[E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

sherekhan
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 9:42

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door sherekhan » wo 19 aug 2009, 10:34

- edit: tracé_1 geuploaded, variant trace_2 verwijderd, tekst herzien.

Trace 2 (uit de eerste post)
Afbeelding
Oorspronkelijk getoonde tracé op deze post
De wegen die niet gekleurd zijn moeten worden afgesloten (of worden weggehaalt). In principe zou dit plan reëel haalbaar moeten zijn, ook zou het verkeer niet te veel gehinderd hoeven te worden tijdens de werken. (Die in geval ze plaats vinden, toch 10 jaar duren.)

Trace 2_variant_schets
Verwijderd: De rode opritten werden hierbij geleid lang bestaande bruggen, wat leidde tot scherpe bochten.

Trace 1
Afbeelding
Tracé Beschreven in post nu netjes uitgetekend

*Op de tekeningen is het waarschijnlijk niet heel duidelijk, maar de bedoeling is dat afritten beginnen op de wisselaar, waar opritten eindigen, zodanig dat het voor chauffeurs onmogelijk zou zijn om de weg af te snijden van een afrit naar een oprit. (Zou ook onlogisch zijn, daar je dan in dezelfde richting verder gaat als je ging voor je de wissel opging)

herziene tekst:
Ik kom hier dagelijks langs voor men werk, maar ik begrijp dat als je hier niet vaak langskomt, je er niet veel van snapt, bovendien is de situatie hier elke dag dagelijks nogal "moeilijk", ivm invoegen. Dit komt omdat er zowel op-als af-ritten zijn links en rechts op de wissel.
De hoofdrichtingen van de wisselaar zijn E40: Brussel-Aachen, E25 Maastricht-Luik.
Als er ooit een beetje geld zou zijn om hier de situtatie te verbeteren, zou ik voorkomen dat er opritten zijn naar de autoweg zich langs de rechterkant bevinden van de wisselaar, en zouden afritten van de autoweg de wisselaar op moeten komen langs links.
Het basis-concept van dit plan is dus dat al het wisselend via de linker kan op de wissel komt, en recht van de wissel afvloeit.

Dat zal de druk op de wisselaar enorm verhogen, maar met 2 rijstroken en bij opritten nog een derde invoegstrook, denk ik toch dat het haalbaar is. (minder dan 2 rijstroken is uitgesloten). Voertuigen die van de E25 komen en op de E40 willen geraken, zullen een halve, tot een hele ronde moeten maken. En dus voldoende tijd hebben om zich op de juiste rijstrook te begeven. Omgekeerd zulle voortuigen die van de E40 naar de E25 gaan, zich slechts heel even op de wisselaar bevinden, echter lang genoeg om van de rechtste oprit naar de linkse afrit te rijden.

Op trace 1: Het is ook mogelijk om de bestaande opritten van de E25 (die nu niet zijn gekleurd) aan te sluiten op de rode afritten van de E40 zodanig dat het grootste gedeelde van het verkeer dat hierover gaat niet over de wissel hoeft, echter is het dan wel nodig dat je de blauwe afrit vroeger laat beginnen, zodanig die uitmond op de wissel, voor de rode afrit. Het is te zien of de afritten op de E25, en op de wissel niet te dicht bijeen komen te liggen. (De afrit naar tongeren iets verder op de E40 is aan de uitgang van een oprit van de E40, op een berg, wat het verkeer daar ook soms nogal moeilijk maakt)

De veiligheid gaat alleszins omhoog, aangezien het verkeer dat op de wisselaar komt, extra veel tijd heeft om van rijstrook te veranderen, en bovendien zijn de afritten ook allemaal aan de linkerkant, wat we zo ook gewend zijn, en wat de bewijzering dus ook vereenvoudigd. Men kan zelfs voor-sorteer vakken gebruiken. De op en afritten zou ik telkens maar 1 rijstrook geven. Uitwijken naar links is niet nodig, daar zijn geen autoweg-opritten. Het verkeer kan dus ongestoord langs links de wissel oprijden. Waardoor er ook geen opstoppingen ontstaan

Als de wisselaar op dergelijke manier word aangepast, kan er ook nog een andere bijzonder belangrijke verbetering worden aangebracht: De oprit naar de E40 richting Herstal/Brussel kan al vroeg (al voor de bocht) worden verhoogd tot het niveau van de E40, waardoor zwaar verkeer dan al weer op snelheid kan komen, en je dan minder geknoei hebt met het invoegen op de e40 richting brussel.

