[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Km357 » za 02 feb 2019, 20:42

mrgreen71 schreef: za 02 feb 2019, 17:27
TomTorquay schreef: vr 01 feb 2019, 0:17
mrgreen71 schreef: do 31 jan 2019, 19:24 Wat een fake news hier.
Vooraleer je een ander beticht van fake news, zorg dan dat je feiten kloppen. Dat is dus niet het geval, getuige om te beginnen al de foto die hierboven wordt getoond.
Het is niet omdat dat ene feitje niet klopt (ik denk dat die lijst hoop en al 100 stemmen gehaald heeft overigens - echt héél belangrijk, die "partij") dat de rest van mijn betoog niet klopt.
Op de rest ga ik zelfs niet in, want ik weiger mee te doen met ad hominem argumenten. Ik ben hier dan ook weg, want blijkbaar moet je dieselverslaafd zijn om aan dit forum deel te nemen.
Geloof vooral verder jullie eigen leugens. Doei!
Aangezien u op de kritiek zelfs geen weerwerk wenst te geven voedt u enkel maar de vaststelling dat - zoals gewoonlijk - Watteeuw en Co enkel kunnen argumenteren via dictatoriale manieren aangezien de kleinste vorm van kritiek hen zo destabiliseert dat ze niet meer in staat zijn om aan een normaal debat deel te nemen. En wat doen politici als ze het niet meer weten? Dan trappen ze het af en beschuldigen ze de andere kant van leugens.

Het ga u goed.

:doei:

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door TomTorquay » zo 03 feb 2019, 3:05

mrgreen71 schreef: za 02 feb 2019, 17:33 Over de ondertunneling en de haalbaarheid ervan, enkel nog dit:
https://vimeo.com/243364659
Ja, als cut-and-fill niet realistisch is, dan gooien we het maar op de tunnelboormachines. Heb je eigenlijk wel enig idee hoeveel zoiets kost? Je praat hier over twee tunnels met drie rijstroken van meer dan 10 km lang en met bovendien het ondergronds (?) knooppunt met de E40. Je hebt hier ook te maken met een puur zandige ondergrond en een grondwatertafel die op minder dan 1m diep ligt, waardoor dergelijk procédé vermoedelijk nog eens extra duur uitvalt. Ik klasseer dergelijke denkoefening dan ook als wensdromen. Van die tientallen uitgewerkte plannen die in begin 2018 volgens jouw filmpje gingen verschijnen heb ik trouwens ook niks meer gehoord.

Verder is het jammer - maar wel klassiek - dat je de overvloed aan argumenten negeert en je na een spreekwoordelijke vijf minuten al terugtrekt uit de discussie omwille van een discutabele "ad-hominem"-reden (ik heb ook Latijn gestudeerd hoor). En ondertussen nog even een sneer naar dit forum geven ook, tja :geenlach:
Laatst gewijzigd door TomTorquay op zo 03 feb 2019, 3:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Alfa » zo 03 feb 2019, 23:23

^^Woorden gebruiken als ecofascist dragen ook niet bij tot de discussie. Respect voor andere mening is essentieel op een forum.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Ali » ma 04 feb 2019, 0:57

De E17 loopt véél te dicht langs het stadscentrum van Gent. Volgens is er een betere oplossing dan ondertunnelen. Men zou de R4 tussen Destelbergen en Merelbeke moeten verbreden alsook de E40 tussen Merelbeke en Zwijnaarde. Deze oplossing zal ook kostelijk zijn aangezien de knooppunten verbreed moeten worden om het verkeer E17Antw<>R4Oost, R4Oost<>E40Oost en tot slot E40Brus<>E17Kort aan te kunnen. Volgens mij is een deel van die knooppunten zowiezo oud en zouden die ooit gerenoveerd of herbouwd moeten worden. Opdat men het verkeersvolume tussen Merelbeke en Zwijnaarde aan kan zou men ook de R4 moeten optimaliseren. Alle Gents verkeer de R4 en enkel transit verkeer op de E40. Vervolgens kan men de E17 tussen Destelbergen en Gentbrugge zelfs definitief afsluiten en tussen Gent-Zuid en Zwijnaarde "declasseren".

