[E019][A001] Brussel - Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door RSK » do 27 aug 2015, 0:45

^^ Ach, in principe is het ook nog niet onmogelijk. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door tovm74 » do 27 aug 2015, 7:52

Het zal wel niet lang meer duren of er wordt trajectcontrole geplaatst ... "want niemand volgt de snelheidsbeperking!"
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tommy » do 27 aug 2015, 9:47

^^

Dat denk ik ook ja. Want in de tunnel zal wel sneller dan de 100 gereden worden...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Lambo19 » do 27 aug 2015, 12:36

^^
Wanneer het rustig is, is dat op zich ook geen probleem. Ik denk niet dat men van plan is extra te controleren op de nieuwe snelheidsbeperking.
Zo geldt op het viaduct van Vilvoorde, ook een snelheidsbeperking van 90 km/u. Daar wordt nauwelijks op gecontroleerd, waardoor de gereden snelheid natuurlijk ook een stuk hoger ligt. :D

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » ma 07 sep 2015, 20:11

Sorry, maar ik vind deze snelheidsbeperking volledig onlogisch.
De Craeybeckx is een tunnel die ik toevallig veel rijd, op alle tijdstippen (sweekends, door de week, 's nachts, overdag, in de spits, ..... )

Stad-in kan er iets gezegd worden voor dynamische snelheidsverlaging. Echter, de eerste keer dat ik er reed met het nieuwe regime was dit het scenario: eerste bord voor de tunnel al meteen 100, volgend 90, volgend 70 en midden in de tunnel 50 (door deze plotse verlaging stonden we natuurlijk stil). Vervolgens het bord in de bocht de ring op stond 70 terug en op de ring mocht men 90 rijden (wat ook vlot gebeurde). Waarom dan in godsnaam iedereen laten afremmen tot 50 midden in die tunnel? Zo creëer je net ongevallen.....
Stad-uit is die snelheidsbeperking volledig idioot. De ring moet toch zo snel mogelijk ontlast worden? De tunnel is zeer breed met zijn 4 baanvakken, en de bochten zijn zo flauw dat ik met mijn 13-jaar oude auto met voorwieltractie en niet de beste banden vlot 150 kmh kan rijden zonder 'onveilig' te zijn. Dus 120 kmh kan geen enkel probleem zijn. Tenslotte moet men het ook niet doen voor het verkeer dat de stad uitkomt, er rijdt zelden een vrachtwagen op die linkerstrook én indien wel, heeft deze meer dan plaats genoeg. En dan ook op rustige momenten die 100...... Ze hebben er verdorie dynamische signalisatie, gebruik ze dan!

Gewoon een idiote snelheidsbeperking. Volgende week staan ze te flitsen bij het uitrijden van de tunnel (in de middenberm zoals onder justitiepaleis OF op de pechstrook rechts), dan merken ze dat maar weinig man zich aan die 100 houdt en over één jaar hebben we daar ook trajectcontrole (de natte droom van Ben Weyts, en trouwens elke politieke partij tegenwoordig).


https://www.facebook.com/TegenTrajectco ... 3735205571

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door boe! » ma 07 sep 2015, 20:21

SanderK schreef:Echter, de eerste keer dat ik er reed met het nieuwe regime was dit het scenario: eerste bord voor de tunnel al meteen 100, volgend 90, volgend 70 en midden in de tunnel 50 (door deze plotse verlaging stonden we natuurlijk stil). Vervolgens het bord in de bocht de ring op stond 70 terug en op de ring mocht men 90 rijden (wat ook vlot gebeurde). Waarom dan in godsnaam iedereen laten afremmen tot 50 midden in die tunnel?
Alleen die dag of ook de dagen daarna? Kan ook een incident in of net na de tunnel zijn geweest die net was opgelost toen jij kwam aanrijden.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » ma 07 sep 2015, 22:04

^^ weinig waarschijnlijk....
Ik check altijd verschillende apps met verkeersinformatie voor ik vertrek...
En ik heb al ervaring met de dynamische signalisatie rond Antwerpen....

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tokke1976 » di 08 sep 2015, 7:35

^^
Niet alle incidenten halen de verkeersapps.
Vertragingen zijn immers niet altijd het gevolg van incidenten, maar soms gewoon het gevolg van voertuigen die veel te dicht op elkaar volgen.

