[E019][A001] Brussel - Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Rogier » do 10 sep 2015, 18:24

^^

Dat zegt niet dat men maar overal snelheidsverlagingen moet gaan doorvoeren.
Het ontwerp van dit wegvak laat een snelheid van 120 km\uur toe en om die reden moet je de snelheid niet willen verlagen.
Bij drukte wordt de snelheid door het verkeer toch lager en bij (eventuele) files kun de signalering gebruiken om het verkeer te waarschuwen. Bij de drukte (overdag, weekenden en in de nacht) is 120 km\uur een terechte snelheid voor dit wegvak.

Het probleem van deze verlaging is namelijk dat de geloofwaardigheid van de snelheid verloren gaat.
Het gevolg is dat automobilisten minder respect heeft voor snelheidsverlagingen, terwijl dit voor sommige plekken wel terecht is.
Mensen zullen snelheidsbeperkingen eerder respecteren als deze ook geloofwaardig zijn.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Archeopendra1234 » do 10 sep 2015, 23:50

^^

De waarheid als een koe :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 sep 2015, 13:30

Lambo19 schreef:^^
Ik zie het nut er niet van in om een snelheidsbeperking hoger dan 130 km/u in te voeren in België. Doordat alle steden zich elkaar snel opvolgen, is er amper tijdswinst mee te boeken. Terwijl het verbruik en de uitstoot toeneemt en de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Zeker aangezien het wegennet in Vlaanderen druk bereden wordt, en we al met slechte verkeersveiligheid kampen is een snelheidsverhoging niet meteen aan de orde. Er zijn sowieso maar enkele Europese landen, waar de maximumsnelheid op snelwegen hoger is dan 130 km/u. Duitsland vormt op dat gebied dus een wereldwijde uitzondering. De gemiddelde gereden snelheid op snelwegen bedraagt 117 km/u, terwijl de V85 amper boven de 130 uitkomt. Ik zie dus geen enkele reden, waarom er in België een maximumsnelheid zou moeten gelden van 130+ op autosnelwegen.
België is meer dan alleen Vlaanderen. Op lange delen in Wallonië kun je prima 130 of sneller rijden. Ik heb wel eens op de E25 van Luxemburg naar Luik over grote delen 140+ gereden, en ook wel op de E42 van Sankt Vith naar Verviers. Wegen waar dat prima kan omdat ze ook overdag rustig zijn, en controle is er vrijwel niet.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tokke1976 » vr 11 sep 2015, 15:50

SanderK schreef:Alhoewel we hier erg offtopic gaan, kies ik er toch nog voor om te reageren. Indien gewenst, kunnen we naar een gepaster topic overgaan (zoals Algemeen)
Met jouw persoonlijke aanval ben ik allerminst opgezet, vooral omdat je argumentatie kant noch wal raakt.
SanderK schreef:Ik ben er zeker van, U werkt bij Ben Weyts.
Heeft u al alle snelwegen bereden in België? Op alle mogelijke tijdstippen? Of bent u iemand die voor woon-werkverkeer binnen de zone50 blijft en dan net tijdens de vakantie op de zwarte weekends eens op een snelweg komt?
Er zijn snelwegen zat die zich uitlenen voor hogere snelheidslimieten. Niet op alle tijdstippen, niet bij alle weersomstandigheden, afhankelijk van de verkeersdrukte, maar ze zijn er wel.
Neen ik werk niet op het kabinet en trouwens wat doet een dergelijke holle veronderstelling in deze discussie ter zake? Niets.

Al te vaak wordt hier geklaagd dat de leesbaarheid van wegen en vooral hun snelheidsregimes verwarrend zijn in ons land. Door variabele maximumsnelheden in te lassen zoals jij voorstelt, vergroot de onduidelijkheid en het snelheidsverschil.
Het is niet omdat jij maar 1 auto tegenkomt op je route dat dit de hele tijd zo is. En wees gerust, ik kom op alle mogelijke tijdstippen op een pak verschillende snelwegen.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door waldo79 » vr 11 sep 2015, 16:03

Ahum.

Heren, ik vraag van u om respectvol met elkaar om te gaan. Persoonlijke discussies kunnen beter via PB opgelost worden.