Gedurfd ja, volgens mij beter dan een tunnel op de E17. Extra voordeel is dat een groot deel van de werken kunnen verlopen zonder verkeer te "hinderen". Verkeersvolumes op R4 zitten totaal niet op niveau van E40 of E17.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door TomTorquay » ma 04 feb 2019, 4:30

Alfa schreef: zo 03 feb 2019, 23:23 ^^Woorden gebruiken als ecofascist dragen ook niet bij tot de discussie. Respect voor andere mening is essentieel op een forum.
Ik heb wel respect voor eenieders mening, al komt dat misschien niet altijd voldoende tot uiting in m'n posts die nogal direct zijn qua inhoud. Dat is nu eenmaal het nadeel van een forum tegenover een real-life conversatie. Ik begrijp dat de term ecofascist op een forum als provocerend kan worden bevonden en het was dan ook beter uit de discussie weggebleven, dat klopt. Al blijft de vraag of je zo kleinzerig moet zijn om bij de eerste de beste als-scheldwoord-interpreteerbare-benaming weg te lopen. Dat is al te gemakkelijk.
Respect voor een andere mening is trouwens ook en vooral essentieel in een democratie, en laat het nu net daar zijn dat de heer Watteeuw (en veel van z'n kiezers met hem) ook niet bepaald hoge punten op scoort...
Ali schreef: ma 04 feb 2019, 0:57 De E17 loopt véél te dicht langs het stadscentrum van Gent.
Waarop op baseer je die analyse die je nu als een feit neerzet? De enige plaats waar de E17 nu langs een dichtbevolkte wijk passeert is in Gentbrugge, gedurende een tweetal kilometer. Buurt van het UZ gaat het om bedrijventerreinen en richting Destelbergen gaat het om de Scheldepolders. Bovendien is de luchtkwaliteit in het deel van Gentbrugge waar de E17 passeert beter dan op veel andere plaatsen in Gent, zoals op de Kleine Ring, maar ook op andere plaatsen in het centrum of op stukken E40. Andere problemen zijn er niet. Verhaaltjes over geluidsoverlast zijn compleet overdreven: ik heb zoals gezegd naast het viaduct gewoond en ik sliep 's zomers gewoon met de ramen open, ook al ben ik echt een slechte slaper (getuige het uur waarop ik dit nu post).
Ali schreef: ma 04 feb 2019, 0:57Volgens is er een betere oplossing dan ondertunnelen. Men zou de R4 tussen Destelbergen en Merelbeke moeten verbreden alsook de E40 tussen Merelbeke en Zwijnaarde. Deze oplossing zal ook kostelijk zijn aangezien de knooppunten verbreed moeten worden om het verkeer E17Antw<>R4Oost, R4Oost<>E40Oost en tot slot E40Brus<>E17Kort aan te kunnen. Volgens mij is een deel van die knooppunten zowiezo oud en zouden die ooit gerenoveerd of herbouwd moeten worden. Opdat men het verkeersvolume tussen Merelbeke en Zwijnaarde aan kan zou men ook de R4 moeten optimaliseren. Alle Gents verkeer de R4 en enkel transit verkeer op de E40. Vervolgens kan men de E17 tussen Destelbergen en Gentbrugge zelfs definitief afsluiten en tussen Gent-Zuid en Zwijnaarde "declasseren".
Los van het feit dat je daarmee gewoon het probleem verplaatst (zijn de inwoners van Merelbeke, Melle, Heusden, Destelbergen minder waard dan die van Gentbrugge?) en bovendien langer maakt (aangezien je een boog rond Gent moet maken), vind ik het ook gewoon niet realistisch. De E40 tussen Zwijnaarde en Merelbeke schreeuwt nu al om een vierde vak in elke rijrichting. Als je alle verkeer van de E17 er ook nog eens op gooit, hoeveel vakken heb je dan nodig? Zes of zeven? Dat is niet zomaar realiseerbaar en wat mij betreft ook gewoon totaal onwenselijk. Ook de R4 vanaf Destelbergen richting E40-Brussel is momenteel al een ramp.

