Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Pino » wo 29 aug 2012, 19:59

Vinny schreef:Volgens mij staat al lang op de planning om wat aan die situatie te doen, maar ik denk dat er geen ruimte is om hier nog een afrittencomplex tussen te wurmen.
Je praat hier over één bedrijf en één woonhuis. Daar moet je ook geen afrit voor willen aanleggen. Het straatje tussen de Astridlaan en de achtergelegen Schaafstraat is gesloten voor ander verkeer dan bestemmingsverkeer; dat zorgt er meteen voor dat ander verkeer deze "oprit" niet gaat gebruiken.

Het enige dat men behoeft te doen om de "oprit" definitief te sluiten is ervoor te zorgen dat dat straatje wordt gebruikt om verkeer van en naar het bedrijf en het woonhuis te verwerken. Zo op het eerste gezicht is dat straatje daar ook gewoon breed genoeg voor, zelfs als het om vrachtverkeer gaat.

jefke
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 12 dec 2005, 21:27
Locatie: Houtvenne, BE
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door jefke » do 30 aug 2012, 10:33

Als je de A12 in die buurt afspeurt zal je meerdere zo'n situaties terugvinden, waarvan er sommige al moeilijker op te lossen zijn, enkele voorbeelden:
- de overzijde van de autosnelweg, ontsluiten via achterliggende wijken is waarschijnlijk niet direct een optie (= woonwijken), waarschijnlijke optie hier is een parallelweg.
- iets zuidelijker
-

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door petervdveen » do 30 aug 2012, 10:54

En dan nog... Als de mensen die daar werken gewoon weten dat ze even op moeten letten is er toch niets aan de hand...
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Pino » do 30 aug 2012, 11:12

^^ Was het maar zo makkelijk. De tragiek van het verkeer is dat de onoplettendheid van één weggebruiker ertoe kan leiden dat een andere weggebruiker hard tegen de auto van de onoplettende weggebruiker aanrijdt en daardoor volkomen onschuldig gewond raakt of zelfs komt te overlijden.

Ldp
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:25
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Ldp » do 30 aug 2012, 23:36

Willem schreef:Een andere eigenaardigheid is op de E34 (A11) bij Sint-Gillis-Waas: als je vanuit Antwerpen richting Zelzate rijdt passeer je bij Sint-Gillis-Waas aan de linkerkant van de weg een meubelboulevard. Kort daarna zie je aan de rechterkant een rijtje lantaarnpalen van de weg afbuigen. Een afslag zit daar echter niet, de eerstvolgende afslag is Stekene. Kennelijk heeft daar ooit wel een afrit gezeten, misschien in de tijd dat de weg nog N49 was.
Correct, en het was niet alleen een afrit, maar ook een oprit. Hier herken je de haaientanden nog: http://goo.gl/maps/tsbvp. Hier de N49 oprijden was een hachelijke zaak: een opritstrook ontbrak volledig en je maakte een bocht van 180 graden. Snelheid maken deed je dus pas *op* de expressweg, waar je ook nog eens een helling op moest.

Op de N49 komende vanaf Antwerpen was het dus goed opletten of er iemand daar op wilde, zodat je op tijd naar de linkerbaan kon gaan.

Ldp
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:25
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Ldp » vr 31 aug 2012, 0:07

Tommy schreef: 5. Zandvliet: Belgisch wit afrittenbord op Nederlands grondgebied. Ook de enige plaats dat ik ken dat dit bestaat.
Bestond. Ze zijn verdwenen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » vr 31 aug 2012, 12:21

Ze zullen wel terugkomen neem ik aan. Maar het is zeker niet de enige plek, op de E25 in Nederlands Limburg staan er verschillende Vlaamse borden, witte voor de afrit van Moelingen, een vorkbord en nog een uitsmijter. Op de streetviewbeelden is het vorkbord tijdelijk afwezig.
Wat mij nog opviel daar is dat de Nederlanders nog voor enige afstand hun asmarkeringen hebben doorgetrokken op Belgisch grondgebied. Het valt op omdat het strepen van dezelfde verfsoort betreft van 3 meter lang met 9 meter tussenruimte.


Tsjakaa

https://maps.google.be/maps?q=moelingen ... 11,,0,4.15

De uitsmijter

https://maps.google.be/maps?q=moelingen ... 06,,0,4.11

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Mandelsoft » vr 31 aug 2012, 16:11

Wimpie25 schreef:Wat mij nog opviel daar is dat de Nederlanders nog voor enige afstand hun asmarkeringen hebben doorgetrokken op Belgisch grondgebied. Het valt op omdat het strepen van dezelfde verfsoort betreft van 3 meter lang met 9 meter tussenruimte.
Waar dan precies?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Wimpie25 » vr 31 aug 2012, 18:03


Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door tompie » vr 31 aug 2012, 20:25

^^
Volgens mij loopt de grens daar waar het beton begint......
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Vinny » vr 31 aug 2012, 21:03

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ldp
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:25
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Ldp » vr 31 aug 2012, 23:47

Ldp schreef:
Tommy schreef: 5. Zandvliet: Belgisch wit afrittenbord op Nederlands grondgebied. Ook de enige plaats dat ik ken dat dit bestaat.
Bestond. Ze zijn verdwenen.
Ik moet mezelf corrigeren, er staan er nog wel twee op de A4. Een Belgisch wit afrittenbord Zandvliet 1600 m en 400 m. Daartussen staan Nederlandse borden. Vroeger stonden er meer Belgische borden, vandaar dat ik even in de war was.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Vinny » vr 31 aug 2012, 23:51

Pino schreef:^^ Was het maar zo makkelijk. De tragiek van het verkeer is dat de onoplettendheid van één weggebruiker ertoe kan leiden dat een andere weggebruiker hard tegen de auto van de onoplettende weggebruiker aanrijdt en daardoor volkomen onschuldig gewond raakt of zelfs komt te overlijden.
Het is echter niet supermakkelijk om daar onmiddelijk wat aan te doen. De woonhuizen worden afgebroken als het eigendomsrecht komt te vervallen c.q. de bewoner overlijdt. Voor de bedrijventerreinen geldt dat er een vrachtwagenbestendige op- en toerit moet komen. Ik zou hier opteren voor het uitbreiden van de diamantaansluiting. Ik denk dat het er een aantal NIMBY's zijn die het doorvoeren van quick wins vrij lastig maken. Volgens mij staat het omvormen van de A 12 tot autosnelweg nog altijd in het Vlaamse gewestplan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fouten/Eigenaardigheden op de Vlaamse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 01 sep 2012, 0:05

tompie schreef:^^
Volgens mij loopt de grens daar waar het beton begint......
Nee, de grens loopt schuin over de snelweg. Maar omdat dat voor de aanleg van een weg absoluut niet praktisch is ligt er dus een stukje Nederlands asfalt in België.

Plaats reactie