012, 12:44

Ik wist niet goed waar ik het moest zetten, daarom maar een nieuwe draad over de B401 (het Zuid-viaduct).
Groen licht voor parkeertoren aan Speurder

LEDEBERG - Vlaams minister Hilde Crevits tekende gisteren het ministerieel besluit dat de B401 herleidt van 'autosnelweg' naar een 'primaire weg'. Dat meldde Vlaams parlementslid Veli Yüksel (CD&V) gisteren.

'Voor Gent en Ledeberg een uiterst belangrijk moment', stelt Yüksel. 'Want daardoor ligt de weg nu open voor een park-and-ride in Ledeberg.'

De stad Gent is al een tijd vragende partij om aan de parking Speurder, vlakbij de gelijknamige interieurzaak, een parkeertoren te bouwen. 'Maar langs autosnelwegen, zoals de B401 er een was, mag er tien meter naast het asfalt niets gebouwd worden. Daarom was een degradatie van de weg noodzakelijk. De minister tekende daar nu voor', stelt Yüksel.

'Daardoor kunnen we nu beginnen aan een parkeertoren voor 450 wagens', bevestigt schepen Martine De Regge. 'Zo wordt Ledebergplein deels ontlast van zijn parkeerdruk en ontstaat er een park-and-ride aan de stadsrand, waardoor bezoekers met de tram in een wip in het stadscentrum staan.'

Timing

Een timing voor de bouw van het complex kan De Regge nog niet geven. 'Dit past in het kader van het stadsvernieuwingsproject Ledeberg Leeft. Nu kunnen we samenzitten met de Vlaamse bouwmeester en de verschillende voorwaarden vastleggen', aldus De regge.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 10 apr 2012, 17:45, 3 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door vynkce » wo 11 jan 2012, 12:58

In feite zal er aan het uitzicht van de weg weinig veranderen dan?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Alfa » wo 11 jan 2012, 13:06

^^Het is vooral bedoeld om de strenge regels te omzeilen. Het verschil tussen primaire weg en autosnelweg is sowieso miniem. Maar het heeft natuurlijk wel invloed op de borden.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Tommy » wo 11 jan 2012, 13:32

De parkeertoren komt dus daar ergens...
Ik hoop dat op het viaduct nog steeds 120km/u gaat mogen gereden worden?
Welke aanpassing van de borden zal er wel zijn?

Site van Gent rond dit project
Laatst gewijzigd door Tommy op wo 11 jan 2012, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Alfa » wo 11 jan 2012, 13:44

Het bord F5 zal een bord F9 moeten worden neem ik aan.

F5:

Afbeelding

F9:
Afbeelding

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door HAFRABAisfun » wo 11 jan 2012, 14:06

De B401 ziet er uit als een of andere stadsautosnelweg in Rusland

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door rene154 » wo 11 jan 2012, 14:43

Tommy schreef: Ik hoop dat op het viaduct nog steeds 120km/u gaat mogen gereden worden?
En het is belangrijk om op dit stuk 120 km/uur te rijden, omdat?? 120 km/uur op de E17 lijkt mij veel waardevoller dan op dit viaduct.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Tommy » wo 11 jan 2012, 15:13

^^

Belangrijk is dat niet nee, alleen is het in het Gentse al zo dat er BiBeKo meer zone 30 is dan de standaard 50 voorzien, BuBiKo meer 70 geldig is dan de standaard 90 voorzien. Dus als men op autosnelwegen rond Gent meer 90 dan de standaard 120 gaat doorvoeren vind ik dat jammer...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Tommy » do 05 apr 2012, 10:05

Waar willen ze naartoe met het viaduct? Ik weet het niet...
Viaduct Zuidpark aan herstelling toe wegens waterinsijpeling en betonrot


Wie Gent-centrum, vanuit de autosnelweg binnenrijdt gebruikt daarvoor de viaduct B401 aan het Zuidpark. Op verscheidene plaatsen vertoont deze viaduct echter sporen van betonrot.
Op een vraag van Vlaams parlementslid Johan Deckmyn antwoordde minister Crevits dat de viaduct inderdaad aan herstelling toe is.

