Trace 2 (uit de eerste post)

Oorspronkelijk getoonde tracé op deze post
De wegen die niet gekleurd zijn moeten worden afgesloten (of worden weggehaalt). In principe zou dit plan reëel haalbaar moeten zijn, ook zou het verkeer niet te veel gehinderd hoeven te worden tijdens de werken. (Die in geval ze plaats vinden, toch 10 jaar duren.)
Trace 2_variant_schets
Verwijderd: De rode opritten werden hierbij geleid lang bestaande bruggen, wat leidde tot scherpe bochten.
Trace 1

Tracé Beschreven in post nu netjes uitgetekend
*Op de tekeningen is het waarschijnlijk niet heel duidelijk, maar de bedoeling is dat afritten beginnen op de wisselaar, waar opritten eindigen, zodanig dat het voor chauffeurs onmogelijk zou zijn om de weg af te snijden van een afrit naar een oprit. (Zou ook onlogisch zijn, daar je dan in dezelfde richting verder gaat als je ging voor je de wissel opging)
herziene tekst:
Ik kom hier dagelijks langs voor men werk, maar ik begrijp dat als je hier niet vaak langskomt, je er niet veel van snapt, bovendien is de situatie hier elke dag dagelijks nogal "moeilijk", ivm invoegen. Dit komt omdat er zowel op-als af-ritten zijn links en rechts op de wissel.
De hoofdrichtingen van de wisselaar zijn E40: Brussel-Aachen, E25 Maastricht-Luik.
Als er ooit een beetje geld zou zijn om hier de situtatie te verbeteren, zou ik voorkomen dat er opritten zijn naar de autoweg zich langs de rechterkant bevinden van de wisselaar, en zouden afritten van de autoweg de wisselaar op moeten komen langs links.
Het basis-concept van dit plan is dus dat al het wisselend via de linker kan op de wissel komt, en recht van de wissel afvloeit.
Dat zal de druk op de wisselaar enorm verhogen, maar met 2 rijstroken en bij opritten nog een derde invoegstrook, denk ik toch dat het haalbaar is. (minder dan 2 rijstroken is uitgesloten). Voertuigen die van de E25 komen en op de E40 willen geraken, zullen een halve, tot een hele ronde moeten maken. En dus voldoende tijd hebben om zich op de juiste rijstrook te begeven. Omgekeerd zulle voortuigen die van de E40 naar de E25 gaan, zich slechts heel even op de wisselaar bevinden, echter lang genoeg om van de rechtste oprit naar de linkse afrit te rijden.
Op trace 1: Het is ook mogelijk om de bestaande opritten van de E25 (die nu niet zijn gekleurd) aan te sluiten op de rode afritten van de E40 zodanig dat het grootste gedeelde van het verkeer dat hierover gaat niet over de wissel hoeft, echter is het dan wel nodig dat je de blauwe afrit vroeger laat beginnen, zodanig die uitmond op de wissel, voor de rode afrit. Het is te zien of de afritten op de E25, en op de wissel niet te dicht bijeen komen te liggen. (De afrit naar tongeren iets verder op de E40 is aan de uitgang van een oprit van de E40, op een berg, wat het verkeer daar ook soms nogal moeilijk maakt)
De veiligheid gaat alleszins omhoog, aangezien het verkeer dat op de wisselaar komt, extra veel tijd heeft om van rijstrook te veranderen, en bovendien zijn de afritten ook allemaal aan de linkerkant, wat we zo ook gewend zijn, en wat de bewijzering dus ook vereenvoudigd. Men kan zelfs voor-sorteer vakken gebruiken. De op en afritten zou ik telkens maar 1 rijstrook geven. Uitwijken naar links is niet nodig, daar zijn geen autoweg-opritten. Het verkeer kan dus ongestoord langs links de wissel oprijden. Waardoor er ook geen opstoppingen ontstaan
Als de wisselaar op dergelijke manier word aangepast, kan er ook nog een andere bijzonder belangrijke verbetering worden aangebracht: De oprit naar de E40 richting Herstal/Brussel kan al vroeg (al voor de bocht) worden verhoogd tot het niveau van de E40, waardoor zwaar verkeer dan al weer op snelheid kan komen, en je dan minder geknoei hebt met het invoegen op de e40 richting brussel.
* in de context:
- wisselaar: (de blauw ovaal, die fungeert als rotonde
- afritten: wegen die de wisstelaar opgaan (komen van autoweg)
- opritten: wegen die de wisselaar afgaan (gaan autoweg op)
*Ik ben Belg, dus ergens is het nog steeds een Belgische oplossing, maar als je gewoon bent in België te rijden, dan sta je hier niet echt van te kijken. Kijk ook hier eens, is juist iets verder op de autoweg. Triestig geval van plaatsverspilling. Grootse plannen voor Hermalle lijken mij helaas ook uitgesloten. Echter is de huidige oplossing zo slecht nog niet. De wissel zou ik bijvoorbeeld graag behouden, zodanig je ook kan omkeren van rijrichting op de autoweg. (dus ipv E40 richting Aachen, E40 richting brussel)