[B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door vynkce » ma 12 feb 2007, 11:17

Ik vond enkele artikels waar er inderdaad sprake is van een A9 vanuit Brussel door de Vlaamse Ardennen naar Kortijk. Veel leesplezier:
Het Nieuwsblad schreef:,,Beschermheer'' van Vlaamse Ardennen is jarig
Stichting Omer Wattez al dertig jaar in de bres

OUDENAARDE/ ZULZEKE - De Stichting Omer Wattez (SOW) zag dertig jaar geleden het levenslicht. De milieuvereniging werd opgericht ,,ter bescherming van de Vlaamse Ardennen''. SOW kon voorkomen dat door de aanleg van de A9 de Vlaamse Ardennen van de kaart geveegd werden. Ook de strijd om de Reytmeersen werd gewonnen, maar die overwinning smaakt bitter omdat de Scheldemeersen als pasmunt dienden.

Ulrich Libbrecht uit Zulzeke, destijds professor aan de KUL en leraar wiskunde in Sint-Lucas, stond als voorzitter van De Wielewaal mee aan de wieg van SOW: ,,Het viel mij op dat tijdens onze natuurwandelingen meer gezanikt werd over de vervuiling van beken en andere aanslagen op de natuur dan over de vogels. Wij sloegen de handen in elkaar met VTB-Oudenaarde, het Groencomité Vlaamse Ardennen en Sport en Groen Brakel. Een vereniging 'voor de integrale bescherming van de Vlaamse Ardennen' werd opgericht en ik werd voorzitter.''

,,Ik had pas het boek De Vlaamsche Ardennen van Omer Wattez gekregen en wij besloten 's mans naam van onder het stof te halen. De Stichting Omer Wattez was geboren. Net in die periode wilden politici via de snelweg A9 dwars door Nukerke, Etikhove en Schorisse, 'de streek ontsluiten'. Ik had de plannen grondig bestudeerd en via die dossierkennis kon ik de argumenten van de politici weerleggen. Wij hadden berekend hoeveel hectare Vlaamse Ardennen er bij de aanleg, ook van alle op- en afritten, zouden verloren gaan. Ik ging de zaak bepleiten bij ministers en met twee grote betogingen, met een honderdtal tractoren, zetten wij druk op de ketel. De plannen werden eerst uitgesteld en later afgevoerd, dat was onze grootse overwinning.''

Hartverscheurende keuze

,,Steeds meer mensen kwamen met hun (milieu)problemen bij ons en gelukkig kregen wij een gebouw in de Einestraat ter beschikking om onze enorme archieven op te slaan'', vervolgt Ulrich Libbrecht.

,,Ik bleef voorzitter tot in '89, daarna nam Marc De Jonghe over. Wij wendden onze invloed aan en stelden ons dikwijls met succes burgerlijke partij. De meest hartverscheurende keuze die SOW in dertig jaar moest maken, is deze tussen de Reytmeersen en de Scheldemeersen. De Reytmeersen sluiten aan bij het natuurgebied in Heurne, gelukkig konden wij de industrie daar weg houden. Wij moesten de Scheldemeersen, die na het uitgraven van de Donkvijver opgespoten werden maar zich desondanks weer tot belangrijk natuurgebied ontwikkelden, echter als pasmunt aanbieden. Dat is de pijnlijkste achteruitgang die ik in dertig jaar SOW meemaakte'', besluit Libbrecht.


Julien VERHAEGHE 21/03/2005
Gewestplan Oudenaarde 02/11/1999 schreef:
Van : Goedele Van der Spiegel

Type : Ruimtelijke Ordening

Trefwoorden :

