U vraagt; wij draaien.Hajo schreef:Hoe zou die weg er nu bij liggen? Terug veroverd door de natuur denk ik. Foto's iemand?

Moderator: Moderatoren
U vraagt; wij draaien.Hajo schreef:Hoe zou die weg er nu bij liggen? Terug veroverd door de natuur denk ik. Foto's iemand?
Dat zal dan eerder een Spaanse tolweg worden: een weg waarvan de concessiehouder binnen de kortste keren failliet is wegens geen verkeer. Je snijdt hoop en al 3 km af.
Als je hier de link legt met de A466 ten noorden van Lyon die van ver op de A601 trekt moet je wel weten dat er daar geen tolvrije bypass is, terwijl die er in België wel is en zoals al vermeld is écht wel niet zo ver om is.
Volgens mij is de A601 een reliek uit de tijd van de Koning Boudewijnsnelweg die van Antwerpen naar Duitsland liep. Dus de E313, A601 en E40 (vanaf Hauts-Sarts tot Duitsland) was vroeger 1 snelweg die op hetzelfde moment opende.
Dat was net het punt, ik denk dat de A601 het oorspronkelijke tracé van de snelweg was en dat net Vottem de bypass is om verkeer dat richting Loncin of richting Luik gaat mogelijk te maken. Als je een snelweg Antwerpen-Duitsland ontwerp is het logischer dat in een zo kort mogelijke lijn te ontwerpen, dus zonder extra omweg via Vottem. Ik vind het dus heel logisch dat het tracé loopt zoals het loopt. Weliswaar is de A601 in het licht van vandaag een overbodige snelweg, maar in het licht van toen net heel logisch.Pino schreef: ↑zo 13 mei 2018, 20:53Dat is inderdaad als één geheel aangelegd, zelfs nog vóór de E40 komend vanuit Brussel. Maar het verandert niets aan het feit dat de combinatie van de bretel langs Haut-Sarts en de route stad-in via Vottem wat luxe voorkomt. Men was op de achterlandverbinding van en naar Antwerpen niet noemenswaardig veel slechter afgeweest met het omweggetje via Vottem, dus de vraag waarom men die miljoenen franken extra heeft neergelegd voor de A601 is op zich wel legitiem.
Om verkeer van afrit Liers op de E313 richting Duitsland te kunnen laten rijden (en vice versa).
Had het iets beter moeten formuleren. Wilde zeggen dat een snelweg met twee 'vorkjes' aan het einde een wat luxe oplossing was. Of het daarbij meer voor de hand had gelegen om de 'tak A601' dan maar achterwege te laten of de 'tak Vottem' laat ik maar even in het midden.Alfa schreef: ↑di 15 mei 2018, 3:18Dat was net het punt, ik denk dat de A601 het oorspronkelijke tracé van de snelweg was en dat net Vottem de bypass is om verkeer dat richting Loncin of richting Luik gaat mogelijk te maken. Als je een snelweg Antwerpen-Duitsland ontwerpt is het logischer dat in een zo kort mogelijke lijn te ontwerpen, dus zonder extra omweg via Vottem. Ik vind het dus heel logisch dat het tracé loopt zoals het loopt. Weliswaar is de A601 in het licht van vandaag een overbodige snelweg, maar in het licht van toen net heel logisch.
Je had dan ook nog wat uit kunnen geven om de N30, wat in principe een prima weg is, hier en daar wat te stroomlijnen.Pino schreef: ↑wo 16 mei 2018, 21:58 Het enige dat ik minder goed snap is dat ze indertijd zo zwaar inzetten op de E25 langs Bastogne. Ik loop nog steeds met het idee rond dat uitbouw van de N63 sneller en goedkoper had gekund én het veel makkelijker had gemaakt om verkeer langs Luik op die weg te krijgen.
Er is inderdaad een klein stukje met kasseien, die er overigens best goed inliggen. Echte haarspeldbochten zijn er niet, maar wel een aantal redelijk ruime bochten vanwege het grote hoogteverschil. Ik heb zelf die weg een aantal keren gebruikt om Luik binnen te rijden, en ik heb niet de negatieve ervaringen die jij wel hebt.
Alleen vanaf de E313. Dan praten we niet echt over veel verkeer dat een bestemming in het centrum van Luik heeft; de E313 ten noorden van Luik telt slechts 17.000 mvt/dag.Het is de bewegwijzerde route naar het centrum van Luik.
Maar is de bereikbaarheid vanuit het noorden echt zo slecht? We weten allemaal dat er weinig taalgrensoverschrijdend verkeer is. Hoeveel mensen zouden er nou effectief op weg zijn vanaf de E25 vanuit Maastricht en de E313 vanuit Hasselt naar het centrum van Luik? Voor verkeer vanaf de E25 en dat beetje vanaf de E40 vanuit Verviers/Aken is de A25 afdoende, zelfs metKnooppunt Cheratte is ook niet zo'n fijn aangelegd verkeersknooppunt. Door de route via de 'Pont du Wandre' te optimaliseren, deels door gebruik te maken van bestaande wegen kan je volgens mij tamelijk goedkoop de stad vanuit noordelijke richting beter bereikbaar makan. Vanuit het zuiden en westen zijn de verbindingen al goed.
De N30 is een prima weg, maar uiteindelijk ga je aan die kant van de Ardennen door wat teveel rivierdalen of anderszins geaccidenteerd terrein om die over de hele route tot hoogwaardige route te kunnen stroomlijnen. Om daar een echte snelle weg aan te leggen, was het verlaten van het N30-tracé ten gunste van een totaal nieuw tracé met grotere kunstwerken onvermijdelijk. Daarom dus de A26 zoals hij is geworden.duikgek89 schreef: ↑do 17 mei 2018, 0:30Je had dan ook nog wat uit kunnen geven om de N30, wat in principe een prima weg is, hier en daar wat te stroomlijnen.Pino schreef: ↑wo 16 mei 2018, 21:58 Het enige dat ik minder goed snap is dat ze indertijd zo zwaar inzetten op de E25 langs Bastogne. Ik loop nog steeds met het idee rond dat uitbouw van de N63 sneller en goedkoper had gekund én het veel makkelijker had gemaakt om verkeer langs Luik op die weg te krijgen.