Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Tommy » do 05 apr 2012, 14:46

Ik ben er op dit forum al enkele keren fouten/eigenaardigheden/rariteiten/uniciteiten op Vlaamse autosnelwegen tegengekomen. Het lijstje is zeker niet volledig. Daarmee deze nieuwe draad om er eens een overzichtje van te maken:

1. Zelzate: Een fietspad dat vertrekt vanaf de pechstrook van de E34, dat mee draait met de afrit Zelzate-Oost. Waarschijnlijk restant van de vroegere expresweg.
2. Moerbeke: Het complex Moerbeke is volledig afgewerkt, maar de zebrapaden van het oude kruispunt staan nog op de autosnelweg E34. Al zijn ze onbruikbaar. Het is een grappig zicht. Restant van het oude kruispunt dus. (beeld google maps verouderd)
3. Rekkem: De enige plaats op een autosnelweg dat ik ken dat permanent tot 30km/u is gelimiteerd. Dit is voor de grensovergang. Deze zal binnenkort worden weggewerkt.
4. Ledeberg (Gent): De enige plaats dat ik ken dat een autosnelweg binnen de bebouwde kom loopt.
5. Zandvliet: Belgisch wit afrittenbord op Nederlands grondgebied. Ook de enige plaats dat ik ken dat dit bestaat.

Vrij aan te vullen :)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Willem » do 05 apr 2012, 21:07

De vorm van de afrit Hoevenen op de A12 verraadt nog duidelijk dat hier ooit een kruising met een VRI lag. De afrit is nog steeds substandaard.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Alfa » do 05 apr 2012, 21:36

Tommy schreef: 2. Moerbeke: Het complex Moerbeke is volledig afgewerkt, maar de zebrapaden van het oude kruispunt staan nog op de autosnelweg E34. Al zijn ze onbruikbaar. Het is een grappig zicht. Restant van het oude kruispunt dus. (beeld google maps verouderd)
Inderdaad. Ik vraag me trouwens af wat voor juridische gevolgen het zou hebben mocht iemand het in zijn hoofd halen daar daadwerkelijk over te steken. De strepen zijn deels afgesleten maar nog steeds duidelijk zichtbaar.


Al behoort het probleem binnenkort tot het verleden want het wegdek op die plek zal worden heraangelegd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door captain007 » do 05 apr 2012, 21:45

Tommy schreef:5. Zandvliet: Belgisch wit afrittenbord op Nederlands grondgebied. Ook de enige plaats dat ik ken dat dit bestaat.
Op de A2 vlakbij Moelingen is dit ook het geval. Er staat zelfs nog een Belgisch vorkbord voor maar die is op streetview niet te zien. Waarschijnlijk in die periode een keer vervangen ofzo.

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Kenw00t » do 05 apr 2012, 22:08

captain007 schreef:
Tommy schreef:5. Zandvliet: Belgisch wit afrittenbord op Nederlands grondgebied. Ook de enige plaats dat ik ken dat dit bestaat.
Op de A2 vlakbij Moelingen is dit ook het geval. Er staat zelfs nog een Belgisch vorkbord voor maar die is op streetview niet te zien. Waarschijnlijk in die periode een keer vervangen ofzo.
Sterker nog, de afrit Moelingen begint al op Nederlands grondgebied. De op- en afrit van de andere richting liggen trouwens volledig in het Waals gewest. Indien de taalgrens in België ooit een staatsgrens wordt, zal dit complex dus in 3 landen liggen.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Tommy » vr 06 apr 2012, 18:06

Dank je voor de aanvullingen:

6. Hoevenen: sporen van een substandaard nummerloze afrit. Restanten van vroegere VRI.
7. Moelingen: Belgisch wit afrittenbord op Nederlands grondgebied. Op de A2 vlakbij Moelingen is dit ook het geval. Er staat zelfs nog een Belgisch vorkbord voor maar die is op streetview niet te zien. Waarschijnlijk in die periode een keer vervangen ofzo. - Sterker nog: de afrit Moelingen begint al op Nederlands grondgebied. De op- en afrit van de andere richting liggen trouwens volledig in het Waals gewest. Indien de taalgrens in België ooit een staatsgrens wordt, zal dit complex dus in 3 landen liggen.
8. Wilsele Dorp: De niet netjes opgeruimde afrit. Alles er over op wikipedia.
9. Tielt-Winge en Bekkevoort: Kruispunten in de bocht van de op- en afrit. Opgelost door telkens het autosnelwegbord net na de kruispunten te plaatsen.
10. Brugge: Enige N-weg in België (denk ik) die officieel snelweg is.
11. ...