Mijn dank :idea:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door RSK » vr 11 sep 2015, 17:06

Coen Tunnel schreef:
Lambo19 schreef:Ik zie het nut er niet van in om een snelheidsbeperking hoger dan 130 km/u in te voeren in België.
België is meer dan alleen Vlaanderen. Op lange delen in Wallonië kun je prima 130 of sneller rijden. Ik heb wel eens op de E25 van Luxemburg naar Luik over grote delen 140+ gereden, en ook wel op de E42 van Sankt Vith naar Verviers. Wegen waar dat prima kan omdat ze ook overdag rustig zijn, en controle is er vrijwel niet.
Een afwijkende limiet van 150 op aangewezen snelwegen zou op sommige wegvakken prima op zijn plaats zijn. Met name op de E411 en de E25, die op grote delen door niemandsland voeren is 120 een relatief lage limiet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » vr 11 sep 2015, 17:57

Tokke1976 schreef: Al te vaak wordt hier geklaagd dat de leesbaarheid van wegen en vooral hun snelheidsregimes verwarrend zijn in ons land. Door variabele maximumsnelheden in te lassen zoals jij voorstelt, vergroot de onduidelijkheid en het snelheidsverschil.
Het is niet omdat jij maar 1 auto tegenkomt op je route dat dit de hele tijd zo is. En wees gerust, ik kom op alle mogelijke tijdstippen op een pak verschillende snelwegen.
Heu? Ik heb geen matrixborden over alle grote snelwegen geplaatst, dat doet de overheid. :)

De discussiestarter is nog altijd de snelheidsverlaging in de Craeybeckxtunnel. Ik weet niet of u bekend met deze tunnel, maar het is net de nieuwe situatie die het weeral onduidelijker maakt. (Een situatie die ik dus probeer te bestrijden)
Men rijdt de ring van Antwerpen ter hoogte van het zuiden af met een grote bocht, en men denkt dat men dan op een gewone 4baanvakssnelweg zit. Ah nee, toch niet. Op een gewone snelweg is het 120 kmh; hier hangen echter plots grote borden die 100 kmh aangeven. Dat is net onduidelijk.

Het is al lang bekend dat matrixborden met variabele maximumsnelheden kunnen bijdragen tot extra veiligheid, wanneer ze file op voorhand aankondigen of wanneer ze bij extreem noodweer de snelheid verlagen. Alleen heb ik (en anderen, lees de vorige reacties maar) het gevoel dat het algoritme in België niet perfect is afgesteld.


Wat trouwens verwarrend is hier in België, is inderdaad het zeer onduidelijke snelheidsbeleid. De 2 jaar oude inbouwgps in de auto van mijn vader, geeft al nergens meer de juiste snelheid aan, omdat deze overal verlaagd is. Indien u denkt dat ik overdrijf, post ik hier graag alle grote verbindingswegen die uit ons dorp vertrekken. Tel hierbij de Craeybeckxtunnel, de E313 Antwerpen-Oost - Ranst, .....

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Lambo19 » vr 11 sep 2015, 20:00

Coen Tunnel schreef:
Lambo19 schreef:^^
Ik zie het nut er niet van in om een snelheidsbeperking hoger dan 130 km/u in te voeren in België. Doordat alle steden zich elkaar snel opvolgen, is er amper tijdswinst mee te boeken. Terwijl het verbruik en de uitstoot toeneemt en de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Zeker aangezien het wegennet in Vlaanderen druk bereden wordt, en we al met slechte verkeersveiligheid kampen is een snelheidsverhoging niet meteen aan de orde. Er zijn sowieso maar enkele Europese landen, waar de maximumsnelheid op snelwegen hoger is dan 130 km/u. Duitsland vormt op dat gebied dus een wereldwijde uitzondering. De gemiddelde gereden snelheid op snelwegen bedraagt 117 km/u, terwijl de V85 amper boven de 130 uitkomt. Ik zie dus geen enkele reden, waarom er in België een maximumsnelheid zou moeten gelden van 130+ op autosnelwegen.
België is meer dan alleen Vlaanderen. Op lange delen in Wallonië kun je prima 130 of sneller rijden. Ik heb wel eens op de E25 van Luxemburg naar Luik over grote delen 140+ gereden, en ook wel op de E42 van Sankt Vith naar Verviers. Wegen waar dat prima kan omdat ze ook overdag rustig zijn, en controle is er vrijwel niet.
Wallonië zou op zich prima een algemene maximumsnelheid kunnen gelden van 130 km/u op autosnelwegen. Vlaanderen is wat problematischer, gezien de drukte en het verstedelijkt gebied waar snelwegen doorheen lopen. Toen Nederland in 2012 130 km/u invoerde als algemene snelheid op autosnelwegen, gingen er in België ook even stemmen op voor 130 km/h. Maar verder dan dat is het ook nooit gekomen.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tokke1976 » za 12 sep 2015, 11:43

