[E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Palance » do 14 mei 2009, 10:28

Kort samengevat: De burgemeester is boos, omdat er niet goed gecommuniceerd is, het verkeer vast loopt in zijn gemeente en geen omleidingen staan aangegeven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Mikhail » do 14 mei 2009, 11:31

BrilliantKid schreef:Naar aanleiding van de werken heb ik meer info gevraagd over de verkeershinder omdat ik verbaasd was dat er niets werd gemeld 's morgens (mail Vlaams Verkeercentrum)
Door jou mail aan het verkeerscentrum heb ik weer wat meer informatie vergaard over die 'ingekleurde' wegdelen op de verkeersinformatie kaart van het verkeerscentrum. Zo wist ik niet dat de kleuren bepaald werden aan de hand van lussen? Ik dacht dat de kleur automatisch bepaal werd door AID camera's... maar daar had ik de laatste tijd mijn twijfels over... aangezien niet overal in vlaanderen AID camera's operatief zijn.

Dat verkeersinformatie een gewestelijke bevoegdheid is, moet wallonie nog niet nalatend zijn met verkeersinformatie te verstreken richting de grens met Vlaanderen toe. Het verbaast mij een beetje, aangezien er op hun site wel over de werken een aankondiging is gebeurt, maar er geen real time verkeersinformatie opvolging is op het stuk voor de werken... Spijtig.

Edit beheer: Niet quoten wat niet nodig is aub.
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Mikhail » do 14 mei 2009, 11:40

Palance schreef:Kort samengevat: De burgemeester is boos, omdat er niet goed gecommuniceerd is, het verkeer vast loopt in zijn gemeente en geen omleidingen staan aangegeven.
Als men er vlaamse borden gaat neerpoten in Wallonie, dan zijn ze (1) in strijd met de taalwetgeving (2) zullen ze verwijderd of gewoon vernield worden in het ergste geval...

Oplossing: Als wallonie er misschien enkele borden bijplaatst op de A8 over mogelijke verkeershinder, en ook franstalige omleidingsborden plaatst op het stukje omleiding in Wallonie.

Trouwens een ander geval: op de E411 werd net na de waals-vlaamse grens op Vlaams grondgebied gewerkt, enkele weken geleden passeerde ik daar, op waals grondgebied stonden NL borden... hoe grappig de situatie toch kan zijn.
****

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door JonasCoryn » zo 17 mei 2009, 15:41

Mikhail schreef:
Palance schreef:Kort samengevat: De burgemeester is boos, omdat er niet goed gecommuniceerd is, het verkeer vast loopt in zijn gemeente en geen omleidingen staan aangegeven.
Als men er vlaamse borden gaat neerpoten in Wallonie, dan zijn ze (1) in strijd met de taalwetgeving (2) zullen ze verwijderd of gewoon vernield worden in het ergste geval...
Zou men hier in Wallonie dan zoveel problemen mee hebben? Het verkeer gaat toch over in Vlaams grondgebied, het is toch sowieso beter dat het verkeer van ver op voorhand (al dan niet op Waals grondgebied) verwittigd wordt voor een omleiding.

En moest het dan echt niet mogen kan de Waalse verkeersinstantie toch even zo vriendelijk zijn borden te zetten op vraag van Vlaanderen?
Dat er door zulke idiotigheden al files ontstaan, waar gaan we naartoe zeg :shutup:

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door ezuotap » wo 10 jun 2009, 8:27

De E429 is sinds vanmorgen volledig gesloten ter hoogte van Tubize in richting Doornik...
Het verbaast me dat ze dit niet 's nachts kunnen doen, zoals op andere plekken... Maar ja, de bestuurders van West-Henegouwen (maar ook van het zuiden van Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen) zijn zeker minder belangrijk dan de anderen... :roll:

BrilliantKid
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:37

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door BrilliantKid » wo 10 jun 2009, 8:42

Dit was deze morgen om 6h30 nog niet het geval.

Welke omleiding wordt voorzien? Want op de site van Verkeerscentrum Vlaanderen staat niets van omleiding.

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door ezuotap » wo 10 jun 2009, 9:46

BrilliantKid schreef:Welke omleiding wordt voorzien? Want op de site van Verkeerscentrum Vlaanderen staat niets van omleiding.
Omleiding via de N7. Vanmorgen rond 7h45 stond er al een file van Halle (N6) tot Tubize, waar het verkeer de autosnelweg moet verlaten.

FIK
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 15:02
Locatie: Brussel

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door FIK » wo 10 jun 2009, 11:34

Verkeer over lange afstand (Brussel - Rijsel) wordt aangeraden om te rijden over Bergen via de E19 en de E42.
De snelweg is daar nog gesloten tot 17 juni.