Daarnaast, als je de E17 afsluit, dan moet je de complexen van Zwijnaarde, Merelbeke en Destelbergen allemaal aanpassen met fly-overs. Je wil het verkeer van Antwerpen naar Kortrijk toch niet tot 2x toe een krappe 270° bocht laten nemen? In Destelbergen zie ik daar nog wel ruimte voor (wel snijden in de zo al compleet versneden natuurgebieden van de Damvallei dan), maar in Merelbeke en Zwijnaarde gaat een aanpassing niet zomaar.

De laatste vraag is dan trouwens ook waar al het verkeer van/naar Gent-centrum dan de snelweg moet verlaten. Ik zou het aantal mensen die afritten Gentbrugge/UZ/Gent-Centrum gebruikt niet onderschatten. Als je die afsluit, dan dwing je die op het onderliggend wegennet. Lijkt me geen goed plan, aangezien je dan eigenlijk alle vlotte ingangspoorten naar Gent vanuit het zuidoosten afsluit.
Ali schreef: ma 04 feb 2019, 0:57Gedurfd ja, volgens mij beter dan een tunnel op de E17. Extra voordeel is dat een groot deel van de werken kunnen verlopen zonder verkeer te "hinderen". Verkeersvolumes op R4 zitten totaal niet op niveau van E40 of E17.
Het getuigt alleszins van meer realiteitszin dan de tunneloptie. En out-of-the-box denken kan nooit kwaad zolang het een klein beetje realistisch blijft :top:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door vynkce » ma 11 mar 2019, 11:16

Er zal dit jaar en komend jaar een studie uitgevoerd worden naar de verbreding van de E17 tussen SInt-Niklaas en het complex Kruibeke. Hierbij zal een keuze gemaakt worden voor een volwaardige vierde rijstrook of het doortrekken van de parallelwegen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Km357 » ma 11 mar 2019, 12:23

Dat er tussen die 2 opties nog maar overwogen wordt... :geenlach:

Parallelwegen zijn toch voor lokaal verkeer waar de E17 grotendeels transit is met z'n hoog percentage vrachtwagens?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Alfa » ma 11 mar 2019, 22:52

^^Het is kiezen tussen 2x4 of 2+3+3+2. Dat is best een studie waard. In de situatie met parallelwegen ligt er namelijk 1 rijstrook meer (als ze tenminste de parallelweg verlengen zoals die er nu is). Ja er is veel transitverkeer, maar er is er nog veel meer lokaal verkeer vanuit het Waasland richting Antwerpen. Ik zou er dus niet van verschieten mocht die optie met parallelwegen gunstiger blijken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Km357 » di 12 mar 2019, 7:44

Ah ok. Ik dacht dat ze met parallelwegen dat weggetje bedoelen die naast de A11/E34 ligt tussen Antwerpen en Zelzate.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Jeroen » di 12 mar 2019, 9:49

Ik vraag me alleen af wat daar vooral richting Antwerpen de toegevoegde waarde van is, zolang de ring niet aangepakt wordt. Het blijft iedere dag daar hopeloos aanschuiven voor de Kennedytunnel.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door RikB » di 12 mar 2019, 10:10

^^ nog 5 jaar, dan kunnen we via de Oosterweel verbinding, toch?
Wordt deze trouwens tolvrij? en wordt de E17 dan omgelegd via de Oosterweel?

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door TomTorquay » di 12 mar 2019, 14:38

RikB schreef: di 12 mar 2019, 10:10 ^^ nog 5 jaar, dan kunnen we via de Oosterweel verbinding, toch?
Wordt deze trouwens tolvrij? en wordt de E17 dan omgelegd via de Oosterweel?
De E17 eindigt bij de Kennedytunnel. Ik denk niet dat dat gaat veranderen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 mar 2019, 14:49

Of nou er wat omgelegd wordt of niet, de stroom tussen de A12/E19 en de A11/E17 wordt toch door de Oosterweel weggeleid van de huidige R1 en dus de Kennedytunnel? Dan gaat het toch ook zorgen voor minder vertraging bij de Kennedytunnel voor de andere stromen?