SanderK schreef:De discussiestarter is nog altijd de snelheidsverlaging in de Craeybeckxtunnel. Ik weet niet of u bekend met deze tunnel, maar het is net de nieuwe situatie die het weeral onduidelijker maakt. (Een situatie die ik dus probeer te bestrijden)
Men rijdt de ring van Antwerpen ter hoogte van het zuiden af met een grote bocht, en men denkt dat men dan op een gewone 4baanvakssnelweg zit. Ah nee, toch niet. Op een gewone snelweg is het 120 kmh; hier hangen echter plots grote borden die 100 kmh aangeven. Dat is net onduidelijk.
Zowel in de bocht komende van Gent als in de bocht komende van Nederland is de snelheid duidelijk aangegeven. Ik begrijp echt niet wat aan een dynamisch verkeersbord met rode cirkel en daarin een 100 onduidelijk kan zijn.
SanderK schreef:Het is al lang bekend dat matrixborden met variabele maximumsnelheden kunnen bijdragen tot extra veiligheid, wanneer ze file op voorhand aankondigen of wanneer ze bij extreem noodweer de snelheid verlagen. Alleen heb ik (en anderen, lees de vorige reacties maar) het gevoel dat het algoritme in België niet perfect is afgesteld.
Bij extreem noodweer wordt de snelheid veelal verlaagd voor een hele regio.
Maar vergeet 1 ding niet, de weggebruiker dient (zoals de Wegcode het voorschrijft), zijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden en de weersgesteldheid.
Dynamische borden geven een maximumsnelheid aan, niet wat je moet rijden. Alsmaar meer ongevallen gebeuren omdat bestuurders met veel zaken bezig zijn die niets met rijden te maken hebben. Mss moeten we als bestuurder onze focus opnieuw op de baan leggen in plaats van op de smartphone, het dossier waarvoor je onderweg bent, ....
Je mag nog zoveel borden zetten, zolang er mensen ze blijven negeren staan we nergens.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » zo 13 sep 2015, 17:13

Tokke1976 schreef:
Zowel in de bocht komende van Gent als in de bocht komende van Nederland is de snelheid duidelijk aangegeven. Ik begrijp echt niet wat aan een dynamisch verkeersbord met rode cirkel en daarin een 100 onduidelijk kan zijn.
Tjah, als daar opeens 30 staat, is dat nog wel duidelijk leesbaar, maar de snelheid is gewoon zo idioot voor een snelweg die 4 baanvakken breed is + pechstrook (5 baanvakken dus) dat niemand zich eraan houdt.
Net nog tweemaal doorgereden. Rustig in een treintje van tientallen auto's tegen 120. Zou het dan toch niet zo duidelijk zijn?

Tokke1976 schreef: Bij extreem noodweer wordt de snelheid veelal verlaagd voor een hele regio.
Maar vergeet 1 ding niet, de weggebruiker dient (zoals de Wegcode het voorschrijft), zijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden en de weersgesteldheid.
Dynamische borden geven een maximumsnelheid aan, niet wat je moet rijden. Alsmaar meer ongevallen gebeuren omdat bestuurders met veel zaken bezig zijn die niets met rijden te maken hebben. Mss moeten we als bestuurder onze focus opnieuw op de baan leggen in plaats van op de smartphone, het dossier waarvoor je onderweg bent, ....
Je mag nog zoveel borden zetten, zolang er mensen ze blijven negeren staan we nergens.
Kunnen we dan mss ook de focus van de snelheidsmeter afhalen en naar de weg verleggen?
Door voornamelijk campagnes tegen snelheid te lanceren en overal de trajectcontroles te installeren, denkt de gemiddelde autobestuurder dat hij veilig rijdt wanneer hij maar onder die snelheidslimiet zit. En niets is minder waar.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tokke1976 » zo 13 sep 2015, 17:18