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door ezuotap » wo 10 jun 2009, 11:46

Ja inderdaad. Het stond al gisterenavond op de nieuwe elektronische borden (R0, Drogenbos) geschreven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Rene » wo 10 jun 2009, 11:49

Een week simpelweg afsluiten ?
Dat kun je niet menen... :nuts:

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door ezuotap » do 11 jun 2009, 9:02

ezuotap schreef:
BrilliantKid schreef:Welke omleiding wordt voorzien? Want op de site van Verkeerscentrum Vlaanderen staat niets van omleiding.
Omleiding via de N7. Vanmorgen rond 7h45 stond er al een file van Halle (N6) tot Tubize, waar het verkeer de autosnelweg moet verlaten.
Update volgens wat ik vanmorgen heb gezien : het verkeer moet wel in Tubize de snelweg verlaten, maar kan er onmiddellijk weer op. Er stond om 08u30 bijna geen file op die plaats.

BrilliantKid
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:37

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door BrilliantKid » do 11 jun 2009, 9:12

Dit heb ik ook vastgesteld. Ik dacht eerst dat er een snoodaard door de blokkade was gereden... :schrikreactie:

Trouwens, wat is volgens jullie een alternatieve route als je naar Edingen-Lessen-Ath moet en je niet wil aanschuiven in Halle?

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door ezuotap » do 11 jun 2009, 11:41

Vanuit Anderlecht via de N282 tot in Lennik, dan de N285 tot Edingen... maar dit kost toch ongeveer 15 à 20 min tijdsverlies. Het grootste probleem is de stop aan de N285 na Lennik ; in de stad Edingen is het meestal niet zo druk.

Ik weet echt niet wat ik vandaag zal proberen : misschien de E429 vroeger verlaten (maar er zijn ook werken op de N7 in Halle, ter hoogte van Colruyt).

FIK
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 15:02
Locatie: Brussel

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door FIK » do 11 jun 2009, 12:37

Een (iets langer) alternatief vanuit Brussel is de N8 tot in Ninove en dan de Edingsesteenweg nemen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Mikhail » vr 12 jun 2009, 20:47

BrilliantKid schreef:Dit was deze morgen om 6h30 nog niet het geval.

Welke omleiding wordt voorzien? Want op de site van Verkeerscentrum Vlaanderen staat niets van omleiding.
Dan moet je een beetje beter kijken... de omleiding staat er duidelijk aangeduid... er is zelfs een update gebeurd.
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Mikhail » vr 12 jun 2009, 20:48

ezuotap schreef:Ja inderdaad. Het stond al gisterenavond op de nieuwe elektronische borden (R0, Drogenbos) geschreven.
Over welk bord heb je het en in welke richting? In Drogenbos was er nog geen toestemming om zo'n bord te plaatsen (spijtig genoeg) dus het zou mij verwonderen moest dat er nu al staan.
****

FIK
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 15:02
Locatie: Brussel

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door FIK » za 13 jun 2009, 19:56

Mikhail schreef:Over welk bord heb je het en in welke richting? In Drogenbos was er nog geen toestemming om zo'n bord te plaatsen (spijtig genoeg) dus het zou mij verwonderen moest dat er nu al staan.
Hij bedoelt een RVMS-bord ter hoogte van Anderlecht-Industrie op de Grote Buitenring. ;)

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door tompie » zo 14 jun 2009, 10:16

Rene schreef:Een week simpelweg afsluiten ?
Dat kun je niet menen... :nuts:
Toen men het stuk tussen doornik en frasnes-lez-anvaing geasfalteerd werd een 10tal jaar terug, heeft men dat stuk droogweg een 2-tal maand compleet afgesloten omlegging via secundaire weg N7 :?
belgie is zo slecht nog niet

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door waldo79 » zo 14 jun 2009, 17:43

droogweg
Dit zegt mij niet zoveel. Wat betekent die uitdrukking ;)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Wimpie24 » zo 14 jun 2009, 22:56

Ik weet perfect wat het betekent maar het enige dat ik kan bedenken dat ongeveer hetzelfde uitdrukt is: "zonder commentaar".
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

BrilliantKid
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:37

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door BrilliantKid » ma 15 jun 2009, 7:03

Mikhail schreef:
BrilliantKid schreef:Dit was deze morgen om 6h30 nog niet het geval.

Welke omleiding wordt voorzien? Want op de site van Verkeerscentrum Vlaanderen staat niets van omleiding.
Dan moet je een beetje beter kijken... de omleiding staat er duidelijk aangeduid... er is zelfs een update gebeurd.
Haha, lolbroek, ondertussen wel ja. Maar toen ik poste niet. :roll:

Brengt me trouwens tot het volgende: vrijdagavond was de weg er nog open richting Doornik (via oversteek in middenberm ter hoogte van Tubize). Deze morgen vastgesteld dat het verkeer er nu wel degelijk afmoet in Tubize.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door vynkce » za 28 jul 2012, 15:52

Wegen en Verkeer schreef:Sanering brug in de A8/E429 over de Edingsesteenweg (N7) in Halle

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 1 augustus met de sanering van de brug in de A8/E429 over de Edingsesteenweg (N7) in Halle. De werken zullen in 3 fases verlopen en duren tot 21 september. Tijdens de werkzaamheden geldt er een snelheidbeperking van 50 km/u.

Waarom deze werken
De brug in de A8/E429 over de Edingsesteenweg is aan een onderhoud toe. De waterdichting en brugvoegen worden gerenoveerd, de wegverharding wordt vernieuwd en er worden nieuwe leuningen geplaatst.

