[E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Seat Ibiza » do 03 jan 2008, 19:48

Rene schreef:Een knooppunt dat op één relatie na compleet is :?:
Dat komt toch wel meer voor?
In dit geval is dat ingegeven door de omstandigheid dat ten westen van het knooppunt de brug over de Maas ligt. Om voor een stroom verkeer die vrij gering is (en waarvoor dus een goed alternatief is via het OWN) een hele dure fly-over in combinatie met een nieuwe brug over de Maas te bouwen, lijkt mij wat overdreven.
Rene schreef:Dan ga ik nog liever voor het geheel opdoeken van de A25 zuidelijk van Cheratte.
Onderschat de verkeersstroom Luik - Visé (-Maastricht) en omgekeerd niet. Waarom zouden we die verkeersstromen een omweg laten maken als dat niet nodig is?

Achterhoek
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 11:17

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Achterhoek » do 03 jan 2008, 20:52

Dat idee van Rene is halfgoed.De t-splitsing is goed maar dat je voor de A25 de kant Herstal op moet ,nej dankje ik heb die weg voorig jaar bereden en goed is die niet.Doe dan togh maar Cheratte :?

Achterhoek
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 11:17

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Achterhoek » do 03 jan 2008, 21:08

Als je nou de A25vanaf Visè laat opschuiven aan de overkant van de maas en de Ring oplaat.
En anders maak je van Croix de cheratte een verkeersplein bij de A25.En de E40 een Brug,waarbij de A25 opgehoogt word :?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door duikgek89 » do 03 jan 2008, 21:43

Achterhoek schreef:Dat idee van Rene is halfgoed.De t-splitsing is goed maar dat je voor de A25 de kant Herstal op moet ,nej dankje ik heb die weg voorig jaar bereden en goed is die niet.Doe dan togh maar Cheratte :?
Bij Rene zie ik geen t-splitsing? Bedoel je mijn idee?
De weg door Luik daar die ik als alternatieve route aanwees heb ik niet zelf gereden. De brug over de maas in de E40 is inderdaad slecht, en een nieuwe deklaag is daar hard nodig. Zeker in de rechterbaan.
Als ik weer eens in die buurt ben dan wil ik daar eigelijk eens wat beter rondkijken.
Seat Ibiza schreef:Onderschat de verkeersstroom Luik - Visé (-Maastricht) en omgekeerd niet. Waarom zouden we die verkeersstromen een omweg laten maken als dat niet nodig is?
In de zomervakantie is het daar misschien stervensdruk, maar normaal gesproken valt dat volgens mij erg mee?
Een omweg laten maken is inderdaad niet handig ookal is het maar een klein stukje. MAAR, als je alle relaties en verbindingen wil behouden bij KP Cheratte dan is het bijna niet te doen om een fatsoenlijke oplossing te verzinnen die echt beter is dan de huidige. In dat geval is het misschien nog wel het beste om op de ring een set verkeerslichten te plaatsen en de bewegwijzerig te verbeteren zodat het in ieder geval veiliger en duidelijker wordt. Enige probleem is dan dat vrachtwagens helemaal stil kunnen komen te staan en dan vanwege de steile opritten moeite krijgen met voldoende vaart maken, waar de invoegstroken ook niet al te lang en breed zijn, en dat het wat meer tijd kost. En het is nauwelijks of geen verbetering van de capaciteit omdat er nog steeds conflicten zijn, maar het is dan ook geen dure oplossing, en de andere oplossingen allemaal wel.

Elke andere oplossing waarbij je alle verbindingen wil behouden kost ofwel teveel geld, of het kan niet ivm het hoogteverschil, of het kan niet omdat er dan een half dorp plat moet, of je hebt nog steeds conflicten. Laat je relaties vallen dan krijg je bij Herstal meer verkeer wat over Pont du Wandre moet.
Seat Ibiza schreef:
Rene schreef:Een knooppunt dat op één relatie na compleet is :?:
Dat komt toch wel meer voor?
In dit geval is dat ingegeven door de omstandigheid dat ten westen van het knooppunt de brug over de Maas ligt. Om voor een stroom verkeer die vrij gering is (en waarvoor dus een goed alternatief is via het OWN) een hele dure fly-over in combinatie met een nieuwe brug over de Maas te bouwen, lijkt mij wat overdreven.
Daar ga ik in mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Vinny » vr 04 jan 2008, 9:13

Ik zit dan aan zoiets te denken. Het is een ultra goedkope oplossing.
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Achterhoek
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 11:17

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Achterhoek » vr 04 jan 2008, 10:43

Ik heb een idee als we nou is gaan stemmen welke plan het beste is,bijvoorbeeld je stuurt je ontwerp op en die geef je een naam plan 1,plan 2,plan 3, enz.......Het plan welke het meest is gekozen sturen we op naar de waalse rijkswaterstaat.
:D Is dat geen goed idee????

