[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 29 sep 2006, 21:52

Vanaf 6 oktober niet sneller dan 90 km/uur op viaduct Gentbrugge
Vanaf 6 oktober mogen automobilisten op het viaduct van Gentbrugge niet sneller rijden dan 90 km/uur. Over het viaduct loopt de autosnelweg E17 Antwerpen-Gent, maar de geluidshinder is sinds de heraanleg van de brug zo erg, dat de regering besliste de snelheid te verlagen.
Aan het viaduct in kwestie is enkele jaren geleden gewerkt, maar sinds die werken is de geluidsoverlast voor de omwonenden nog toegenomen. Op voorstel van een aantal parlementairen besloot de Vlaamse regering een proefproject op te zetten om de snelheid op het E17-viaduct in Gentbrugge te beperken tot 90 km per uur voor alle voertuigen.

Vrijdag maakte minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) bekend dat hiertoe een aanvullend verkeersreglement is goedgekeurd dat van kracht wordt op 6 oktober.
Er komen borden om aan te geven waar de snelheidsbeperking start en eindigt: van kilometerpaal 52,450 tot kilometerpaal 54,300. "Deze snelheidsverlaging komt overeen met een gemiddelde reductie van het geluidsniveau van 2 Db(A)", aldus de minister.
"Verwacht wordt ook dat vooral de klopgeluiden, veroorzaakt door de voegen in het brugdek, zullen afnemen". Na drie maanden volgt een evaluatie van het project. (belga/hln)
http://www.hln.be

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 29 sep 2006, 22:30

Veel te goedkope maatregel, maar het zal weinig effect hebben. Het rammelen van het vrachtverkeer over de dubbele voegen van het viaduct beïnvloedt je er namelijk heelmaal niet mee.
Er is maar een afdoende oplosing: wegdek eruit slopen, nieuw wegdek erin, over het beton een laagje fluisterasfalt leggen en nieuwe voegovergangen maken. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Plus dat het verkeer dan niet nodeloos geconfronteerd wordt met snelheidsbeperkingen.

NB: diegenen die snelheid inhouden, zullen na het viaduct weer gas bijgeven. Dat veroorzaakt weer extra emissies... :roll:
Laatst gewijzigd door Rene op vr 29 sep 2006, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » vr 29 sep 2006, 22:32

Afname van 2db is toch niet zo veel?? Heeft dat wel effect? En het 'klopen' doordat de auto's over het viaduct rijden komt omdat ze te snel rijden ;) daarvoor zou ik de 90km/u beperking wel invoeren :)
****

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 29 sep 2006, 22:36

Je hoort het geluid (storend) nog steeds. Weliswaar iéts minder hard, maar het geluid blijft. Deze maatregel heeft dus weinig zin.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 29 sep 2006, 23:40

Mikhail schreef:Afname van 2db is toch niet zo veel?? Heeft dat wel effect? En het 'klopen' doordat de auto's over het viaduct rijden komt omdat ze te snel rijden ;) daarvoor zou ik de 90km/u beperking wel invoeren :)
Afname van 2db is wel redelijk veel, decibel is een logaritmische schaal (halvering om de 3db dacht ik)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 06 nov 2006, 11:02

Gisteren over de E17 van Antwerpen naar Gent gekomen. Het viel mij vooral op dat het wegdek tussen Haasdonk (15a) en Sint-Niklaas (14) slecht was. Veel spoorvorming (zelfs op de tweede rijstrook), oneffenheden en putten en gaten in het wegdek, de derde rijstrook waar ooit een laag asfalt over lag ligt nu nog de helft, verzakkingen waarvan je er enkele in je maag voelde als je erdoor reed en nog veel meer. Dit terwijl de rest van de E17 er naar mijn mening vrij goed tot perfect is om op te rijden. Hopelijk doen ze hier snel iets aan!!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 nov 2006, 13:30

vynkce schreef:
Mikhail schreef:Afname van 2db is toch niet zo veel?? Heeft dat wel effect? En het 'klopen' doordat de auto's over het viaduct rijden komt omdat ze te snel rijden ;) daarvoor zou ik de 90km/u beperking wel invoeren :)
Afname van 2db is wel redelijk veel, decibel is een logaritmische schaal (halvering om de 3db dacht ik)
Klopt. 93 dB is bijvoorbeeld twee keer zo hard als 90 dB.

