[E040] [A010] Knooppunt Jabbeke

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
filipdemeyere
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 11:07

[E040] [A010] Knooppunt Jabbeke

Bericht door filipdemeyere » do 27 okt 2005, 23:09

Deze avond in Jabbeke (A10/A18) gepasseerd vanuit Oostende richting Gent, en blijkbaar heeft men onlangs een lus gebouwd zodat je nu vanuit Oostende nu ook richting Calais kunt rijden, zoals afgebeeld in het rood op volgende afbeelding:
Afbeelding
Iemand die weet wanneer men deze lus precies heeft aangelegd, en waarom?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 28 okt 2005, 0:43

Het Volk schreef:Recht van Oostende naar Veurne via nieuw klaverblad - 13/03/2004
JABBEKE - Volgens minister Johan Vande Lanotte is de aanbesteding van de aanleg van een volwaardige verkeerswisselaar tussen de autosnelwegen A10 Oostende-Jabbeke en A18 Veurne-Jabbeke in Jabbeke goedgekeurd. De bouw van het klaverblad zal 2 miljoen euro kosten, maar staat voortaan voor een rechtstreekse snelwegverbinding tussen Oostende en Veurne.


Het was Vlaams minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt, die federaal vice-premier Johan Vande Lanotte vertelde dat het voorstel van aanbesteding goedgekeurd werd. ,,De geplande werken hebben tot doel de ontbrekende verbindingen Oostende-Veurne en omgekeerd te realiseren'', zegt minister Vande Lanotte.

,,Hierdoor wordt het in de toekomst mogelijk om van de middenkust de A10 te nemen om de Westkust en Frankrijk te bereiken. Omgekeerd kan vanuit Frankrijk de haven van Oostende bereikt worden, zonder daarbij de afslag Gistel te moeten gebruiken en zo de Tourhoutsesteenweg in Oostende te moeten overbelasten'', aldus Johan Vande Lanotte.

Verkeerswisselaar

De aanleg van de verkeerswisselaar in Jabbeke komt ter hoogte van de huidige brug over de snelweg, die Jabbeke met De Haan verbindt. Ze past in het concept om de kust langs een kamstructuur bereikbaar te maken, waarvan de snelweg A18 en niet langer de kustbaan N34 de centrale as is.

,,De werken worden nog voor het bouwverlof aanbesteed, zodat de werken in september van start kunnen gaan en voltooid worden tegen de zomer van 2005'', aldus nog minister Vande Lanotte.

De kostprijs van de bouw van de verkeerswisselaar bedraagt 2 miljoen euro. Weggebruikers zullen tijdens de werken weinig hinder ondervinden, vermits die grotendeels naast de bestaande rijstroken gebeuren. (YNG)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 28 okt 2005, 8:39

Waarom noemen ze dit een klaverblad... :roll:
Als die bocht niet al te scherp is, is het een best mooie, ruimtebesparende oplossing :top:

mike
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 22:17

Bericht door mike » vr 28 okt 2005, 12:27

Voor het verkeer komende van Calais is er ook een nieuwe afrit gemaakt richting Ooostende, de Haan en Jabbeke zodat deze het verkeer komende van Oostende niet meer moeten kruisen.

mike
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 22:17

Bericht door mike » vr 28 okt 2005, 12:29

filipdemeyere schreef:Deze avond in Jabbeke (A10/A18) gepasseerd vanuit Oostende richting Gent, en blijkbaar heeft men onlangs een lus gebouwd zodat je nu vanuit Oostende nu ook richting Calais kunt rijden, zoals afgebeeld in het rood op volgende afbeelding:
Afbeelding
Iemand die weet wanneer men deze lus precies heeft aangelegd, en waarom?
Op vraag van bedrijven uit Oostende/Zandvoorde zodat hun vrachtverkeer richting Frankrijk niet meer door Oostende moet.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 28 okt 2005, 14:21

OK ik volg niet. :? Vreemd genoeg is er op geen enkele van de mij bekende online routeplanners sprake van een relatie Calais - Oostende of vice versa. En ook op de kaarten van GIS-Vlaanderen zijn nog geen verbindingsbogen te bespeuren.

Dit heb ik wel gevonden, maar ik zou toch graag een kaartje zien met de recent gerealiseerde verbindingen.
mike schreef:Voor het verkeer komende van Calais is er ook een nieuwe afrit gemaakt richting Ooostende, de Haan en Jabbeke zodat deze het verkeer komende van Oostende niet meer moeten kruisen.
Wil je dat eens duidelijker uitleggen a.u.b., want ik kan hier weinig uit opmaken?

mike
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 22:17

Bericht door mike » vr 28 okt 2005, 14:34

Rien schreef:OK ik volg niet. :? Vreemd genoeg is er op geen enkele van de mij bekende online routeplanners sprake van een relatie Calais - Oostende of vice versa. En ook op de kaarten van GIS-Vlaanderen zijn nog geen verbindingsbogen te bespeuren.