* in de context:
- wisselaar: (de blauw ovaal, die fungeert als rotonde
- afritten: wegen die de wisstelaar opgaan (komen van autoweg)
- opritten: wegen die de wisselaar afgaan (gaan autoweg op)

*Ik ben Belg, dus ergens is het nog steeds een Belgische oplossing, maar als je gewoon bent in België te rijden, dan sta je hier niet echt van te kijken. Kijk ook hier eens, is juist iets verder op de autoweg. Triestig geval van plaatsverspilling. Grootse plannen voor Hermalle lijken mij helaas ook uitgesloten. Echter is de huidige oplossing zo slecht nog niet. De wissel zou ik bijvoorbeeld graag behouden, zodanig je ook kan omkeren van rijrichting op de autoweg. (dus ipv E40 richting Aachen, E40 richting brussel)
Laatst gewijzigd door sherekhan op wo 19 aug 2009, 14:18, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Rene » wo 19 aug 2009, 11:37

Veel te scherpe bochten en/of onmogelijke verticale profielen.
Op dit forum zijn al twee heel werkbare oplossingen langsgekomen.

1. Plan Vinny, waarbij relatie Luik-E40 west via onderliggend wegennet moet worden afgewikkeld.
Afbeelding Afbeelding(links huidige situatie)

2. Plan Rien, dat een complete herbouw vraagt.
Afbeelding

snelweg65
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 8:13
Locatie: 013

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door snelweg65 » wo 19 aug 2009, 11:56

In het plan van sherekan zie ik inderdaad geen oplossing.
Dat vraagt nog te veel concentratie van de automobilisten/chauffeurs, wat de kans op fouten vergroot en er dus gevaarlijke situaties vergroot.
Ook de doorstroming wordt niet genoeg verbeterd als er veel gewisseld moet worden.
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door paolie » wo 19 aug 2009, 13:21

^^ Op zich geen slecht idee, dat hier door sommigen wel erg snel in een hoekje wordt gezet. Vooral de eerste schets biedt perspectieven en zou inderdaad een aantal vervelende weefbewegingen weghalen. Ik zou dit alleen wel combineren met de huidige directe verbindingen, die niet op de "centrale rotonde" aansluiten (bijvoorbeeld de verbinding E40 vanuit oost - E25 richting noord)

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Giuseppe » di 23 feb 2010, 12:25

In het onderzoek voor mijn afstuderen kwam ik een leuk plaatje tegen van het knooppunt vlak na aanleg.
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door waldo79 » di 23 feb 2010, 12:30

^^Er is toch wel wat veranderd :roll:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Wimpie24 » di 23 feb 2010, 17:34

Het is nu een flink met bos begroeid knooppunt. Ik zie trouwens ook een paar tunneltjes daar links die er nu niet meer zijn?
Al bij al kan je dus zien dat er al flink aan het knooppunt gesleuteld is geweest.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door boe! » di 23 feb 2010, 20:11

In Google Maps is een van die tunneltjes nog goed te zien. Na de aanleg van extra verbindingswegen is dat lokale weggetje blijkbaar opgedoekt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Rene » di 23 feb 2010, 20:21

Waarschijnlijk al opgedoekt na de aanleg van de rechtdoorgaande rijbaan Maastricht - Luik-centrum, die hier ook nog ontbreekt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Palance » di 23 feb 2010, 20:55

Jammer dat het voor mij net wat te ver weg is. Het lijkt me namelijk best leuk om die kleine weggetjes rondom het knooppunt eens op te zoeken en daar wat foto's te maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Mark » wo 24 feb 2010, 15:19

Mooie foto, je ziet bijna niet dat de E40 na het knooppunt aardig stijgt.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door Giuseppe » di 08 jun 2010, 10:37

Ik ben ondertussen nog meer interessante zaken tegengekomen, onder andere deze uit 1971:
Afbeelding
(Uit: Le groupe l'équerre, 40 ans d'architecture et d'urbanisme)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 08 jun 2010, 11:14