Hierbij nog een paar:
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door petervdveen » vr 06 apr 2012, 21:05

Tommy schreef:2. Moerbeke: Het complex Moerbeke is volledig afgewerkt, maar de zebrapaden van het oude kruispunt staan nog op de autosnelweg E34. Al zijn ze onbruikbaar. Het is een grappig zicht. Restant van het oude kruispunt dus. (beeld google maps verouderd)
Hier goed te zien:
http://binged.it/I7ZpoV
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door petervdveen » vr 06 apr 2012, 21:09

Kenw00t schreef:
captain007 schreef:
Tommy schreef:5. Zandvliet: Belgisch wit afrittenbord op Nederlands grondgebied. Ook de enige plaats dat ik ken dat dit bestaat.
Op de A2 vlakbij Moelingen is dit ook het geval. Er staat zelfs nog een Belgisch vorkbord voor maar die is op streetview niet te zien. Waarschijnlijk in die periode een keer vervangen ofzo.
Sterker nog, de afrit Moelingen begint al op Nederlands grondgebied. De op- en afrit van de andere richting liggen trouwens volledig in het Waals gewest. Indien de taalgrens in België ooit een staatsgrens wordt, zal dit complex dus in 3 landen liggen.
Aan de overzijde is hier ook een mooi kwaliteits verschil te zien :)
http://g.co/maps/9sxrs
Tommy schreef:10. Brugge: Enige N-weg in België (denk ik) die officieel snelweg is.
De N49 ook, al is dat ook gewoon de A11...
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Vinny » vr 06 apr 2012, 21:21

Consistentie en Wallonië zijn twee begrippen die elkaar bij regelmaat uitsluiten, maar hier heeft men het Belgische nummeringssysteem heel duidelijk erg correct toegepast...
http://maps.google.be/maps?q=luik&hl=nl ... 42,,1,2.92

Voor een paar honderd meter een nieuw gewestelijk N nummer als verlenging van de A 13...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door vynkce » ma 09 apr 2012, 13:22

Een fietsopstelstrook op de afrit van een snelweg (R4) is nu ook niet de meest nuttige locatie:
http://maps.google.be/?ll=51.083627,3.7 ... 75,,1,1.99

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 24 apr 2012, 22:33

Dit is natuurlijk ook een geval apart...

Knooppunt Kortrijk-Zuid wil ik ook graag toevoegen
Vinny schreef:Consistentie en Wallonië zijn twee begrippen die elkaar bij regelmaat uitsluiten, maar hier heeft men het Belgische nummeringssysteem heel duidelijk erg correct toegepast...
http://maps.google.be/maps?q=luik&hl=nl ... 42,,1,2.92

Voor een paar honderd meter een nieuw gewestelijk N nummer als verlenging van de A 13...
Die vervolgens abrupt eindigt op een met kinderkopjes bestrate weg, bij een kruispunt zonder VRI's in de bebouwde kom van Luik.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Peter » wo 25 apr 2012, 10:02

Tommy schreef: 10. Brugge: Enige N-weg in België (denk ik) die officieel snelweg is.
11. ...
De laatste km is volgens (1 dwars geplaatst) km-paaltje administratief N31 inderdaad. De borden houden gewoon E403 aan, streetview A17. Zeer vermoedelijk zijn er nog wel meer plekken te vinden met een korte mismatch. In Nederland zijn er ook wel van dat soort korte stukjes zoals de overgang A28-N48. Ook een stukje A2 parallelweg (N2) is autosnelweg bij Eindhoven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Tommy » wo 25 apr 2012, 16:41

^^

Het klopt dat er ter plaatse weinig tot geen rekening is gehouden met de overgang van E403 naar de N31.
In praktijk en voor de doordeweekse chauffeur is deze overgang eigenlijk ter hoogte van de lichten van de Chartreuseweg.