Achterhoek
dorpsstraat
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 11:17

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Achterhoek » vr 04 jan 2008, 11:21

Dit is de eerste plan 1,bij de kleine zwarte streepjes op de A25/E25 wordt het wegdek opgehoogd tot het op goeie hoogte is om een knoopunt te maken met A3/E40.De dikke zwarte streepjes zijn Bruggen,het is vrij goedkoop ant het enigste wat er veranderd is de rotonde aan de westzijde dat wordt een halfklaverblad en de oostzijde een half rotonde.Dus stem op mijn plan :D :) :D :) :lol: :lol:

Afbeelding

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Paixao » vr 04 jan 2008, 12:17

Achterhoek schreef:Ik heb een idee als we nou is gaan stemmen welke plan het beste is,bijvoorbeeld je stuurt je ontwerp op en die geef je een naam plan 1,plan 2,plan 3, enz.......Het plan welke het meest is gekozen sturen we op naar de waalse rijkswaterstaat.
:D Is dat geen goed idee????
Persoonlijk denk ik niet dat de Waalse RWS zit te wachten op Google Maps aangepaste tekeningen, simpelweg omdat er te weinig gegevens/detaillering in staan. Ik had het er gisteren met Mark nog over in de chat, als je écht werk van zo'n knooppunt wilt maken heb je veel en veel meer data nodig: hoogtekaarten, KLB-kaarten, geokaarten, intensiteiten, zonodig HB relaties, misschien zelfs wel (grond)waterstanden, bestemmingsplannen, enz. En niet te vergeten de Belgische richtlijnen op infrastructureel gebied. In Nederland gelden wellicht heel andere regels (CROW ASVV 2004 waarschijnlijk). Als je een compleet ontwerp wilt maken kun je er rustig een project van maken voor 6 of 8 personen, en dat voor 5 weken voltijd. ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Alfa » vr 04 jan 2008, 12:21

Ik denk dat het idee van Seat Ibiza het meest kans maakt ooit in het echt gerealiseerd te worden. Een fly-over is weliswaar duur maar het knooppunt wordt er veel veiliger door.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door waldo79 » vr 04 jan 2008, 12:28

@Paixao: misschien bestaan in het Waalse wel plannen tot aanpassingen.

Er passeren hier namelijk amper persberichten van Waalse origine...

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Paixao » vr 04 jan 2008, 13:24

Het zou me zeker niks verbazen inderdaad. Wat dat betreft zal België cq. Wallonië wel niks anders zijn dan Nederland: de krant staat vol van de infrastructurele problemen en oplossingsvarianten, meningen en artist impressions, maar voor er iets gebeurt ben je 10 jaar verder :lol:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Vinny » vr 04 jan 2008, 13:32

Ik kon de laatste keer dat ik in Luik was constateren dat de enige ruimte die er is bij knooppunt Cheratte in de zuid-oost kwadrant zit. Vanaf de Rue Bastin kon ik waarnemen dat een klaverbladlus niet per definitie onmogelijk is. Aan de Maaskant van het knooppunt is nauwelijks ruimte om nog iets te doen, tenzij je de stroming van de rivier verandert c.q. inperkt. Dat kan in ieder geval niet zomaar. Kijk ook eens naar de zeer korte uitvoegstrook op de brug van de E 40 --> knooppunt Cheratte, zo'n ding ben je liever kwijt dan rijk.

