[E040] A10-E40: Tijdelijk eenrichtingsverkeer?

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[E040] A10-E40: Tijdelijk eenrichtingsverkeer?

Bericht door Vinny » vr 06 mei 2005, 22:00

Mijn ouders vertelden dat er in België ooit op een zeer warme zomerdag
éénrichtingverkeer bestond op de E 40. 's Ochtends richting Oostende en 's avonds richting Brussel. Een sterk staaltje efficient rijbaangebruik, alleen geloof ik er eerlijk gezegd weinig van. Weet iemand of hier ooit mee is geexperimenteerd, of gaat het om de voorloper van deze snelweg die misschien als driestrooksweg als zodanig werd ingericht? En hoe kon je dan in hemelsnaam de andere kant op?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 06 mei 2005, 22:16

Of het waar is weet ik niet maar het bestaat wel van éénrichtingsverkeer op de autosnelweg, zelfs vandaag nog. In Australië, nabij Adelaide, is er zo'n autosnelweg.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 07 mei 2005, 13:41

Een sterk staaltje efficient rijbaangebruik, alleen geloof ik er eerlijk gezegd weinig van. Weet iemand of hier ooit mee is geexperimenteerd
Het is waar. Ik weet nog dat ik het op het Belgische Journaal heb gezien, een paar jaar geleden of zo.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 08 mei 2005, 13:06

Quattro schreef:Of het waar is weet ik niet maar het bestaat wel van éénrichtingsverkeer op de autosnelweg, zelfs vandaag nog. In Australië, nabij Adelaide, is er zo'n autosnelweg.
Eenrichtingsverkeer op snelwegen is toch niet zo bijzonder.De kleine ring van Charleroi (R9) is bijvoorbeeld ook enkel tegenwijzersin te berijden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 mei 2005, 20:57

Alfa schreef: Eenrichtingsverkeer op snelwegen is toch niet zo bijzonder. De kleine ring van Charleroi (R9) is bijvoorbeeld ook enkel tegenwijzersin te berijden.
Ik denk dat Quattro TIJDELIJK éénrichtingsverkeer bedoeld.
Zoiets bestaat in ieder geval ook op de Messe-Schnellweg (A37) bij Hannover. Bij drukbezochte beurzen wordt het verkeer in de ochtend over beide rijbanen van de A37 (vanaf de A2 uit het noorden en vanaf de A7 uit het zuiden) naar de Messe geleid en 's avonds wordt dat omgedraaid.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 09 mei 2005, 8:14

Ik ben in maart bij de Messe in Hannover geweest, maar daar heb ik niets van gezien. Ik kwam vanuit het zuiden, daar waar de A37 net eindigt (maar dan vanuit het zuidwesten), en op de andere baan was wel verkeer. De weg rechtdoor was wel afgesloten, dus ik moest wel de weg bij de eerste Messe-afrit verlaten. Of het met verkeer van de andere kant te maken had kon ik niet zien. In ieder geval niet aan de zuidkant.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 09 mei 2005, 9:23

Palance schreef:De weg rechtdoor was wel afgesloten, dus ik moest wel de weg bij de eerste Messe-afrit verlaten. Of het met verkeer van de andere kant te maken had kon ik niet zien. In ieder geval niet aan de zuidkant.
Ik heb het systeem zelf ook nooit functioneel meegemaakt, maar zoals jij het nu beschrijft zal het zo geweest zijn dat vanuit het noorden éénrichtingsverkeer was richting zuiden en op het zuidelijk deel weer gewoon tweerichtingsverkeer. Kan best zijn dat dit de normale gang van zaken is.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 09 mei 2005, 12:21

:offtopic:
We zijn een beetje off-topic hier... dus moderators: jullie mogen desgewenst een splitsing aanbrengen

Nog wat info gevonden op internet over de snelweg bij Hannover:

Zur Anreise wird der Messeschnellweg täglich in Rtg. Messegelände zw. AK Hannover-Buchholz und AS Messe-Süd als 4- bis 6-spurige Einbahnstraße eingerichtet (Dauer: tgl. ab ca. 07:15 bis ca. 11:15 Uhr). Empfehlung: Fahren Sie an der AS Messe-Nord ab, denn an der AS Messe-Süd ist die Ausfahrt von den linken Fahrbahnen nicht möglich!

Zur Abreise kann der Messeschnellweg dann umgekehrt zw. der AS Messe-Nord und dem AK Hannover-Buchholz nur in Rtg. Norden befahren werden (Dauer: tgl. ab ca. 17:00 bis ca. 20:00 Uhr).

Plaats reactie