[E025] [E040] Knooppunt Cheratte

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Knooppunt Cheratte E40 x E25

Bericht door duikgek89 » wo 02 jan 2008, 2:47

Even een schopje hoor,

Vorige week ben ik vanaf de E40 (komende vanuit het westen) de E25 richting Maastricht op gereden. Het verkeer van rechts hoefde ik geen voorrang te geven, op mijn baan stond een voorrangsbord. Ik begrijp uit dit topic dat dat voorheen niet zo was? Dan is dat in ieder geval verbetert.

Alleen de eerste keer als redelijk onervaren bestuurder is het toch niet het makkelijkste knooppunt om te rijden...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 02 jan 2008, 10:58

Ik begrijp de bewering "rechts voorrang", die eerder in dit topic een aantal keer gedaan is, ook niet. Zo ver als ik me kan herinneren moesten de verkeersstromen Maastricht-Aachen en Luik-Loncin altijd al voorrang verlenen bij het oprijden van de rotonde. De verkeersstromen Loncin-Maastricht en Aachen-Luik voegen met een rijstrook in op het plein. Zie ook hier op Google Maps.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 02 jan 2008, 12:19

Ik denk dat dit knooppunt wel degelijk, ondanks steile hellingen, te reconstrueren valt. Je krijgt m.i. dan een spectaculair knooppunt: je zou de verbindingswegen door tunnels en over hoge viaducten (fly-overs) kunnen leiden. De kosten zullen navenant zijn, vrees ik, maar wat mij betreft moet er nodig iets aan dit knooppunt gebeuren.
Donateur Vereniging Wegenforum

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » wo 02 jan 2008, 12:20

Ik heb een ontwerp getekend maar weet in godsnaam niet hoe je dat op het forum plaatst :oops:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 02 jan 2008, 12:26

^^ Kijk hier maar eens. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 02 jan 2008, 12:26

In dit topic staat het een en ander, en als het niet lukt moet je het maar even zeggen ;)
TOEVOEGING
Hajo is me net voor :D

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » wo 02 jan 2008, 13:02

Jullie zeiden togh dat je geen turbine knoopunt kunt maken.Maar ik kan dat wel,alleen weet ik nej hoe ik dat moet opsturen :oops:

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » wo 02 jan 2008, 13:08

Afbeelding
Asl het goed is moet dit het zijn :oops:
Dit is een goedkoope oplossing

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » wo 02 jan 2008, 13:26

Dit is de dure versie' Turbineknoopunt'
[img=http://img220.imageshack.us/img220/5521 ... ir9.th.png]

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 02 jan 2008, 13:51

Sorry, maar volgens mij zijn die klaverbladlusjes toch echt te smal/krap.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 jan 2008, 13:52

Dat zijn wel extreem scherpe bochten, die klaverlussen. Amper 30km/h bochtjes, zeker voor vrachtwagens. De boogstraal is amper 20 - 30 meter in die ontwerpen. Ter vergelijking; Nederlandse klaverbladen hebben vaak een boogstraal van 70 meter.

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » wo 02 jan 2008, 14:08

Ja ik weet het moest effe snel klussen maar zonder die lussen is hij wel mooi,
en de turbineknoopunt wat vinden jullie daarvan???
En ik heb nog een variant[img=http://img228.imageshack.us/img228/6423 ... ix2.th.png]

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 02 jan 2008, 21:27

Het knooppunt kan niet veel groter worden als dat hij nu is. Omdat je met hellingen te maken hebt kan je geen 2 flyovers over elkaar toepassen zoals jij dat daar doet.
Voor klaverbladlussen is geen ruimte.

Dan blijven er niet zo veel opties over...

Alleen je tweede optie kan ik niet bekijken, die link werkt niet.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 03 jan 2008, 0:46

Er is wel een mogelijkheid voor een krappe klaverbladlus (als je als straal 70 meter hanteert), maar het is niet duidelijk of je daadwerkelijk op de ruimte ook kan bouwen (wegens dijken e.d. tegen de Maas).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 jan 2008, 1:11

Afbeelding
In het zuid-oostelijke kwadrant is in ieder geval ruimte voor een klaverblad lus (ruimer dan ik hierboven heb ingetekend).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » do 03 jan 2008, 11:02

En dit danAfbeelding
Cheratte mag anders wel een betere aansluiting hebben.
En anders weet ik het ook nej meer.