De laatste grondige inspectie dateert van eind 2011. Deze inspectie bevestigt dat er inderdaad herstellingswerken nodig zijn.

De grootste problemen zijn de defecte brugdekvoegen, de gebrekkige waterafvoer die de betonschade aan de onderzijde veroorzaakt en de schade aan de uitkragingen ten gevolge van waterinsijpelingen langsheen de arduinen dekstenen en het dienstpad.

Minister Crevits stelde dat het de bedoeling is om één van de komende jaren het viaduct van de B401 grondig te saneren. In eerste instantie zal de bovenbouw worden vernieuwd en waterdicht worden gemaakt. In een volgende stap kan de aanwezige betonschade (onderaan zichtbaar) worden hersteld.
Bron: http://www.gentblogt.be/2012/04/05/viad ... n-betonrot
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door denne007 » do 05 apr 2012, 11:36

Het was een goed moment geweest om de B401 ondergronds te laten lopen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Alfa » do 05 apr 2012, 14:15

^^Dat denk ik niet. De kosten zijn gigantisch en eigenlijk is het concept van dat viaduct gebaseerd om modellen uit het verleden (stadsautostrades die tot in het centrum lopen). Vooral het deel tussen de R40 en het Koning Albertpark is verkeerskundig vrijwel nutteloos. Mocht mocht het onderhoudt aan het viaduct te duur worden denk ik dat ze het gewoon zullen afbreken zonder vervanging. Het viaduct is sowieso fel gecontesteerd, zeker omdat het een flink deel van het Albertpark inneemt (dat liep vroeger helemaal tot aan de Sint-Lievenslaan). Het ziet er inderdaad stedelijk uit, maar dat is dan de enige kwaliteit (voor zover dat een kwaliteit kan genoemd worden natuurlijk).
Laatst gewijzigd door Alfa op do 05 apr 2012, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Tommy » do 05 apr 2012, 14:19

^^

B401 ondergronds? Dus ook nòg onder de Sint-Lievenstunnel, de Schelde en het spoor? Amai! :schrikreactie:

http://maps.google.be/maps?q=51.038695, ... 1&t=h&z=15
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door vynkce » do 05 apr 2012, 15:24

Alfa schreef:Vooral het deel tussen de R40 en het Koning Albertpark is verkeerskundig vrijwel nutteloos.
Dat was toch handig toen wij een paar weken terug midden in de nacht Gent-centrum uit moesten geraken. Ergens een eenrichtingsstraat gemist en geen van ons twee kende daar fatsoenlijk de weg tot ik de oprit naar het viaduct zag :p

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Vinny » vr 06 apr 2012, 22:21

Eigenlijk zou je de B 401 en de R 40 met een trompet-knooppunt met elkaar moeten verbinden. Een vreselijke ingreep, waar best nog wat voor gesloopt moet worden:
http://maps.google.be/maps?q=51.038695, ... 4,,0,-0.18

Maar het biedt mijns inziens wel kansen. Je kunt de R 40 verderop wellicht onder de grond stoppen en dan een waterfront gaan bouwen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B401] wordt afgewaardeerd van autosnelweg tot primaire

Bericht door Alfa » di 10 apr 2012, 17:43

Onderstaand bericht lijkt te bevestigen wat ik eerder schreef: op lokaal vlak pleiten steeds meer politici voor de afbraak van het Zuid-viaduct.
Weg met het Zuid-viaduct

GENT - Na een vakantie of gewoon na een lange werkdag Gent binnenrijden via het viaduct aan de Zuid, is een verademing. In de verte duikt de geliefde skyline met de drie torens op, links zie je ook de Boekentoren en het Uco-gebouw. Aanvankelijk was het geen liefde met dat Uco-gebouw, maar langzaam gingen we van dat strakke, modernistische gebouw houden. De jongste tijd steekt het idee om dat viaduct af te breken meer en meer de kop op.