^^
OK, rij maar rustig verder tegen je eigen snelheidslimieten.
Het is niet omdat jij harder wil rijden en je volgers hebt, dat dit legitiem is en aanvaard.

Maar goed, mss kunnen we nu proberen om terug on topic te gaan in plaats van je gelijk te proberen halen.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Lambo19 » zo 13 sep 2015, 17:45

SanderK schreef: Door voornamelijk campagnes tegen snelheid te lanceren en overal de trajectcontroles te installeren, denkt de gemiddelde autobestuurder dat hij veilig rijdt wanneer hij maar onder die snelheidslimiet zit. En niets is minder waar.
Die campagnes, hebben als nut de automobilist te sensibiliseren en te overtuigen de toegestane snelheid niet te overschrijden. Dan gaat het niet zozeer om degenen, die soms 125 of 130 rijden, maar degenen consequent te snel rijden. Jammer genoeg hebben die campagnes maar weinig invloed, waardoor het effect ook deels verloren gaat. Dan ben je wel genoodzaakt, om andere maatregelen te treffen zoals trajectcontroles bv. Campagnes, zijn ook niet altijd nutteloos te noemen. Zo is o.a. de gordeldracht spectaculair gestegen het afgelopen decennium, door de bewustwordingscampagnes.

Het heeft vooral te maken met een mentaliteitswijziging. Als die er niet is, zijn meer controles en zwaardere straffen de enige opties.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 sep 2015, 18:07

Lambo19 schreef:Jammer genoeg hebben die campagnes maar weinig invloed, waardoor het effect ook deels verloren gaat.
Ah, eindelijk is dat onderzocht. Mag ik een PDF'je?
Enne gojje mins blieft altied leave.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » zo 13 sep 2015, 19:22

Tokke1976 schreef:^^
OK, rij maar rustig verder tegen je eigen snelheidslimieten.
Het is niet omdat jij harder wil rijden en je volgers hebt, dat dit legitiem is en aanvaard.

Maar goed, mss kunnen we nu proberen om terug on topic te gaan in plaats van je gelijk te proberen halen.
Ik wil in de Craeybeckxtunnel de snelheid rijden die ik 2 weken terug nog mocht rijden. Waarom mag dit niet meer?
Geef mij nu eens één goede reden waarom men Antwerpen-uit plots maar 100 kmh mag rijden ipv 120 kmh.

Ik zal je alvast een paar goede redenen geven waarom deze maatregel idioot is:
-Het is een zeer brede snelweg: 4 baanvakken + pechstrook (5 baanvakken breed dus) waarmee het de breedste tunnel van heel België is.
-Er is zo goed als nooit file.
-Dit traject ontsluit de ring. Het verkeer sneller laten wegrijden, zorgt voor minder verkeer op de ring.
-Er ligt geen belangrijke afrit of wissel na de tunnel (itt de Kennedytunnel). Ook voor de tunnel is het wisselen van het verkeer beperkt (enkel verkeer uit Antwerpen Centrum rijdt helemaal links de snelweg op) (itt Kennedytunnel)
-Het verkeer is er niet zo druk.
-De tunnel ligt in een zeer flauwe bocht, die de snelheidslimiet NIET rechtvaardigt.
-Er zijn dynamische borden, die bij file het verkeer kunnen waarschuwen

Nu jij terug? Buiten, de overheid zegt het zo dus het is zo?