En met je 13 jaar oude auto heb je minder in de pap te brokken op het gebied van passieve veiligheid. Dat je hier durft pretenderen dat je veilig 150 kan rijden met bijna versleten banden zegt genoeg over je manier van rijden... Denk daar maar eens over na.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door RSK » di 08 sep 2015, 9:46

^^ Met een dergelijk voertuig is een dergelijke snelheid juist in die tunnel nog enigszins verantwoord. In de tunnel regent het niet en heb je een hele gladde zijwand langs een weg die sowieso rechtuit gaat. Dan heb je met 150km/h in de tunnel een betere kans om er goed uit te komen dan met 100km/h op een beregende autostrade met betonwegdek en bomen langs de kant van de weg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tommy » di 08 sep 2015, 10:13

Ik passeer er ook dagelijks..

Gisterenmorgen werd het verkeer er gedwongen naar 70km/u stadinwaarts. Op alle 4 de rijstroken. Ik was blij ergens te lezen dat men de snelheidsregimes per rijstrook nu beter kon aanduiden. In de praktijk niet dus. In de tunnel zelf stond dan heel sporadisch ergens een 70. Willekeurig boven de rijstroken. Achter de tunnel overal terug 100. Ze waren duidelijk in het verkeerscentrum nog aan het slapen.
Enige verschil met andere dagen was een spatje regen. Geen file, noch incident. De geloofwaardigheid gaat dus inderdaad nu al achteruit.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » di 08 sep 2015, 12:36

Tokke1976 schreef:^^
Niet alle incidenten halen de verkeersapps.
Vertragingen zijn immers niet altijd het gevolg van incidenten, maar soms gewoon het gevolg van voertuigen die veel te dicht op elkaar volgen.

En met je 13 jaar oude auto heb je minder in de pap te brokken op het gebied van passieve veiligheid. Dat je hier durft pretenderen dat je veilig 150 kan rijden met bijna versleten banden zegt genoeg over je manier van rijden... Denk daar maar eens over na.
14 jaar oude AUDI A4 1,9 TDI met 315.000 km op de teller, altijd binnen de familie gebleven, altijd bij zelfde garage onderhouden geweest. De volledige historie is gekend en de auto is perfect onderhouden altijd.
Wij besparen hier thuis niet op veiligheid. Ik heb zomerbanden en winterbanden, en nog ver voor de wettelijke norm laat ik ze al vervangen. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde Belg.
Ik schreef: niet de beste banden, waarmee ik bedoel dat ik geen race-Pirelli's of Michelin's heb. Ik heb een set Kleber banden die ik persoonlijk in wegligging iets minder vind dan de Michelin's die op de andere auto's staan waarmee ik af en toe rijd.

Qua passieve veiligheid moet mijn auto zeker niet onderdoen voor het gemiddelde wat hier rond rijdt, en over actieve veiligheid: ik heb al slipcursussen gevolgd; ik rijd geregeld in Duitsland tegen hogere snelheid dan de 120 kmh in België, met mijn auto en met betere/nieuwere/snellere auto's; alhoewel ik nog jong ben, heb ik al tientallen duizenden kilometers gedaan (voornamelijk snelweg); verder ben ik mij goed bewust van alle risico's en pas ik mijn snelheid altijd aan aan de omstandigheden (zijnde verkeersdrukte, weer, wegdek, infrastructuur, ....), de welke voor mij belangrijker zijn dan een snelheidslimiet....

Ik ken mijn auto goed, en 150 is een snelheid die hij nog makkelijk kan halen zonder problemen.


Ik heb er heel hard over nagedacht, en 100 kmh per uur in die tunnel stad-uit is een idiote snelheidsbeperking die tot geen enkel doel leidt behalve dan de chauffeurs te pesten. Zoals gezegd, het is een veilige, brede, flauw-bochtende tunnel waarin zelfs hogere snelheden dan 120 kmh gehaald kunnen worden door 'normale' auto's. De linkse invoegstrook uit Antwerpen wordt weinig gebruikt, en er zijn niet veel vrachtwagens links (er is dus geen gevaarlijke wissel zoals in de Kennedytunnel richting Zuid). Bij mijn weten zijn er geen gigantisch zware verkeersongevallen gebeurd, die te wijten zijn aan de snelheidslimiet van 120 kmh.
Waarom dan deze 100 stad-uit?