Ik heb de vraag uitgezet bij onze Waalse collega's:
http://www.autoroute411.be/viewtopic.ph ... topic=2099
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Vinny » vr 04 jan 2008, 13:34

de krant staat vol van de infrastructurele problemen en oplossingsvarianten, meningen en artist impressions,
In een heleboel pdf-jes die ik gelezen heb (ik heb even zitten googlen) wordt Cheratte als aandachtspunt genoemd, en staat er bij dat een 'aanpassing noodzakelijk is'. Concrete plannen heb ik nog niet gevonden. Vandaar dat ik de vraag eens op het Waalse snelwegenforum heb gesteld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Chris » vr 04 jan 2008, 13:35

Uit/Invoegstroken kunnen ze in België zowieso niet bouwen. In Nederland zijn ze wel heel lang, maar ik heb regelmatig invoegstroken gezien die direct afbuigt naar de weg. Vrachtverkeer komt dus met 40/50 de snelweg op.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door R4 » vr 04 jan 2008, 16:13

Uit/Invoegstroken bij ons zijn vergelijkbaar met die in Duitsland en Frankrijk hoor. In Nederland zijn ze vaak heel lang, dat klopt, en dus zijn jullie zowat de uitzondering.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door duikgek89 » vr 04 jan 2008, 18:20

R4 schreef:Uit/Invoegstroken bij ons zijn vergelijkbaar met die in Duitsland en Frankrijk hoor. In Nederland zijn ze vaak heel lang, dat klopt, en dus zijn jullie zowat de uitzondering.
In Vlaanderen ken ik ze niet zo goed.
Maar in Wallonië zijn er toch wel wat minder prettige invoegstroken. en daar is de breedte van de strook ook niet altijd even geweldig. En iets langer zou ook zeker geen kwaad kunnen. Als wij hier de uitzondering zijn vind ik dat overigens een hele prettige uitzondering (op dit gebied dan ;))

edit: De uitvoegstrook vanaf de E40 komende vanuit Brussel naar de Binnenring op Cheratte (om naar Maastricht te gaan) is wat mij betreft niks mis mee.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Seat Ibiza » vr 04 jan 2008, 18:47

duikgek89 schreef:edit: De uitvoegstrook vanaf de E40 komende vanuit Brussel naar de Binnenring op Cheratte (om naar Maastricht te gaan) is wat mij betreft niks mis mee.
Pardon? Dat is wel een van de meest bezopen, gevaarlijke, achterlijk geconstrueerde uitritten die ik ken in België. :?
Voor alle duidelijkheid: je bedoelt toch deze strook? Voor zover er al sprake is van een uitvoegstrook, is die ongeveer 40 meter lang. Dan heb je nog eens zo'n zelfde afstand om te vertragen van 120km/u naar 50km/u, er van uitgaande dat een weggebruiker niet bekend is ter plaatse en deze zich houdt aan de toegestane Vmax.

Grappig is ook dat men al voor de brug over de Maas een doorgetrokken streep plaatst tussen de rechter- en middenstrook, waardoor je niet meer legaal kan wisselen van rijstrook. Leuk als je een bord ziet dat je (bijvoorbeeld) nog 600m hebt tot aan de uitrit en men al 400m tevoren een streep op de weg kalkt die je feitelijk verbiedt de uitrit nog te nemen als je niet op de uiterst rechterbaan zit! Hier zou uiteraard een portaalbord moeten staan dat de situatie verduidelijkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Chris » vr 04 jan 2008, 18:53

Het ontbreken van portaalbewegwijzering is met die massa vrachtwagens in heel België een probleem.

Het wegdek op die brug mag ook wel eens vervangen worden, en misschien wel die hele brug, ziet er wel aardig bouwvallig uit. Het zou me niet verbazen als zo'n viaduct net zoals in Minneapolis nog eens in elkaar dondert.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door duikgek89 » vr 04 jan 2008, 19:11

Die strook vind ik wel meevallen. Ben ik vorige week nog overheen gereden en het kan best wel. Oke, wat langer kan geen kwaad, maar echt te kort en levensgevaarlijk vind ik hem nou ook weer niet hoor.
Portaalborden zouden inderdaad niet verkeerd zijn daar, al staat wel redelijk optijd aangegeven dat je daar af moet. (Of is mijn mening niet objectief omdat ik al wist dat ik aan het einde van de brug eraf moest en het daardoor anders ervaar?)