Lambo19 schreef: Die campagnes, hebben als nut de automobilist te sensibiliseren en te overtuigen de toegestane snelheid niet te overschrijden. Dan gaat het niet zozeer om degenen, die soms 125 of 130 rijden, maar degenen consequent te snel rijden. Jammer genoeg hebben die campagnes maar weinig invloed, waardoor het effect ook deels verloren gaat. Dan ben je wel genoodzaakt, om andere maatregelen te treffen zoals trajectcontroles bv. Campagnes, zijn ook niet altijd nutteloos te noemen. Zo is o.a. de gordeldracht spectaculair gestegen het afgelopen decennium, door de bewustwordingscampagnes.

Het heeft vooral te maken met een mentaliteitswijziging. Als die er niet is, zijn meer controles en zwaardere straffen de enige opties.

Met als enigste verschil dat gordeldracht werkelijk heeft bijgedragen tot minder doden op de wegen.
Ik kan de grafiek niet meteen terugvinden, maar het is heel goed te zien op grafieken van wegdoden per land wanneer de verplichte gordeldracht is ingevoerd.
De campagnes tegen alcohol, hebben zij nut? Het aantal gepakten daalt als ik de krant mag geloven (dus dat zou betekenen dat er minder mensen dronken rijden) maar er zijn langs de andere kant ook veel apps die waarschuwen. Verder zijn het afgelopen trimester alvast 2 verkeersdoden te wijten aan dronken chauffeurs, die nadien nog eens vluchtmisdrijf pleegden....
Verder onderschat men altijd het effect van andere passieve veiligheid: de infrastructuur en de auto's zelf zijn er mijlen op vooruit gegaan...

Over snelheid.... lees dit eens: http://www.news.at/a/tempo-160-maessige ... mit-142322 (indien je geen Duits kan, wil ik gerust de nuttige stukjes vertalen)
Wat ik wil zeggen, op de snelweg bij weinig verkeer bij goede omstandigheden is de strikte handhaving van een snelheidslimiet die ver onder de 85th-percentile speed limit ligt, gewoonweg idioot. Draagt niets bij aan de veiligheid. Ik daag u uit om aan mij te bewijzen dat wanneer een auto 140 kmh ipv van 120 kmh op een vrij stuk snelweg, weinig verkeer, goede omstandigheden, er meer 'onveiligheid' is. Of dat men per definitie onveilig is wanneer men sneller rijdt dan de snelheidslimiet (op de snelweg dus!)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door boe! » zo 13 sep 2015, 19:38

^^ Kom op Sander. Je doet net alsof de wereld vergaat. Het is slechts een snelheidsverlaging. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar je zit nu al een tijdje in de overdrijfmodus. Het begint nu echt vervelend te worden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door waldo79 » zo 13 sep 2015, 20:07

Omwille van de goede sfeer is het beter de discussie over de Craeybeckxtunnel te laten voor wat hij is :idea:

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » zo 13 sep 2015, 21:20

Ik heb in mijn laatste post nogmaals geprobeerd een goede discussie te starten.
Ik vraag enkel een goede redenen waarom jullie deze snelheidsverlaging met gejuich onthalen.

boe! schreef:^^ Kom op Sander. Je doet net alsof de wereld vergaat. Het is slechts een snelheidsverlaging. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar je zit nu al een tijdje in de overdrijfmodus. Het begint nu echt vervelend te worden.
Waarom ik zo, in uw ogen, overdrijf? Omdat het niet de enigste snelheidsverlaging is waarmee ik te maken heb.
Ik kan mijn dorp niet meer uitrijden naar eender welke richting tegen de snelheid zoals ik dat 3 jaar terug deed. Dat is zeer frustrerend en in mijn ogen volledig nutteloos.
En als ik elke keer weer in mezelf denk: 'Ach, dit is nu niet zo erg', en iedereen dat ook doet, rijden we elke 5 jaar weer wat trager.