Maar, de officiële overgang van de E403 en de N31 is wel degelijk zéker een km eerder.
Gemerkt dat de brug waaraan dit km-paaltje aan bevestigd is over niets heen gaat?
Gemerkt dat er daar nét voor de brug lapjes straat liggen die het begin kunnen zijn van op- en afritten?
De sporen van het einde van de E403 zijn nog duidelijk te zien in deze GTI,..
maar de autosnelweg voert er nog netjes verder, over de N31. En tot bij mijn weten is dat de enige N-weg met autosnelwegstatus...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Alfa » wo 25 apr 2012, 16:43

^^Ook de N49 is ingedeeld bij de categorie autosnelwegen. Ondanks de verkeerslichten.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Davy » wo 25 apr 2012, 17:15

^^ Maar in de praktijk is dit geen snelweg... Tommy heeft helemaal gelijk wat het stuk N31 betreft, waar volgens de bebording de eerste 950 meter autosnelweg is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Peter » wo 25 apr 2012, 17:31

Tommy schreef:^^
Het klopt dat er ter plaatse weinig tot geen rekening is gehouden met de overgang van E403 naar de N31.
Toch even zeuren als niet-Belg: Er is geen E403-N31 overgang, maar een A17-N31 overgang....
De bewegwijzerde E403-N31 overgang is bij de verkeerslichten ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door tompie » wo 25 apr 2012, 19:21

Ook de N323 in Kortrijk heeft van km 0.9 tot 1.1 autosnelwegstatus klik net zoals de N323a van km 0.0 tot 0.150 klik inclusief op en afrit naar cinemacomplex.
belgie is zo slecht nog niet

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door feitelijk » do 26 apr 2012, 7:35

Ligt er niet ergens een rotonde die je rechtsom moet nemen op een parkeerplaats van een autosnelweg tankstation?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 9:54

Ja, bij de verzorgingsplaatsen langs de E17 bij Kruibeke.

Richting Lille
Richting Antwerpen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 9:57

Ook een bijzondere situatie is het merkwaardige einde van de E411 in Brussel, die vanaf hier ooit nog doorgetrokken had moeten worden: http://maps.google.nl/maps?q=Brussel&hl ... ,5.03&z=17

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door petervdveen » do 26 apr 2012, 10:51

^^ Is dat zo? Als ik op GM een beetje uitzoom lijkt de weg eigenlijk nergens heen te kunnen..
Ook lijkt mij deze spoorlijn toch een vrij lastig opstakel.. ;)
http://g.co/maps/ag6qr
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Breyten » do 26 apr 2012, 11:42

Ik blijf deze situatie op de A12 maar gek vinden. Een doorsteek in het midden van een bijna-knooppunt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Peter » do 26 apr 2012, 12:06

petervdveen schreef:^^ Is dat zo? Als ik op GM een beetje uitzoom lijkt de weg eigenlijk nergens heen te kunnen..
Ook lijkt mij deze spoorlijn toch een vrij lastig opstakel.. ;)
http://g.co/maps/ag6qr
Ik gok er op dat men (in de jaren60/70) gepland had om de spoorlijn in het verlengde van de E411 op te heffen, zodat er plek was voor een stadsautoweg op dit trace. Die plannen zullen wel definitief verworpen zijn....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2012, 12:25

