[E040] [A010] Historie knooppunt Jabbeke

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

[E040] [A010] Historie knooppunt Jabbeke

Bericht door Hensepens » za 14 apr 2007, 22:27

Ben gisteren (richting Veurne) en vandaag (richting Antwerpen) tweemaal over KP Jabbeke gereden. Wat mij opvalt is de configuratie. Wanneer je aan komt rijden vanuit Antwerpen zie je de A10 in de verte in een rechte lijn doorgaan richting kust (hierbij zijn de Belgische lantaarnpalen weer erg nuttig als referentie). Ter hoogte van het KP houden de masten even op en buigt de doorgaande weg naar links hierbij overgaand in A18 waarbij de A10 gelijkvloers wordt gekruisd. Op het moment dat je de "bermafscheiding" passeert zie je links nog het stuk asfalt liggen van wat ooit (persoonlijke inschatting) de A10 richting Antwerpen was.

Ik meende dat de A18 is aangelegd als snelweg vanwege de Eurotunnel (via de verlenging aanFranse zijde). Maar verschillende roestige wegportalen (hoewel er nu een aantal gloednieuwe portalen staan) doen mij vermoeden dat de weg er al langer ligt.

Na een blik op Google maps krijg ik echter ook het idee dat oorspronkelijk de aftakking van de A18 richting Veurne als viaduct over de A10 zou gaan. Dit is af te leiden aan de vorm van de graszoden ten noorden van de weg. Een mooie ronde vorm die een onderdeel van een KP zou kunnen vormen. Dan zou de zuidbaan van de A10 gewoon rechtdoor zijn gelopen ipv. met een ruime bocht om het knooppunt en over de A18 te gaan.

Iemand die hier meer van weet?

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Historie knooppunt Jabbeke

Bericht door Rien » za 14 apr 2007, 23:41

Hensepens schreef:... zie je links nog het stuk asfalt liggen van wat ooit (persoonlijke inschatting) de A10 richting Antwerpen was.
Allereerst even opmerken dat de A10 van Oostende naar Brussel loopt (en in Gent-Zwijnaarde kruist met de E17-A14 naar Antwerpen).
Ik meende dat de A18 is aangelegd als snelweg vanwege de Eurotunnel (via de verlenging aanFranse zijde). Maar verschillende roestige wegportalen (hoewel er nu een aantal gloednieuwe portalen staan) doen mij vermoeden dat de weg er al langer ligt.
Uiteraard ligt deze er al langer. Volgens de gegevens die ik bezit, is de weg als volgt tot stand gekomen:
(1) 1977: openstelling vak Jabbeke - Nieuwpoort;
(2) 1989: openstelling vak Nieuwpoort - Oostduinkerke;
(3) 1992: openstelling vak Oostduinkerke - Veurne;
(4) 1996: openstelling vak Veurne - Adinkerke;
(5) 1997: openstelling vak Adinkerke - Franse grens.
De plannen voor de Eurotunnel bestaan evenwel al heel lang - ze zijn in de loop van de jaren 1970 ontstaan. Hoewel de A18 al in het autosnelwegenprogramma van 1949 was opgenomen, diende de Eurotunnel als voornaamste argument bij de concrete aanleg.
Na een blik op Google maps krijg ik echter ook het idee dat oorspronkelijk de aftakking van de A18 richting Veurne als viaduct over de A10 zou gaan. Dit is af te leiden aan de vorm van de graszoden ten noorden van de weg. Een mooie ronde vorm die een onderdeel van een KP zou kunnen vormen. Dan zou de zuidbaan van de A10 gewoon rechtdoor zijn gelopen ipv. met een ruime bocht om het knooppunt en over de A18 te gaan.
Dat had ik zelf nog niet opgemerkt. Ik heb geen weet van de oorspronkelijke conceptie van het knooppunt, maar je hypothese lijkt me erg waarschijnlijk. Misschien heeft men bij de aanleg voor de uiteindelijke oplossing gekozen omdat men voorzag dat de relatie Gent-Veurne de belangrijkste zou worden? Tenslotte is dit ook de loop van de E40 (vroeger E5). (Ik zeg dit omdat het in 1950 vastgelegde E-wegennet en bijhorende nummering van groot belang zijn geweest voor de aanleg van de Belgische autosnelwegen.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 14 apr 2007, 23:44

De A18 is natuurlijk ook een logische verbinding tussen West België en Dunkerque/Calais, 2 agglomeraties van toch enige omvang. Ook zonder Eurotunnel/Chunnel was dit een handige verbinding geweest.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Historie knooppunt Jabbeke