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door TomTorquay » di 12 mar 2019, 15:00

^^
Ja, al blijft de Kennedytunnel een flessenhals en valt het nog maar te bezien hoezeer de tunnel met aan beide zijden direct aansluitende knooppunten daadwerkelijk filevrij zal worden. De combinatie van veel rijstrookveranderingen agv de knooppunten, veel vrachtverkeer en een tunnel met relatief hoge hellingsgraad lijkt mij niet garant te staan voor een vlotte doorstroming. Dat Oosterweel een deel van het verkeer afvangt betekent zeker een verbetering, maar of het voldoende is? Vergeet niet dat er nu gemiddeld 11,5 uur file voor de Kennedytunnel staat (veel meer dan elders op de Antwerpse ring), het lijkt me sterk dat die wordt weggewist door een extra optie toe te voegen die weliswaar een deel verkeer afvangt, maar die wel pas net voor de Kennedytunnel aftakt. Bij een incident in de tunnel (wat daar bijna dagelijkse kost is) zal dan vrij snel het ganse knooppunt (inclusief afslag naar Oosterweel) vast komen staan. Dus een extra verbinding Haasdonk-Kallo vind ik dan geen overbodige luxe. En dan kan de Liefkenshoektunnel eindelijk ook eens degelijk gebruikt gaan worden.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Tokke1976 » di 12 mar 2019, 18:32

TomTorquay schreef: di 12 mar 2019, 14:38
RikB schreef: di 12 mar 2019, 10:10 ^^ nog 5 jaar, dan kunnen we via de Oosterweel verbinding, toch?
Wordt deze trouwens tolvrij? en wordt de E17 dan omgelegd via de Oosterweel?
De E17 eindigt bij de Kennedytunnel. Ik denk niet dat dat gaat veranderen.
De E17 eindigt aan het knooppunt Antwerpen-West. Vanaf dan gaat deze over in de R1
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Chris » di 12 mar 2019, 18:35

Is dat niet wat opmerkelijk? Je zou denken dat E-wegen een gesloten netwerk vormen (zonder gaten) dus dat de E17 tot aan de E19 zou verlopen, dus door de Kennedytunnel.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door TomTorquay » di 12 mar 2019, 19:18

Tokke1976 schreef: di 12 mar 2019, 18:32
TomTorquay schreef: di 12 mar 2019, 14:38 De E17 eindigt bij de Kennedytunnel. Ik denk niet dat dat gaat veranderen.
De E17 eindigt aan het knooppunt Antwerpen-West. Vanaf dan gaat deze over in de R1
Dat bedoel ik uiteraard. Vanzelfsprekend houdt de E17 niet op in het midden van de tunnel, wel 100m verderop bij het knooppunt.

Chris schreef: di 12 mar 2019, 18:35 Is dat niet wat opmerkelijk? Je zou denken dat E-wegen een gesloten netwerk vormen (zonder gaten) dus dat de E17 tot aan de E19 zou verlopen, dus door de Kennedytunnel.
Dat is het bizarre gevolg van de Belgische gewoonte om E-nummers niet te vervolgen op de ringwegen. Zo is de E34 Knokke-Antwerpen ook niet verbonden met de E34 Anwerpen-Eindhoven, noch is de E19 Breda-Antwerpen verbonden met de E19 Antwerpen-Brussel. Hetzelfde geldt zelfs voor de A12, met twee aparte stukken (A'pen-BoZ & A'pen-Bxl)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Vinny » di 12 mar 2019, 20:41

Dat is niet opmerkelijk, dat is beleid. Een R-nummer is bedoeld om alle andere wegnummers die over deze weg lopen overbodig te maken. Dat het in de praktijk niet altijd zo wordt toegepast is een ander fenomeen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 12 mar 2019, 21:05

^^ Het is in zoverre opmerkelijk dat het sterk afwijkt van wat in de rest van Europa gebruikelijk is. En uiteindelijk is het E-nummersysteem een Europees, grensoverschrijdend systeem.
Chris schreef: di 12 mar 2019, 18:35 Is dat niet wat opmerkelijk? Je zou denken dat E-wegen een gesloten netwerk vormen (zonder gaten) dus dat de E17 tot aan de E19 zou verlopen, dus door de Kennedytunnel.
Dat zou je inderdaad denken, maar in België gaat het anders. Op de Antwerpse ring staan geen E-nummers aangegeven voor het verkeer op de ring zelf, op de Brusselse ring staan E-nummers als indirecte nummers aangegeven.