Net zoals Tommy, merk ik dat de dynamische signalisatie vaak niet op punt is gesteld. Het kan goed zijn dat er even een kleine vertraging is door een bruusk uitwijkmanoeuvre van het een of ander, maar daarvoor moeten we niet allemaal een kilometer op voorhand al 70 gaan rijden om dan daarna gewoon terug sneller te mogen rijden zonder dat we iets zagen.
Dit zorgt ervoor dat deze dynamische signalisatie ongeloofwaardig wordt, en we er minder aandacht aan besteden, ook wanneer deze wel nodig is zoals bij file.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door boe! » di 08 sep 2015, 13:22

SanderK schreef:Ik ken mijn auto goed, en 150 is een snelheid die hij nog makkelijk kan halen zonder problemen.
Ik ken mijn auto ook goed en ik kan er wel 170 km/u. :roll:
Waarom dan deze 100 stad-uit?
Man, die 12 seconden extra. Wat een probleem.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » di 08 sep 2015, 14:16

boe! schreef:Ik ken mijn auto ook goed en ik kan er wel 170 km/u. :roll:
Lol, je snapt het duidelijk niet. Ik bedoel dat ik nog op een veilige manier vlot 150 kan halen. In Duitsland jaag ik op rechte stukken nog 200 kmh uit mijn auto, maar dat is onverantwoord op de drukkere en slechtere snelwegen in België (met mijn auto). Boven de 160 à 170 kmh neemt de baanvastheid van mijn auto duidelijk af, en worden bruuske remacties en uitwijkmanoeuvres duidelijk gevaarlijker.
boe! schreef:Man, die 12 seconden extra. Wat een probleem.
Wat een stomme mentaliteit :wall:

Tjah, kijk, als je zo verder denkt, rijden we straks heel Antwerpen-Brussel 100 kmh. Steeds een beetje verder Antwerpen-UZA: och, die 12 seconden extra ; UZA-Kontich: och die paar seconden ; Kontich-Rumst: man, zaag niet voor die paar seconden ; Antwerpen-Brussel: waarom ook niet? ; Mechelen-Noord is zo druk, daar doen we ineens ook 100 ; enzovoort....
Volgende stap is natuurlijk allemaal 90. Vrachtwagens rijden al 90, veel veiliger als personenwagens dit ook doen.....

U geeft trouwens ook geen antwoord op mijn vraag. Nogmaals, waarom doet men dit stad-uit?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door boe! » di 08 sep 2015, 14:27

^^ Eenduidigheid. Men wil geen verschil in maximumsnelheid tussen beide richtingen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door waldo79 » di 08 sep 2015, 15:16

In Nederland zijn tal van voorbeelden te noemen waarin de ene rijrichting een andere maximumsnelheid heeft dan de ander. Overigens kan ik me goed indenken dat de snelheid omlaag is gegaan naar 100.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door tovm74 » di 08 sep 2015, 16:53

boe! schreef:^^ Eenduidigheid. Men wil geen verschil in maximumsnelheid tussen beide richtingen.
Eenduidigheid? Daar kijken ze rond Antwerpen niet naar hoor.
Bv.: E313 van Ranst naar Antwerpen-Oost: VMAX 120km/u, E313 van Antwerpen-Oost naar Ranst VMAX 100km/u ....
En op het laatst vernoemde stuk houdt bijna niemand zich aan die VMAX omdat het voor 80% van de tijd een onzinnige beperking is.
Maar ja, gaan ze daar binnenkort geen trajectcontrole installeren? :wall:
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Lambo19 » di 08 sep 2015, 18:42

SanderK schreef: Wat een stomme mentaliteit :wall:

Tjah, kijk, als je zo verder denkt, rijden we straks heel Antwerpen-Brussel 100 kmh. Steeds een beetje verder Antwerpen-UZA: och, die 12 seconden extra ; UZA-Kontich: och die paar seconden ; Kontich-Rumst: man, zaag niet voor die paar seconden ; Antwerpen-Brussel: waarom ook niet? ; Mechelen-Noord is zo druk, daar doen we ineens ook 100 ; enzovoort....
Volgende stap is natuurlijk allemaal 90. Vrachtwagens rijden al 90, veel veiliger als personenwagens dit ook doen.....
Je kan het natuurlijk ook door een andere bril bekijken. Zo zal de snelheidsverlaging waarschijnlijk zorgen voor minder ongevallen en meer veiligheid zorgen stadinwaarts, dan kan resulteren in minder file en vertraagd verkeer. Dat zal dan niet eventueel opwegen die paar seconden tijdswinst die geboekt is. Het is nu ook niet omdat men beslist daar de snelheid te verlagen, dat opeens de maximumsnelheid op de snelwegen overal zal gaan dalen. Op dat gebied, is het in Nederland wel erger gesteld vind ik. Daar is er helemaal geen sprake van een eenduidig snelheidsbeleid op de snelwegen...
SanderK schreef: U geeft trouwens ook geen antwoord op mijn vraag. Nogmaals, waarom doet men dit stad-uit?
Geen idee, misschien dat het AWV hierop een antwoord voor heeft?