Bericht door Hensepens » zo 15 apr 2007, 9:36

Rien schreef:
Hensepens schreef:... zie je links nog het stuk asfalt liggen van wat ooit (persoonlijke inschatting) de A10 richting Antwerpen was.
Allereerst even opmerken dat de A10 van Oostende naar Brussel loopt (en in Gent-Zwijnaarde kruist met de E17-A14 naar Antwerpen).
Sorry, we reden uiteindelijk naar Antwerpen. Maar dat telt zeker niet ... :?
Na een blik op Google maps krijg ik echter ook het idee dat oorspronkelijk de aftakking van de A18 richting Veurne als viaduct over de A10 zou gaan. Dit is af te leiden aan de vorm van de graszoden ten noorden van de weg. Een mooie ronde vorm die een onderdeel van een KP zou kunnen vormen. Dan zou de zuidbaan van de A10 gewoon rechtdoor zijn gelopen ipv. met een ruime bocht om het knooppunt en over de A18 te gaan.
Dat had ik zelf nog niet opgemerkt. Ik heb geen weet van de oorspronkelijke conceptie van het knooppunt, maar je hypothese lijkt me erg waarschijnlijk. Misschien heeft men bij de aanleg voor de uiteindelijke oplossing gekozen omdat men voorzag dat de relatie Gent-Veurne de belangrijkste zou worden? Tenslotte is dit ook de loop van de E40 (vroeger E5). (Ik zeg dit omdat het in 1950 vastgelegde E-wegennet en bijhorende nummering van groot belang zijn geweest voor de aanleg van de Belgische autosnelwegen.)
Binnen dit forum zag ik gisteren ergens een link (kan nu niet meer zo gauw vinden) naar een site waar je kunt inzoomen op satelliet beelden. Dit is een Belgische site. Wanneer je inzoomt op Jabbeke zie je nog duidelijker dat dmv. zandlichamen de contouren van een knooppunt zoals het ongetwijfeld ooit bedoeld is geweest.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 15 apr 2007, 10:16

Even wat foto's erbij halen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 apr 2007, 10:22

Wat een ielige portaalborden. En bovendien zou het prettig zijn wanneer de oude portaalborden eens geactualiseerd worden door het toevoegen van Calais..., tenslotte loopt de weg al bijna 9 jaar na De Panne door naar Frankrijk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 15 apr 2007, 10:30

Inderdaad, daar hoort minstens 1 Franse bestemming bij. Of misschien wel 2.

Calais (126.000) of Dunkerque (266.000). (cijfers van de agglo).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 15 apr 2007, 10:35

Alleen op die laatste ontbreekt Calais :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 apr 2007, 10:45

^^ Dat is dus het oude portaalbord waar ik op doel. Hij is op zich wel duidelijker dan die moderne rotzooi die ze geplaatst hebben. Maar dus minstens 9 jaar oud...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » zo 15 apr 2007, 11:25

Vinny schreef:^^ Dat is dus het oude portaalbord waar ik op doel. Hij is op zich wel duidelijker dan die moderne rotzooi die ze geplaatst hebben. Maar dus minstens 9 jaar oud...
Met name op de laatste foto is de "oude" loop van de A10 goed te zien.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Bericht door habke » zo 15 apr 2007, 13:37

ik heb een site gevonden die veel betere luchtfotos heeft dan maps.google.nl

http://geo-vlaanderen.agiv.be/geo-vlaan ... renortho/#

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » zo 15 apr 2007, 13:43

Voor de duidelijkheid:

Afbeelding

(De nieuwe tak vanuit Oostende naar Veurne staat nog niet op deze luchtfoto)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » zo 15 apr 2007, 19:44

vynkce schreef:Voor de duidelijkheid:

http://users.fulladsl.be/spb10258/A10A18.PNG

(De nieuwe tak vanuit Oostende naar Veurne staat nog niet op deze luchtfoto)
Dit is inderdaad de foto die ik bedoelde. Je ziet m.i. duidelijk de contouren voor dijklichamen die er nooit zijn gekomen.

Blijf het afsluitend een aparte manier om een verloop van een snelweg aan te passen. In Nederland zouden we denk er eerder voor kiezen de originele snelweg intakt te laten de de nieuwe verbinding er overeen leiden.


Edit door Rien, BE-moderator: om de overzichtelijkheid te bevorderen, img-tags gewijzigd in url-tags.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 15 apr 2007, 20:08

vynkce schreef:(De nieuwe tak vanuit Oostende naar Veurne staat nog niet op deze luchtfoto)
Maar wel hier.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 15 apr 2007, 23:54

Hensepens schreef:Blijf het afsluitend een aparte manier om een verloop van een snelweg aan te passen. In Nederland zouden we denk er eerder voor kiezen de originele snelweg intakt te laten de de nieuwe verbinding er overeen leiden.
Aangezien de E40 daar de drukste verbinding vormt, is het huidige verloop heel logisch, het verkeer kan zo het makkelijkst doorrijden.
Wat dat ene portaalbord betreft: Calais staat daar inderdaad niet op, wanneer het ooit vervangen moet worden, zal het erbij geplaatst worden. Op die plaats is echter al duidelijk welke richting je moet volgen voor Calais.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » ma 16 apr 2007, 19:50