Omschrijving :
Op voorstel van Vlaams minister voor Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen heeft de Vlaamse regering vrijdag vier besluiten goedgekeurd waardoor het gewestplan Oudenaarde definitief wordt gewijzigd. Een eerste besluit voorziet op het grondgebied van de stad Ronse een omschakeling van woonzone naar regionaal bedrijventerrein met openbaar karakter. Een tweede besluit voorziet een wijziging van bestemming op het grondgebied van de gemeente Nazareth, met het oog op de mogelijkheid om baggerspecie te bergen in de "Callemoeievijver". Het derde besluit heeft betrekking op het grondgebied van de stad Oudenaarde, met name de uitbreiding van het bedrijventerrein "De Bruwaan". Dit is reeds in vorige nieuwsartikels naar voren gekomen. Het vierde besluit omvat herzieningen op het grondgebied van de gemeenten Brakel, Deinze, Gavere, Horebeke, Kluisbergen, Kruishoutem, Maarkedal, Nazareth, Ronse, Wortegem-Petegem, Zingem, Zulte en Zwalm. Dit besluit wordt genomen in overeenstemming met de bepalingen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en van het Vlaams Regeerakkoord, dat stelt dat 10.000 ha bosuitbreiding en 38.000 ha extra natuurgebied moeten worden voorzien via groene gewestplanwijzigingen. Door de nu goedgekeurde gewestplanwijzigingen, die betrekking hebben op ongeveer 1050 ha, worden 750 ha tot natuurgebied en 250 ha tot bosgebied bestemd. Daarnaast worden 50 ha bestemd tot zone voor bedrijven. Bijzondere aandacht werd besteed aan de natuurwaarde van de vallei van de Bovenschelde en aan de bescherming van het Bos van Ename, deels als natuurgebied, deels als reservaat. Op deze wijze wordt in de Vlaamse Ardennen een belangrijk aaneengesloten bosgebied vastgelegd, dat in de toekomst nog kan uitbreiden als de nabestemming van het aanpalende ontginningsgebied wordt gerealiseerd. Ook het "Burreken", een gebied dat gelegen is op de grens tussen Brakel en Schorisse en dat reeds beschermd is door de Habitatrichtlijn, wordt door de voorziene bosuitbreiding een belangrijk natuurreservaat. In Oudenaarde wordt het industriegebied "Rytmeersen" tot natuurgebied bestemd, kaderend in het grote natuurgebied van de Scheldevallei. De reservatiestrook voor de verbinding Kortrijk – Brussel (A9) wordt geschrapt, gezien het voorgestelde tracé door een landschappelijk belangrijk gebied zou lopen. Het oude tracé (N60) door Ronse wordt behouden, gelet op de dringende noodzaak van deze verbinding voor de regio. In Oudenaarde wordt in de nabijheid van het centrum een gebied voor stedelijke ontwikkeling voorzien en op de Donk wordt een regionaal bedrijventerrein ingericht. De archeologische site van de abdij van Ename krijgt de bestemming natuurgebied met toeristische waarde, zodat de nodige accommodatie kan worden uitgebouwd.
Wat denken jullie van deze A9, zou het beter zijn dan de huidige A8 Halle - Doornik? Of is er nood aan beide wegen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 12 feb 2007, 12:03

Kortrijk wordt naar mijn mening goed bediend doordat je bij Tournai de A 17 daarheen kunt pakken. Dan is het alleen nog een kwestie van het voltooien van de A 8 bij Halle. Alleen de steden in de Vlaamse Ardennen zelf (Oudenaarde, Geraardsbergen) komen er wellicht wat beperkt vanaf. Maar goed, ik ken de verkeersstromen ter plaatse niet.

Ander vraagje: zijn er ten zuiden van Brussel ooit ook nog plannen geweest voor een A 5 en een A 6? Zo ja, waar zouden die heengaan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 feb 2007, 14:40

Pino schreef:Ander vraagje: zijn er ten zuiden van Brussel ooit ook nog plannen geweest voor een A 5 en een A 6? Zo ja, waar zouden die heengaan?
Zie deze topic.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 12 feb 2007, 15:19

Volgens mij is de A 8 zo rustig dat een A 9 alleen maar zinloze geldverspilling zou betekenen. Of de A 8 als A 9 beter noordelijker zou moeten lopen, dat laat ik liever aan de Belgische forummers over. Die weten beter wat de actuele vervoersstromen zijn. Wel zouden de huidige N 8 en de N 60 een opwaardering kunnen gebruiken volgens mij. Bijvoorbeeld door hier en daar een by-pass aan te leggen en de N 60 te voorzien van broodnodige ongelijkvloerse kruisingen. Een hele nieuwe snelweg lijkt me als ik de kaart bekijk wel wat overbodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 12 feb 2007, 15:29

Heeft iemand een kaartje met waar dat ding had moeten lopen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 12 feb 2007, 15:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FIK
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 15:02
Locatie: Brussel

Bericht door FIK » wo 14 feb 2007, 23:16

Op de Ring rond Kortrijk (R8) staat er ergens een snelwegaanwijzer met Oudenaarde op, terwijl er op dit ogenblik tussen Kortrijk en Oudenaarde helemaal geen snelweg is.

Op het bord staat dus effectief 'Oudenaarde' geschreven in witte letters op groene achtergrond mét autosnelwegsymbool (zonder nummering weliswaar).
De pijl wijst in de richting van KP Kortrijk-Oost/Zwevegem. Ik vermoed dat de A9 daar op de E17 en de R8 had moeten aansluiten.
Dat zou kunnen kloppen met plannetje hierboven: na Oudenaarde verder ten zuiden van Anzegem richting Zwevegem.

