[E019][A001] Brussel - Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door denne007 » zo 02 nov 2008, 20:42

^^ de minister heeft er geen last van dus de besluiteloosheid zal wel nog een tijdje aanhouden.

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mexxodus » ma 03 nov 2008, 17:28

Het was inderdaad wel opvallend dat zondagochtend juist die ongelukken gebeurden, want was toen droog en redelijk zonnig weer. Toen ik er zaterdagmiddag passeerde was het er echt hondenweer, veel wind en regen, en het wegdek was zo waterglad dat je zelfs de wegmarkeringen niet deftig meer kon zien. Was toen veel gevaarlijker ... of letten de mensen onder die omstandigheden meer op? ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Alfa » za 08 nov 2008, 2:31

Ik zie echt niet in waarom het 2+2+2+2 profiel niet in een 5+5 (of 4+4) profiel kan veranderd worden. Ik dacht dat onderstaande brug misschien het probleem vormde, maar LiveMaps bewijst dat er geen enkel probleem is.

Afbeelding

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door tovm74 » za 08 nov 2008, 7:38

Alfa schreef:Ik zie echt niet in waarom het 2+2+2+2 profiel niet in een 5+5 (of 4+4) profiel kan veranderd worden. Ik dacht dat onderstaande brug misschien het probleem vormde, maar LiveMaps bewijst dat er geen enkel probleem is.
Dat zou te gemakkelijk zijn! ;)
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mikhail » wo 12 nov 2008, 9:55

Tussen de 2+2+2+2 zie je 2 brugpijlers niet via deze foto. Daarom dat men niet zomaar simpel hier een 4+4 van kan maken...
****

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Rene » wo 12 nov 2008, 11:52

Als ik de foto zie, dan zou ik niet weten waarom er nog meer viaductpijlers zouden zijn.
Die zouden dan ook veel te dicht op de rijbaan staan.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mikhail » do 13 nov 2008, 10:11

Rene schreef:Als ik de foto zie, dan zou ik niet weten waarom er nog meer viaductpijlers zouden zijn.
Die zouden dan ook veel te dicht op de rijbaan staan.
Ik heb er heel mijn leven gewoond en elke dag gepasseerd voor naar school te gaan ... er staan degelijk nog wel pijlers daar onder de brug...
****

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Frits » do 13 nov 2008, 18:50

Hier enkele foto's van de rijbaanscheiding:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Rene » do 13 nov 2008, 18:58

Die laatste foto spreekt boekdelen.

Alfa had gelijk en Mikhail moet beter zijn ogen uitwrijven op weg naar school ;)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mikhail » vr 14 nov 2008, 9:49

Rene schreef:Die laatste foto spreekt boekdelen.

Alfa had gelijk en Mikhail moet beter zijn ogen uitwrijven op weg naar school ;)
Excuses... Het klopt inderdaad dat er geen brugpijlers staan in het midden van de middenberm... Maar waarom komt er dan nu niet snel een oplossing? Normaal moesten hier al werk gestart zijn aan de 'vork'
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door denne007 » ma 17 nov 2008, 10:14

liggen de twee delen van die snelweg wel even hoog?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Rene » ma 17 nov 2008, 10:58

De weg ligt in een boog, en daarmee uiteraard in verkanting.
Maar dat is zeker oplosbaar als je er één rijbaan van maakt.
Je moet zo'n reconstructie echt zien als méér dan alleen maar de tussenberm aansmeren met asfalt.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door denne007 » ma 17 nov 2008, 11:17

ah ok ik dacht dat het ene stuk misschien hoger lag dan het andere en daarom niet mogelijk was.

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mexxodus » ma 17 nov 2008, 16:31

De foto van de splitsing toont wel hoe je bij een accident lekker veel acrobatische toeren kan uithalen: je ramt de gele verlichte kegel, rijdt op het betonnen stootblok voor de knipperlichten, katapulteert jezelf in het dubbele pijl bord om dan in de verkreukte vangrail terecht te komen. Bijna een stunt team parkoers :puh2:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Wouter N14 » ma 17 nov 2008, 16:36

Op de tweede foto is duidelijk te zien dat er op de rechter rijbaan voldoende ruimte is voor een derde strook. Als je die dan gewoon aanlegt, dan kan de linker rijbaan worden afgesloten. Of denk ik nou echt te simpel?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Rene » ma 17 nov 2008, 17:17