Van Loncin richting Cheratte vond ik het wegdek wel meevallen (maar ik was toen al een hele dag in de ardennen geweest...).
Van Maastricht in de richting Brussel kom je op een gatenkaas uit van hier tot en met, en dat is echt schandalig slecht. Tijd om er wat aan te doen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Seat Ibiza » vr 04 jan 2008, 19:29

duikgek89 schreef:Die strook vind ik wel meevallen. Ben ik vorige week nog overheen gereden en het kan best wel. Oke, wat langer kan geen kwaad, maar echt te kort en levensgevaarlijk vind ik hem nou ook weer niet hoor. Portaalborden zouden inderdaad niet verkeerd zijn daar, al staat wel redelijk optijd aangegeven dat je daar af moet. (Of is mijn mening niet objectief omdat ik al wist dat ik aan het einde van de brug eraf moest en het daardoor anders ervaar?)
Ik ben ter plekke ook bekend, maar ik werd een aantal jaar terug toch verrast door die doorgetrokken streep. De uitrit mag dan op tijd worden aangekondigd, maar er staat volgens mij nergens dat je al 400 meter voor de uitrit op de meest rechterstrook moet rijden. Ik zat dus nog op de middenstrook op dat punt en 'moest' toen wel een overtreding begaan om de uitrit nog te kunnen nemen.

Verder anticipeer ik uiteraard ook al op de ultrakorte uitrit door m'n snelheid al fors te verlagen, maar wat gebeurt er als je ter plekke niet bekend bent en met 120 km/u de afrit nadert? Dan zul je toch flink in de remmen moeten denk ik zo!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door duikgek89 » vr 04 jan 2008, 19:35

Als je het niet weet mag je redelijk stevig afremmen. Maarja, een Belg weet dat er in zijn land op de weg soms aparte situaties voorkomen en kan dus al eerder op het idee komen om wat vaart te minderen. Iemand uit het buitenland die niet goed weet wat hij/zij mag verwachten kan ook eerder op het idee komen om vaart te minderen. Zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Doorgetrokken streep is daar inderdaad vaag, en ik zie daar eerlijk gezegd het nut ook niet zo van op die plaats?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Rene » vr 04 jan 2008, 21:10

Vinny schreef:Ik zit dan aan zoiets te denken. Het is een ultra goedkope oplossing.
Afbeelding
Hier is de gehele relatie west-zuid eruit, en dat vind ik beter dan dat één richting van die relatie bediend blijft worden.
Dit schept duidelijkheid. Het is inderdaad een redelijk goedkope oplossing, al zou het flauwer maken van de relatie Maastricht --> Verviers door een kort nieuw viaduct te bouwen m.i. wel degelijk interessant zijn. Het huidige viaduct heeft immers ook het eeuwige leven niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Rene » vr 04 jan 2008, 22:06

Voortbordurende op dit ontwerp vervang ik wel de oude viaducten van de verbindingswegen over de A25 door nieuwe.
Dan krijg je een vrij normaal knooppunt, vergelijkbaar met knooppunt Amstel...

Échangeur de Cheratte:
Afbeelding

De huidige situatie versus dit nieuwe ontwerp:
Afbeelding Afbeelding

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door R4 » za 05 jan 2008, 1:42

Chris schreef:Het ontbreken van portaalbewegwijzering is met die massa vrachtwagens in heel België een probleem.
Wij plaatsen daarom borden in regel aan beide zijden van de weg op wegen met minstens 3 rijstroken in elke richting en vaak ook op wegen met twee rijstroken waar veel vrachtverkeer rijdt. Bovendien is het nulbord steeds een uithanger die je ver op voorhand ziet. Ik heb nog nooit problemen gehad om tijdig de uitvoegstrook te bereiken op die manier, zelfs met veel vrachtverkeer.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Seat Ibiza » za 05 jan 2008, 11:46

Rene schreef:Hier is de gehele relatie west-zuid eruit, en dat vind ik beter dan dat één richting van die relatie bediend blijft worden. Dit schept duidelijkheid.
Je stuurt verkeer van west naar zuid dus liever over het OWN dan ze via een directe verbindingslus (waar gewoon ruimte voor is) van snelweg naar snelweg te leiden? Rare opvatting mijns inziens. Dus bij knooppunt Ewijk moet men nog maar een verbindingsboog (die van zuid naar oost) schrappen, omdat dit 'duidelijker' is? :shock:

Duidelijkheid schep je bij knooppunten door bebording. Als verkeer op 'gevoel' moet gaan rijden kan dat niet goed gaan bij allerlei rare verbindingsbogen. In het geval van Cheratte: wat maakt het uit of verkeer van west naar zuid er bij een afrit afrijdt en via het OWN naar de A25 rijdt of dat het dit doet door een paar honderd meter verderop via een rechtstreekse boog? In het geval dat dit ooit zo mocht worden uitgevoerd, zal geen enkele automobilist klagen dat hij nu WEL over een filevrije verbindingsboog rijdt, terwijl hij anders het OWN op zou hebben moeten gaan...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Vinny » za 05 jan 2008, 12:24