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » do 03 jan 2008, 11:43

Afbeelding
Dit is een ergere knoopunt dan die van nu!!! ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 jan 2008, 11:47

Er zit iets in van Ypenburg 'van lang geleden'. Technisch gezien trouwens onhaalbaar, omdat de hoogteverschillen tussen de E 25 en de E 40 te groot zijn...

Achterhoek
dorpsstraat

Bericht door Achterhoek » do 03 jan 2008, 12:23

Afbeelding
Ik denk dat dit togh het beste is en wie nog meer kritiek heeft maakt zelf maar een tekening.
Het iss een moeilijk knoopunt(dat wiet iedereen)maar je moet de hoogteverschillen verkleinen dan kun je een knoopunt maken.
bijvoorbeeld door de A25/E25 zelf naar boven op te krikken ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 03 jan 2008, 13:28

Ik doe ook maar eens poging, een knooppunt a la KP Eemnes.

Afbeelding

Ik weet niet goed of dit mogelijk is. De klaverbladlussen hebben in ieder geval een straal van 70 meter. Ik weet niet of het mogelijk is vanwege de hoogteverschillen, en hoe het zit met radiussen voor semi-directe verbindingsbogen. Ik heb zo ook mijn twijfels of het mogelijk is daar te bouwen. In ieder geval zal als er zoiets zou komen een flinke zak geld van de EU moeten komen denk ik...

Ik heb gekozen voor klaverbladlusjes van en naar de A25 richting Liège, omdat die route waarschijnlijk niet meer zo druk is. Omdat de route van en naar de E25 drukker is denk ik, heb ik voor semi-directe bogen gekozen.

De stippellijntjes links is een mogelijk alternatief voor wat ik getekend heb. Ik weet niet of het mogelijk is om de boog E40/E42 Aachen > E25 Maastricht over de klaverbladlus te laten gaan. In dat geval is er meer ruimte voor de boog E25/E40/E42 Brussel > E25 Maastricht. Dat ideetje is trouwens bedacht door Chris ;).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 jan 2008, 13:52

Het kost heel veel geld, en de vraag blijft of het technisch mogelijk is. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om verbindingen te schrappen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezein om alleen de relaties vanuit en naar Maastricht <--> E 40 mogelijk te maken, en dus de relalties van/naar Luik te schrappen. Voor verkeer van/naar Luk kan men beter westelijker of oostelijker een nieuwe aansluiting maken.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 03 jan 2008, 14:41

Wat me bij de meeste knooppunten opvalt, is dat de bestaande snelwegen E40 en E25 over het algemeen op dezelfde plek blijven liggen, terwijl er allerlei infrastructurele voorzieningen op en rondom heen worden gedacht. Dan denk ik bij mezelf, als we dan toch de boel moeten verbouwen... waarom niet ook de snelweg een beetje verleggen? Zeker gezien de landschappelijke ligging, zo pal aan de Maas en vlak naast de bebouwing waarbij dus in feite weinig ruimte is voor "exotische" oplossingen.
Als ik dan nog enige concessies mag doen aan het linksafgaande verkeer, dan kom ik tot de volgende oplossing.

Afbeelding

Waarbij opgemerkt:
* Let niet op de bewegwijzering, dit is meer het idee zoals het zou kunnen.
* De brug over de Maas is - heb ik begrepen - in slechte staat. Indien deze opgeknapt wordt kan eventueel ruimte vrijgemaakt worden voor uitvoegstroken en invoegstroken.
* De rotonde in het midden is gelijkvloers en enigszins verhoogd zodat de uitloop van de E40 over de rijbaan van de E25 heen gaat, en de uitloop van de E25 (die langer is) onder de rijbaan van de E40 door gaat en een aantal meter kan stijgen. De rotonde is mogelijkerwijs (gedeeltelijk) dubbelstrooks indien de verkeersintensiteit dermate groot is dat dit noodzakelijk is. Eventueel kan worden geopteerd voor een VRI, maar persoonlijk heeft dat niet mijn voorkeur. Vanzelfsprekend biedt dit ook mogelijkheden voor het afwikkelen van rechtdoorgaand- of rechtsafslaand verkeer, hoewel het voor de weggebruiker duidelijk is dat de snelweg en de rechtsaffer stukken sneller zijn.