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » di 08 sep 2015, 19:32

^^
Stadsinwaarts kan ik het begrijpen indien het gerelateerd is aan de drukte op de ring. Dus als er geen verkeer is op die ring, is die 100 idioot in mijn ogen. De snelweg daarvoor is het nog 120, dat is niet eenduidig om het verlengde van die snelweg dan 100 te maken, enkel en alleen omdat er een kapje op staat. Men kan gerust na die tunnel nog vertragen voor de bocht en dan de 100 rijden op de ring (wanneer er dus weinig verkeer is).

Maar mijn vraag is weldegelijk, waarom stadsuitwaarts? Gaat het verschil tussen 120 en 100 (24/7, dus niet enkel tijdens druk verkeer !!!) een verschil geven in ongevallen?
De gepubliceerde statistieken zullen waarschijnlijk ja zeggen, maar elk rationeel denkend mens weet dat dit geen verschil maakt.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » di 08 sep 2015, 19:33

tovm74 schreef: Eenduidigheid? Daar kijken ze rond Antwerpen niet naar hoor.
Bv.: E313 van Ranst naar Antwerpen-Oost: VMAX 120km/u, E313 van Antwerpen-Oost naar Ranst VMAX 100km/u ....
En op het laatst vernoemde stuk houdt bijna niemand zich aan die VMAX omdat het voor 80% van de tijd een onzinnige beperking is.
Maar ja, gaan ze daar binnenkort geen trajectcontrole installeren? :wall:
Jep, trajectcontrole komt eraan :)


http://tegentrajectcontroles.webs.com/waar-in-belgi

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Lambo19 » di 08 sep 2015, 20:04

^^
Wellicht ook in beide richtingen?

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Archeopendra1234 » wo 09 sep 2015, 0:01

[sarcasm]Waarom niet ineens overal zone 30, ook op snelwegen, met trajectcontrole erbij? Ik ben zeker dat het aantal verkeersslachtoffers tot bijna nul herleid gaat worden ;) [/sarcasm]

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tokke1976 » wo 09 sep 2015, 6:50

RSK schreef:^^ Met een dergelijk voertuig is een dergelijke snelheid juist in die tunnel nog enigszins verantwoord. In de tunnel regent het niet en heb je een hele gladde zijwand langs een weg die sowieso rechtuit gaat. Dan heb je met 150km/h in de tunnel een betere kans om er goed uit te komen dan met 100km/h op een beregende autostrade met betonwegdek en bomen langs de kant van de weg.
Gladde zijwand? Misschien moet je op het einde van de tunnel richting Antwerpen eens kijken hoe de wand is opgebouwd aan de rechterkant...

Ik heb het gevoel dat er hier velen het probleem bij anderen willen leggen, zonder zelf toe te geven dat ze in overtreding zijn.
Als iedereen dan toch zijn eigen snelheidslimieten wil instellen, dan zijn we verder van huis.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » wo 09 sep 2015, 11:52

^^
Wanneer plots de snelheidslimiet op een mooie veilig weg 20% trager wordt gesteld, ligt dit niet bij de weggebruiker, maar wel bij de overheid (Weyts dus) en andere instellingen.
Ik heb zelf nergens ontkend dat ik in overtreding zou kunnen zijn. Ik heb echter ook nergens gezegd dat ik altijd en nu nog tegen 150 kmh door deze tunnel ga.

En uw laatste zin is wel erg grappig op te nemen. Een beetje verder van huis kiest namelijk iedereen zijn eigen snelheidslimieten (Duitsland dus) op bepaalde stukken snelweg.
En alhoewel er op de stukken zonder limiet soms zware ongevallen gebeuren, zit het globaal cijfer van doden op de weg van Duitsland ver onder dat van België. Geef de chauffeur een beetje vrijheid waar het kan, en hij zal beter luisteren waar het moet (bebouwde kom/scholen/....). In België wordt de gemiddelde chauffeur maar bepamperd, en vergeet men hem verantwoordelijkheid aan te leren.