Als je naar de configuratie van de afrit 35 kijkt en de situatie rondom het "Pont du Wandre" dan stel ik vast dat de relatie Zuid --> West belangrijker is om op Cheratte te voorzien dan West --> Zuid. Op het moment dat de route via het Pont du Wandre enigzinds wordt opgewaardeerd, en het lijkt er op of ze daar mee bezig zijn als ik Google eens goed bekijk. Dit is wel een voorwaarde om Cheratte volgens 'ons' (Vinny/René) plan op te waarderen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Rene » za 05 jan 2008, 13:06

Seat Ibiza schreef:Je stuurt verkeer van west naar zuid dus liever over het OWN dan ze via een directe verbindingslus (waar gewoon ruimte voor is) van snelweg naar snelweg te leiden? Rare opvatting mijns inziens. Dus bij knooppunt Ewijk moet men nog maar een verbindingsboog (die van zuid naar oost) schrappen, omdat dit 'duidelijker' is? :shock:
Ja. Als mensen heen zijn gereden via een bepaalde route, dan verwachten ze ook via die route terug te kunnen rijden. Als dan plots blijkt dat dit niet kan, dan geeft dat altijd rare verkeersbewegingen bij zo'n knooppunt.
Mijn mening bij Ewijk is dan ook: weer volledig maken, of de boog vanuit het zuiden naar Nijmegen ook dicht.

Wie nu vanuit het zuiden komende via de A73 Nijmegen binnenrijdt en terug dezelfde route rijdt, komt bedrogen uit. Dat leidt bij Ewijk tot problemen. Ofwel men rijdt door, en zal proberen ergens op de N322 te keren (en dat kan ook al voor afrit Deest/Bergharen zijn, ook al mag dat niet), of men komt bij Valburg uit en moet daar keren, voor zover hen dat al duidelijk is...

Terugkerend naar Cheratte vind ik Vinny's ontwerp dus beter dan dat van jou, omdat het de weggebruiker meer duidelijkheid biedt. Bovendien biedt het schrappen van de relatie Loncin --> Luik de mogelijkheid om de boog Maastricht ---> Verviers veel beter te traceren en daarmee het resterende knooppunt veel comfortabeler van inrichting te maken, zoals mijn ontwerpschetsje duidelijk maakt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Seat Ibiza » za 05 jan 2008, 16:27

Rene schreef:Mijn mening bij Ewijk is dan ook: weer volledig maken, of de boog vanuit het zuiden naar Nijmegen ook dicht.
Wie nu vanuit het zuiden komende via de A73 Nijmegen binnenrijdt en terug dezelfde route rijdt, komt bedrogen uit. Dat leidt bij Ewijk tot problemen. Ofwel men rijdt door, en zal proberen ergens op de N322 te keren (en dat kan ook al voor afrit Deest/Bergharen zijn, ook al mag dat niet), of men komt bij Valburg uit en moet daar keren, voor zover hen dat al duidelijk is...
De argumenten bij Ewijk zijn niet te 'vertalen' naar Cheratte, omdat er bij Cheratte een goede, korte verbinding via het OWN is. Het maakt qua bebording bijna niks uit of een automobilist een paar honderd meter VOOR het knooppunt er wordt afgestuurd of OP het knooppunt. Ik zou het bezopen vinden een verbindingsboog weg te laten, omdat dit duidelijker zou zijn.
Rene schreef:Bovendien biedt het schrappen van de relatie Loncin --> Luik de mogelijkheid om de boog Maastricht ---> Verviers veel beter te traceren en daarmee het resterende knooppunt veel comfortabeler van inrichting te maken, zoals mijn ontwerpschetsje duidelijk maakt.
Zoals je ook in jouw schetsje kunt zien, blijft er ook bij het verruimen van die boog noord-oost voldoende ruimte voor een verbindingsboog west-zuid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Rene » za 05 jan 2008, 21:02

Seat Ibiza schreef:Zoals je ook in jouw schetsje kunt zien, blijft er ook bij het verruimen van die boog noord-oost voldoende ruimte voor een verbindingsboog west-zuid.
Neen, je moet ook denken aan taluds...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Seat Ibiza » za 05 jan 2008, 22:43

Rene schreef:Neen, je moet ook denken aan taluds...
Simpele oplossing: terre-armee constructie toepassen...

Plaats reactie