Interessante kaart. Ik zie toch enkele dingen waar ik nog geen weet van had. Beginnend in het westen is de A24 te zien die vanuit Limburg de E40 kruist en dan aansluit op de E42 bij Huy. Deze kaart laat de A24 echter onder Luik doorlopen met een kruising bij de N63-E46 tot aan de E25. Verder valt ook een grote ring ten zuiden van Luik op. De A604 zou verbonden worden met de E25 en er is een verbinding gepland tot aan de E40 die tegenwoordig bekend staat als de A605. Beide plannen zijn nog steeds opgenomen in de mobiliteitsplan van Luik, maar zijn voorlopig uitgesteld wegens geldgebrek. Speciaal is dat de A605 ten noorden van de E40 doorgetrokken zou worden tot op de E25 vanuit Maastricht. De twee andere overblijvende verbindingen tussen de E25 en de E42 zijn wel verrassend. De meest zuidelijk tegen de Luxemburgse grens is ooit nog het concreetst geweest. Een realisatie mag echter vergeten worden. Ook de noordelijkere verbinding zal wel nooit gerealiseerd worden en daar had ik nog nooit plannen van gezien. Vooral de plannen ten zuiden van Luik zijn overdreven. De E25 en E42 staan nog steeds bekend als rustige snelwegen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door RSK » di 10 dec 2013, 0:36

Mijn twijfels overwonnen ga ik hier toch maar even een grote wolk stof vanaf blazen. :write:

Over de bedroevende situatie van knooppunt Cheratte had ik hier eerder al gelezen, de pijnpunten voor een goede oplossing zijn de beperkte ruimte en het aanzienlijke hoogteverschil. Toen ik vanmiddag iets aan het lezen was over het knooppunttype 'vlinderdas' kreeg ik ineens inspiratie, en na een kwartiertje schetsen had ik het idee in de basis klaar. Zojuist heb ik dat even uitgewerkt in een mooi kaartje. Het resultaat in de spoiler: een geheel conflictvrij knooppunt Cheratte, uitgevoerd binnen de ruimte van het huidige knooppunt. Het voorgestelde geheel is een mengvorm tussen een gotisch knooppunt en een vlinderdas, met acceptabele boogstralen.

Rond het knooppunt heb ik de banen van de A25 verwisseld, zoals dat bij een gotisch knooppunt gebruikelijk is. Van afslaan aan de linkerzijde is echter geen sprake, door toepassing van twee klaverlussen. Wel moet er links worden ingevoegd, maar aangezien de zuidelijke helft slechts een inprikker is, leek me dat niet zeer bezwaarlijk. De A25 richting Liège gaat over een viaduct boven de A3 langs, terwijl de richting Maastricht er onderlangs gaat. De verdeling hoog/laag had ook andersom gekund, maar dit was m.i. de beste oplossing met het oog op het hoogteverschil in de verschillende relaties.

De klaverlussen bedienen de relaties Maastricht > Verviers en Liège > Loncin, zij passen binnen de ruimte van het huidige verkeersplein. De getekende lussen zijn even groot als de lussen van knooppunt Oudenrijn. Door de relatie Liège > Loncin met een klimmende lus uit te voeren, nadert het verkeer met gepaste snelheid de daling naar het dalviaduct. Het verkeer op de relatie Maastricht > Verviers daalt juist weer van het hoge viaduct naar de A3, en heeft zo een (beperkte) aanloop naar de eerder genoemde helling richting Verviers.
SPOILER: TOON

Edit: zoals terecht opgemerkt was ik twee relaties vergeten in te tekenen. Onderstaande afbeeldingen zijn vervangen

Het ontwerp ingetekend op de kaart, de loop van het oude knooppunt is in lichtgrijs weergegeven, viaducten in donkergrijs.
Afbeelding
Hetzelfde beeld als hierboven, maar dan op het satellietbeeld ingetekend.
Afbeelding
Hierbij moet gezegd dat er al naar gelang het budget nog wat wel wat geschoven kan worden met bepaalde stukken weg. Zo zag ik toen ik klaar was, dat de (lage) A25 Liège > Maastricht in principe wel onder het oude viaduct door zou kunnen. De staat daarvan op Streetview geeft te denken, maar als het drukken van de kosten de doorslag kan geven voor een conflictvrije oplossing, dan is dat natuurlijk niet heel bezwaarlijk. Zo zijn meer delen van het huidige knooppunt met wat kleine wijzigingen/degradaties van het plan te 'hergebruiken', met name in de westelijke helft.
Laatst gewijzigd door RSK op di 10 dec 2013, 1:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Sophie » di 10 dec 2013, 0:52

Hoe wil je de verkeersstromen Aken-Luik(A25) en Namen/Luxemburg-Maastricht sturen? Geen onbelangrijke richtingen...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door sirdanilot » di 10 dec 2013, 1:04

Een 4 level stack lijkt me hier de beste optie voor een conflictvrij knooppunt zonder extra ruimtebeslag. En dat is nu eenmaal heel, héél duur. Jouw knooppunt is inderdaad niet volledig, en het heeft ook nog eens haast net zoveel kunstwerken (viaducten, bruggen, tunnels) als een 4 level stack. Een mooi voorbeeld van een stack is het prins clausplein, maar dan een wat kleinere versie (heel kleine versies zijn bijvoorbeeld te vinden in Japan).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re:

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 1:27

De oplossing die Rene in 2006 gaf is ook interessant:
Rene schreef:Met de nieuwe Google-Earth beelden krijg je een beter zicht op de situatie.
Ik denk dat een aanpak mogelijk moet zijn. Met één flyover worden in elk geval de relaties Loncin - Maastricht en Maastricht - Aachen volledig weefvrij, en daarmee veilig. Zeker als je ziet hoeveel buitenlanders hier rijden, lijkt me dat geen overbodige luxe. Alleen lokaal verkeer dat vanaf de E40 van of naar Liège zelf wil (A25), heeft dan nog één weefvak. Zie dit plaatje:
Afbeelding
In geel de huidige rijbanen, die kunnen blijven liggen. In oranje de wijzigingen ten opzichte van nu.
De fly-over van de E25 Maastricht naar de E40 Aachen is het enige echt nieuwe stuk infrastructuur.
Deze fly-over is krap (ook in verticale zin), maar een Vo=50 km/h moet volgens mij wel lukken met een behoorlijk stuk verkanting.
Grijs gestippeld kan worden opgebroken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door RSK » di 10 dec 2013, 1:36

Timmetje schreef:Hoe wil je de verkeersstromen Aken-Luik(A25) en Namen/Luxemburg-Maastricht sturen? Geen onbelangrijke richtingen...
:facepalm: Je hebt helemaal gelijk, die zijn verdwenen tussen mijn papieren schets en het lijnenontwerp in Photoshop. Ik heb ze inmiddels ingepast, ik zal de afbeeldingen vervangen. B(

Edit: Hieronder nogmaals de gecorrigeerde versie.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Kaaiman » di 10 dec 2013, 13:11

Klopt de verticale volgorde wel? Sommige wegen worden nu wel héél steil, bijvoorbeeld de boog Loncin - Maastricht.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Wimpie25 » di 10 dec 2013, 13:40

^^
Daar vrees ik ook voor. Dat is namelijk de reden waarom de huidige configuratie er überhaupt gekomen is.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door sirdanilot » di 10 dec 2013, 17:32

Om eerlijk te zijn: volgens mij staan er niet echt heel veel files hier, toch? Je kunt je ook afvragen in hoeverre volledige ombouw van het knooppunt nu echt noodzakelijk is.

De belangrijkste richtingen zijn van en naar de E25 maastricht en de E40, de tak naar luik is meer een inprikker en kan wel via de huidige weefvakken blijven lopen. Een hoge flyover Loncin -> Maastricht lijkt me al een goede oplossing. De verbinding Maastricht -> Verviers heeft dan al automatisch geen weefvak meer (check dat zelf maar op google maps, het klopt, vanwege de 'linkse uitvoeger' richting luik). De andere verbindingen zijn of rechtsafslaand en dus niet problematisch, of van/naar luik en dus van iets minder belang.

EDIT: Toch verkeerd gekeken, de verbinding maastricht -> verviers kruist dan nog de verbinding luik -> loncin. Maar dit is een niet zo heel drukke verbinding, en het weefvak is dusdanig lang dat dit problematisch is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 17:54

sirdanilot schreef:Om eerlijk te zijn: volgens mij staan er niet echt heel veel files hier, toch? Je kunt je ook afvragen in hoeverre volledige ombouw van het knooppunt nu echt noodzakelijk is.

Veiligheid vooral. Ook in deze draad is veel geklaagd over de steile en krappe bogen, snel opeenvolgende weef- en invoegstroken en linkse invoegers.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Vinny » di 10 dec 2013, 19:44

Heeft iemand trouwens ongevallencijfers? Kan me voorstellen dat het wellicht niet doordringt in de lijst met zwarte punten in Wallonië omdat mensen bijvoorbeeld tamelijk langzaam rijden waardoor de impact van de ongevallen beperkt blijft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door RSK » di 10 dec 2013, 23:30

^^ Ongevallencijfers heb ik niet kunnen vinden, maar op Google zoeken naar 'accident Cheratte' levert genoeg ongevallen op. Ook las ik bij een van de nieuwsberichten dat verwacht wordt dat het de komende jaren drukker wordt rond Luik, en dat dus maatregelen nodig zijn om het extra verkeer goed te kunnen verwerken. Te beginnen met Cheratte, zou ik zo zeggen. Het zou me namelijk niets verbazen als die verwachting er ook verband mee houdt dat doorgaand verkeer straks niet meer dwars door Maastricht hoeft.