Ten aanzien van de kosten: de oplossing is vermoedelijk niet de goedkoopste. Er zijn een aantal kunstwerken gepland, die eventueel gecombineerd kunnen worden (de zes E40 viaducten), verder is alles zoveel mogelijk op het bestaande niveau gehouden. Alleen de rotonde in het midden zal verhoogd moeten worden naar (bijna) het niveau van de huidige E40. De kosten worden echter beperkt tot puur infrastructurele aangelegenheden (constructie, grondverzet, kunstwerken). Er zijn kosten voor onteigening, afkopen of anderszins kosten van ruimtelijke aard. Dat is van een groot deel van de andere ideeën niet meteen het geval.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 03 jan 2008, 14:45

Vormt dit niet een enorme hindernis voor het doorgaande verkeer op de E40 (Brussel-Aachen)?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 03 jan 2008, 14:52

Je zit bij dit knooppunt met de hoogteverschillen in oost-west-richting, de Maas en de nodige bebouwing, die een standaardoplossing zo goed als onmogelijk maken.

De relaties tussen de E40 en de E25 zijn allemaal redelijk eenvoudig met één kunstwerk volledig ongelijkvloers te maken, wat resteert is een gelijkvloersheid voor de A25-inprikker naar Luik. Ik heb mijn voorstel al eens eerder gepost in deze draad:

Afbeelding

De rijsnelheden in de verbindingswegen zullen nog steeds laag blijven, maar de vele kruisende bewegingen op de drukste relaties zijn wel passé.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 03 jan 2008, 14:58

Dat de rijsnelheden laag liggen is niet eens zo bezwaar. Het invoegen op de E40 vooral in oostelijke richting vind ik nu vervelend, omdat je relatief weinig vaart hebt en het flink stijgt (>5%). Gelukkig is het daar 4 rijstroken...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 03 jan 2008, 15:40

Vinny schreef:Het kost heel veel geld, en de vraag blijft of het technisch mogelijk is. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om verbindingen te schrappen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezein om alleen de relaties vanuit en naar Maastricht <--> E 40 mogelijk te maken, en dus de relalties van/naar Luik te schrappen. Voor verkeer van/naar Luk kan men beter westelijker of oostelijker een nieuwe aansluiting maken.
Ik ben vanuit deze gedachte ook maar eens gaan beunhazen in paint, met m'n beroerde paint skills.
De E25 Cheratte - Luik heb ik eruit gegooid en daarvoor bestaat een alternatieve route via Oupeye en pont du Wandre. Dan kan je op cheratte een redelijke oplossing bedenken.

Cheratte zou dan zo kunnen worden:
Afbeelding
- Blauw (Brussel - Maastricht) blijft over de bestaande ring gaan.
- Groen (Aachen - Maastricht) blijft over de huidige verbindingsboog gaan
- Rood (Maastricht - Brussel) kan de huidige boog blijven gebruiken, (Misschien kan die opgewaardeerd worden naar 2 banen omdat het meeste verkeer de ring wil hebben om Luik?)
- Rood (Maastricht - Aachen) zal voor een groot deel over een nieuwe boog moeten. E25 volgen en dan buigt deze af over een nieuwe boog, die onder de binnenring door gaat en dan omhoog de E40 op.

Verkeer naar Luik moet de ring op en bij Oupeye eraf en over de bestaande verbindingen naar de A25 luik in:
Afbeelding
Deze route is voor een groot gedeelte al 2*2. De Brug is 2*2, en het grootste deel van de route tussen de brug en Oupeye. Alleen aan de west kant van de brug zit een kruising wat een knelpunt zou kunnen worden. Mocht deze route heel druk zijn dan is het mogelijk om de route om te bouwen en verkeer vanaf dat eiland via Hermalle sous Argentau en de verbinding Argentau op de E25 te sturen.