Timing
De werken starten op 1 augustus en zullen beëindigd worden op 21 september. De werken verlopen in 3 fases. Van 1 augustus tot en met 15 augustus werkt de aannemer op de brughelft richting Halle, van 16 augustus tot en met 29 augustus werkt men op de brughelft richting Edingen en van 30 augustus tot en met 21 september wordt er in beide richtingen gewerkt op en ter hoogte van de pechstroken.

Hinder
Tijdens de werken op de brughelft richting Halle worden de twee rijvakken richting Halle op één rijvak gebracht, ongeveer 1 kilometer voor de werken en het verkeer wordt vervolgens door de middenberm gestuurd. In de richting van Edingen blijven de twee rijvakken behouden.
Tijdens de werken op de brughelft richting Edingen worden de twee rijvakken richting Halle op één rijvak gebracht, ongeveer 1 kilometer voor de werken. Het verkeer richting Edingen wordt door de middenberm gestuurd, maar blijft over twee rijvakken beschikken.
Tijdens de werken op en ter hoogte van de pechstroken, kan het doorgaand verkeer over telkens twee versmalde rijstroken rijden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door vynkce » di 09 dec 2014, 11:57

De Waalse overheid heeft 28 miljoen euro uitgetrokken voor de volledige renovatie van de A8/E42 tussen Lamain en Froyennes (omgeving Doornik). Het gaat hier in totaal over 8km snelweg (16km weg aangezien beide rijrichtingen). De wegbeheerder is van plan om tot 2017 volgende werken uit te voeren:

- Volledige renovatie van de rijbaan tot op 80cm diepte
- Enkele takken van het knooppunt met de E403 worden ook vernieuwd
- Over 2km komen er nieuwe geluidsschermen
http://prevot.wallonie.be/chantier-de-r ... urnai-kain

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door captain007 » di 09 dec 2014, 12:01

^^ Dat is geen overbodige luxe. Ik durf wel te stellen dat dat wegvak een van de slechtste snelwegen van België is op het moment qua wegdek.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Tommy » di 09 dec 2014, 12:17

^^
Klopt!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Rogier » di 09 dec 2014, 12:30

Als dit een asfaltweg is, dan vind ik dat de Walen de zaken slecht geregeld hebben.
Een volledige reconstructie (verharding, incl. fundering vervangen) kan in veel gevallen voorkomen \ uitgesteld worden, als de verharding maar op tijd met versterkingslagen versterkt worden. In dat geval voorkom je nauwelijk dat de verharding bezwijkt, waardoor je de weg opnieuw mag aanleggen.

Rijkswaterstaat geeft veel geld aan onderhoud uit, maar per saldo pakt RWS het werk slim aan, zodat de lange termijn kosten laag blijven.
Op A28 bijvoorbeeld wordt de oorspronkelijke verharding uit 1960 - 1962 bij het huidige onderhoud niet vervangen, omdat men bij voorgaande onderhoudsbeurten de verharding regelmatig met 1 - 2 lagen versterkt heeft. Het gevolg is dat het werk ook in de nachturen uitgevoerd kan worden en de overlast voor het verkeer klein is. Bij reconstructie zijn vaak ingrijpende maatregelen noodzakelijk, omdat je dit soort werk onmogelijk in de nachturen kunt afronden.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door tompie » di 09 dec 2014, 12:53

^^ het is een weg met tot op de draad versleten asfalt, diepe kraters en de onderliggende betonplaten zijn volledig kapot. Niet meer dan logisch dat men er alles uithaalt en vanaf 0 opnieuw begint. Die weg heeft mij al 2 nieuwe voorruiten gekost en een band , dus ik zou zeggen eindelijk!
Op heden is men bezig met de volledige aanplanting in de middenberm weg te halen, ik hoop trouwens dat men hem gelijk verbreed naar 2x3
belgie is zo slecht nog niet

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Rogier » di 09 dec 2014, 13:30

^^

Ik zeg ook dat het terecht is dat men de weg compleet vernieuwd.
Deze ingreep had voorkomen kunnen worden, als men eerder had ingegrepen.
Dan was het vervangen van de toplaag en het aanbrengen van 1 -2 versterkingslagen voldoende geweest.
In Nederland zijn de autosnelwegen goed onderhouden.
Echter bij zeer veel autosnelwegen liggen onder de toplagen (nog) de oorspronkelijke onderlagen en funderingen.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door tompie » di 09 dec 2014, 14:36

In Wallonie is er jarenlang geen onderhoud geweest, nu zitten ze met de gebakken peren en kost de renovatie een veelvoud aan tijd en geld,
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door Alfa » di 09 dec 2014, 16:55

Eindelijk wordt dit deel aangepakt. Het is je altijd kapotschamen als je vanuit Frankrijk terechtkomt op dit lappendeken. Ik durf zelfs te wedden dat de staat van dit wegdek de reden is waarom de E403 onderbenut is in de functie van 'ringweg' van Rijsel. Veel mensen mijden dit als de pest.

Plaats reactie