R4 schreef:
Hensepens schreef:Blijf het afsluitend een aparte manier om een verloop van een snelweg aan te passen. In Nederland zouden we denk er eerder voor kiezen de originele snelweg intakt te laten de de nieuwe verbinding er overeen leiden.
Aangezien de E40 daar de drukste verbinding vormt, is het huidige verloop heel logisch, het verkeer kan zo het makkelijkst doorrijden.
Wat dat ene portaalbord betreft: Calais staat daar inderdaad niet op, wanneer het ooit vervangen moet worden, zal het erbij geplaatst worden. Op die plaats is echter al duidelijk welke richting je moet volgen voor Calais.
Hmm, dat is inderdaad wel weer waar. Maar proper als we zijn in Nederland zouden we de resten asfalt van de vroegere doorgaande weg ook opruimen. Daar waar hier gewoon de natuur zijn werk mag doen.

frederick
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 1:01
Locatie: Waarschoot

Bericht door frederick » ma 16 apr 2007, 22:53

Daar waar hier gewoon de natuur zijn werk mag doen
'Mag doen' of 'moeten laten doen'? Bij de plannen om de vervollediging van het knooppunt te realiseren is er een hele rel geweest. Een of ander zeldzaam (on)kruid groeide daar in een van de bermen van het knooppunt. Verplaatsen van de berm mocht niet, want dit zou levensbedreigend zijn voor dat plantje. Dat het in die berm al jarenlang uitlaatgassen over zich heen krijgt, dat was niemand opgevallen ...

Iemand die toevallig weet hoe je vanuit de richting Veurne naar Oostende rijdt ?
The way men live is so far removed from the way they ought to live, that anyone who abandons what is for what should be pursues his downfall rather than his preservation (Macchiavelli)

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » ma 16 apr 2007, 22:54

Hensepens schreef:
vynkce schreef:Voor de duidelijkheid:

http://users.fulladsl.be/spb10258/A10A18.PNG

(De nieuwe tak vanuit Oostende naar Veurne staat nog niet op deze luchtfoto)
Dit is inderdaad de foto die ik bedoelde. Je ziet m.i. duidelijk de contouren voor dijklichamen die er nooit zijn gekomen.

Blijf het afsluitend een aparte manier om een verloop van een snelweg aan te passen. In Nederland zouden we denk er eerder voor kiezen de originele snelweg intakt te laten de de nieuwe verbinding er overeen leiden.


Edit door Rien, BE-moderator: om de overzichtelijkheid te bevorderen, img-tags gewijzigd in url-tags.
Hoeft zeker niet, maar kan wel. Bij Lankhorst is dat inderdaad het geval, maar bij Beverwijk is de nieuwe A9 echt de doorlopende route en gaat de oude A9 er met een fly-over overheen. Hetzelfde geldt voor Burgerveen, A44 was vroeger de doorlopende A4.

Ik vind de situatie hier niet meer dan logisch, om dezelfde reden als R4, namelijk de hoofdstroom van het verkeer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 17 apr 2007, 0:16

frederick schreef:Iemand die toevallig weet hoe je vanuit de richting Veurne naar Oostende rijdt ?
Op de E40 neem je afrit 5 en vervolgens rijd je via de N33 rechtstreeks naar Oostende.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

mike
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 22:17

Bericht door mike » di 17 apr 2007, 7:20

frederick schreef:
Daar waar hier gewoon de natuur zijn werk mag doen
'Mag doen' of 'moeten laten doen'? Bij de plannen om de vervollediging van het knooppunt te realiseren is er een hele rel geweest. Een of ander zeldzaam (on)kruid groeide daar in een van de bermen van het knooppunt. Verplaatsen van de berm mocht niet, want dit zou levensbedreigend zijn voor dat plantje. Dat het in die berm al jarenlang uitlaatgassen over zich heen krijgt, dat was niemand opgevallen ...

Iemand die toevallig weet hoe je vanuit de richting Veurne naar Oostende rijdt ?
Hier is er vroeger ook al over gepraat : http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1949
Dat onkruid was aan de nieuwe (halve) afrit van Oudenburg enkele km verder.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 17 apr 2007, 16:37

Schenker schreef:[Hoeft zeker niet, maar kan wel. Bij Lankhorst is dat inderdaad het geval, maar bij Beverwijk is de nieuwe A9 echt de doorlopende route en gaat de oude A9 er met een fly-over overheen. Hetzelfde geldt voor Burgerveen, A44 was vroeger de doorlopende A4.