Het kruispunt aan de oostkant van de brug zal verandert worden zoals hier:
Afbeelding
Opritten naar de oude A25 zijn weg, de A25 buigt nu af over de brug heen met een set verse op en af ritten om de lokale wegen te bereiken.

Als laatste, er is eigelijk geen een ideale oplossing mogelijk hier. Alle oplossingen die er wel zijn, of je de aansluiting naar Luik nou wel of niet verlegt, hebben hun nadelen en kosten een flinke berg geld.
Misschien is een VRI op het huidige Cheratte wel een oplossing voor de hoogste nood en is het het beste om het verder maar te laten zoals het nu is, tenzij Vlaanderen en/of de EU met een flinke zak geld aan komen zetten.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 03 jan 2008, 17:44

Voortbordurend op het (verfrissende) idee van duikgek89 hierboven en het idee dat ik al lang geleden hier eens heb geplaatst, kwam ik tot het volgende idee:

Afbeelding

Toelichting:
* De verbinding Luik - Loncin vervalt. De geringe hoeveelheid verkeer kan omrijden via de aansluiting die duikgek89 ook al noemde.
* Toevoeging fly-over voor verbinding Maastricht - Aachen. Door gebruik terre-armee constructie kan er voldoende hoogte worden gewonnen op beperkt oppervlak. Als er problemen zouden zijn met onvoldoende te winnen hoogte kan de snelweg vanuit Maastricht al enkele honderden meters voor het knooppunt beginnen met een lichte stijging. Afhankelijk van de te verwachten hoeveelheid verkeer kan de fly-over enkelbaans of dubbelbaans worden geconstrueerd.
* Door de vervallen verbinding en de fly-over worden de andere bestaande lussen conflict-vrij.

Edit: duikgek89 ipv Vinny
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op do 03 jan 2008, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 03 jan 2008, 17:49

Seat Ibiza schreef:Voortbordurend op het (verfrissende) idee van Vinny hierboven en het idee dat ik al lang geleden hier eens heb geplaatst, kwam ik tot het volgende idee:

Afbeelding

Toelichting:
* De verbinding Luik - Loncin vervalt. De geringe hoeveelheid verkeer kan omrijden via de aansluiting die Vinny ook al noemde.
* Toevoeging fly-over voor verbinding Maastricht - Aachen. Door gebruik terre-armee constructie kan er voldoende hoogte worden gewonnen op beperkt oppervlak. Als er problemen zouden zijn met onvoldoende te winnen hoogte kan de snelweg vanuit Maastricht al enkele honderden meters voor het knooppunt beginnen met een lichte stijging. Afhankelijk van de te verwachten hoeveelheid verkeer kan de fly-over enkelbaans of dubbelbaans worden geconstrueerd.
* Door de vervallen verbinding en de fly-over worden de andere bestaande lussen conflict-vrij.
Dat was niet Vinny's post maar de mijne. Vinny kwam met het feit dat je verbindingen moet laten vallen om ruimte te creëren.
Dat heb ik gequote, en toen dat alternatief in elkaar gepaint.

Ik vind dat een goede optie. Alleen de Boog Maastricht - Aachen is misschien wat te steil?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 03 jan 2008, 17:51

duikgek89 schreef:Dat was niet Vinny's post maar de mijne. Vinny kwam met het feit dat je verbindingen moet laten vallen om ruimte te creëren. Dat heb ik gequote, en toen dat alternatief in elkaar gepaint.
Excusez. Ik pas het aan ;)
duikgek89 schreef:Alleen de Boog Maastricht - Aachen is misschien wat te steil?
Denk dat het mogelijk moet zijn zonder te steile opritten te krijgen. Maar misschien moet je daarvoor dus wel al een stuk terug beginnen met het laten aanstijgen van de gehele weg tot niveau +1.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 03 jan 2008, 18:47

Een knooppunt dat op één relatie na compleet is :?:

Dan ga ik nog liever voor het geheel opdoeken van de A25 zuidelijk van Cheratte.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])