Ik lijst even alle snelheidsverlagingen op de afgelopen 3 jaar waarmee ik wekelijks geconfronteerd word. (ik woon in Grobbendonk en rijd geregeld richting Antwerpen, Hasselt, Lier, Herentals; neem even Google Maps erbij)
  1. Dennenlaan: 90 --> 70-50
  2. Herentalsebaan: 70 --> 50
  3. Hofstraat: 90 --> 50
  4. Vierselsebaan: 90 --> 70
  5. Liersebaan in Zandhoven: 90 --> 70
  6. Oelegembaan: 90 --> 70
  7. Pulsesteenweg - Boudewijnlaan - Pulsebaan - Goormansstraat: 90-70-50 --> 70-50
  8. Bevrijdingsstraat (brug): 70 --> 50
  9. Hofeinde: 70 --> 50
  10. Herenthoutse steenweg: 90 --> 70
  11. Herentalse steenweg / Lierse steenweg: 90 --> 70 + trajectcontrole
  12. E19 Craeybeckxtunnel: 120 --> 100
  13. E313/E34 Antwerpen-Oost - Ranst: 120 --> 100
Dus u kan vinden dat ik overdrijf, maar voor mij is het genoeg. Elke idiote snelheidsverlaging bestrijd ik.


Om de admin te volgen, is dit, indien gewenst, mijn laatste post dan over de recente snelheidsverlaging in de tunnel.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tokke1976 » zo 13 sep 2015, 21:31

SanderK schreef: Ik zal je alvast een paar goede redenen geven waarom deze maatregel idioot is:
-Het is een zeer brede snelweg: 4 baanvakken + pechstrook (5 baanvakken breed dus) waarmee het de breedste tunnel van heel België is.
-Er is zo goed als nooit file.
-Dit traject ontsluit de ring. Het verkeer sneller laten wegrijden, zorgt voor minder verkeer op de ring.
-Er ligt geen belangrijke afrit of wissel na de tunnel (itt de Kennedytunnel). Ook voor de tunnel is het wisselen van het verkeer beperkt (enkel verkeer uit Antwerpen Centrum rijdt helemaal links de snelweg op) (itt Kennedytunnel)
-Het verkeer is er niet zo druk.
-De tunnel ligt in een zeer flauwe bocht, die de snelheidslimiet NIET rechtvaardigt.
-Er zijn dynamische borden, die bij file het verkeer kunnen waarschuwen
De pechstrook is GEEN rijstrook, zoals je al een paar keer verkeerdelijk probeert weer te geven. En terloops: de pechstrook in de Craeybeckxtunnel is zeer smal. Indien er een voertuig op de pechstrook staat, wordt de rechterrijstrook veelal afgesloten.
Het verkeer dat van de ring naar de E19 richting Brussel rijdt, is ten opzichte van het verkeer naar E313 en E19 richting Nederland verwaarloosbaar.
Dat de tunnel een bochtig tracé heeft, maakt het alleen maar logischer dat de snelheid wordt beperkt, want je hebt nu eenmaal tegen 120 per uur nog minder tijd om alles te overzien.

Het is op zich vreemd dat je teruggrijpt naar een Duitse studie. Het verkeer en de verkeerssituatie in België kan je toch niet vergelijken met Duitsland.
Misschien moet je eens denken waarom snelheidslimieten worden ingesteld. Is dat om de weggebruiker te pesten? Neen, maar het is wel om te vermijden dat ongevallen een zware impact hebben (psychologisch, financieel en maatschappelijk). Dus zeggen dat een ongeval als je alleen betrokken bent minder erg is, dan vergeet je toch wel dat wij alleen via de sociale bijdragen mee betalen voor jou mogelijke verzorging.
Ons verkeer is ook pakken drukker geworden, waardoor snelheden verlaagd moeten worden.

Zolang je dat niet wil inzien, blijf je rondrijden in je eigen cocon, zonder ook maar iets te geven om het verkeer rondom je.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door tovm74 » zo 13 sep 2015, 22:40

Tokke1976 schreef:Het verkeer dat van de ring naar de E19 richting Brussel rijdt, is ten opzichte van het verkeer naar E313 en E19 richting Nederland verwaarloosbaar.
Verkeer segment E19: van Antwerpen-Zuid tot Wilrijk richting Brussel (Craeybeckxtunnel): Juli 2015: 55.063 voertuigen/dag
Verkeer segment E19: van Wilrijk tot Antwerpen-Zuid richting Antwerpen (Craeybeckxtunnel): Juli 2015: 52.997 voertuigen/dag
bron: indicatoren.verkeerscentrum.be

Verwaarloosbaar?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 sep 2015, 23:34

^^ Hij zegt toch duidelijk 'ten opzichte van het verkeer naar E313 en E19 richting Nederland'?