Apolloboy
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 30 okt 2009, 20:15

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door Apolloboy » zo 24 jul 2011, 12:02

Ze hebben onlangs het Gewestplan van Vlaanderen upgedatet en daarop is ter hoogte van de gemeentes Maarkedal en Brakel volgens mij het tracé van de A9 te zien.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door JonasCoryn » vr 29 jul 2011, 0:44

^^ En waar vind je dit dan terug?

Edit, hier: http://geo-vlaanderen.gisvlaanderen.be/ ... deren/gwp/#

En inderdaad, een hele strook van een 10 tal km bij Nukerke die "gereserveerd" staat. Maar kan dit eventueel ook voor een elektriciteitsleiding zijn ofzo?

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door Jump » vr 29 jul 2011, 1:02

Reservatiestroken worden aangeduid met verticale strepen er in, in deze ruimte staat dat niet. Ik ben het in mijn gemeente ook al tegengekomen, daar staat een mooie omleidingsweg ook zo aangeduid, maar blijkbaar niet gereserveerd.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door JonasCoryn » vr 29 jul 2011, 1:09

Zeker is dat er verschillende dingen kunnen gereserveerd staan. Bijvoorbeeld tussen Massenhoven en Zandvliet heb je een hele strook gereserveerd voor een kanaal dat daar moet lopen. De streepjes in deze strook staan wel wat dichter bij elkaar.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door Alfa » vr 29 jul 2011, 12:31

Ik geloof wel dat het de reservatiestrook voor de A9 was. Het tracé klopt bijna perfect met het kaartje dat je op wegen-routes.be vindt. Ik ben overigens blij dat de snelweg naar het zuiden is opgeschoven. Die snelweg zou een ramp betekent hebben voor de streek, nu een van de laatste mooie stukjes Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door Gast op vr 29 jul 2011, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door JonasCoryn » vr 29 jul 2011, 13:15

Het is inderdaad een erg mooie streek, maar iets zuidelijker waar de A8 loopt is de omgeving eigenlijk ook erg mooi hoor.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door jelger » vr 29 jul 2011, 15:32

Maar dat is Wallonie. :hap:

Wat zou het primaire doel zijn van zo'n A9? Sneller van Brussel in Kortrijk/Lille komen, of de tussenliggende plaatsen ontsluiten? Is daar een bereikbaarheidsprobleem? Kent de huidige route over Gent veel beperkingen, is er geen mogelijkheid tot eventuele capaciteitsvergroting daar (als het gaat om betere transit Brussel - Kortrijk). De aansluiting bij Halle die genoemd is, verbeteren zou ook een eerste goede stap zijn in het bieden van meerdere goede alternatieven voor de Brusselaren.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door JonasCoryn » vr 29 jul 2011, 18:42

^^
De verbinding had eigenlijk de Westkust (dus De panne, Veurne etc) beter bereikbaar moeten maken vanuit Brussel via de A9 (Brussel-Kortrijk) en A19 (Kortrijk-Veurne). De A9 is er uiteindelijk niet gekomen en de A19 slechts halfweg, tot in Ieper.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door Alfa » vr 29 jul 2011, 21:44

Alles bij alles was er eigenlijk geen behoefte aan een A9. Men heeft dat prima opgelost met de A8. Rijsel-Brussel is een logischere verbinding dan Brussel-Kortrijk. Het kustverkeer is eigenlijk maar een zwak argument om de snelweg te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door JonasCoryn » vr 29 jul 2011, 22:03

Tja, als je eens kijkt hoe ze vroeger dachten over snelwegen aanleggen.. Men wilde zo goed als elk gebied in België ontsluiten, en de Vlaamse Ardennen (regio Brakel) liggen nu zo'n beetje "uit de smete", al is dat natuurlijk relatief in ons kleine land.
Er was zelfs een idee om een snelweg Leuven - Mechelen - Aalst - Zottegem - Oudenaarde - Waregem - Roeselare - Diksmuide - Veurne aan te leggen :)

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door Tommy » di 21 feb 2012, 16:38

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door tompie » wo 22 feb 2012, 6:19

Tommy schreef:Nog een restant: N45/N28
Hier ontbreekt er gewoon een stuk N45 tussen hier en hier. Ik weet niet of dit veel met de A9 te maken heeft.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door JonasCoryn » wo 22 feb 2012, 9:20

Tommy schreef:Oudenaarde - Moeskroen?
Veurne?