Ik vind de situatie hier niet meer dan logisch, om dezelfde reden als R4, namelijk de hoofdstroom van het verkeer.
Je gaat de fout in. De doorlopende route bij Lankhorst was vroeger de A28-A32. Pas in de jaren '70 is KP Lankhorst en de A28 richting Hoogeveen aangelegd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 17 apr 2007, 16:38

Ja dat is nog wel te zien aan de belijning. Richting Zwolle vanuit Hoogeveen ga je ineens wat naar rechts.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » di 17 apr 2007, 20:47

Hoeft zeker niet, maar kan wel. Bij Lankhorst is dat inderdaad het geval, maar bij Beverwijk is de nieuwe A9 echt de doorlopende route en gaat de oude A9 er met een fly-over overheen. Hetzelfde geldt voor Burgerveen, A44 was vroeger de doorlopende A4.

Ik vind de situatie hier niet meer dan logisch, om dezelfde reden als R4, namelijk de hoofdstroom van het verkeer.
Het verschil is hier dat de nieuw hoofdrichting gelijkvloers bljift. Wanneer je van een afstand kijkt ziet het er een beetje "onnatuurlijk" uit. Maar misschien is dat mijn perfectionisme tov. het pragmatische wat bij Jabbeke is aangelegd.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Bericht door habke » di 17 apr 2007, 23:44

maar bij Beverwijk is de nieuwe A9 echt de doorlopende route en gaat de oude A9 er met een fly-over overheen
Dit klopt ook niet helemaal, daar waar de huidige A22 aansluit op de A9 heeft de oude A9 vroeger nooit gelopen. Deze liep dichter langs de bebouwing van Beverwijk.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 18 apr 2007, 0:46

@Hensepens: Het hangt er natuurlijk vanaf wat je bedoelt met "vanop afstand"? Vanuit welke richting bedoel je dat?

Indien je bedoelt: komende uit de richting Brugge - Gent op de E40, dan ziet het er inderdaad wat vreemd uit omdat het lijkt alsof de wegverlichting gewoon rechtdoor loopt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 18 apr 2007, 9:14

habke schreef:
maar bij Beverwijk is de nieuwe A9 echt de doorlopende route en gaat de oude A9 er met een fly-over overheen
Dit klopt ook niet helemaal, daar waar de huidige A22 aansluit op de A9 heeft de oude A9 vroeger nooit gelopen. Deze liep dichter langs de bebouwing van Beverwijk.
Aan de zuidkant bij KP Velsen is de Wijkertunnelweg ook als doorgaande weg gerealiseerd, en takt de oude A9 naar de Velsertunnel af.

Het is heel normaal dat je een knooppunt ontwerpt op de verwachte verkeersstromen. Als die aftakkend zijn, dan zou dat ook als hoofdstroom aangelegd moeten worden. Ongeacht de wegnummers.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Bericht door habke » wo 18 apr 2007, 10:40

René schreef:
habke schreef:
maar bij Beverwijk is de nieuwe A9 echt de doorlopende route en gaat de oude A9 er met een fly-over overheen
Dit klopt ook niet helemaal, daar waar de huidige A22 aansluit op de A9 heeft de oude A9 vroeger nooit gelopen. Deze liep dichter langs de bebouwing van Beverwijk.
Aan de zuidkant bij KP Velsen is de Wijkertunnelweg ook als doorgaande weg gerealiseerd, en takt de oude A9 naar de Velsertunnel af.

Het is heel normaal dat je een knooppunt ontwerpt op de verwachte verkeersstromen. Als die aftakkend zijn, dan zou dat ook als hoofdstroom aangelegd moeten worden. Ongeacht de wegnummers.
Dus hiermee wil je dus eigelijk zeggen dat ze het bij KP de Baars (A58-A65) verkeerd hebben gedaan. De A58 is namelijk de drukste route maar in dit geval niet de doorgaande weg, immers de A58 takt van A65 af.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 18 apr 2007, 19:57

Het is heel normaal dat je een knooppunt ontwerpt op de verwachte verkeersstromen. Als die aftakkend zijn, dan zou dat ook als hoofdstroom aangelegd moeten worden. Ongeacht de wegnummers.
In Nederland is dit echter helemaal niet normaal: Ik noem bijvoorbeeld de kruising A 73/A 74. En ook de volgens dit principe halfverkeerd aangelegde aansluiting Knooppunt Paalgraven... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » wo 18 apr 2007, 20:41

@R4

dat is inderdaad wat ik bedoelde.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Historie knooppunt Jabbeke

Bericht door denne007 » vr 14 dec 2007, 15:37

als je zo kijkt op google maps zie je wel wel dat ooit grotere plannen waren met dit kp. Bovenaan het kp lijkt het alsof er een weg hoort te liggen die van de A10 richting A18 buigt. Weer iemand waarom???

Plaats reactie