Mathias De Clercq (Open VLD) suggereert in zijn boek om het af te breken en te vervangen door een tunnel die aan Gent Zuid uitkomt. Van het Albertpark kun je een soort Central Park maken, schrijft hij. Natuurpunt, de milieuvereniging die in Gent meer dan 6.000 leden telt, oppert in haar verkiezingsmemorandum ook al om 'die afrit af te breken' en het Albertpark tot een park uit te bouwen. Natuurpunt spreekt van een prikkelend en ambitieus idee.

Nu minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) vertelde dat het viaduct sporen van betonrot, defecte brugdekvoegen en een gebrekkige waterafvoer heeft, wordt de discussie actueler. Het idee zal beslist nog in andere verkiezingsprogramma's opduiken.

Vandaag is het Albertpark inderdaad een schaamlapje groen tussen twee drukke autocorridors. Een park op die plek zou heerlijk zijn. Als je aan veel Gentenaars vertelt dat het viaduct er nog maar sinds 1972 ligt, schrikken ze. Voor hen lijkt die fly-over er al altijd te zijn geweest. Die verkeersaanpak stamt uit een tijd waarin alles moest wijken voor de auto. Er leefden toen zelfs ideeën om een snelweg door Gent te trekken.

Vandaag is een andere beweging ingezet en is het idee van afbraak niet langer ondenkbaar. De leefbaarheid en de beleving van de stad staan immers bovenaan op de agenda. Dé uitdaging voor de komende jaren is hoe onze stad leefbaarder te maken en toch bereikbaar te houden. Een sleutel daarin is een goed draaiend openbaar vervoer. Al zullen de eeuwige financiën in dit debat over de organisatie van de mobiliteit zwaar doorwegen.

Bron: nieuwsblad.be

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door sirdanilot » di 10 apr 2012, 20:25

Als er goede alternatieven komen in de vorm van tunnels, zie ik ook wel wat in een afbraak, zeker het stuk ná de ring R40.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Groningen » di 10 apr 2012, 20:50

^^ Het lijkt me zo dat er momenteel wel andere, dringender zaken zijn waaraan geld besteed dient te worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Vinny » zo 15 apr 2012, 13:06

Als het viaduct toch afgebroken moet worden vanwege betonrot...
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Inspiratie:
http://maps.google.be/maps?q=49.462065, ... 1&t=h&z=17

Een echt ongelijkvloers knooppunt lijkt me vanwege ruimtegebrek volkomen onmogelijk. Maar het is natuurlijk wel een uitdaging... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Alfa » zo 15 apr 2012, 13:49

^^De R40 beschikt over een tunnel onder het kruispunt door. Dat lijkt me wel voldoende.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Vinny » zo 15 apr 2012, 14:12

Als je die tunnel in stand houdt dan optimaliseer je in mijn voorstel de verbinding B 301-R 40 alleen nog maar meer. Alleen de twee linksafstromen kruisen elkaar dan nog. Dat moet toch in te passen zijn?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Tommy » ma 16 apr 2012, 12:24

^^

Ik vind jullie ideeën superleuk. Maar ik nodig jullie echt wel eens uit ter plaatse te gaan kijken hoor.

Vergeet niet dat er onder het viaduct, ter hoogte van waar Vinny het knooppunt tekende heel wat zaken te vinden zijn:
- spoorwegovergang
- tunnel van de Belle Vue (lage tunnel)
- de drukke Hundelgemsesteenweg (5 jaar geleden vernieuwd)
- afrit 1 B01, Ledeberg
- Brug over de Schelde
- Tunnel van de R40 onder kruispunt (momenteel in renovatie)
En het feit dat er weinig ruimte is plus tussen hoge gebouwen, denk ik niet dat deze leuke ideeën kans maken...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Victor » ma 16 apr 2012, 17:51

Vinny schreef: de verbinding B 301-R 40
Tommy schreef: - afrit 1 B01, Ledeberg
Ik neem aan dat jullie allebei de B401 bedoelen?