Om even terug te komen op mijn ontwerp, ik ben even aan de slag gegaan met hoogtes en heb die ingetekend op een iets groter kaartje. De getallen zijn de hoogtes in meters, waarbij mijn bron Google Earth is. Op basis daarvan heb ik de hoogte voor de verschillende relaties bepaald. Ik neem aan dat de tekening en de kleuren voor zich spreken.
SPOILER: TOON

Afbeelding
- De A3 blijft -behalve de aansluitingen- liggen waar hij ligt.
- in totaal zijn 3 viaducten en 1 onderdoorgang nodig, te weten:
> 1 lang en hoog viaduct voor de weg Maastricht > Luik.
> 1 daarop aansluitend viaduct voor de relatie Verviers > Luik.
> 1 voor de relatie Loncin > Maastricht.
> Onderdoorgang voor de richting Luik > Maastricht.
Als hoogte voor een viaduct heb ik 5 meter aangehouden van onderste wegdek tot bovenste wegdek. De enige behoorlijk steile helling zou dan ontstaan op de relatie Loncin > Maastricht, maar die is niet steiler dan de huidige boog Maastricht > Loncin. Eventueel kan de helling nog wat afgevlakt worden door de boog iets oostelijker over de A3 te laten gaan. In ieder geval is die ene ietwat steile helling voor mij een veel minder groot bezwaar dan conflictpunten, missende relaties of de huidige onlogische configuratie.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re:

Bericht door RSK » vr 17 jan 2014, 15:49

Ineens schoot Cheratte weer door mijn hoofd. Het wilde er bij mij gewoon niet in dat er geen eenvoudige, relatief goedkope oplossing mogelijk is. Daarop besloot ik het gehele topic voor een tweede en een derde maal door te lezen. En stomverbaasd zag ik de oplossing er gewoon tussen staan! In een bericht van 21 Nov 2005:
Vinny schreef:Knooppunt Cheratte. Zoals het is. Zoals het zou moeten worden.

Zoek maar waar de ruimte is voor een dubbele trompet :?
De dubbele trompet... Hoe simpel ook, het deed een lampje bij mij opgaan! Na wat lijnentrekkerij kwam ik op dit resultaat uit.
Afbeelding
  • Ten opzichte van de huidige situatie zijn het slechts 4 i.p.v. 5 viaducten.
  • Alle relaties zitten er conflictvrij in met acceptabele bogen.
  • Qua hoogteverschillen past het.
Missie geslaagd?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Alfa » vr 17 jan 2014, 18:01

Ik vind het wel moeilijk te visualiseren op basis van een platte kaart. Is dit werkelijk realiseerbaar rekening houdend met de hoogteverschillen?

Verder blijf ik de oplossing die René hier eerder gaf mooier maar wellicht duurder omdat er flyovers moeten gebouwd worden. Jouw schets ziet er goedkoper uit (als het realiseerbaar is) maar heeft wel enkele scherpe bochten waar de maximumsnelheid toch tot 50 per uur zal beperkt moeten worden. Zeker voor de relaties Luik >> Brussel en Maastricht >> Aken. We moeten er wel rekening mee houden dat die laatste veel belangrijker zal worden als de R7 ooit gerealiseerd zal worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Vinny » vr 17 jan 2014, 18:43

Ik ga voor deze oplossing, dat is in feite het plan wat René gepresenteerd heeft - alleen slechter ingetekend omdat ik op mijn laptop nou eenmaal heel slecht lijntjes kan tekenen. Let vooral op de verbinding Zuid-West via het "Pont du Wandre".

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Snelwegfreak » vr 17 jan 2014, 19:51

^^ Dat is nog goed in te passen ook. Al heb ik wel mijn twijfels bij het halve klaverblad linksonder...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Vinny » vr 17 jan 2014, 20:29

Sommige lusjes zijn krap en steil inderdaad, en je ontkomt niet aan het slopen van wat industriegebouwen en een paar huizen.

https://maps.google.nl/maps/myplaces?ll ... 2.9,,0,8.7

Hier zie ik toch wel ruimte om een verkeersplein aan te leggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bericht door Alfa » vr 17 jan 2014, 20:50

Vinny schreef:Ik ga voor deze oplossing, dat is in feite het plan wat René gepresenteerd heeft - alleen slechter ingetekend omdat ik op mijn laptop nou eenmaal heel slecht lijntjes kan tekenen.
Ik zie er toch weinig overeenkomsten mee:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Plaats reactie