Autosnelweggek
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 23:10
Locatie: Zeewolde

Bericht door Autosnelweggek » ma 23 apr 2007, 14:44

De E19 Antwerpen - Brussel en de R1 zijn wel goed...
Naja vlaanderen heeft redelijke wegen maar wallonie is echt vergelijkbaar met rusland of iets in die omgeving...

De slechtste belgische wegen zijn tog echt de binnenwegen en de E25 Eijsden - Luik..

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 23 apr 2007, 18:11

@autosnelweggek: ik weet niet wanneer je de E25 tussen Eijsden en Luik voor het laatst gereden hebt, maar het asfalt is daar tamelijk strak (al geruime tijd). Alleen het stukje direct na de grens (in Vlaanderen) is nog slecht.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door vynkce » zo 06 apr 2008, 18:35

HLN.be schreef:Voka vreest verkeersinfarct door werken klaverblad Zwijnaarde
De werkzaamheden aan het klaverblad van Zwijnaarde riskeren, als de werken niet sneller kunnen verlopen, na de paasvakantie een totaal verkeersinfarct rond Gent te veroorzaken. Dat zegt Voka - Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen.

E17-wisselaar
Tussen 1 en 21 april worden herstellingswerken uitgevoerd op het klaverblad in Zwijnaarde. De E17-wisselaar voor het verkeer van Antwerpen naar de E40 wordt daarbij volledig afgesloten voor alle verkeer. Dat leidde dinsdag en woensdag tot files en vertraagd verkeer tussen Destelbergen en Merelbeke.

Gigantische files
"De werkzaamheden op het verkeersknooppunt Zwijnaarde leiden al twee dagen voor gigantische files", zegt Voka. "De maatschappelijke en economische kost (honderdduizenden verloren uren) én de milieukost (stilstaande, draaiende motoren) van dit alles is erg groot." Voka roept de verantwoordelijken van de werken op om "dringend en maximaal gebruik te maken van het principe minder hinder". De werkgeversorganisatie vreest voor een totaal verkeersinfarct wanneer de paasvakantie op 14 april ten einde loopt.

Wegomleggingen
Voka stelt voor de wegomleggingen tijdig en duidelijk aan te geven, weekend- en uitgebreide ploegenarbeid in te zetten en een alerte werfopvolging te hanteren. Daarbij wil de werkgeversorganisatie de opleg van dwangsommen bij vertraging van de werken en een financiële bonus bij vervroegde oplevering. Voka verwijst naar het voorbeeld van de grootschalige werken aan de Antwerpse Ring. (belga/ka)
Hieronder de beschrijving door het Vlaams Verkeerscentrum:
Knooppunt Zwijnaarde afgesloten: zware hinder mogelijk - update 4 april -

Van 1 t.e.m. 18 april worden er herstellingswerken uitgevoerd op het knooppunt Zwijnaarde. De wisselaar komende van de E17, vanuit Antwerpen, naar de E40 wordt volledig afgesloten voor alle verkeer. Het verkeer met bestemming Brussel en Oostende moet een omleiding volgen door in Destelbergen de R4 te nemen en zo richting E40 te rijden. Het verkeer komende van Gent-Centrum heeft de volgende mogelijkheden:

1/ de Sint-Lievenslaan oprijden richting Heuvelpoort, omleiding volgen via de Sterre naar de N60 (Kortrijksesteenweg) tot het complex St-Denijs-Westrem.
2/ via de N9 (Brusselsesteenweg) rijden tot de oprit R4 in Melle.
3/ via de Corneel Heymanslaan (ter hoogte van het UZ) rijden, deze weg volgen tot op de binnenring en vervolgens tot Flanders Expo. Ook daar kan de E40 opgereden worden.
4/ via de E17 richting Antwerpen tot het knooppunt Destelbergen, vervolgens de R4 oprijden naar Merelbeke. In Merelbeke kan u terug de E40 richting Brussel of Oostende nemen.
Benieuwd wat het komende week gaat geven...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Palance » zo 06 apr 2008, 18:43