Jouw cijfers zeggen dan dus niks zonder de statistieken van de E313 en E19 erbij te pakken. ;)

E313 van Antwerpen-Oost tot Wommelgem richting Luik: 76393 mvt/dag (Juli 2015)
E313 van Wommelgem tot Antwerpen-Oost richting Antwerpen: 71794 mvt/dag (Juli 2015)
E19 van Antwerpen-Noord tot Kleine Bareel richting Breda: 54902 mvt/dag (Juli 2015)
E19 van Kleine Bareel tot Antwerpen-Noord richting Antwerpen: 59261 mvt/dag (Juli 2015)

De E19 Antwerpen-Brussel is dus een tikje rustiger dan de E19 naar Breda en een stuk rustiger dan de E313 richting Luik. Verwaarloosbaar zou ik het niet willen noemen, maar van die drie uitvalswegen is de E19 naar Brussel het de rustigste en verreweg het breedst.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door boe! » ma 14 sep 2015, 0:03

SanderK schreef:Elke idiote snelheidsverlaging bestrijd ik.
Ik mag hopen dat je je grieven niet alleen op dit forum uit, maar ook bij de instanties die er daadwerkelijk over gaan.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door SanderK » ma 14 sep 2015, 1:58

^^
Mocht het iets helpen, zou ik dat doen.
Het lijkt me nuttiger eerst mensen die zich ook bezig houden met deze materie (aka dit forum) ook te overtuigen, daarna meer mensen te overtuigen, ook zij die zich er niet mee bezig houden, en daarna bij de instanties aan te kloppen met een groot deel van de bevolking.

De media spelen echter het vuile spelletje mee.
Ik neem als voorbeeld de trajectcontroles:
Wanneer binnen een trajectcontrole het aantal ongevallen daalt, is dit enkel en alleen te wijten aan deze trajectcontrole
Wanneer binnen een trajectcontrole het aantal ongevallen stijgt, tast men in het duister over de oorzaak van deze stijging. (zie de trajectcontroles die staan op de bruggen over de snelweg nabij Turnhout)

2x heeft men enkel een correlatie kunnen vaststellen, maar geen enkel verband. Toch propagandeert men zomaar al het goede wat gebeurt aan trajectcontroles en snelheidverlagingen (ook al is dat niet zo), en al het slechte heeft een andere reden.


Anyway, als je zoals ik, op je dagelijks traject, al de ene snelheidsverlaging na de andere te slikken hebt (en het zijn allemaal verbindingswegen!), is elke nieuwe er te veel aan. Nodeloos pesten van de bestuurder.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door tovm74 » ma 14 sep 2015, 14:16

Coen Tunnel schreef:^^ Hij zegt toch duidelijk 'ten opzichte van het verkeer naar E313 en E19 richting Nederland'?
Ik lees "Het verkeer dat van de ring naar de E19 richting Brussel rijdt, is ten opzichte van het verkeer naar E313 en E19 richting Nederland verwaarloosbaar." eerder als "Het verkeer dat van de ring naar de E19 richting Brussel rijdt, is ten opzichte van het verkeer in de richting van de R1 richting Nederland, verwaarloosbaar" .... maar ja, "the truth is in the eye of the beholder" zekers.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Tommy » ma 14 sep 2015, 14:27

De snelheidsverlaging in de Craeybeckxtunnel, richting Brussel is er inderdaad nogal redenloos gekomen. Het is er niet plots gevaarlijker, drukker, ... of wat dan ook dan vroeger, toen 120km de maximumsnelheid was. Daar volg ik SanderK helemaal in. Ofdat SanderK nu zelf er 100, 120 of 150 rijdt, met een oude of nieuwe auto, kan mij eigenlijk weinig schelen. Ik stoor mij meer aan tweedevaksplakkende slakken dan aan snelheidsduivels.

De snelheidslimieten worden de laatste jaren inderdaad her en der naar beneden gehaald. Terwijl snelheid evenzeer een gevolgversterker is dan een ongevallenveroorzaker op zich. Slechte weginfrastructuur, technische mankementen aan het voertuig, onoplettende bestuurders, menselijke fout, weersomstandigheden worden uit de statistieken geweerd als blijkt dat de wagen te snel reed. Niet onterecht, maar wel unfair.