Nog een restant: N45/N28
Deze wegwijzer naar Oudenaarde is inderdaad een restant van de ooit geplande snelweg A9 daar naartoe. Elders op de R8 vind je nog snelweg-wegwijzers naar Oudenaarde. Moeskroen echter is wel gewoon correct, de stad is makkelijk te bereiken via de E17 of E403. De A9 ging trouwens helemaal niet langs Moeskroen passeren.

Veurne is ook een overblijfsel van de A19 die tot Veurne had moeten lopen hebben, echter heb je de A19 (die nu stopt in Ieper) wel nodig om in Veurne te raken. Indien je niet de omweg via Brugge neemt.

De N45 dan is een expressweg verbinding tussen Ninove en Aalst, heeft niks te maken met de ooit geplande A9 autosnelweg eigenlijk.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door Tommy » wo 22 feb 2012, 9:46

Wie dit leest weet dat de N45 wél te maken heeft met de ooit geplande A9...

- Sporen van een eerste poging van de A9 (kaart 3 op wegen-routes) zijn de aansluiting 'Erasmus' aan de R0 (Anderlecht), de autosnelwegborden 'Oudenaarde' alsook wat 'gereserveerde' stroken rond Nukerke.
- Sporen van een tweede poging van de A9 (kaart 4 op wegen-routes) is wel degelijk de N45... De A9 diende af te takken van de E40 in Aalst, richting Ninove. De huidige N45 dus. Dan diende deze af te buigen waar de N45 over gaat in de N28 (mijn foto). Dus langs het traject waar tompie het over heeft. Verder is deze verbreding in de Ninoofsesteenweg/N48 ook nog een spoor van dit traject.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Peter2
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 07 okt 2011, 22:11
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door Peter2 » wo 22 feb 2012, 13:32

De A9 (aka Vlaamse Transversale) had eigenlijk in Rotselaar moeten aansluiten op de E313 richting Genk. Uiteindelijk kwam dit er niet, en werd er dan maar een stuk Leuven-Rotselaar E313 gebouwd. Dit stuk E313 is toch van beduidend mindere kwaliteit dan het stuk Rotselaar-Genk: een smallere pechstrook en scherpere bochten.

Volgens mij kan dus de lage kwaliteit van het stuk E313 Leuven-Rotselaar als een spoor worden beschouwd van de ooit geplande A9. Ik ben wel niet zeker, mogelijk is er een andere reden.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A009] Internetsporen over de A9 Brussel-Kortrijk

Bericht door JonasCoryn » wo 22 feb 2012, 14:08

Tommy schreef:Wie dit leest weet dat de N45 wél te maken heeft met de ooit geplande A9...

- Sporen van een eerste poging van de A9 (kaart 3 op wegen-routes) zijn de aansluiting 'Erasmus' aan de R0 (Anderlecht), de autosnelwegborden 'Oudenaarde' alsook wat 'gereserveerde' stroken rond Nukerke.
- Sporen van een tweede poging van de A9 (kaart 4 op wegen-routes) is wel degelijk de N45... De A9 diende af te takken van de E40 in Aalst, richting Ninove. De huidige N45 dus. Dan diende deze af te buigen waar de N45 over gaat in de N28 (mijn foto). Dus langs het traject waar tompie het over heeft. Verder is deze verbreding in de Ninoofsesteenweg/N48 ook nog een spoor van dit traject.
Het plan waar de A9 zou aansluiten op de E40 ter hoogte van Aalst was reeds een sterk gedegradeerd plan eigenlijk, het was al geen autosnelweg meer. Toen in 1977 werd besloten om het huidig tracé van de N28/N45 aan te leggen was het reeds een expressweg en al helemaal geen "A9 Brussel-Kortrijk" meer. Hetzelfde voor het stuk N48/Ninoofsesteenweg dat je nu toont, dit is gewoon een expressweg, het was helemaal de bedoeling niet om dit als aanzet te gebruiken voor de autosnelweg A9. Waarschijnlijk wél als vervanging ervoor.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat een autosnelweg Brussel met Kortrijk zou verbinden en deze zou aansluiten op de R0 ter hoogte van Anderlecht, vandaar de uitzonderlijk groots opgezette "afrit" naar de ULB aldaar. De stukjes expressweg die jij aanhaalt hebben nog weinig te maken met de snelweg, ze proberen enigszins de verkeersstromen op te vangen die de snelweg had moeten opvangen. Het tracé van de plannen van de A9 autosnelweg als oorspronkelijk loopt (liep) niet via deze expresswegen. Het enige fysieke overblijfsel qua wegenis van aanzet tot de autosnelweg A9 is de aansluiting op de R0.

Plaats reactie