Dit heb ik wel gevonden, maar ik zou toch graag een kaartje zien met de recent gerealiseerde verbindingen.
mike schreef:Voor het verkeer komende van Calais is er ook een nieuwe afrit gemaakt richting Ooostende, de Haan en Jabbeke zodat deze het verkeer komende van Oostende niet meer moeten kruisen.
Wil je dat eens duidelijker uitleggen a.u.b., want ik kan hier weinig uit opmaken?
Komende van Calais is er nog voor je onder de A10 onderdoorgaat en afrit.
Deze afrit komt samen met een afrit van de A10 (vanuit oostende).

Deze weg loopt enkele kilometers parallel met de E40 (op de E40 is er geen enkele afrit meer).

Op de parallelle weg zijn er 3 afritten naar :

- de Haan / Oostende A10
- tankstation Jabbeke
- Jabbeke

Op de A10 komende van Oostende is er eerst een linker afrit naar Calais en dan een rechtse naar die parallelle weg.

Als ik meer tijd heb zal ik er wel eens een tekening van maken.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 28 okt 2005, 20:03

Is het een trend om ieder knooppunt in Belgie een klaverblad te noemen, ookal is het een splitsing :? . Overigens lijkt die bocht mij akelig scherp.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 28 okt 2005, 20:10

Stomme vraag natuurlijk, maar hoe spreek je Jabbeke eigenlijk uit? Als Jabbukke of als Jabbeeke? Tijdens onze vakantiereis konden we het er niet over eens worden in ieder geval :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 28 okt 2005, 20:15

Jahbbeeke komt aardig in de richting :)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 28 okt 2005, 20:33

IQ[] schreef:Jahbbeeke komt aardig in de richting :)
OK, weer iets nieuws geleerd :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 28 okt 2005, 20:44

Mark schreef:Is het een trend om ieder knooppunt in Belgie een klaverblad te noemen, ookal is het een splitsing :? . Overigens lijkt die bocht mij akelig scherp.
Dat is geen trend, maar een gewoonte. Voor de meeste mensen (zeg 90% van de bevolking :P ) maakt het niet uit of we het nu een knooppunt, verkeerswisselaar of klaverblad noemen. Als ze maar van de ene snelweg naar de andere kunnen, dat is voor hen het belangrijkste (en voor mij eigenlijk ook ;) ) Enkel in wegentechnische milieu's gaat men letten op de correcte benaming.

Over de uitspraak van Jabbeke: de naam zou ontstaan zijn door de ligging aan een beek, zijnde de Jab-beek (of zoiets). Daarom splits je het woord dus best virtueel in 2 delen: Jab en beke, als je die 2 delen volgens de normale regels van de Nederlandse taal uitspreekt, dan krijg je dus de correcte uitspraak.
Laatst gewijzigd door R4 op za 29 okt 2005, 0:26, 1 keer totaal gewijzigd.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 28 okt 2005, 23:19

mike schreef:Als ik meer tijd heb zal ik er wel eens een tekening van maken.
Ik ben je voor. :) Komt deze afbeelding een beetje overeen met de werkelijkheid?

*EDIT: afbeelding aangepast aan reactie van Mike hieronder.
Laatst gewijzigd door Rien op za 29 okt 2005, 1:59, 2 keer totaal gewijzigd.

mike
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 22:17

Bericht door mike » za 29 okt 2005, 1:49

Rien schreef:
mike schreef:Als ik meer tijd heb zal ik er wel eens een tekening van maken.
Ik ben je voor. :) Komt deze afbeelding een beetje overeen met de werkelijkheid?
Er is nog een verbinding tussen de A10 en de nieuwe weg en een afrit aan de N377 richting de Haan.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 29 okt 2005, 2:06

mike schreef:Er is nog een verbinding tussen de A10 en de nieuwe weg en een afrit aan de N377 richting de Haan.
Voila, aangepast. :) Die verbinding van de A10 met de parallelbaan was ik inderdaad vergeten. Ligt ze nu juist? Mij leek het beter als dit verbindingsstukje was aangelegd vóór de A10-baan uit Oostende de hoofdrijbaan van de A18 uit Veurne ontmoet; dan is er geen mogelijkheid tot weven.

mike
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 22:17

Bericht door mike » za 29 okt 2005, 10:06

Rien schreef:
mike schreef:Er is nog een verbinding tussen de A10 en de nieuwe weg en een afrit aan de N377 richting de Haan.
Voila, aangepast. :) Die verbinding van de A10 met de parallelbaan was ik inderdaad vergeten. Ligt ze nu juist? Mij leek het beter als dit verbindingsstukje was aangelegd vóór de A10-baan uit Oostende de hoofdrijbaan van de A18 uit Veurne ontmoet; dan is er geen mogelijkheid tot weven.
Het verbindingsstukje ligt inferdaad voor de twee mekaar ontmoeten en de afrit in Jabbeke is een 270° bocht zodat je alleen richting de Haan kan.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 29 okt 2005, 11:29

Als de afrit die uitgeeft op de N377 enkel in de relatie Oostende/Calais - De Haan bestaat (en niet vice versa), zou de tekening nu moeten kloppen.