Eén vierstrooksbaan is ook niet moeilijk te maken. Voordeel is dat je dan de rijlijnen naar de wegas kunt schuiven, wat geluidstechnisch weer wat beter is.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mikhail » di 18 nov 2008, 10:08

Wouter N14 schreef:Op de tweede foto is duidelijk te zien dat er op de rechter rijbaan voldoende ruimte is voor een derde strook. Als je die dan gewoon aanlegt, dan kan de linker rijbaan worden afgesloten. Of denk ik nou echt te simpel?
Het is gewoon een kwestie van willen en niet kunnen denk ik... Als je weet dat er vorig jaar in het Antwerpse 11miljoen euro (de helft van de aanbesteede werken) niet gebruikt geweest is...
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door denne007 » wo 19 nov 2008, 0:56

Mexxodus schreef:De foto van de splitsing toont wel hoe je bij een accident lekker veel acrobatische toeren kan uithalen: je ramt de gele verlichte kegel, rijdt op het betonnen stootblok voor de knipperlichten, katapulteert jezelf in het dubbele pijl bord om dan in de verkreukte vangrail terecht te komen. Bijna een stunt team parkoers :puh2:
toch slagen er sommigen in ;) want het bord is nog geen beetje verbleekt.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mikhail » wo 03 dec 2008, 11:56


De Redactie schreef op 02/12/08 19:30

Verkeerschaos op de wegen naar Antwerpen

In de Kennedytunnel in Antwerpen zijn vijf vrachtwagens op elkaar gereden in een kop-staartbotsing. Ook op twee andere plaatsen in de buurt van Antwerpen gebeurden ongevallen. De weg is overal opnieuw vrijgemaakt, maar de lange files lossen maar langzaam op.
Het ongeluk in de Kennedytunnel gebeurde in de richting van Nederland. Een Duitse vrachtwagen reed in op een andere vrachtwagen en dat resulteerde in een kettingbotsing met nog eens drie trucks.

Eén chauffeur raakte lichtgewond, de anderen bleven ongedeerd.
Geen van de vrachtwagens had een gevaarlijke lading mee, maar er was wel veel fileleed.

De lange files (foto) stonden op de E17 Gent-Antwerpen op een bepaald moment vanaf Haasdonk en op de E34 kust-Antwerpen vanaf Melsele.

Ook op de E19 tussen Brussel en Antwerpen is het aanschuiven. In Kontich gebeurde er een ongeval.

Ook verder op de E19, tussen Antwerpen en Nederland in Meer, gebeurde een ongeval met vrachtwagens. De rijweg was er een tijdlang volledig versperd richting Nederland. Het verkeer kon alleen verder via de pechstrook.
Hoeveel ongevallen, licht-, zwaargewonden en of doden moeten er nog vallen op de VORK van kontich? binnekort kan men daar de borden roodkleuren met het bloed van de slachttofers... dan gaat het misschien opvallen dat het hier een gevaarlijk punt is... En dan vind ik het nog schandalig dat er op dit punt nog altijd niets verbeterd is, zelfs geen vernieuwde borden langs of boven de baan, zelfs geen dynamische bebording of fatsoenlijke aanwijzing...
****

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Ali » wo 03 dec 2008, 23:45

Ik vind de vork richting Antwerpen gevaarlijk, maar vind de samenkomst van die vork in de richting van Brussel nog véél gevaarlijker daar je twee rijstroken samenkomen met één rijstrook, waarbij in de baan van de twee rijstroken zich een S-bocht bevindt en de baan met één rijstrook met voornamelijk vrachtverkeer uitermate smal is net zoals de andere twee. Keer op keer als ik er op rij heb ik het gevoelg afhangend van langs waar ik kom links of rechts, dat ik aangereden ben of aangereden zal worden, zeker bij regenval ...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mikhail » do 04 dec 2008, 12:46

Men zal er pas iets aan doen als er een BV of minister gewond zal geraken...
****

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door JayBeeke » wo 24 dec 2008, 13:59

En dan vind ik het nog schandalig dat er op dit punt nog altijd niets verbeterd is, zelfs geen vernieuwde borden langs of boven de baan, zelfs geen dynamische bebording of fatsoenlijke aanwijzing...
Ok, deels heb je gelijk, maar... Ik vind het minstens even schandalig dat aan die incompetente, gevaarlijke Belgische automobilisten nog rondrijden die op die splitsing knallen. Signalisatie en aanleg zijn een ding, een deftige opleiding en het goed beheersen van regels en wagen zijn een ander. En daar ontbreekt het ons aan.