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Tommy » di 17 apr 2012, 0:01

^^ 401 idd
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door vynkce » do 14 jun 2012, 21:12

De Morgen 13-06-2012 schreef:Groen niet te spreken over renovatie Gents viaduct dat mogelijk afgebroken wordt

Volksvertegenwoordiger en Gents gemeenteraadslid Filip Watteeuw (Groen) vindt het "absurd" dat Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) 6 miljoen euro investeert in herstellingswerken voor de B401, het viaduct dat de E17 en E40 rechtstreeks verbindt met de binnenstad. Hij roept Crevits op te overleggen met het stadsbestuur omdat het viaduct mogelijk afgebroken wordt.
"De beslissing om het viaduct al dan niet af te breken, staat los van de geplande onderhoudswerken", aldus Crevits in een schriftelijk antwoord op een parlementaire vraag. "De kosten voor de herstelling zijn volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) immers maar een fractie van de kosten voor de realisatie van een nieuw concept. De saneringswerken zijn volgens AWV noodzakelijk om de bereikbaarheid van Gent te blijven verzekeren." Een nieuw concept voor de B401 wordt momenteel niet bestudeerd.
Intussen gaan in Gent meer en meer stemmen op, zowel bij liberalen als het kartel sp.a-Groen, om het viaduct voorbij de kleine ring af te breken en het Zuidpark in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. "Groen kiest er resoluut voor om de af- en oprit vanuit Gent-centrum naar de E40 en E17 via de B401 te beperken tot de R40, en om daar dan een grote park & ride-parking te voorzien", aldus Watteeuw. "Als er binnenkort een consensus wordt gevonden over de afbraak, wat niet ondenkbeeldig is, zou het toch absurd zijn om nu nog 6 miljoen euro aan herstellingswerken te besteden."

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door tovm74 » di 13 nov 2012, 13:05

standaard.be schreef:Herstellen ‘fly-over’ Gent is dringender dan afbraak

dinsdag 13 november 2012, 03u00 - Auteur: mju - BRUSSEL - De ‘fly-over’ om Gent binnen te rijden via het Zuid, wordt hoe dan ook vanaf midden 2013 gerenoveerd.
Met de radicale keuze voor een zo autovrij mogelijk centrum speelt het nieuwe Gentse stadsbestuur van SP.A, Groen en Open VLD pionier. Als Vlaanderen groen licht geeft, wordt de fly-over in de richting van het Zuid (de ongelijkvloerse autowegkruising B401, red.) afgebroken.

‘Bedoeling is om een grote park&ride te maken nabij de afrit van de autosnelweg’, vertelt Filip Watteeuw (Groen), toekomstig schepen van Openbare Werken en Mobiliteit. De p&r komt in de zone tussen de Sint-Lievenslaan en de Okapistraat. ‘Van daaruit kan de bezoeker met de tram of met een leenfiets in het centrum geraken, niet met de auto.’ Aan het Vlaams Gewest, lees je het bestuursakkoord, ‘wordt gevraagd om het resterende gedeelte van de B401 af te breken, waardoor het Zuidpark gevoelig kan vergroot worden.’

De concrete plannen liggen nog niet vast, laat staan dat er een timing is. ‘Maar het is wel de bedoeling om zo snel mogelijk te gaan praten met de bevoegde Vlaamse minister Hilde Crevits (CD&V) en zo snel mogelijk met de uitvoering van ons bestuursakkoord te beginnen’, geeft Watteeuw nog mee.

Volgens de groenen heeft Crevits sowieso een budget voorzien om de fly-over te renoveren, en kan dat geld veel beter gebruikt worden om het onding af te breken.

Maar dat is buiten de waard gerekend. ‘De renovatie van de fly-over start midden volgend jaar’, verklaart Crevits’ woordvoerster Katrien Rosseel. ‘Er is zoveel betonschade dat we omwille van de verkeersveiligheid niet langer kunnen wachten. Het Agentschap Wegen en Verkeer is verplicht om de wegen te onderhouden, en dit herstel kan niet wachten. De minister zal wel laten evalueren welke ingrepen dringend zijn, en welke minder dringend.’

Crevits is evenwel bereid om te luisteren naar de Gentse plannen. ‘Voorwaarde is dat ze kaderen in een globale mobiliteitsvisie én betaalbaar zijn’, aldus nog Katrien Rosseel.