Ik kan ook SanderK volgen wanneer de media spelletjes mee spelen en statistieken met opzet worden verzwegen. Om de trajectcontroles heilig te verklaren worden de ongevallencijfers in de gecontroleerde zone vrijgegeven, maar deze er nèt voor zo goed als verzwegen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Lambo19 » ma 14 sep 2015, 18:01

tovm74 schreef:
Tokke1976 schreef:Het verkeer dat van de ring naar de E19 richting Brussel rijdt, is ten opzichte van het verkeer naar E313 en E19 richting Nederland verwaarloosbaar.
Verkeer segment E19: van Antwerpen-Zuid tot Wilrijk richting Brussel (Craeybeckxtunnel): Juli 2015: 55.063 voertuigen/dag
Verkeer segment E19: van Wilrijk tot Antwerpen-Zuid richting Antwerpen (Craeybeckxtunnel): Juli 2015: 52.997 voertuigen/dag
bron: indicatoren.verkeerscentrum.be

Verwaarloosbaar?
Het kan zijn dat ik fout ben, maar die intensiteiten lijken mij toch niet te kloppen. De vakantieperiode is het altijd wel fors rustiger, maar dit is wel verbazingwekkend. Als ik mij niet vergis lagen de intensiteiten daar toch met gemak boven de 120.000 voertuigen per dag? Dat is dan wel een laag algemeen gemiddelde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2015, 18:06

^^ Tenzij anders vermeld zijn verkeersintensiteiten voor beide richtingen gezamenlijk. Zie ook: http://www.wegenwiki.nl/Verkeersintensiteit

Om goed te vergelijken met andere gegevens, zoals die op de Wegenwiki, zul je de intensiteiten van beide richtingen moeten optellen. Die 120.000 mvt/dag die jij noemt is dus voor beide richtingen samen, en dat strookt aardig met de 108.060 mvt/dag (beide richtingen opgeteld) die er in juli 2015 is gemeten.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door tovm74 » ma 14 sep 2015, 19:11

Volgens indicatoren.verkeerscentrum.be
Zijn er in juni 2015 62.224 voertuigen per dag in de richting van Brussel gepasseerd
en in de richting van Antwerpen waren het er 63.445.

Dus dan kom je al direct aan 125.669 voertuigen per dag ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2015, 19:32

^^ Uiteraard zal het in juni een pak drukker zijn dan in juli, wanneer velen op vakantie zijn.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [E019][A001] Brussel - Antwerpen

Bericht door Archeopendra1234 » ma 14 sep 2015, 23:28

Wat doen statistieken er allemaal toe, dit is een totaal nutteloze snelheidsverlaging no matter what...zoals zovelen overal in België.

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: [E019] A1-E19 Brussel - Antwerpen

Bericht door klopgeest » di 15 sep 2015, 10:15

boe! schreef:^^ Kom op Sander. Je doet net alsof de wereld vergaat. Het is slechts een snelheidsverlaging. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar je zit nu al een tijdje in de overdrijfmodus. Het begint nu echt vervelend te worden.
Ik vind anders wel dat Sander helemaal gelijk heeft. Ik kan al zijn argumenten ook maar beamen, tenzij dat stuk over een pechstrook. Dat heeft hij gewoon verkeerd uitgedrukt denk ik.

Nu goed, even terug naar gisterenochtend: druk-druk-druk richting Antwerpen.

- De rijstrooksignalisatie stond inderdaad op en voor de 2 rechtse stroken richting Ring-Nederland stond er 50 en voor de 2 linkse stonden er andere limieten ingesteld. Op het stuk net voor de Craeybeckxtunnel had dit inderdaad effect, helaas wanneer je een beetje terugkijkt rond Wilrijk zie je dat de volledige 4 stroken toch stilstonden..

Volgens mij ben je zelfs sneller als je de afrit Wilrijk neemt en vervolgens Prins Boudewijnlaan oprijdt en zo de ring oprijdt (zie https://goo.gl/maps/0lijp )

Plaats reactie