Uiteindelijk is de gedachte ooit geweest dat de E-nummers een gesloten netwerk zijn, maar in alle wijsheid heeft men in België besloten de E-nummers primair voor de snelwegbewegwijzering te gebruiken (daar is op zich nog niet zoveel mis mee), en dan wordt het onhandig op plekken waar meerdere E-nummers samenkomen, met name de ringwegen van Antwerpen en Brussel, en eigenlijk ook Luik, waar de E25, E40 en E42 tussen Cheratte en Loncin ook als indirect worden aangegeven. Zelfs oostelijk van Luik wordt de E42 tussen Cheratte en Battice als indirect aangegeven; die lift dus eigenlijk mee op de E40.

Met die indirecte E-nummers kom je er ook wel, het is dan puur de plaats op de bewegwijzering die anders is. Het E-nummergat wat er bij Antwerpen is, waar de E-nummers gewoon van de borden verdwijnen en er helemaal geen nummers op de borden staan (want de R1 wordt ook niet aangegeven), is wat dat betreft kwalijker.

En uiteindelijk zou de situatie bij Antwerpen nou echt niet zo onoverzichtelijk worden, met een korte dubbelnummering E19/E34 (en eventueel E17/E34 als je de E17 op de E19 wil laten aansluiten).

Eveneens voor Brussel, waar je alleen een dubbelnummering E19/E40 aan de noordkant zou hebben. Maar ook dat gebeurt niet, en je hebt daar ook nog de gekke situatie dat de E411 op geen enkele andere E-weg aansluit maar doodleuk de stad inloopt en in een buitenwijk eindigt. En de inprikker vanaf Leuven richting Brussel staat nota bene ook als E40 aangegeven, terwijl de E40 ook over de Ring wordt aangegeven (zie hier). En ook op de oudere borden komende vanaf de ring gaat het op dezelfde manier. Formeel loopt de E40 dus over die inprikkers, waarbij er tussen Sint-Agatha-Berchem en SInt-Lambrechts-Woluwe dus een gat in de E40 zit.

In Luik heeft men het dan iets beter gedaan, door de voormalige E25 tussen Cheratte en Luik in ieder geval alleen als A25 aan te geven, en het nummer E25 in plaats van A602 te gaan gebruiken.

Het is allemaal te verklaren, maar in andere landen gaat het toch anders. België is hier de vreemde eend in de bijt. Al gaat het bij grote steden soms wel op andere manieren mis, denk aan Parijs waar je van noord naar zuid binnen 15 km de E15 over drie verschillende routes gestuurd ziet worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Alfa » di 12 mar 2019, 23:26

Chris schreef: di 12 mar 2019, 18:35 Is dat niet wat opmerkelijk? Je zou denken dat E-wegen een gesloten netwerk vormen (zonder gaten) dus dat de E17 tot aan de E19 zou verlopen, dus door de Kennedytunnel.
Je zou kunnen zeggen dat de E17 en de E19 zijn verbonden zijn door de E34 (van Sint-Anna-Linkeroever tot Antwerpen-Oost).
TomTorquay schreef: di 12 mar 2019, 19:18Dat is het bizarre gevolg van de Belgische gewoonte om E-nummers niet te vervolgen op de ringwegen. Zo is de E34 Knokke-Antwerpen ook niet verbonden met de E34 Anwerpen-Eindhoven, noch is de E19 Breda-Antwerpen verbonden met de E19 Antwerpen-Brussel. Hetzelfde geldt zelfs voor de A12, met twee aparte stukken (A'pen-BoZ & A'pen-Bxl)
In België wordt er gekozen de nummers niet weer te te geven op de bewegwijzering bij ringwegen. Dat is een belangrijke nuance. Dat wil dus niet zeggen dat de E-nummers niet over de R-wegen kunnen lopen. Ik dacht dat we hier al eens uitgeklaard hadden dat de E-wegen geen officieel verloop hebben en enkel gedefinieerd worden door een stedenlijst. Dus in het geval van de E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk - Cambrai - Reims - Beaune. Het exacte verloop is dus niet gedefinieerd. Enkel kan je stellen dat de E17 maar aangegeven wordt vanaf knooppunt Antwerpen-West (vanaf daar tot de Franse grens heeft het de rol van intern nummer).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Vinny » za 16 mar 2019, 14:53