Lambo19 schreef:^^
Wellicht ook in beide richtingen?
Volgens mijn informatie niet (hou alvast deze pagina in de gaten, daar komt veel juiste info op). Maar hier kunnen we beter in het juiste topic over discussiëren :)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door RSK » wo 09 sep 2015, 15:34

SanderK schreef:Wanneer plots de snelheidslimiet op een mooie veilig weg 20% trager wordt gesteld
Ligt het aan mij of is het 16,67%? Nog altijd een idiote maatregel, maar ik heb de cijfers graag kloppend. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » wo 09 sep 2015, 16:13

RSK schreef:
SanderK schreef:Wanneer plots de snelheidslimiet op een mooie veilig weg 20% trager wordt gesteld
Ligt het aan mij of is het 16,67%? Nog altijd een idiote maatregel, maar ik heb de cijfers graag kloppend. ;)
Hangt ervan af hoe je het bekijkt :)
Ik laat cijfers liever dramatischer overkomen, statistische vrijheid dus. Dat is wat de overheid ook toepast

120 kmh is 20% sneller dan 100 kmh
100 kmh is 16,67% trager dan 120 kmh

Dus als men kijkt vanaf het standpunt 'nu', is terugkeren naar het verleden een verhoging van de snelheidslimiet met 20%. ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door boe! » wo 09 sep 2015, 18:07

SanderK schreef:Ik laat cijfers liever dramatischer overkomen
Volgens mij niet alleen de cijfers.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tokke1976 » do 10 sep 2015, 7:27

SanderK schreef: Wanneer plots de snelheidslimiet op een mooie veilig weg 20% trager wordt gesteld, ligt dit niet bij de weggebruiker, maar wel bij de overheid (Weyts dus) en andere instellingen.
Ik heb zelf nergens ontkend dat ik in overtreding zou kunnen zijn. Ik heb echter ook nergens gezegd dat ik altijd en nu nog tegen 150 kmh door deze tunnel ga.
Gelukkig verwachten de andere weggebruikers jou aan die veel hogere snelheid, waardoor je zelf potentieel het gevaar bent...
SanderK schreef:En uw laatste zin is wel erg grappig op te nemen. Een beetje verder van huis kiest namelijk iedereen zijn eigen snelheidslimieten (Duitsland dus) op bepaalde stukken snelweg.
Stop nu toch eens met andere landen te vergelijken met België of Vlaanderen.
Onze stedenbouwkundige en wegencontext zijn totaal verschillend. Er zijn nauwelijks snelwegen die zich misschien zouden kunnen lenen tot een vrije keuze van snelheden. Daarbij zit je in een transitland met enorm veel vrachtwagens.

Als alle argumenten voor jou goed zijn om toch maar harder te rijden dan wat de wegbeheerder voorschrijft (snelheidslimieten die trouwens in overleg met de politiediensten worden ingesteld), dan wens ik je veel plezier bij de politierechter.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door klopgeest » do 10 sep 2015, 14:53

tovm74 schreef:Bv.: E313 van Ranst naar Antwerpen-Oost: VMAX 120km/u, E313 van Antwerpen-Oost naar Ranst VMAX 100km/u ....
En op het laatst vernoemde stuk houdt bijna niemand zich aan die VMAX omdat het voor 80% van de tijd een onzinnige beperking is.
Maar ja, gaan ze daar binnenkort geen trajectcontrole installeren? :wall:
Inderdaad, de meest belachelijke snelheidsbeperking die ik me kan indenken. Je wil toch net dat al dat verkeer van op de ring richting E313 zo snel mogelijk voorbij Ranst hebben? Om dan 24/7 een VMAX 100km/u in te gaan stellen zal dit zeker niet sneller gaan.

Trouwens, op dat stuk gebeuren toch amper ongevallen? Daar ook nog eens trajectcontrole op plaatsen is puur de mensen pesten.

Op dat stuk zijn trouwens veel weefbewegingen van vrachtwagenchauffeurs, als iedereen daar dan amper +/- 10km/u sneller rijdt dan die vrachtwagens, gaan zij mogelijk de voorsorteerstrook niet halen richting E313 Lummen of E34 Turnhout.

Maar ik vermoed dat er hier voor wel enkele dure studies bij de nodige instanties zijn uitgezet.. Ik vraag me af of zo een mensen die route meer dan eens gedaan hebben in volle spits..