mvg
JJN

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door denne007 » wo 24 dec 2008, 14:19

^^ wie zegt er dat het belgen zijn die erop knallen en geen pool of een nederlander? Misschien kan jij niet goed autorijden maar ik weet wel dat de belgische rijstijl minder gevaarlijk is dan die in het zuiden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door vynkce » wo 24 dec 2008, 15:22

België is op Portugal en Griekenland na het meest verkeersonveilige land in de EU-15.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door denne007 » vr 26 dec 2008, 15:05

tuurlijk portugezen en grieken zijn gekken op de weg. België is gewoon een superdruk land om in rond te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Chris » vr 26 dec 2008, 16:45

^^ Nederland is nog drukker en is het veiligste land ter wereld.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Wimpie24 » za 27 dec 2008, 18:45

Chris schreef:^^ Nederland is nog drukker en is het veiligste land ter wereld.
Nederland nog drukker?
Ik denk dat België en vooral Vlaanderen en Brussel de kroon spannen als het op verkeersdrukte aankomt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Chris » za 27 dec 2008, 19:00

Wimpie24 schreef:Nederland nog drukker?
Ik denk dat België en vooral Vlaanderen en Brussel de kroon spannen als het op verkeersdrukte aankomt.
Als we naar de verkeersintensiteiten kijken zien we dat er veel wegvakken zijn in Nederland die (aanzienlijk) drukker zijn dan die in België. Niet alleen bij steden, maar ook op interstedelijke verbindingen. Het drukste punt ligt in België rond de 160.000 dacht ik, terwijl dat op het platteland tussen Amsterdam en Utrecht al gehaald wordt. Bij Rotterdam rijden tot wel 250.000 voertuigen per etmaal over de A16.

Desondanks wil ik niet ontkennen dat België geen druk land is hoor.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Wimpie24 » ma 29 dec 2008, 13:38

Chris schreef:
Wimpie24 schreef:Nederland nog drukker?
Ik denk dat België en vooral Vlaanderen en Brussel de kroon spannen als het op verkeersdrukte aankomt.
Als we naar de verkeersintensiteiten kijken zien we dat er veel wegvakken zijn in Nederland die (aanzienlijk) drukker zijn dan die in België. Niet alleen bij steden, maar ook op interstedelijke verbindingen. Het drukste punt ligt in België rond de 160.000 dacht ik, terwijl dat op het platteland tussen Amsterdam en Utrecht al gehaald wordt. Bij Rotterdam rijden tot wel 250.000 voertuigen per etmaal over de A16.

Desondanks wil ik niet ontkennen dat België geen druk land is hoor.
Ik vermoed dat dat vooral komt omdat er hier meer opties zijn in het aantal routes dat je kunt volgen om op je bestemming te geraken. Bij jullie wordt je vaak via de autosnelweg naar je doel gestuurd. Als iedereen dezelfde weg moet nemen is het normaal dat er hogere intensiteiten zijn.
Wat ik mij kan herinneren is dat de auto als vervoermiddel per hoofd in België veel vaker gebruikt wordt als dagelijks transport, het aantal voertuigen dat op de Belgische wegen rondrijd ligt in verhouding met de bevolking hoger in België dan in Nederland.

En schiet me natuurlijk niet dood als ik ongelijk heb. :D
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gezocht: oplossing voor 'vork' E19 bij Kontich

Bericht door Mikhail » di 30 dec 2008, 11:28

Chris schreef:^^ Nederland is nog drukker en is het veiligste land ter wereld.
De vork is gewoon niet fatsoenlijk aangeduid!!

Even een voorbeeld: stel je voor je rijdt op de A16 NL uit richting Antwerpen, en op de grens worden de rijbanen plots gesplits, (zoals vroeger) bussen, auto's en vrachtwagens apart... en er staat dan 1 schamel bord wat al 5x is omvergeknald die maand, en jij rijdt 120km/u en je bent daar nog nooit geweest.... is de kans niet groot als de signalisatie zo slecht daar is dat je niet eens doorhebt dat er een splitsing komt verderop??
****

Plaats reactie