De wegbeheerder heeft inderdaad wat vrijheid om de verloop van het E nummer naar eigen wens in te kleuren. België is een van de weinige landen dat E nummers primair aangeeft op de bewegwijzering en ik ben het ook wel met eens dat ze een iets te vrije hand hanteren. Op bepaalde plaatsen wijkt de bewegwijzerde route ook echt af van de database (vooral in Wallonië). Nu heeft dat wellicht historisch verklaarbare oorzaken, alleen we leven bijna in 2020, tijd om de bezem er eens door te halen zou ik zeggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door vynkce » ma 08 apr 2019, 8:40

Op 7 april (zondagavond) startte het Agentschap Wegen en Verkeer met structurele onderhoudswerken op de E17 tussen Waasmunster en Sint-Niklaas. In totaal wordt 8 km nieuwe snelweg aangelegd. Ook de oprit in Waasmunster naar de E17 richting Antwerpen wordt volledig vernieuwd. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken gebeuren de werken tijdens de paasvakantie (1 week) en tijdens het weekend. In de richting van Gent komt er nieuwe asfalt tussen Sint-Niklaas en de brug van de Neerstraat. Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/e17-st ... nt-niklaas

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door vynkce » wo 22 mei 2019, 18:31

Foto van de werken op de E17:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Km357 » wo 22 mei 2019, 19:04

Dat is de E17 maar niet tussen Sint Niklaas en Waasmunster, ik situeer het eerder rond Zwijndrecht.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door tompie » do 23 mei 2019, 12:40

Wel goed dat ze de RSS borden aangepast hebben naar de nieuwe toestand. Dit is de eerste keer dat ik dit zie als er werken uitgevoerd worden.
belgie is zo slecht nog niet

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Tokke1976 » vr 24 mei 2019, 0:45

Km357 schreef: wo 22 mei 2019, 19:04 Dat is de E17 maar niet tussen Sint Niklaas en Waasmunster, ik situeer het eerder rond Zwijndrecht.
De werfzone loopt van Kruibeke tot Antwerpen-West en dit in beide richtingen.

Niet alleen de RSS-borden werden aangepast, ook de configuratie op de F15 borden werd aangepast (zelfs met pijltjes omhoog voor de richtingen).
Richting Gent werd trajectcontrole geïnstalleerd, niet overbodig lijkt me.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Basjuh1981 » vr 24 mei 2019, 8:11

Trajectcontrole is altijd overbodig. Snelwegen zijn de veiligste wegen. Ga lekker controleren op plekken waar snelheid echt een gevaar is, zoals bij scholen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Lekkere Kwal » vr 24 mei 2019, 10:42

^^ trajectcontrole op de Nederandse snelwegen is in ieder geval ingesteld om de uitstoot te beperken, niet om de veiligheid te verhogen (wat wel een bijeffect is).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Willem » vr 24 mei 2019, 16:57

^^ Om het draagvlak te vergroten zou het goed zijn als eerlijk wordt aangegeven dat het om die reden is. Dat kweekt begrip.
Nu is het simpelweg "vanwege uw veiligheid" terwijl dat op de meeste stukken nergens op slaat.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Km357 » vr 24 mei 2019, 17:11

Uitstoot beperken is ook al een drogreden met de huidige Vmax'en en wagenpark. De grootste reducties zijn al gemaakt door de verstrenging van de Euronormen.

Plaats reactie