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » do 10 sep 2015, 16:12

Alhoewel we hier erg offtopic gaan, kies ik er toch nog voor om te reageren. Indien gewenst, kunnen we naar een gepaster topic overgaan (zoals Algemeen)
Tokke1976 schreef: Gelukkig verwachten de andere weggebruikers jou aan die veel hogere snelheid, waardoor je zelf potentieel het gevaar bent...
Assumpties en assumpties. Werkt u zelf bij Ben Weyts op het kabinet?
Zoals eerder gezegd, rijd ik op alle mogelijke tijdstippen door die tunnel. Zelfs als wanneer er geen enkele andere wagen reed. Of maar enkele, helemaal rechts.
Dan is het helemaal geen probleem voor de veiligheid om iets sneller te rijden dan die 120 kmh. Ik breng niemand in gevaar, want er is niemand op het traject dat ik volg.

Tokke1976 schreef: Stop nu toch eens met andere landen te vergelijken met België of Vlaanderen.
Onze stedenbouwkundige en wegencontext zijn totaal verschillend. Er zijn nauwelijks snelwegen die zich misschien zouden kunnen lenen tot een vrije keuze van snelheden. Daarbij zit je in een transitland met enorm veel vrachtwagens.

Als alle argumenten voor jou goed zijn om toch maar harder te rijden dan wat de wegbeheerder voorschrijft (snelheidslimieten die trouwens in overleg met de politiediensten worden ingesteld), dan wens ik je veel plezier bij de politierechter.
Ik ben er zeker van, U werkt bij Ben Weyts.
Heeft u al alle snelwegen bereden in België? Op alle mogelijke tijdstippen? Of bent u iemand die voor woon-werkverkeer binnen de zone50 blijft en dan net tijdens de vakantie op de zwarte weekends eens op een snelweg komt?
Er zijn snelwegen zat die zich uitlenen voor hogere snelheidslimieten. Niet op alle tijdstippen, niet bij alle weersomstandigheden, afhankelijk van de verkeersdrukte, maar ze zijn er wel.

Wanneer ik thuis kom na een weekendje Oostenrijk 's avonds laat, rijd ik België binnen via de E314 in het noorden. Ik zie een volledig verlaten snelweg, ik kom af en toe om de 5 kilometer een andere wagen tegen. De snelweg ligt rechter dan menig ander snelweg dat ik heb bereden in Duitsland tegen hogere snelheden.
In Lummen rij ik de E313 op. Overdag een afschuwelijk druk traject waar men amper 100 à 110 kan halen door de drukte (geen probleem dan). In het weekend 's nachts echter is de snelweg ook uitgestorven. En zo'n rechte en platte snelwegen vind je amper in Duitsland.

En dan heb ik het nog niet over snelwegen in Wallonië, zoals de E42 Verviers- St. Vith. Een beetje bochtiger en meer hellingen, maar ook hier kan men gerust iets sneller gaan.

Trouwens, een complete afschaffing van snelheidslimieten is niet mijn streefdoel, aangezien Vlaanderen daar duidelijk niet klaar voor is.
Een verhoging (of alvast stopzetting van de belachelijke verlagingen overal) is meer dan genoeg.
Een snelheidslimiet op rechte stukken snelweg bij weinig verkeer van 140 à 160 bijvoorbeeld zou niet slecht zijn. Maar weinig mensen zouden nog sneller rijden dan deze limiet omdat het verbruik van de auto dan te veel stijgt. Men krijgt een snelheidslimiet waar meer mensen zich aan gaan houden :)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Lambo19 » do 10 sep 2015, 17:56

^^
Ik zie het nut er niet van in om een snelheidsbeperking hoger dan 130 km/u in te voeren in België. Doordat alle steden zich elkaar snel opvolgen, is er amper tijdswinst mee te boeken. Terwijl het verbruik en de uitstoot toeneemt en de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Zeker aangezien het wegennet in Vlaanderen druk bereden wordt, en we al met slechte verkeersveiligheid kampen is een snelheidsverhoging niet meteen aan de orde. Er zijn sowieso maar enkele Europese landen, waar de maximumsnelheid op snelwegen hoger is dan 130 km/u. Duitsland vormt op dat gebied dus een wereldwijde uitzondering. De gemiddelde gereden snelheid op snelwegen bedraagt 117 km/u, terwijl de V85 amper boven de 130 uitkomt. Ik zie dus geen enkele reden, waarom er in België een maximumsnelheid zou moeten gelden van 130+ op autosnelwegen.

Bron: http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... n_2011.pdf

Plaats reactie