Dan pas ik KP Jabbeke binnnenkort aan op de knooppuntensite. :)
Bedankt voor de info, mike!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 29 okt 2005, 16:05

Interessante materie. Dan kan ik weer wat gaan aanpassen op mijn Belgische sectie.

Bedankt voor deze informatie, allen!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 29 okt 2005, 16:42

Hoe zit het trouwens met die nieuwe afrit. Heeft die ook nummer 6 (omdat die min of meer verweven is met de bestaande afrit)? Of is die anders genummerd, zoals 5a of 6a?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 29 okt 2005, 19:08

Palance schreef:Hoe zit het trouwens met die nieuwe afrit. Heeft die ook nummer 6 (omdat die min of meer verweven is met de bestaande afrit)? Of is die anders genummerd, zoals 5a of 6a?
De aansluiting is in haar geheel als 6 genummerd en heet voorlopig nog steeds Jabbeke. (Voorlopig, omdat het de bedoeling is om elke aansluiting/knooppunt een unieke naam te geven, en het knooppunt al de naam Jabbeke heeft. Misschien wordt de afrit daarom wel omgedoopt tot Jabbeke-Centrum, maar ik heb daar nog geen aanwijzingen voor. :) De Dienstkaart Vlaanderen mag je voor afritnummers en -namen als betrouwbare bron gebruiken.)

mike
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 22:17

Bericht door mike » do 03 nov 2005, 17:04

Palance schreef:Hoe zit het trouwens met die nieuwe afrit. Heeft die ook nummer 6 (omdat die min of meer verweven is met de bestaande afrit)? Of is die anders genummerd, zoals 5a of 6a?
Gisteren alles nog is goed bekeken de afrit naar de Haan is 6A en deze naar Jabbeke 6B.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Knooppunt Jabbeke

Bericht door Mikhail » za 11 feb 2006, 0:26

filipdemeyere schreef:Deze avond in Jabbeke (A10/A18) gepasseerd vanuit Oostende richting Gent, en blijkbaar heeft men onlangs een lus gebouwd zodat je nu vanuit Oostende nu ook richting Calais kunt rijden, zoals afgebeeld in het rood op volgende afbeelding:
Afbeelding
Iemand die weet wanneer men deze lus precies heeft aangelegd, en waarom?
Konden ze die lus nu niet aan de linker kant van de weg leggen?? Meer ruimte minder scherpe bochtt :)

mike
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 22:17

Re: Knooppunt Jabbeke

Bericht door mike » za 11 feb 2006, 5:14

Mikhail schreef:
Konden ze die lus nu niet aan de linker kant van de weg leggen?? Meer ruimte minder scherpe bochtt :)
Aan de linkerkant ligt de rijkswachtkazerne (verkeerspolitie) en een zoutdepot van de vlaamse gemeenschap.
En die lus lag er al voor 80%, dit was de oude a10 voor de a18 bestond.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 11 feb 2006, 12:40

Owh ok ik snap het al THX :D ik dacht wel dat daar een reden voor moest zijn :p

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Knooppunt Jabbeke

Bericht door Via » za 11 feb 2006, 13:22

mike schreef:En die lus lag er al voor 80%, dit was de oude a10 voor de a18 bestond.
Ah, dan was dat die vervallen weg die ik door het knooppunt zag lopen. Er stond toen wat rommel van het Gewest op weg te rotten. :P

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 11 feb 2006, 20:53

In België is dat de normaalste zaak van de wereld. Laatst wilde Bart Somers een klacht indienen voor sluikstorten aan de half-ongebruikte afrit bij Mechelen. Het betrof verschillende wegwijzers en oude lichtbakken. :lol:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Knooppunt Jabbeke

Bericht door vynkce » zo 16 jan 2011, 15:19

Er loopt tot 9 februari een inspraakperiode over het complex 6b dat in feite één geheel vormt met knooppunt Jabbeke. AWV wenst dit halve complex dat dateert uit de jaren 90 nu verder te vervolledigen. Het bestaande complex zal worden afgebroken en vervangen worden door een geheel nieuw exemplaar. Het MER-rapport kan hier worden ingekeken:

http://www.wegenenverkeer.be/nl/compone ... e/601.html (een kaartenbundel op het einde van de pdf)

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Knooppunt Jabbeke

Bericht door denne007 » ma 17 jan 2011, 16:32

^^ de varianten die ze kiezen zijn mij eender. Vind het vooral goed dat ze die oude brug afbreken en een deftige middenberm gaan maken.

Plaats reactie