Toen ik afgelopen dinsdag mijn rondje in België maakte, hoorde ik deze stremming 2 keer per uur voorbij komen op Radio Donna. Er werd toen overigens niets gemeld over (ernstige) vekeershinder, alleen dat men om moest rijden via Destelbergen en dat er versmalde rijstroken waren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door R4 » zo 06 apr 2008, 20:42

Die herstellingswerken zijn dringend en konden pas uitgevoerd worden na de winter (of: nadat de kans op nachtvorst sterk gedaald is). Door ze voor een deel in de paasvakantie te plannen, proberen we het leed zoveel mogelijk te verzachten, maar het was niet mogelijk om ze volledig in een vakantie uit te voeren. Tenzij we zouden wachten tot de grote vakantie, maar gezien de dringendheid van de werken was dat geen optie. Bijgevolg zal het komende week garantie vaststaan aan dat knooppunt. De politie zal aanwezig zijn om het verkeer zo goed en zo kwaad mogelijk in goede banen te rijden en de signalisatie wordt geoptimaliseerd. Daarnaast zal in alle verkeersbulletins melding gemaakt worden van de werken en de alternatieven voor het vermijden ervan.

De raad is: wie langs Gent moet passeren, zoekt beter een andere route.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door vynkce » ma 07 apr 2008, 17:10

Gazet van Antwerpen schreef:Lijst Dedecker deelt boterkoeken uit in file
Lijst Dedecker (LDD) heeft vandaag op de verkeerswisselaar van Zwijnaarde ter hoogte van De Pinte een ludieke protestactie gehouden tegen de 'slechte organisatie van de wegenwerken'.
LDD wou de pijn van de in de file gestrande automobilisten verzachten door koffie en boterkoeken uit te delen. Maar de politie stuurde de activisten wandelen uit vrees dat de actie nog meer vertragingen zou veroorzaken.

De wegenwerken in Zwijnaarde gingen van start op 31 maart en duren volgens de Vlaamse regering nog tot 18 april. LDD wil dat de werken dag en nacht doorgaan en ijvert ook voor een betere signalisatie.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Alfa » ma 07 apr 2008, 19:23

Misschien moet LDD maar eens duidelijk gemaakt worden dat nachtwerk de kwaliteit niet bevorderd. Of wil LDD over vijf jaar nieuwe werken op dezelfde plaats?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Rene » ma 07 apr 2008, 20:20

Wat is er mis met nachtwerk, behalve dat het meer kost ?
Ik ken geen verhalen over sterk mindere kwaliteit.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door vynkce » vr 21 nov 2008, 12:14

E17 by night:
Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Mikhail » vr 21 nov 2008, 14:14

Mooie foto!

PS: met welke fototoestel heb je deze foto genomen? wat is je iso waarde en sluitertijd?
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door vynkce » za 22 nov 2008, 9:59

Ik heb hem niet gemaakt ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Alfa » za 22 nov 2008, 12:06

Rene schreef:Wat is er mis met nachtwerk, behalve dat het meer kost ?
Ik ken geen verhalen over sterk mindere kwaliteit.
Ik heb het van deze bron gehaald. Daar staat letterlijk "nachtwerk houdt het risico van een ondermaatse kwaliteit in".

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Rene » za 22 nov 2008, 16:12

Theoretisch is er altijd een risico.
Als het echt een groot probleem zou zijn, zou men er in NL al lang op teruggekomen zijn.