petervdveen schreef:^^ Is dat zo? Als ik op GM een beetje uitzoom lijkt de weg eigenlijk nergens heen te kunnen..
Ook lijkt mij deze spoorlijn toch een vrij lastig opstakel.. ;)
http://g.co/maps/ag6qr
Dat laatste deel van de E411 in Brussel ligt zelf ook op een oud spoortracé, vandaar wellicht het wat abrupte einde, maar bij mijn weten was het wel degelijk de bedoeling de weg ooit door te trekken. Het huidige einde is erg onlogisch. Hoe de weg precies doorgetrokken had moeten worden weet ik niet, maar een doortrekking naar de Louizalaan lijkt mij het meest logisch.
Peter schreef:Ik gok er op dat men (in de jaren60/70) gepland had om de spoorlijn in het verlengde van de E411 op te heffen, zodat er plek was voor een stadsautoweg op dit trace. Die plannen zullen wel definitief verworpen zijn....
Mwa, gezien het feit dat dat deel is van de spoorlijn Brussel-Namen-Luxemburg acht ik dat onwaarschijnlijk, of men moet voor de spoorwegen in Brussel destijds radicale plannen hebben gehad.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Rien » za 05 mei 2012, 11:15

En dat laatste was het geval. De plannen voor Brussel waren erg radicaal. De E411 zou wel degelijk in de bedding van spoorlijn 161 (Brussel-Namen) komen te liggen, om te eindigen in de Europese wijk. De spoorlijn zou in dat geval niet zijn opgeheven - daarvoor was zij te belangrijk - maar de snelweg zou er wellicht op of onder aangelegd worden.

Kaart van de geplande stedelijke autosnelwegen in Brussel (1972), spoedig daarna volledig afgevoerd wegens fel verzet van de inwoners en lokale politici.
Afbeelding

Snelweg
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 11:13

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Snelweg » di 08 mei 2012, 16:49

Coen Tunnel schreef:Ook een bijzondere situatie is het merkwaardige einde van de E411 in Brussel, die vanaf hier ooit nog doorgetrokken had moeten worden: http://maps.google.nl/maps?q=Brussel&hl ... ,5.03&z=17
Volgens mij zou dat gedeelte oorspronkelijk moeten aansluiten bij de bocht van Vorst als onderdeel van de Brusselse Ring.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Willem » za 19 mei 2012, 23:00

Een andere eigenaardigheid is op de E34 (A11) bij Sint-Gillis-Waas: als je vanuit Antwerpen richting Zelzate rijdt passeer je bij Sint-Gillis-Waas aan de linkerkant van de weg een meubelboulevard. Kort daarna zie je aan de rechterkant een rijtje lantaarnpalen van de weg afbuigen. Een afslag zit daar echter niet, de eerstvolgende afslag is Stekene. Kennelijk heeft daar ooit wel een afrit gezeten, misschien in de tijd dat de weg nog N49 was.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door habke » zo 20 mei 2012, 0:04

^^ Als je goed kijk op streetview kun je de strepen nog zien van het verdrijvingsvlak, er heeft daar dus een aansluiting gelegen.
http://tw.gs/UyR4D

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Jump » zo 20 mei 2012, 0:16

Vroeger lag daar inderdaad een afrit, en in de andere richting ook een oprit richting Antwerpen.

Relevant artikel: http://www.gva.be/Archief/guid/afrit-e3 ... 03bc1be5af

klaas vanhecke
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:01
Locatie: Oostende

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door klaas vanhecke » zo 20 mei 2012, 20:07

Tommy schreef:^^

Het klopt dat er ter plaatse weinig tot geen rekening is gehouden met de overgang van E403 naar de N31.
In praktijk en voor de doordeweekse chauffeur is deze overgang eigenlijk ter hoogte van de lichten van de Chartreuseweg.

Maar, de officiële overgang van de E403 en de N31 is wel degelijk zéker een km eerder.
Gemerkt dat de brug waaraan dit km-paaltje aan bevestigd is over niets heen gaat?
Gemerkt dat er daar nét voor de brug lapjes straat liggen die het begin kunnen zijn van op- en afritten?
De sporen van het einde van de E403 zijn nog duidelijk te zien in deze GTI,..
maar de autosnelweg voert er nog netjes verder, over de N31. En tot bij mijn weten is dat de enige N-weg met autosnelwegstatus...
Die brug is gebouwd voor een verbindingsweg tussen die N31 en de Brugsesteenweg in Oostkamp.

Plaats reactie