Met de fly-over zou een belangrijke toegangspoort naar het stadscentrum verdwijnen. Er zal dus hoe dan ook onderzocht moeten worden of Gent voldoende bereikbaar blijft voor bewoners en bezoekers, en wat de impact is op de omgeving.
Nu dat Groen! deel uitmaakt van de coalitie in Gent is dit actueler dan ooit.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door sirdanilot » di 13 nov 2012, 13:17

Normaal ben ik niet zo'n fan van dit soort plannen, maar ik denk dat het in dit geval wel kan helpen de stad leefbaarder te maken zonder al te veel opstopping van het verkeer. De aansluiting met de R40 moet gewoon voldoende goed blijven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Alfa » di 13 nov 2012, 15:25

Ergens heb ik een dubbel gevoel bij de sloop van dit viaduct. Ik heb het altijd als enorm grootstedelijk ervaren. Maar stedenbouwkundig is het natuurlijk een misser van formaat. Zeker omdat het de helft van het Koning Albertpark inneemt.

Laat ons ook eerlijk zijn: het grootste gedeelte van dat viaduct uit mobiliteitsstandpunt bekeken zo goed als nutteloos. Er is geen enkele rationele reden te bedenken waarom het verkeer een rechtstreekse verbinding naar het Zuidplein zou moeten hebben. De link met de R40 moet uiteraard wel behouden blijven. Maar het viaduct bedient die relatie niet eens. Het gaat gewoon over de R40 zonder dat er een afrit is.

Daarom kan het middendeel denk ik zonder veel problemen gesloopt worden. Dit is het langste gedeelte van het viaduct en ook het meest gecontesteerde. De andere twee viaducten moeten m.i. behouden blijven. Die zijn namelijk wél broodnodig voor de mobiliteit: het vormt de link tussen de R40 en de E40/E17 en zorgt tevens voor de afwikkeling van de Zuiderpoort. Die buitenste viaducten hebben nauwelijks impact op de leefbaarheid van de stad omdat ze maar beginnen vanaf de Achilles Heyndrickxlaan (dat is al bijna buiten de stad). Ik hoop dus dat men niet domweg het héle viaduct wegwil het enkel bij het middendeel houdt. Anders zal men in de problemen komen aan de Zuiderpoort. Zeker omdat er nog een gigantisch appartementencomplex gepland staat.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door sirdanilot » di 13 nov 2012, 16:05

Dit deel slopen dus? Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik zou de Zuidparklaan dan wel verbreden naar twee rijstroken (er is een versmalling bij de 'Olifantlaan' nu). De vrijgekomen ruimte kan worden opgevuld door middel van een park. De waarde van de woningen rondom wordt dan wel veel groter, denk ik !

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door vynkce » di 13 nov 2012, 17:45

Net zoals in Antwerpen probeert Groen in Gent boven zijn gewicht te boksen... De stad Gent kan zelf helemaal geen opdracht geven om het viaduct af te breken. Het gaat hier om een gewestweg, dus is enkel en alleen Vlaanderen bevoegd. In Antwerpen eist Groen de afschaffing van het Bam-tracé, anders willen ze zelfs niet praten over een stadsbestuur. Mijns inziens volkomen terecht dat ze er dan buiten vallen daar. Wederom is hier enkel en alleen de Vlaamse overheid bevoegd!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B401] Zuid-viaduct te Gent

Bericht door Alfa » di 13 nov 2012, 18:36

^^Dat klopt. Maar de stad kan wel druk uitoefenen. Gezien er binnenkort gigantisch veel geld moet geïnvesteerd worden om het viaduct grondig te renoveren denk ik dat de Vlaamse Regering wel eens op het verzoek van Gent zou kunnen ingaan.

Dat is nog iets anders dan het gedrag van Groen in Antwerpen vind ik. Daar proberen ze beslist beleid te saboteren zonder een alternatief te brengen (het Meccanotracé noem ik geen alternatief). Hier willen ze gewoon een nutteloos viaduct slopen om de leefbaarheid te verbeteren. Het is trouwens niet enkel Groen die dit wil. Ook Matthias De Clerck (van Open Vld nochtans) heeft zich voorstander getoond van dit idee.

Plaats reactie