Medianieuws

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Medianieuws » vr 23 jan 2009, 11:40

Het Nieuwsblad 23-01-2009 schreef:Bouw windmolens langs E17 begint in februari

MELSELE - De bouw van de twee windmolens langs de E17 in Melsele gaat in februari van start. Ze worden de broertjes van de drie turbines aan de overkant van de snelweg in Kruibeke. Volgende maand worden in eerste instantie de funderingspalen geplaatst en wordt de fundering gelegd. Eind maart worden de masten recht gehesen. De installatie van de gondel en wieken is gepland voor mei, zodat de twee windreuzen vanaf de zomer toertjes kunnen draaien.
Het project is in handen van Fortech uit Sint-Gillis-Waas, het bedrijf dat de drie windmolens aan de andere kant van de E17 in Kruibeke uitbaat. Dat drietal draait sinds april 2005 en is volgens Fortech voldoende rendabel. Ze leveren energie aan 3.100 gezinnen.
Buiten de plannen voor Melsele werkt het bedrijf mee aan het park met dertien turbines dat tegen 2011 verrijst langs de E17 tussen Kalken en Zele. Weldra vraagt Fortech ook een vergunning aan voor het project Duikeldam, waarbij vier turbines verschijnen ten zuiden van de Expresweg in Vrasene en Sint-Gillis-Waas.
In Kallo tot slot zal de turbine bij de firma GRC in de Sint-Jansweg worden vervangen. Er komt een groter exemplaar in de plaats.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Wimpie24 » zo 25 jan 2009, 19:07

Alfa schreef:Misschien moet LDD maar eens duidelijk gemaakt worden dat nachtwerk de kwaliteit niet bevorderd. Of wil LDD over vijf jaar nieuwe werken op dezelfde plaats?
Normaal spreek ik mij nooit uit over mijn politieke overtuiging maar als het LDD betreft ben ik resoluut pro. Met een republikeins beleid, vrijwel volledig gericht op infrastructuur en administratieve vereenvoudiging doe je mij smelten.
Wat betreft de E17, dat is zo'n typische snelweg waar ik veel van hoor maar waar ik mij niets kan bij voorstellen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door vynkce » zo 25 jan 2009, 19:13

Hier kan je foto's vinden van de E17:

http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=194&t=11178

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door denne007 » zo 15 feb 2009, 20:33

op de E17 is ter hoogte van de afrit haasdonk richting gent nu het portiek verwijderd en is er een reflecterend bord op een mast geplaatst. Weet iemand of dit een test is of de nieuwe standaard?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door vynkce » zo 15 feb 2009, 20:59

^^ Ik heb het afgelopen weekend ook zien staan en er op gelet bij de volgende afritten, maar daar stonden er geen. Het was enig in zijn soort. Wat mij op de Antwerpse ring opviel waren de nieuwe borden met verwijzing naar de E34-N49 expresweg vlak voor de Kennedytunnel en erna nu met nummer op de borden.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Mikhail » ma 16 feb 2009, 11:58

denne007 schreef:op de E17 is ter hoogte van de afrit haasdonk richting gent nu het portiek verwijderd en is er een reflecterend bord op een mast geplaatst. Weet iemand of dit een test is of de nieuwe standaard?
Hoe bedoel je? Is het portiek gesloopt voor een reflecterend bord op een mast voor de afrit aan te duiden, of voor de rechtdoorrichtingen aan te duiden? Ik volg even niet... Is er dan hiervoor een nieuwe vorkbord geplaatst voor de doorgaande richtingen of niet?
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door denne007 » di 17 feb 2009, 18:43

nee niets meer voor de doorgaande richting. enkel een bord op een mast voor de afslag.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Mikhail » wo 18 feb 2009, 10:11

Of men is het naar gewoonte misschien vergeten te plaatsen, want als dit een nieuwe standaard word de oude borden slopen en de doorgaande richtingen niet te vermelden dat optimaliseert het toch ook niet hoor...
****

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Wimpie24 » do 19 feb 2009, 20:13

Een onderbroken zijlijn vind ik persoonlijk dan weer afschuwlijk.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk

Bericht door Mikhail » vr 20 feb 2009, 13:32

Ja OK, maar dat heb je toch niet op de E17??
****

Plaats reactie